Cyklister - beväpna er! Del 2 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Cyklister - beväpna er! Del 2

27 aug 2014
av: Krister Isaksson

 

Plan- och bygglagen, 8 kapitlet:

Underhåll och varsamhet

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

I del två går vi från färg till knivskarpt stål. Då och då på mina cykelturer slås jag av tanken att dessa redskap kanske är cyklistens bästa vänner:


Sekatören


Grensaxen

Harness Balance XT
Röjsågen

T540Motorsågen

Överallt i landet där jag far fram på gång- och cykelvägarna ser det ut så här:


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Grönt är inte alltid skönt...

Det är ett systemfel som återfinns i hela landet. Det är grundläggande fel vad gäller anläggandet av växtlighet kring cykelvägar, man planterar den för nära cykelvägen. Sedan är det uppenbarliga fel och stora brister i drift och underhåll av denna växtlighet – den får växa som den vill, utsätta cyklister (och gående) för vilka problem och faror som helst. Det är mycket sällan vi ser samma situation utmed landets gator och bilvägar – där verkar väghållaren vara tillräckligt kompeten och göra nödvändiga prioriteringar för att få det att fungera.

Nu är det ju också så att all denna växtlighet inte tillhör det offentliga utan där återfinns ju även andra fastighets- och markägare. Därför har många kommuner och Trafikverket tagit fram mängder av informationsmaterial som redovisar hur växtligheten ska skötas i anslutning till gång-, cykel- och vägar:

 

I detta informationsmaterial uppmannas alltså mark- och fastighetsägarna att hålla efter sina häckar och växter för att faror inte ska uppstå för allmänheten.

En del kommuner spänner tom musklerna och säger att de kommer klippa andras häckar och fakturera dem om de inte skärper sig, se här i DN:

 

Det är ju också typiskt att media väljer att beskriva detta med vildvuxna häckar och dyligt som ett problem för bilister. Problemen och farorna för gående och cyklister verkar inte existera...

 

Då är det ju klart och tydligt så att väghållarna runt om i landet har en god kunskap och insikt om att växtlighet kan vara ett trafiksäkerhetsproblem. Fast det ser ju inte alltid ut så när vi sedan cyklar på deras cykelvägar. Här gäller uppenbarligen helt andra spelregler, här gäller inte Plan- och bygglagen, här gäller ett annat trafiksäkerhetstänk - mycket långt från Nollvisionen…

Så cyklister, min uppmaning till er: Ta inte mer skit, nu får det vara nog! Ska vi få till förbättringar på landets cykelvägar får vi uppenbarligen ta saken i egna händer och beväpna oss med både färg och knivskarpt stål!

Orkar vi inte klippa och röja kan vi ju alltid använda lite av sprayfärgen vi har med oss och spraya de buskar som växer för nära eller in i cykelbanan och som behöver klippas – kanske hittar väghållaren dem då!


Man On A Mission! Med lastcykel är röjuppdragen både enklare och roligare att utföra!

Nu finns det redan en vardagshjälte som uppmärksammat detta och gjort storartade insatser!

Han heter Jon Jogensjö och skriver bloggen Cykelpendla Hässelby. Se här hur mycket bättre det blir när han tar saken i egna händer och griper till handling:


Före Jons insats. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Jon in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Ännu ett exempel på Jons strålande insatser med att beskära buskar. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon gör inte bara små beskärning av buskar, han gräver fram cykelvägen!


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon, jag tycker du ska ta och fakturera Stockholms stad för dina strålande insatser. Kan staden spänna musklerna och ”tvångsklippa” med efterföljande fakturering till fastighetsägare är det inte mer än rätt att du tar ut en skälig ersättning för dina viktiga insatser. Det är ju också ett tips till er andra som nu kommer att ge er ut och röja, dokumentera och fakturera era insatser är mitt råd!

 

Uppdaterad 2014-08-29
Så här ser det ut när Lasse och Jonas varit ute och klippt bort grenar som hängde ner i cykelbanan. Nu kan man cykla där utan att riskera att få dem i huvudet eller ansiktet. Eller att behöva cykla på gångbanan. Även lagt de avklippta grenarna bra så de inte sticker ut i cykelbanan.

Som Marie skriver nere i kommentaren: "Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert."

 

Uppdaterad 2014-08-31

Nu börjar det hända saker ute på cykelvägarna. Grenar och buskar avverkas i rasande fart. Och resultatet? Se själva vad Mr X åstadkom med hjälp av en sekatör:


Före


Efter. Av cyklist, för cyklister (och gående). Som natt och dag!

På bilden möts två av Stockholms större cykelstråk, två så kallade pendlingsstråk där en högre drift- och underhållsstandard ska råda. Så här står det om pendlingsstråk i Stockholms cykelplan: Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

Så här står det i Stockholms stads cykelhandbok Cykeln i Staden angående tunnlar, sikt, trafiksäkerhet och växtlighet: ”Växtlighet i anslutning till tunnelmynningarna måste planeras och underhållas så att den varken skymmer sikten i anslutningarna eller tar bort ljus från tunneln.”

Då kan vi konstatera att staden varken följer sin egen Cykelplan, Plan- och bygglagen, de regler om häckar och buskar i informationsmaterial som de själva sänder ut till fastighetsägare eller sin egen handbok. Ingen nyhet för oss som cyklar. Det ordnar sig nog så snart alla satt sig i skolbänken

Här ett annat bra exempel på vad eget initiativ kan leda till. Som också visar att Stockholm inte är unikt på vildvuxen växtlighet utan nu får också Göteborg stå i skamvrån. Silverman tröttnade på detta eländiga och farliga förhållande som var på cykelvägen i Göteborg och klippte till:


Före


Efter. Åter ett exempel på ett strålande resultat! Av cyklist, för cyklister (och gående)

 

Uppdaterad 2014-09-19

Så har ännu en okänd hjälte varit framme med sekatör och såg och sett till att sikt och säkerhet förbättras. Denna gång är det på Årstafältet i Stockholm. En plats som jag själv felanmält ett antal gånger men inget händer fråns stadens sida. Så tack du okända hjälte för din insats, nu har en plats på min pendlingsväg blivit lite bättre.

Så här här såg det ut innan åtgärd, inte mycket till sikt på ett av staden utpekat huvudcykelstråk - var beredd på överraskningar!

Sen greppade vår okända hjälte såg och sekatör!


Vips så blev det bättre sikt i kurvan. Såg och sekatör kan göra underverk i rätta händer!

 

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-08-29 10:50   Crescent

@Yvonne:
Lysande idé! Det sägs ju att det behövs fler "enkla jobb".

Trots denna mega-bump efter tre år så lär väl inget ha hänt på underhållsfronten av cykelbanor? Inte på kommunernas initiativ iallafall?

 

2014-09-20 16:46   Yvonne

Hade jag varit arbetslös hade jag gärna tagit ett jobb som innebar att göra cykelvägar farbara. Sopa upp glasskärvor och grus samt ta bort grenar och sly som inkräktar på cykelbanorna.

Så många går arbetslösa och sysslolösa. Anställ ett par hundra personer som kan göra detta viktiga arbete. Dessa cykelbanearbetare skulle må fysiskt och psykiskt bättre av att göra denna nytta förutom att de skulle få någon tusse mer i plånboken.

Vi cyklister är också skattebetalare så vi har rätt till lika välskötta vägar som bilisterna.

 

2014-09-08 09:35   Krister Isaksson

Per, det låter ju lovande. Då får vi hoppas att övriga i Sthlm och alla andra runt om i landet skärper till sig och ser till att de som cyklar (och går) får trygga och säkra förhållanden att göra det på.

 

2014-09-08 09:30   Per Karlberg

Bra initativ. Det känns som om stadsdelsnämnderna på de sträckor jag pendlar, Hässelby/Vällingby, Bromma/Västerort och Kungsholmen har tagit till sig av kritiken.

 

2014-09-01 18:26   silverman

Krister, jo då, använd bilderna som du vill :-)

 

2014-08-31 17:14   Krister Isaksson

Karin, vet knappt vad jag ska säga när det gäller cykel och Solna stad. Man så att säga sparkar inte på någon som ligger...
Enda sättet att reklamera är att välja ett annat styre i Solna, ett styre som på sikt kan komma tillrätta med en del av allt uselt som finns i Solna vad gäller cykel.

 

2014-08-31 16:41   Karin

Inte alls apropå växtlighet, men apropå svängfest som du skrev om någon gång: Solna stad har byggt switchbacks! Istället för cykeltunnel under Frösundaleden finns nu trafikljus + en brant backe med tre tajta hårnålskurvor. En skicklig cyklist kan cykla så länge det inte är sand och is, flesta leder cykeln, men en lådcykel eller trailer skulle vara omöjligt. Tunneln finns iofs kvar men slutar i en ocyklingsbar trappa. Kan man reklamera en cykelbana som inte går att cykla på?

 

2014-08-30 14:18   Krister Isaksson

silverman, får jag låna bilderna m cred?

 

2014-08-30 11:35   Krister Isaksson

silverman, tack! Vi blir fler och fler som går små insatser längs cykelvägarna!

 

2014-08-30 11:34   Krister Isaksson

Mattias, tack för de orden! Ditt inlägg visa tydligt hur godtyckligt detta sk underhåll är. Nästan helt beroende på att vi som brukar systemet står på oss och klagar. Vem orkar det i längden?

Skylten är en bra idé, samtidigt helt absurd och visar ju med all tydlighet hur kommunens underhåll av cykelvägarna missköts.

 

2014-08-30 11:31   Krister Isaksson

Jon, tack! Ja det är verkligen ett ledningsproblem och för Stockholms del förvärras allt av att ansvaret för cykelvägar är delat mellan TK OCH flertalet Stadsdelsförvaltningar. Där alla gör lite som de vill...

 

2014-08-30 11:24   silverman

Kul artikelserie! Jag har ibland med en sekatör i bakfickan och trimmar också buskagen längs min cykelväg, min första anarkoansning var denna: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2281899/2454106#msg-2454106

 

2014-08-30 09:28   Mattias Bengtsson Byström

Lysande som vanligt Krister!
Mitt blogginlägg http://miljobilisten.blogspot.se/2014/06/pr-skylt-till-daligt-underhallen.html med Youtubeklipp ledde till att Stockholms stad masade sig ut och klippte det nödvändigaste. Trafikingenjören hänvisade dock till att besparingar hindrade hen från att beställa mer omfattande och grundläggande underhåll, något bl a Per Ankarsjö på Twitter förnekat skulle existera.
Fick också tanke att lägga några timmar på underhåll för att slippa störa mig vareviga dag...
Vad sägs om att vi sätter upp en skylt "Denna cykelbana har blivit underhållen av en pendlare i cykelkläder. Klaga inte - agera själv men fortsätt felanmäl till kommunen".

 

2014-08-29 12:20   Jon Jogensjö

Bra pepp! Grundproblemet är precis som det beskrivs i bloggtexten att många kommuner inte lyckats i arbetsledning och organisation av ett så enkelt uppdrag, att klippa buskar, samt inte plantera buskar och träd för nära cykel och gångbanor. Och att det inte prioriteras i budget. Självfallet ska framkomligheten på cykelbana skötas yrkesmässigt, och inte överlåtas till frivilliginsatser. Alla bilderna i bloggtexten ovan visar att kommunernas fina kampanjer om att de vill framstå som "cykelstad" delvis är tomt prat, som inte backas upp av budget, vilja, resultat, arbetsledning, organisation mm. Att klippa själv som privatperson grenar som sticker ut över gångbana och cykelbana är både ett sätt att markera missförhållanden i kommunens åtaganden, samt lite av en självklarhet när det gäller enstaka grenar. Fast nu handlar det ibland om kilometervis med buskar och träd som växer ut över GC-banor och då blir det givetvis orimligt som privatperson att klippa sådana mängder år efter år.

 

2014-08-29 07:36   Marie

Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd: "Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert."
Insatser som dessa måste ju verkligen vara i linje med trafikborgarrådets uppmaning, vi tar alla ansvar och hjälps åt. Där staden inte klarar av sitt åtagande, där hälper vi som cyklar till!

 

2014-08-28 18:41   Jome

Krister den förskräcklige igång igen - uppvigling till egenmäktigt förfarande...?

En rubrik jag hittade: 115 000 i skadestånd för att ha klippt grannens häck ....

Vems häck klipper ni på? Cykelnördarna hejar på varandra till nya "stordåd", beter sig som småglin?

 

2014-08-27 23:04   Krister Isaksson

Lasse o Jonas, snyggt jobbat! Tog ni några bilder? Får nog ta en tur förbi imorgon!

 

2014-08-27 23:03   Krister Isaksson

Mikael, kanske starta en facebookgrupp: Cykelklipparna

 

2014-08-27 22:34   Jonas

Nu har min kompis och jag tagit ett varv med såg och sekatör och klippt och sågat så att man kan gå fritt med cykel från Dalens centrum till Blåsut. Rent, snyggt och lite kul tom. :)

 

2014-08-27 22:07   Lasse

Nu är sträckan, sandsborgs centrum -blåsut justerad. Tack för inspirationen.

 

2014-08-27 21:52   Mikael

Har också börjat med detta! Men jag känner ibland att det skulle behöva göras i mer organiserad regi för att skapa synlighet kring problemet.

 

2014-08-27 13:46   Krister Isaksson

Alexander, svar JA!

 

2014-08-27 13:38   Alexander

"Klipp din häck - annars gör vi det och lägger fakturan i din brevlåda" säger trafikkontoret. Bör vi då skicka faktura till dem när vi klipper deras? :)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!