Därför blir det svängfest på cykelvägen - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Därför blir det svängfest på cykelvägen

10 dec 2019
av: Krister Isaksson

Vägen är rak och fin. Enkelt att hålla en jämn hastighet, behöver inte bromsa in och växla ner för att sedan gasa och växla upp. Bara rulla på. Förutsägbart och bekvämt - räcker med en hand på ratten. Cykelvägen bredvid vägen ser dock lite annorlunda ut:


Cykelvägen 90-grader höger sen 90-grader vänster. En liten utflykt runt en bergsknalle och träddunge.


Nybyggd cykelväg utmed E18 Norrtälje - Kapellskär - det svänger!

Cykelvägen inte bara svänger hit och dit, den ”svänger” även upp och ner. Avsevärt mer än vägen bredvid:

Cykelvägen har denna utformning för att Trafikverket inte gjorde det som de gjorde när de byggde vägen – man sprängde inte bort berg.

GCM-Handboken - utgiven av Trafikverket och Sveriges Kommuner och Landsting - skriver att cyklister är känsliga för omvägar och höjdskillnader – att man ska eftersträva genhet och cykelvägen ska vara mer attraktiv än vägen bredvid:

”Den friliggande gång- och cykelbanan får inte heller innebära mer backar eller lutningar än bilvägen. Gc-banor längs bilväg bör följa bilvägens linjeföring och vertikallinjeföringen bör vara minst lika bra som bilvägens.”

Dessa riktlinjer upprepas om och om igen i olika planeringsdokument - i regionala och kommunala cykelplaner och så vidare. Observera också ordet ”bör”. En skrivning som lika gärna skulle kunna vara: ”ni kan bortse från detta”

För när vi sedan kommer till själva produktionen av cykelvägen, då gäller inte längre att uppfylla dessa grundläggande funktioner – de som gör cykling attraktivt, effektivt, säkert och enkelt. Funktionerna är som bortblåsta - då handlar det bara om en enda sak:

  • Att bygga en så billig cykelväg som möjligt

Som till exempel cykelvägen Trafikverket ska bygga i Åre:

– Vi behöver få ner kostnaden. Cykelvägen kommer att byggas på den sträcka som är planerad men vi ska se över hur vi kan göra det mer kostnadseffektivt, säger Kjell-Arne Blom vid Trafikverket.

Kostnadseffektivt är en omskrivning för att frångå grundläggande funktioner och utformningsprinciper. Genom att till exempel inte spränga berg och istället göra svängfest. Eller genom att inte bredda en vägbro utan istället göra en ”lokal avsmalning” på gång- och cykelvägen när den passerar över bron.

Så här gör vi inte när det gäller vägen. Där bestämmer vi först en funktion – ofta en hastighetsgräns och kapacitet (utifrån en prognos om ökad biltrafik). Och av dessa följer sedan utformningen av vägen. Och då gör vi de åtgärder som är nödvändiga för att uppnå funktionerna – vi tummar inte på dem för att det behövs sprängas lite berg, byggas broar eller tunnlar och så vidare.

Här har vi alltså svaret på varför det blir massor av svängfester och upp och ner på cykelvägar – billigast möjligt är det som gäller. Något brukarperspektiv existerar inte här. Någon ambition att bygga säker, attraktiv och funktionell cykelinfrastruktur finns inte. Det är lite mer av inställningen: ni ska vara glada och tacksamma att det blir något överhuvudtaget

Detta är en förklaring till varför endast 1 procent av Stockholms läns regionala cykelvägar uppfyller grundläggande utformningsprinciper – det ska byggas så billigt som möjligt. Stick i stäv med vad vi vet skapar attraktiv, säker och funktionell cykelinfrastruktur. Stick i stäv med alla fina ord i planeringsdokument och handböcker om hur vi ”bör” göra.

Välkomna till verkligheten.

 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-12-12 12:03   Per Kågeson

Jag håller bara delvis med. Långa omvägar är inte bra, men svensk och internationell forskning visar att cykelvägens gestaltning och miljö i hög grad påverkar nyttjandet av den. Detta gäller särskilt möjligheten att locka fler att cykla. Vanecyklisterna påverkas mindre av en dålig cykelmiljö. Min uppfattning är att det är en fördel om cykelvägen har en egen gestaltning och inte är slaviskt underkastad bilvägen. Detta gäller särskilt längs vägar med mycket biltrafik och hög fart (buller, stänk) och naturligtvis i särskilt hög grad infrastruktur som kan användas för rekreativ cykling och cykelturism. Jag känner till flera exempel där väghållaren vill lägga cykelvägen direkt i anslutning till bilvägen därför att det blir billigast!

 

2019-12-10 21:35   Anders Petersson

På Öland mellan Färjestaden och Mörbylånga byggdes för inte så länge sen en cykelväg. Den döptes till...
Slingervägen!

 

2019-12-10 21:34   Lars Ruud

Finns i väst också: https://www.google.se/maps/@58.0837447,11.8304414,3a,75y,322.95h,75.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sL_8G92hqqeFna0XmDXbAUQ!2e0!7i16384!8i8192

 

2019-12-10 18:14   Michael Axelsson

Samma med en cykelväg som byggdes mellan Falun och Vika. Bilisterna klagar på att vi cyklister cyklar på den betydligt kortare, mindre backiga och framför allt, asfalterade bilvägen.

 

2019-12-10 17:59   Janne B

Jag gillar svängfester och backar. Så länge det är bra sikt. Är jag onormal då?
Iofs, det första exemplet kanske hade kanske lite väl skarpa kurvor.

 

2019-12-10 17:56   Erik Sandblom

Bra Krister. Varför larmar inte fler trafikplanerare om detta?

 

2019-12-10 15:56   Yngve Fredriksson

Som cykelpendlare har jag flera nyare cykelvägsträckor, alla med sina onödiga krumbukter. På ett ställe där en väg passerar över en mindre grusväg har man dragit in cykelvägen så den går kant i kant med (den spikraka) bilvägen. Förutom att de snäva svängarna utgör en fara för cyklister i den långa nedförsbacken där man lätt rullar i över 30 knyck så plogas snö, modd och slask från bilvägen upp på cykelvägen. Hur många kronor sparade man (när man skapade de farliga svängarna på en tiometerssträcka) i förhållande till vad det sex kilometer långa vägbygget kostade?

 

2019-12-10 13:12   Anna Larsson

Illa är det. Ännu värre tycker jag ändå om alla de "kullar" som ständigt läggs upp i korsningarna gc-väg - "väg" . Låg cykel eller mindre bil och de har helt byggt bort sikten! Ständigt blir svaret; " man ser visst". Ständigt påpekar jag att jag inte ser över kullen. Hur ska man kunna samspela om man inte ser varandra?

 

2019-12-10 13:06   ulf eriksson

Alltid pengar när det kommer till cykel.

Själv vill jag cykla rakaste vägen för transport. Rekreationscykling är en annan sak.

Som denna dragning längs kymlingelänken, inte alls den snabbaste vägen för pendlare på väg in i Kista.
https://www.google.com/maps/@59.3913105,17.9446308,596m/data=!3m1!1e3

 

2019-12-10 12:24   Mats Setreus

Jag har svårt att tycka att (extra) kurvor och klättringar är någonting dåligt när jag cyklar.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!