De redan samhällsekonomiskt lönsamma cyklisterna - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

De redan samhällsekonomiskt lönsamma cyklisterna

6 jan 2013
av: Krister Isaksson

 

Många av cykelsatsningarna som föreslås och genomförs runt om i landet motiveras ofta med ökad folkhälsa och/eller miljöskäl. Det är bra om fler cyklar för den ökade fysiska aktiviteten och/eller att en del som idag kör bil börjar cykla är de bakomliggande tankarna. Satsningarna motiveras sällan med att de kanske är nödvändiga och bra för de som faktiskt redan cyklar idag och många gånger gör det under urusla förhållanden. Därför är det glädjande och mycket intressant att läsa Jonas Eliassons och Maria Börjessons rapport "The value of time and external benefits in bicycle appraisal" CTS Working Paper 2011:22. Rapporten har något år på nacken men jag tycker den är värd att uppmärksammas igen.

Deras slutsats är att det förmodligen är mycket samhällsekonomisk lönsamt att satsa på cykeltrafik och då inte för att detta skulle minska biltrafiken särskilt mycket utan för värdet av bättre cykelinfrastruktur för cyklisterna. Så vi behöver inte få överflyttning från bil till cykel för att det ska var samhällsekonomiskt lönsamt, vi behöver inte heller bli fler som cyklar, vi behöver inte heller få hälsoeffekter, det räcker med att det blir bättre för de som redan cyklar idag för att det ska vara lönsamt!

Några citat från rapporten:

"However, the valuations of improved cycling speeds and comfort are so high that it seems likely that improvements for cyclists are cost-effective compared to many other types of investments, without having to invoke second-order, indirect effects. In other words, our results suggest that bicycle should be viewed as a competitive mode of travel and not primarily as a means to achieve improved health or reduced car traffic."

"Hence, the expectations that cycling improvements will yield large health or environmental arguments seem exaggerated. But on the other hand, there is no need to retort to “secondary effects”-argument to motivate cycling investments. The bicycle is in many contexts and circumstances an extremely efficient mode of transport – cheap, fast, reliable and requires little space or physical  investments. As we have seen, the value of cycling time savings is potentially very high. In our opinion, the bicycle deserves to be viewed as an important and efficient mode of transport – rather than simply a means to obtain other effects."

Underbart att läsa att det jag och många andra gjort i åratal har ett stort värde för samhället!

Så planerande myndigheter och beslutsfattare, vad väntar ni på? Hur mycket mer fakta, kunskap, underlag, goda argument etc. om cykelns roll och betydelse i trafiksystemet ska det behövas innan vi verkligen ser omfattande och riktiga cykelsatsningar? Hur länge ska vi behöva leva med en frusen ideologi?

 
Här står ni och är redan lönsamma, tänk vad lönsamma ni skulle vara med lite bättre framkomlighet! Anders Borg skulle bli Joakim von Anka...

Cor, tack!

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-01-19 17:42   Krister Isaksson

Anders, det blir många som måste åka... ;-) ibland tror jag att det mer handlar om att många inte vill förändra mer än att de är okunniga om alternativen.

 

2013-01-19 17:18   anders Nyström

Det är dags att våra trafikbyrokrater far ut i omgivande länder och lär sig trafikplanering även för cyklister. Börja med Köpenhamn, så blir det inte så dyrt.
Sedan kan väl Polisen göra en resa ner också/ / Cyklist på E4

 

2013-01-09 20:45   Johannes Westlund

Det är på många sätt fint och bra att det finns möjlighet till flaneringscykling. Det är något i alla fall jag stödjer. Men alla stråk som anläggs för sådana ändamål borde bekostas av en annan budgetpost, typ "rekration" eller "turism". För det är ju inte infrastruktur. Det liknar mer park eller strandpromenader till utförande och syfte.

Sen så finns det väl ingen motsats mellan genaste vägen och vackraste vägen alla gånger. Men det verkar som att prioriteringsordningen blivit fel. Snabba och smidiga sträckningar är i regel viktigare än att det är naturskönt. Dock inte alltid, beror på hur bullrig omgivningen är och hur lång omväg den rimligt tysta vägen innebär.

 

2013-01-07 15:47   Krister Isaksson

Manne, ja visst är det underligt hur olika trafikslagen behandlas. Det sitter djupt inrotat i våra sinnen. Det verkar finnas grundläggande frågor som berör oss över lång tid. De verkar inte kopplade till företeelser utan till vårt mänskliga beteende, våra värderingar och våra attityder.

 

2013-01-07 14:01   Manne

visst är det konstigt att man räknar blisters vinster i varenda minut de kan tjäna på ny förbifart eller annan lösning men aldrig inser att vi cyklister ofta får en 50% ökad restid varje vinterdag pga dåligt underhåll eller att vi sommar som vinter får längre restid än det borde vara för att man tvingas cykla upp och nerför underfarter, snirkla förbi grindar etc.
Men jag tror planerarna ofta tror vi vill ha vackra vägar att promenadcykla på. Vi är inte trafikanter. I vår stad Skövde skulle de bygga en cykelväg och första utkastet hade lutningar knappt godkända och gick på slingrigt vis genom vackra hagar. Bilvägen samma sträckning gick rakt platt och fint. men tack vare idogt arbete från naturskyddsföreningen mfl kom cykelvägen att dras parallellt med bilvägen. Dock med en liten backe extra :)
Detta till förmån för både cyklister och naturvården!

Läs även Ljungbergs debattartikel: http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/bilens-roll-blir-en-annan/

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!