”Det finns ingen cykelkultur i Stockholm” - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

”Det finns ingen cykelkultur i Stockholm”

12 apr 2016
av: Krister Isaksson

Så är rubriken i DN idag.

Och med "cykelkultur" menas då hur cyklisterna beter sig (ofta då generaliserat till ALLA cyklister) och gärna med stöd av några pratglada poliser. För mig är cykelkultur något mer än hur vissa cyklister beter sig. Det är bland annat hur cykelinfrastrukturen är planerad, byggd och underhållen. Här kan vi ju studera Solna som det strålande exemplet på hur man bygger "cykelkultur" eller Stockholms stads hanterande av pendlingsstråket, det viktigaste av viktiga, i söderort. Det är också hur motorfordonsförare och gående interagerar och beter sig i relation till cykeltrafiken. Det är hur polismyndigheten uppträder och uttalar sig när det gäller cykeltrafik. Det handlar också om hur lagstiftaren hanterar cykeltrafiken i trafiklagstiftningen. Och när vi då studerar den lite större bilden än i dagens DN så ser vi kanske en liten annan bild träda fram när det gäller Stockholms så kallade cykelkultur...

Detta mina vänner är också en del av Stockholms så kallade cykelkultur.

Titta gärna på några av länkarna nedan, de ger en ännu utförligare bild av "cykelkulturen".


Relaterade inlägg:


Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-05-06 20:58   Lars Sundvall

Hur kan vi öka förståelsen hos ansvarig för budgeten hos kommunerna och särskilt som för mitt närområde - Stockholms kommun?
Efter en mycket allvarlig olycka måste frågan om cykelkultur och säkerhet skärpas.

Jag talar i egen sak efter omfattande medicinsk behandling senaste dagarna.

 

2016-04-29 07:40   Sommarcyklist, vinterflanör

@Fredman. Å andra sidan, beror en hel del av singelolyckorna på dåligt underhåll (kvaråliggande sand, olagade hål, osv) och illa konstruerad infrastruktur vilket kan åtgärdas, cykling (till skillnad från hälsovådligt stillasittande i kollektivtrafik – eller bil) har positiva hälsoeffekter, och vem vill gå ett par tre mil till och från jobbet (ingen omöjlig sträcka att cykla).

 

2016-04-28 11:39   Fredman

Du säger i DN att du vill avliva en myt om att cyklister är inblandade i många olyckor med andra cyklister och fotgängare och du säger också att det är vanligare att en bil är inblandad. Detta är kanske sant, men cyklister är framförallt farliga för sig själva. Enligt MSB är antalet allvarliga cykelolyckor tio gånger så vanliga som den officiella statistiken och förfärande många. Se http://www.fredmanpakvarnberget.blogspot.se/2016/03/det-ar-farligt-att-cykla.html
Jag gjorde exjobb om cykling för snart ett halvsekel sedan och en del har ju blivit bättre, men mycket återstår tyvärr. Själv slutade jag att cykla i stan för mer än 20 år sedan. Det är faktiskt mycket bättre för själen att gå till fots.

 

2016-04-14 04:25   Björn Eriksson

En av de stora skandalerna i Stockholms cykelkultur är förstås planeringen av Norra länken. Staden/staten bygger en tunnel för miljarder, men lyckas inte planera in en planfri, enkelriktad cykelbana från Ropsten till och förbi Kungliga tennishallen. Planeraren lyckas inte ens skilja gående från cyklister. :-(

 

2016-04-13 09:59   Krister Isaksson

Anna, håller inte med. Stockholm har sin cykelkultur. Den må vara full av brister och fel, men det är den cykelkulturen som finns. Andra städer har sin cykelkultur som utgår från sina förutsättningar, bra eller dåliga.

 

2016-04-13 08:31   Anna Larsson

Samtidigt är ju rubriken alldeles sann. Dvs om man definierar cykelkultur som du, Krister. Stockholm har ingen. Inget tänk, ingen infrastruktur, inga regler - ingen cykelkultur.

 

2016-04-12 21:48   Tomas Samuelsson

Att bära sig dumt åt i trafiken och riskera andra människors säkerhet är aldrig ursäktligt vare sig man går, cyklar eller kör motorfordon. Helt klart har man alltför länge prioriterat ner cyklisterna och den dåliga planeringen provocerar fram felbeteenden hos cyklister. Cyklisterna kommer till korta när "störst går först". Det är bra att man pekar på behovet att separera cyklister från gående och från motorfordon. Det måste även finnas plats för omkörningar eftersom det är så stor skillnad mellan snabba och långsamma cyklister.

 

2016-04-12 16:58   Krister Isaksson

Robert, tack! Tyvärr är det ju inte heller första gången som enskilda polismän vräker ur sig den ena grodan efter den andra. De verkar tro att det går att komma undan med lite floskler och allmänt tyckande. Så får de ju också svidande kritik för sitt usla trafiksäkerhetsarbete.

 

2016-04-12 16:14   Robert

Bra där Krister.
Vilka horribla felslut poliserna drar. Jämföra bilar i 200 km/h med en cyklist. Kan det bli mer äpplen och päron i riskjämförelse? Polisen är ju en auktoritet och när de citeras på det här sättet är det för jäkligt.

 

2016-04-12 13:54   Krister Isaksson

Pelle, tack! Och tänk om det inte varit med!

 

2016-04-12 13:42   Pelle

Vad var det han sjöng Henrik Dorsin: Det är cyklisternas fel!? Du gjorde bra uttalanden i DN idag, men tyvärr får den andra vinkeln mycket större plats.

 

2016-04-12 13:26   Krister Isaksson

Arne B, det var fina ord! Stort tack!

 

2016-04-12 12:24   Arne B

Du är bäst Krister! Själva definitionen av huvudet på spiken :-)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!