Det ska fan inte vara lätt! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Det ska fan inte vara lätt!

31 okt 2017
av: Krister Isaksson

Har ju skrivet en rad inlägg den senaste tiden om cykling i Nederländerna. Ledstjärnan i deras utformning av cykelsystemet är att det ska vara lätt att cykla. Det ska vara tydligt vad som gäller för trafikanterna. Det ska vara förutsägbart. Det ska vara tryggt. Det ska vara säkert. Barn ska klara av systemet. Detta genomsyrar verkligen deras cykelsystem.

Så kommer jag då hem. Till en annan värld. Till andra förhållanden. Där det uppenbarligen ska vara svårt. Där det ska vara komplicerat. Det ska vara osäkert och otryggt.

Se denna bild från Kungsholms strand i Stockholm. Nu vill jag att ni redovisar de trafikregler som gäller i denna punkt. För samtliga trafikslag. Och sedan beskriver ni hur interaktionen mellan trafikanterna ska gå till. Ni får även använda er fantasi och tänka in en buss som då och då står inne på hållplatsen. Lycka till!


Foto: Ulf Eriksson

På samma plats har vi alltså ett övergångsställe. En busshållplats. En dubbelriktad cykelbana. Någon form av cykelfält (fast inte riktiga cykelfält). Någon form av korsning och utfart för cykeltrafiken. Allt detta väljer man att klumpa ihop på en och samma plats. För trafikanternas skull?

En jävla sörja är vad det är!

Edit: 171121

Tänk så bra cykelpassagen tvärs över gatan syns. En så kallad självförklarande trafikmiljö. För alla.


Foto: Ulf Eriksson

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-11-08 08:29   Missing in action

Ett problem är att om en idiotisk lösning (och denna *är* idiotisk oavsett vad du tycker) ser ut att fungera på ett ställe (t.ex. p.g.a. liten trafik) kommer man att använda den på andra ställen ("Det fungerar ju där ...") där det är mer trafik, fler konflikter och vanliga dödliga som cyklar.

 

2017-11-07 14:53   Anders Andersson

@Mia - jag cyklar där varje dag och har så gjort de senaste 15 åren. Hittills har jag mött tre eller möjligen fyra bilar på detta ställe under dessa år - så utan tvekan är det oerhört petimetrigt att hålla på att utreda vem som eventuellt skulle ha väjningsplikt i de enstaka fallen det ens blir aktuellt.

Lägg krutet på viktigare saker!

 

2017-11-04 02:04   Mia

Anders,. Frågade TK, målningen är INTE ett cykelfält. Det är en målning för cykelpassage. Så du har helt fel ang väjning. Det är cyklisterna som har väjningsplikt i denna punkt. Både de som kommer från cykelbanan och ska ut på gatan och de som kommer från gatan till cykelbanan. Och detta är ju stick i stäv med vad cykelplanen säger om hur cyklister ska prioriteras i korsningspunkter. Så så tydligt och busenkelt var detta. Men det såg du inte för att vara petimetrig. Har du ens kompetens för att avgöra vad som allvarliga fel?

 

2017-11-03 13:12   Anders Andersson

Jag tycker det ser busenkelt ut: Bilar väjer för cyklister (bilarna korsar ju cykelfältet, som är en fil i likhet med alla andra filer) och för fotgängare på övergångsstället.

Cyklister väjer för fotgängare på övergångsstället.

Sen blir det som allt annat, annorlunda i praktiken, i synnerhet som bilister är ganska ovana med att en fil sneddar tvärs över deras färdriktning. Men i praktiken är detta aldrig något problem - de enstaka gånger det faktiskt finns två personer samtidigt på denna plats, kommunicerar man och släpper fram varandra. Storm i ett vattenglas!

Jag är absolut inte emot att det finns tydlighet - men detta var ett petimetrigt och ointressant exempel, på en lågtrafikerad gata där det måste till extremfall för att det ens ska finnas två trafikanter inom synhåll för varandra.

Lägg krutet på att påpeka de allvarliga felen istället - det finns nog att göra på dessa ställen.

 

2017-11-03 10:24   Björn

skulle vara kul att få veta hur ansvarig trafikingenjör, eller vad det heter, tänkte när förslaget och verkställandet av det här beslutades, och om de varit dit och besiktat platsen. skulle även vara kul att se hur planen ser ut på papper.

 

2017-11-01 16:37   Bob Lind

Oj nä det var visst inte lysande direkt :-)

Trodde avsmalningen var tänkt som smal så inte bilar kan mötas och hastighetsäkras men är det inte det faller ju typ hela poängen...

 

2017-11-01 12:10   Matt

Det blir än mer sörja när man tittar vidare på gatan efter korsningen.

Mellan cykelfilerna förekommer 2 färdriktningar, men enbart en bil får plats. Gatan måste alltså göras enkelriktad om den ska ha bilfria cykelfiler. Parkeringsytan visar vilken färdriktning enkelriktningen bör ha.
(det borde även göra korsningen lite mer lätthanterlig).

 

2017-11-01 09:31   Krister Isaksson

Bob, bara för att du upplever din stads cykelinfra dålig gör ju inte att detta är bra. Tycker det är ett dåligt sätt att bedöma något utifrån det perspektivet.
1, Det är inget cykelfält på gatan, utan en variant av 1 + 2, en slags "bygdeväg". Juridiskt oklart vad som gäller.
2, Det är inget farthinder vid övergångsstället. Det är en avsmalning där personbilar fortfarande kan mötas. Avsmalningar har enl utvärderingar liten påverkan på hastigheter. Särskilt när det som här är tämligen liten trafikvolym.
3, Det är ingen cykelöverfart, det finns ingen hastighetssäkring till 30 km/t på platsen. Så även om man vill skylta/reglera det som CÖ går det inte.
4, Det är en cykelpassage. Där du som cyklist har väjningsplikt. Fundera på hur det ska gå till när du cyklar hitåt i bilden med en bil i ryggen. Vad säger juridiken om cykelpassager?
5, Detta stråk är utpekat som pendlingsstråk i stadens cykelplan. Den högsta klassen. Där planen säger att cyklister ska ha prio i korsningspunkter. Upplever du att det är så på denna punkt?

 

2017-10-31 22:21   Bob Lind

Oj nu inser jag att jag är från en stad med helt annan standard för cykel - tycker det ser relativt ok ut! Den fina cykelvägen nerifrån i bild tar slut och blir cykelfält. Det är synd. Men om det nu ändå blev så måste cyklister korsa vägen och för att få det säkert har man gjort "överfarten" vid farthindret (som också är till för övergångsställe och busshållplatsen). Står buss där tvingas cyklist vänta (likt övriga trafiken). Det är rörigt ja men diagonal överfart är plus. Det röriga borde redas ut så att det blir en regelrätt cykelöverfart.
Men facit är väl hur det funkar i praktiken, ok eller ej??

 

2017-10-31 18:48   Anders S

Enkelt. Cycklar ska lämna alla andra företräde från alla håll hela tiden, och resten av trafikanterna tänker bara bort cykeln här. För dem är det då en helt vanlig bit väg.

 

2017-10-31 17:16   Per

Även lite kul med bilen som står på höger sida av vägen, efter busshållplatsen :-)

 

2017-10-31 16:49   Stefan A

Inte lätt att göra rätt då politikerna som varit på studiebesök i Nederländerna för att studera cykelinfrastrukturen släppt loss med både ansenliga mängder sprit och kanske en och annan rökt på i någon av deras små legala cannabiskrogar.. eller?? Hur kan det annars vara möjligt att göra allt så fel som i den svenska kungliga huvudstaden??!!

 

2017-10-31 15:44   Olle Andersson

Det är inte Bert som ibland har otur när han tänker, vissa verkar ha det jämt !!!

 

2017-10-31 14:19   Krister Isaksson

Hej Felix!
Härligt att höra från dig, saknat dig!

 

2017-10-31 14:16   felix reychman

Det är ju.... lite tråkigt att man avslutar vad som fram till den punkten är en av Sveriges finaste cykelbanor med det där hjärnsläppet.
"Äh! Nu är det kaffe, gubbar!"
"Vänta, vänta, jag ska bara sno ihop något för cyklarna! Börja ni, jag kommer. Det här går kvickt!"

 

2017-10-31 13:17   Björn Billung

Det här skulle jag vilja att Andreas Jennische reder ut :-)
Det är sånt här lokalpressen är till för!
Eller hur Andreas :-)

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!