Krister Isaksson
Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!
Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Augusti 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Februari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > Oktober 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > Januari 2016
- > December 2015
- > November 2015
- > Oktober 2015
- > September 2015
- > Augusti 2015
- > Juli 2015
- > Juni 2015
- > Maj 2015
- > April 2015
- > Mars 2015
- > Februari 2015
- > Januari 2015
- > December 2014
- > November 2014
- > Oktober 2014
- > September 2014
- > Augusti 2014
- > Juli 2014
- > Juni 2014
- > Maj 2014
- > April 2014
- > Mars 2014
- > Februari 2014
- > Januari 2014
- > December 2013
- > November 2013
- > Oktober 2013
- > September 2013
- > Augusti 2013
- > Juli 2013
- > Juni 2013
- > Maj 2013
- > April 2013
- > Mars 2013
- > Februari 2013
- > Januari 2013
- > December 2012
- > November 2012
- > Oktober 2012
- > September 2012
- > Augusti 2012
- > Juli 2012
- > Juni 2012
Mest lästa
- Trafikverket - det gick åt helvete
- Från elände till dröm – signerat Trafikverket
- Kan det bli mer fel?
- Bygg så kommer de. Del 2
- "Du ska ha ringklocka på cykeln"
- Drömhuset - är detta Sveriges bästa arbetsplats?
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Kan det bli mer fel? Del 3
Etiketter
- > 2+1-väg
- > Arbetsgivare
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belysning
- > Bicycling
- > Bilhinder
- > Botkyrka
- > Broar
- > cargobike
- > Cykelbloggare
- > Cykelbox
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > Cykelstad
- > Cykeltunnel
- > Cykelöverfart
- > Cykla höger vid rött
- > Cykla med barn
- > Cykla till jobbet
- > Cykla till skolan
- > Cyklande barn
- > Danmark
- > Davos
- > Debatt
- > Design
- > Desire lines
- > Drift & underhåll
- > Däck
- > Elcykel
- > Felanmälningssystem
- > Framkomlighet
- > Gatubantning
- > Groningen
- > Grus
- > Gå på cykelbanan
- > Gång- och cykelbana
- > Gästbloggare
- > Hinder på cykelbanan
- > Hinderbana
- > Hjälm
- > Hjälmlag
- > Holland
- > Humor
- > hållbart samhälle
- > Kläder
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > Lövhalka
- > Media
- > Miljö
- > Motormännen
- > Nacka
- > Nationell cykelstrategi
- > Nederländerna
- > New York
- > Nollvisionen
- > Norra Djurgårdsstaden
- > Nya Slussen
- > Omklädningsrum
- > Packning
- > Polisen
- > Politik
- > Popup-cykelbana
- > Regional cykelplan
- > Regionala cykelstråk
- > Rullstolscykel
- > Ryggsäck
- > Rödljuscykling
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > Självkörande fordon
- > Skärmar
- > Snabbcykelväg
- > Sollentuna
- > Solna
- > Sopsaltning
- > Sportcyklist
- > Stella Fare
- > Stockholm
- > Stockholms Handelskammare
- > Stolpar i cykelbanan
- > Svensk Cykling
- > Svängfest
- > Torkrum
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Täby
- > Tävling
- > USA
- > Vintercykling
- > Vinterpendling
- > Vinterväghållning
- > VTI
- > Vägarbeten
- > Väjningsplikt
- > Västerbron
- > Växtlighet
- > Åland
- > Önskelista
"Du ska ha ringklocka på cykeln"
Episod från cykelbanan. Jag närmar mig en signalreglerad cykelpassage. Det är rött, jag bromsar in, stannar till och väntar på grönt. Bredvid mig står en man och väntar vid övergångsstället. Ser att han ”spanar” in mig. Efter någon sekund:
”Du ska ha ringklocka på cykeln”
Jag: tack jag vet det
”Varför har du inte det då? Ni cyklister tror att ni står över lagen och bryter mot alla regler…”
PLING!
Mannen blir helt tyst.
Jag: är det nu det är läge för dig att be om ursäkt?
Mannen muttrar något ohörbart
Jag: tänk, jag har både en korrekt utrustad cykel och stannade för rött. Ändå far du ut mot mig att jag bryter mot reglerna. Och du har inte ens förståndet att be om ursäkt. Cykla är mitt råd, ökad fysisk aktivitet förbättrar intelligensen har jag hört.
Sen skiljs våra vägar åt.
Så kan det gå till på cykelbanan.
Gilla artikeln
Kommentarer
2019-09-23 14:04 Anders M
@Arne B: ringklockan jag använder är en trigger bell: https://triggerbell.com/2019-09-22 14:18 Juan Dieguez
Om inte jag minns fel är racercyklar undantagna från kravet om man använder den under träning eller träningsliknande aktivitet. Men minnet kan svika.2019-09-22 10:02 Christer Jonsson
Jag ser inte din klocka, men själv köpte jag en hide my bell. Syns ej men funkar alldeles utmärkt :-)2019-09-20 17:31 Arne B
När terrängen och kartan inte stämmer överens, då gäller kartan.@Anders M: vad är det för ringklocka du fäster på växelreglaget?
2019-09-19 13:48 Staffan Palm
Ringklockans märkliga kraft att ge skitMärks tydligt för trampande som dig och mig
Då många så ilsket cyklister "satt dit"
Just för att den använts. Eller ej.
Några blir arga då ett litet pling
Tolkas som "För fan, vik hädan direkt!!"
Andra blir ilskna om det ej rings någonting
"Vad är ni för smygande lönnmördarsekt!?"
2019-09-19 13:39 Krister Isaksson
Anders M, Tackar! Javisst har Oi en "snällpling" - det som jag gillar med den - förutom designen som avgjorde valet. Även om den kan vara lite väl "snäll" ibland!2019-09-19 13:09 Anders M
Jag älskar att du alltid tar fajten!Har själv kompletterat min Oi! med en plinga som sitter på växelreglaget och som jag alltså kan använda utan ställtiden det innebär att flytta handen (faktiskt samtidigt som jag bromsar). Men Oi! använder jag fortfarande som snällplinga.
2019-09-19 09:34 Krister Isaksson
Mia, ja det är minst sagt kämpigt ibland.2019-09-19 09:27 Dan
Klockrent!2019-09-19 09:14 Krister Isaksson
Felix, tummen upp!2019-09-19 09:13 Krister Isaksson
Erik, japp den är det. Knog Oi heter klockan.2019-09-19 08:46 Felix Reychman
Du är min nya hjälte.Eller, nygamla.
2019-09-19 07:59 Erik Sandblom
Kul! Vad heter ringklockan då?! Är det silvermojängen mitt på styret?2019-09-19 07:48 Mia
Haha, ja jösses! Spelar inte någon roll att man gör rätt och följer reglerna - det går alltid att läxa upp någon som cyklar. Också att göra den enskilda ansvarig för vad andra som cyklar gör.