En anständig cykelbana - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

En anständig cykelbana

25 jun 2018
av: Krister Isaksson

En cykelbana som man tryggt och säkert kan mötas på. En cykelbana som man säkert kan cykla om en annan cyklist på. En cykelbana där två lastcyklar utan problem kan mötas. En cykelbana separerade från gående. En cykelbanan med säkra och prioriterade passager. En cykelbana med cykelvänliga och funktionella radier. En cykelbana med god sikt. En cykelbana fri från farliga hinder och säkra sidoområden. En cykelbanan med en bra belysning. En cykelbana med bra och jämn beläggning.

En sådan cykelbana kallas i vårt land för ”snabbcykelbana”, ”supercykelbana”, ”cyklostrada”, ”snabbcykelleder”, "expresscykelväg" med mera.

Det tycker jag är fel. Jag tycker den borde kallas:

En anständig cykelbana

De funktioner som jag räknar upp ovan är helt grundläggande funktioner. Som vi tar för givet, det är självklarheter och vi upprepar dem om och om igen – när det gäller biltrafiken. Och då kallar vi dem inte för ”supervägar”, ”snabbvägar” och så vidare. Det är vanliga gator och vägar. Som det finns tusentals mil av i landet.

Vi vinner ingenting på att kalla dessa cykelbanor för ”snabbcykelbanor”. Tvärtom, det får grundläggande och självklara funktioner att framstå som något extravagant, något utöver det vanliga. Vilket de inte är – de är hygienfaktorer.

För det handlar i grunden om att skapa anständiga cykelbanor.

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-08-28 21:54   Kristoffer

@Anders, Det må fortfarande finnas M-skyltar på mindre vägar, men hur många fordon är det då som trafikerar sådana vägar? Det är många M-vägar som byggts bort. Jämför gärna trafikeringstalen för de återstående M-vägarna med för smala cykelbanors trafikering.

Måste vara udda tider som du cyklar över Liljeholmsbron om du är ensam. Flextider i all ära, men de brukar i min erfarenhet vara begränsade till några timmars möjligt intervall.
Och om du tycker att lågtrafik ska vara dimensionerande för trafiken så kan vi definitivt dra ner antalet bilkörfält över bron till ett enda - för fler bilar än så åker inte över bron utanför rusningstid.

 

2018-07-01 12:16   Anders Andersson

@Kristoffer
M-skyltar är fortfarande vanliga i Sverige. Rör dig lite utanför Stockholm så ser du.

Jag cyklar Liljeholmsbron varje dag, ofta 4 gånger, ibland fler. Utanför rusningstid är det ytterst sällan mer än jag och en cyklist till på bron. 9 gånger av 10 är jag helt ensam cyklist på bron - medan det oftast finns ett flertal bilar på den. Så den cykelbanan är absolut mer än tillräcklig, även om den kan kännas trång i rusning. Men man ska inte dimensionera efter rusningstrafik - då skulle alla vägar behöva vara 3-4 gånger så breda.

Ett gott råd - cykla utanför rusningstid! Då har du cykelbanorna helt för dig själv. Måhända just du inte har flextid, men mer än 75 % av Stockholmarna har det, det vore mycket märkligt om alla cyklister hörde till de sista 25 %.

 

2018-06-25 22:42   Per Morén

I dessa valtider...
Jag har försökt förstå vilket parti som har denna kunskap och insikt att kunna/vilja driva frågan. Men jag har ännu inte hitta var jag ska lägga min röst.
Alla partier (för mig kända) som jag har känt på pulsen svar bara säljande floskler om deras satsningar på cyklismen (heter det så, jfr bilismen?). Ingen har ännu nappat på mitt erbjudande att få cykla tillsammans med mig igenom två (ibland tre) av länets kommuner mellan min bostad o arbetsplats. Alla tre kommuner säger sig satsa på cyklismen, men jag ser något helt annat i min vardag.

 

2018-06-25 13:56   Kristoffer

Apropå detta inlägg funderade jag lite.
Skulle en "M"-kampanj kunna få genomslagskraft för att visa på den undermåliga bredden på många cykelbanor? Dvs att som protest sätta upp de gamla klassiska M-skyltarna för att visa att cykelbanorna är för smala och planeras utan prioritet eller tillräcklig trafiksäkerhet. Med hänvisning till de gamla grusvägarna med mötesskyltar som man knappt ser nuförtiden just för att man lägger helt andra resurser och prioriteringar på vägar där bilar ska vara.

Eller en jämförelse mellan cykelvägar och (bil)vägar med motsvarande fordonsmängder? Tänker till exempel på den ytterst farliga Liljeholmsbron med smal cykelbana i backe och dubbelriktad cykeltrafik. Samtidigt som vägar för bilar sedan länge medvetet byggs om till mötesfria varianter. Dessutom har större vägar med kraftig backe ofta har ett extra körfält för långsammare (tyngre) fordon - precis som cyklister skulle behöva iom motsvarande variation i hastigheter.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!