En pendlingscyklists vardag. Del 5 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

En pendlingscyklists vardag. Del 5

30 apr 2014
av: Krister Isaksson

 

Eftersom jag arbetat med cykelplanering i många år och inventerat tusentals mil av cykelvägar och cykelbanor har jag sett en hel del elände i mina dagar. Men detta är absolut bland det värsta jag har sett:


Så här spärrar vi av cykelbanor för motormän i Stockholm, cykelstad i världsklass. Här blir du spetsad om du inte är uppmärksam. Foto: DAST

Väghållarens förakt för människors liv och hälsa är häpnadsväckande, här lyser Nollvisionen totalt med sin frånvaro. Allt ansvar för motormännens regelöverträdelser läggs på cyklisterna. De ska upptäcka dessa farliga hinder i ur och skur, i mörker och i dimma. Det finns inga varningsskyltar, inga reflexer, ingenting som upplyser cyklisterna om faran som väghållaren skapat. Ett annat, och mer cykelvänligt sätt att stoppa dessa regelöverträdande motormän, kan ni läsa om här.

Ett annat område som ofta innebär mer eller mindre problem och även faror för cyklister är vägarbeten och arbeten på och kring cykelbanor. Så här kan det se ut:


Här bygger vi bostäder och gör samtidigt arbete i gatan/cykelbanan. Då får ni hålla till godo med dessa förhållanden... Foto: Anna Bergren


Undra var vi ska ställa hänvisningsskylten, finns det någon lämplig plats? Javisst, cykelbanan! Foto: Erling Wikman


Varför inte upprepa ett framgångsrecept! Foto: Erling Wikman


Som sagt, verkar vara en vedertagen lösning att ställa skyltar i cykelbanan bland enrtreprenörer... Foto: Arne B


Oj en liten bygghiss mitt på cykelbanan men absolut ingen information eller omledning av cykelbanan. Får cyklisterna lösa själva, och så dyker de då upp lite här och där. Tex i körbana eller ibland på gångbanan... Foto: Mia Lundblad


"Join the revolution". Vilken ironi, uppsättning av bilreklam stoppar cykeltrafiken. Ingen information, ingen omledning, det får ni fixa själva. Så kommer du från andra hållet får du cykla mot trafiken i bilrampen... Foto: Per


Det här med att cykla på gångbanan, ja det förekommer. Vad är alternativet när vissa tar sig friheter de inte har rätt till? Kliva av och leda cykeln? Foto: Pär Bygdesson


Var tar jag vägen som cyklist här då? De alternativ som finns är körbanan eller gångbanan, där är cyklister aldrig särskilt välkomna eller uppskattade... Foto: Kristoffer


Mitt i en kurva med dålig sikt, ännu värre blir det när det är mörkt. Hur ofta ser vi en hög med jord tippad mitt på körbanan? Foto: Ingemar


Även Sollentuna är duktiga på att hindra motormän och cyklister! Foto: Yasmina Olby


Men också Trafikverket och Uppsala gör sitt för att försvåra för cyklister, permobiler, rulstolar, tvillingvagnar... Ur trafiksäkerhetssynpunkt måste grindarna utformas på detta sätt - INTE! Foto: Erling Wikman

Sänd gärna in bilder på vad ni stöter på under ert cyklande: krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-05-14 16:31   Anders

Kan absolut fixa bilder, tar det på vägen till jobbet imorgon.

 

2014-05-14 16:21   Krister Isaksson

Anders, du har ingen möjlighet att ta en bild?

 

2014-05-14 15:41   Anders

De kreativa betongspjuten kan nu också ses utmed Ulvsundavägen, extra spännande för den som kommer till/från cykel/slalombanan och villområdet.
Inte heller här köpte man in extratillbehör såsom reflexer eller annat synligt. Fast sånt behövs väl inte när man ska stoppa smittrafik när Ulvsundaplan är igenkorkade.

 

2014-05-01 19:59   Krister Isaksson

Michael, det är rena rama lotteriet att som cyklist ge sig ut. Det är ju en paradox utan dess like att ytor och sträckor som är skapade för cykeltrafik går många gånger inte att användas av cykeltrafik...

 

2014-05-01 00:59   Michael Åhman

Ja, ja. Jag skrattade nästan lite uppgivet när jag såg den sista bilden. Precis så har man skärmat av ett antal cykelbanor i Norrtälje. Jag kommer givetvis igenom (nätt och jämt) med min kolfiberracer, men jag tänker ofta på barnvagnar, rullatorer och andra som redan har svårt att ta sig fram. Kommuner brukar vara duktiga på att sätta (mer eller mindre vettiga) normer för hur saker och ting ska vara. Men här verkar godtycke vara normen. Och godtycket verkar det inte vara särskilt bevänt med...

 

2014-04-30 15:22   Krister Isaksson

Johan, Ja när man ser alla dessa bilder så börjar man ju undra. Det är verkligen många gånger åtgärder som kan tolkas som ett "cyklisthat".

 

2014-04-30 15:03   Johan Berg

Vilken jävla dräpare på första bilden! Hur står det till i huvudet hos dem som ställer ut detta? Här kan vi verkligen snacka 'cyklisthat'...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!