Krister Isaksson
Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!
Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson
Arkiv
- > Februari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > Oktober 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > Januari 2016
- > December 2015
- > November 2015
- > Oktober 2015
- > September 2015
- > Augusti 2015
- > Juli 2015
- > Juni 2015
- > Maj 2015
- > April 2015
- > Mars 2015
- > Februari 2015
- > Januari 2015
- > December 2014
- > November 2014
- > Oktober 2014
- > September 2014
- > Augusti 2014
- > Juli 2014
- > Juni 2014
- > Maj 2014
- > April 2014
- > Mars 2014
- > Februari 2014
- > Januari 2014
- > December 2013
- > November 2013
- > Oktober 2013
- > September 2013
- > Augusti 2013
- > Juli 2013
- > Juni 2013
- > Maj 2013
- > April 2013
- > Mars 2013
- > Februari 2013
- > Januari 2013
- > December 2012
- > November 2012
- > Oktober 2012
- > September 2012
- > Augusti 2012
- > Juli 2012
- > Juni 2012
Mest lästa
- Trafikverket: Vi behöver din hjälp
- Cykling – en kommunal angelägenhet?
- Cykel på pendeltåget – i rusningstrafik
- Åtta tumregler för att få rätt mot entreprenörer
- Hahaha, jösses vilken soppa!
- NCC gör ett försök - men det blir värre
- Det blir inga snabbcykelvägar
- Jag är så glad
- Varde ljus
- Jag har fått ett pris - det stora världspriset
Etiketter
- > 2+1-väg
- > Arbetsgivare
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belysning
- > Bicycling
- > Bilhinder
- > Broar
- > cargobike
- > Cykelbloggare
- > Cykelbox
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > Cykelöverfart
- > Cykla höger vid rött
- > Cykla med barn
- > Cykla till skolan
- > Cyklande barn
- > Danmark
- > Davos
- > Debatt
- > Design
- > Desire lines
- > Drift & underhåll
- > Däck
- > Elcykel
- > Felanmälningssystem
- > Framkomlighet
- > Gatubantning
- > Groningen
- > Grus
- > Gå på cykelbanan
- > Gästbloggare
- > Hinder på cykelbanan
- > Hinderbana
- > Hjälm
- > Hjälmlag
- > Holland
- > Humor
- > hållbart samhälle
- > Kläder
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > Lövhalka
- > Media
- > Miljö
- > Motormännen
- > Nacka
- > Nationell cykelstrategi
- > Nederländerna
- > New York
- > Nollvisionen
- > Nya Slussen
- > Omklädningsrum
- > Polisen
- > Politik
- > Popup-cykelbana
- > Regional cykelplan
- > Regionala cykelstråk
- > Rullstolscykel
- > Rödljuscykling
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Självkörande fordon
- > Skärmar
- > Snabbcykelväg
- > Sollentuna
- > Solna
- > Sopsaltning
- > Sportcyklist
- > Stella Fare
- > Stockholm
- > Stockholms Handelskammare
- > Stolpar i cykelbanan
- > Svensk Cykling
- > Svängfest
- > Torkrum
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Täby
- > Tävling
- > USA
- > Vintercykling
- > Vinterväghållning
- > VTI
- > Vägarbeten
- > Väjningsplikt
- > Västerbron
- > Växtlighet
- > Åland
- > Önskelista
En våt cykeldröm: Trafikverket 2.0
Jag har en dröm. En dröm om ett nytt Trafikverk. Ett verk som tar uppgiften med ökat och säkert cyklande på stort allvar, med bred kompetens och professionalism. Detta med full uppbackning från en infrastrukturminister som säger att cykling är ett kommunalt och statligt ansvar.
Vi kan ta en titt lite längre söderut hur det skulle kunna vara. Vi tittar på vårt grannland Danmark. Deras statliga Vejdirektorat har nyligen genomfört ett nationellt försök med att cykla höger vid rött – med stor framgång. Så nu är det möjligt för kommunerna och staten att införa detta i Danmark. Motsvarande skulle jag vilja se från Trafikverket 2.0. Att utveckla och göra framsteg.
Cykla höger vid rött. Se så enkelt detta gick att lösa i grannlandet Danmark!
Vi skulle kunna se motsvarande när det gäller vinterväghållning av cykelvägar. Detta gissel och elände för cykeltrafiken och en stor anledning till många cykelolyckor och dålig framkomlighet. Här skulle Trafikverket kunna utföra ett pionjärarbete och leda utveckling i landet. I stället för att enskilda kommuner ska försöka lite här och där så skulle en central och nationell aktör kunna ta det ansvaret. Trafikverket 2.0 slutar med att ”följa utvecklingen” och börjar ”leda utvecklingen”.
Sen har vi eländet med vägarbeten. Där cyklister tillhör de mest olycksdrabbade. Och där Trafikverket och Väg- och transportforskningsinstitutet genomfört en rad studier på området vad gäller vägarbeten, cyklister och trafiksäkerhet – så kunskapen finns. Även här skulle Trafikverket kunna ta taktpinnen och visa vägen mot säkrare och framkomligare vägarbeten för cyklister. Genom utbildningsmaterial, genom kurser, genom krav samt genom att vara en förebild vid sina egna vägarbetsområden. Helt enkelt peka ut en väg så vi slipper livsfarliga spjut utmed cykelvägarna, kilometerlånga omvägar vid vägarbeten eller att cyklister helt plötsligt ska bli fotgängare när vägarbeten ska genomföras.
Vi skulle kunna se samma positiva utveckling när det gäller byggnation av ny cykelinfrastruktur. När vi nu år 2016 vet så mycket mer och har så mycket bättre kunskap om cykeltrafik än tidigare. När vi har styrdokument, planer och målsättningar som tydligt sätter cykeltrafik i fokus. Här skulle Trafikverket kunna visa hur modern, funktionell och säker cykelinfrastruktur byggs. Det handlar om att räkna rätt från början och att sluta sminka grisen – det handlar om att hantera cykeltrafiken precis på samma professionella sätt som verket hanterar biltrafiken – det är Trafikverket 2.0.
Sen har vi ju avslutningsvis 2+1-vägar och cykeltrafik. Där vi nu får fler och fler indikationer på att cyklingen på landsbygden fullständigt rasar. Här skulle vårt nya Trafikverk, med stöd av en cykelvänlig infrastrukturminister, kunna ta ett helt nytt grepp. Ett grepp som skulle innebära så väl bättre trafiksäkerhet för biltrafiken och ökad och säker cykling. Ett lämpligt utgångsläge är Trafikverkets egen studie som visar cykelpotential utmed 120 mil 2+1-vägar. Sätt igång och bygg cykelvägarna utmed dessa 120 mil. Det är att lyckas med mer än bara en av samhällets målsättningar – det är vägen mot bättre trafiksäkerhet för alla och ett mer hållbart transportsystem – inte bara det ena.
2+1-väg och cykelväg. Se så enkelt det går att lösa funktioner och säkerhet för alla!
Har vi cykelgudarna på vår sida kanske den nya nationella cykelstrategin är det beslut som får vårt Trafikverk att ta ett litet steg mot Trafikverket 2.0…
Relaterade inlägg:
- Så sänkte Trafikverket snabbcykelvägen
- Hurra! Trafikverket ska sminka grisen!
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket - vill ni döda cyklister?
- Trafikverkets dubbla budskap: snöröjningen duger
- Så klart vi tar bilen
- 2 + 1 - vägar och cykel
- Trafikverket ger fingret åt cykeltrafiken
- Statens havererade cykelpolitik
- VTI sågar Cyklingsutredningen
- HELA systemet måste fungera
Gilla artikeln
Kommentarer
2016-10-28 19:25 Hanna Göteborg
Tillägg:Trappan är bra mycket brantare i verkligheten än den ser ut att vara på maps-bilden.
Jag ser att jag råkat skriva att staketen skymmer för bilisterna, det ska vara cyklisterna, de gör att det är svårt att se om det kommer en bil i närmaste filen utan att ha framhjulet nästan ute i vägen.
2016-10-28 19:18 Hanna Göteborg
Anders Norén har prickat in korsningen jag menar, https://goo.gl/maps/dhZ5n3mtqVU2 visar korsningen som den ser ut när man kommer som bilist norrifrån mot Bohus. bron till höger i bilden.Här kommer alltså korsande cyklister och gående från båda håll.
Det finns en trappa upp på bron, från en tågperrong, som man kan se under bron, det är en brant metalltrappa med en smal cykelramp, för brant för att jag ska orka få upp cykeln där, särskilt med lite packning, och snorhalt på vintern.
Hittar inte mina egna bilder just nu, kanske ska ta nya.
2016-10-28 08:53 Anders Norén
Här? https://goo.gl/maps/dhZ5n3mtqVU22016-10-28 04:34 Krister Isaksson
Hanna, kan du maila mig några bilder från platsen samt en kartbild? Du ser mailadressen ovan.2016-10-27 22:44 Hanna Göteborg
Jag har en vid det här laget lång, och ur min synvinkel rätt absurd, konversation på gång med Trafikverket angående cykelbanan över Jordfallsbron över Göta älv mellan Bohus och Kungälv, Ale kommun, en del av min dagliga pendelväg.Cykelbanan (GC-bana) upp på bron från Bohus korsar två bilfiler som kommer från E20 på väg in i en rondell, och två bilfiler från rondell till E20. Det finns inte ringaste antydan till skylt eller annan markering som informerar bilisterna om att cyklister korsar deras väg, sikten är dålig pga staket som hamnar i ögonhöjd för bilister, och det är mycket gott om tunga lastbilar (även om stressade personer i personbilar har varit allra närmast att köra över mig).
Månader senare får jag detta svar: "vi känner till problemet sedan tidigare. Vi har emot tagit ett flertal synpunkter framför allt från cyklister som utnyttjar bron. Vi ser ett behov, precis som ni, av någon form av mindre åtgärd. Vi ska titta närmare på vad som kan vara aktuellt."
För mig känns varje dag utan "mindre" åtgärd som en risk för allvarlig skada (vilket jag även skrev i mitt svar). Tar tacksamt emot tips på hur jag ska hantera uppgivenheten inför denna skriande brist på konsekvenstänkande.
2016-10-26 10:30 Bosse
Tyvärr Dina tankar enligt ovan (hur goda de än är) lär nog förbli en dröm med den Minister vi nu har. Hon tycks ju vara mest sysselsatt med att själv åka på mest lyxiga sätt, fundera över att hålla vallöfte om att fortsätta bygga på Botniabanan och se till att det blir så mycket skatter o avgifter på trafiken som möjligt. Något papper som handlar om cyklar och cykelvägstruktur ligger nog väldigt långt ner i arkivet.2016-10-24 15:46 Oskar
Ser rätt likt ut väg 41 precis norr om Varberg: https://goo.gl/maps/AcPzBVMSrHG2