Facit finns nu – sopsaltade cykelvägar är bättre - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Facit finns nu – sopsaltade cykelvägar är bättre

14 okt 2014
av: Krister Isaksson

 

Så har då facit kommit från försöket med sopsaltning i Stockholm. Jag har ju skrivit ett antal inlägg om denna metod för vinterväghållning av cykelvägar och där hyllat den. Så jag visste ju vad resultatet skulle bli, finns ju forskning och praktisk erfarenhet från andra delar av världen om denna metod och där den visat sig överlägen traditionell plogning och sandning. Och Stockholm är inte mer unik än någon annan plats så svaret var ju givet. Men nu finns det som sagt även ett facit för Stockholm.


Sopsaltaren in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har följt försöket och kommer nu med en första PM:

 

”Sopsaltade stråken ger högre standard än osaltade cykelvägar”

”Väglagsobservationer visar tydligt att sopsaltningen resulterat i ett bättre väglag än traditionell plogning och sandning. Det har i princip alltid varit barmarksförhållanden på de sopsaltade stråken, även då det varit snö och is på cykelstråk som inte saltats. VTI:s mätningar visar också att friktionen i genomsnitt varit betydligt högre på de sopsaltade stråken jämfört med de stråk som inte saltats.”

”Förutom att de objektiva mätningarna visar att sopsaltningen ger en högre standard vintertid, har allmänhetens respons varit mycket positiv.”

”Som helhet kan sägas att försöken med sopsaltning av utvalda cykelstråk i Stockholm hittills varit mycket lyckosamma och att det finns goda anledningar till att fortsätta med metoden även kommande vintrar.” 

Så då får vi hoppas att Stockholm både fortsätter och utökar sopsaltningen av cykelvägar. Samt att andra kommuner följer efter och ser till att vinterväghållningen av cykelvägar blir bättre. Se skillnaden på dessa bilder, vad föredrar du?


Sopsaltade cykelväg vs plogad och sandad cykelväg

 
Sopsaltning vs plogning. Plogning innebär en cykelväg full av grus

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-09-23 09:12   Niklas

Nackdelar finns. Var tvungen att kasta min cykel efter förra årets sopsaltning då denna åt upp aluminumet i en rasande fart. Cyklar nästan varje dag året runt de senaste 10 åren. Vet inte hur man ska få aluminiumet att sluta falla sönder när saltet har fått fäste.

 

2015-02-04 14:39   Krister Isaksson

Janne, alla system har sina nackdelar. Det går ju att sköta om sin cykel, just i Uppsala är det extra lätt nu: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/bensinstationen-platsen-for-cykelvard.htm

 

2015-02-04 12:56   Janne

Jasså!

http://mobil.unt.se/start/salt-angriper-kedjor-och-drev-3582122.aspx

 

2014-11-12 04:01   Krister Isaksson

Henrik, har skrivit lite om det tidigare, se här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/kommer-vi-komma-fram-i-vinter-4.htm

 

2014-10-20 21:53   Henrik

skulle vilja veta hur mycket mindre energi som det går åt att cykla på en sopsaltad väg jämfört med en plogad dito... samt hur mycket extra småsvängar pga slir och modd? Borde kunna gå att mäta enkelt med accelerometrar och gyros på vanliga telefoner...

 

2014-10-16 17:29   Krister Isaksson

Jens, se detta inlägg och maskinen där: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/hyllning-till-sopsaltaren.htm
Den har en fällbar plog framför borsten! Och visst är det så att vid stora snöfall under kort tid behövs komplettering med plogning, så görs tex i Linköping. Men dessa dagar är totalt sett över en längre tidsperiod väldigt få.

 

2014-10-16 17:17   Jens

Man kan ju anta att vid mycket snö skulle en kombination funka bra, dvs först grovploga, sen snabbt saltborsta innan snön tryckts ihop och frusit för mycket.

Går det inte att sätta ett plogblad framför borsten vid behov?

 

2014-10-16 12:00   Krister Isaksson

Örjan, självklart kan de det. Om de vill och prioriterar det. Är ingen märklig utrustning, finns tillgänglig.

 

2014-10-16 10:49   Örjan

Kan de inte göra samma sak i Göteborg?
Uppvärmning och bara sopning förekommer här men tyvärr oftast grusning.

 

2014-10-15 12:14   Krister Isaksson

Anna, stort tack att du tar dig tid och svara och fördjupar vår kunskap på området. Era insatser är ytterst värdefulla och vad bra att ni fått finansiering till fortsatta studier i Linköping.

När det gäller metod får vi ju inte heller glömma att vanlig plogning och sandning inte är särskilt bra, inte heller då det är mycket snö och kallt. Så om sopsaltning är överlägsen vid alla andra tillfällen så kanske det är jämnt skägg mellan plogning och sopsalt när det är mycket snö och kallt! Dvs vinst för sopsaltning i det långa loppet

 

2014-10-15 10:55   Anna Niska

Magnus m.fl. Nej, vi har inte gjort några utvärderingar i Solna. I år kommer vi dock, tack vare finansiering från Trafikverket, att kunna göra utvärderande mätningar även i Linköping. Utifrån intervjuer med förare och ansvariga i Linköping kommer vi också att kunna sammanställa erfarenheter utifrån ett längre perspektiv än enstaka vintrar. Linköping har tillämpat sopsaltning i snart 15 år och tre av dessa vintrar var relativt snörika och kalla. Liksom nämnts funkar metoden bra under milda vintrar men kan stöta på problem då det blir kallt och mycket snö. Utmaningen ligger i att använda så lite salt som möjligt och ändå säkerställa en god friktion. Det kräver ett omfattande kunskapsunderlag och god beredskap. För den som cyklar under vintern gäller det att vara beredd på att vinterväglag kan förekomma trots sopsaltning - ingen metod är 100-procentig! Vi hoppas att vår forskning ska kunna bidra till en utveckling av metod, utrustning och strategi för bästa möjliga resultat.

 

2014-10-15 09:46   Erik Johansson

Det vore intressant att veta hur sopsaltaren hanterar en vinter med snö, men det är helt klart att höst och vår är mycket bättre med sopsaltaren.

 

2014-10-15 06:28   Krister Isaksson

Magnus, denna rapport rör enbart försöket i Stockholm.. Vet inte om de är inkopplade på andra platser/utvärderingar. Finns ingen länk (ännu)

 

2014-10-15 00:32   Magnus Persson

Har VTI även tagit in erfarenheter från andra platser som utvärderat (t.ex. Solna)? Eller finns det en direktlänk så att jag kan läsa själv?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!