Farliga hinder utlagda – polisen agerar - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Packning
  71. > Polisen
  72. > Politik
  73. > Popup-cykelbana
  74. > Regional cykelplan
  75. > Regionala cykelstråk
  76. > Rullstolscykel
  77. > Ryggsäck
  78. > Rödljuscykling
  79. > Samhälls- och trafikplanering
  80. > Samhällsekonomin
  81. > Shimano
  82. > Självkörande fordon
  83. > Skärmar
  84. > Snabbcykelväg
  85. > Sollentuna
  86. > Solna
  87. > Sopsaltning
  88. > Sportcyklist
  89. > Stella Fare
  90. > Stockholm
  91. > Stockholms Handelskammare
  92. > Stolpar i cykelbanan
  93. > Svensk Cykling
  94. > Svängfest
  95. > Torkrum
  96. > Trafiklagstiftning
  97. > Trafikmaktordning
  98. > Trafikplanering
  99. > Trafikrapportör
  100. > Trafikregler
  101. > Trafiksignaler
  102. > Trafiksäkerhet
  103. > Trafikverket
  104. > Täby
  105. > Tävling
  106. > USA
  107. > Vintercykling
  108. > Vinterväghållning
  109. > VTI
  110. > Vägarbeten
  111. > Väjningsplikt
  112. > Västerbron
  113. > Växtlighet
  114. > Åland
  115. > Önskelista

Farliga hinder utlagda – polisen agerar

22 jun 2015
av: Krister Isaksson

 

”Enligt Stockholmspolisen var det bara tur att ingen allvarlig olycka inträffade.”

Så stod det i SvD och det handlar inte om detta:

 
Foto: Anders


Foto: Mikael Ström


Foto: Olof E


Foto: David Sandgrind


Foto: David Sandgrind


Foto: Mattias Bengtsson Byström


Foto: Mattias Bengtsson Byström


Foto: Jonas


Foto: Mikael Ström

Nu handlar det inte om farliga hinder på cykelvägar. Det handlar om bilvägen:

 

Sverigers Radios trafikredaktion varnar självklart för dessa faror. När det gäller biltrafik...:

Så det som är farligt och kan leda till allvarliga olyckor för biltrafiken är mer eller mindre en standardlösning på cykelvägarna. Där är det inte några ungdomar som begår lite bus och lägger ut några stenar. Där är det vuxna yrkesmän som får betalt för sin kompetens och som lägger ut sten och betong på cykelvägen.

I dessa fall behöver polisen inte använda sig av spårhundar för att få tag på förövarna. Bara att vända sig till aktuell kommun så sitter skurkarna där och trycker. Fast känner jag polisens rätt så ser de inte detta som framkallande av fara för annan. Trots att olycksdata och forskning från bl.a. VTI säger något helt annat…

Så här enkelt skulle vi kunna stoppa blister på cykelvägarna. Vilket skulle vara säkrare och framkomligare för cyklister. Men det gör vi inte.

Det är skillnad på trafikant och trafikant i nollvisionens Sverige.

 

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettio med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-06-27 10:05   Liggist

@Andrej: Har du försökt cykla med handikappcykel, trike, lastcykel, eller något i den vägen förbi dessa hinder? Du tycker inte att det är problematiskt med mörka betonghinder i mörk tunnel med begränsad sikt? På vilket sätt minskas kollisionsrisken när cyklister och fotgängare trängs ihop i enkelspår? Dessutom brukar det inte bli sopat vid dessa hinder ... Och personligen gillar jag inte att endast ha 30 cm dålig grusväg att balansera på mellan metallbom och dike, men det är jag det.

 

2015-06-26 19:09   Håkan

Visst är det själva den att det ska behövas hinder som stoppar bilarna från att använda cykelbanor? Bilister brukar ju ofta säga att vi cyklister ska lämna vägen och använda cykelbanan. Vore tråkigt om bilister gör samma sak. Vi har samma problem i staden som jag bor.

 

2015-06-25 09:32   Mikael

Om bild nr 10 är från Almvägen/Klemens väg i Sollentuna är den (efter klagomål) åtgärdad nu.

 

2015-06-24 06:01   Mia

Så när bilförare bryter mot regleverket och kör på gång- och cykelvägar "straffas" cyklister. Tänk om vi skulle göra något motsvarande på bilvägar, ibland cyklar ju cyklister på vägar de inte får cykla på. Så låt oss då slänga ut lite hinder hur som helst, som syns dåligt, utan förvarning osv. på vägarna som hindrar/försvårar och gör det farligt för biltrafiken. Nä trodde väl inte det, det är ju "riktiga" trafikanter där, inte leksakstrafikanter som man kan leka lite hur som helst med...

Tack Krister för din blogg, allt du kämpar med och försöker göra för de som cyklar.

 

2015-06-23 14:11   Anders J

Hur kan man som bilist få för sig att köra på en cykelbana? Helt obegripligt för mig. Gång/cykelbaneskylten betyder för en bilist samma sak som 'fordonstrafik förbjuden'.

 

2015-06-22 12:55   Krister Isaksson

Andrej, då har jag ett förslag. Läs några av mina andra inlägg som jag länkar till ovan så kanske en annan bild av verkligheten dyker upp...
Sen tycker jag du ska pröva att färdas med cykelkärra eller lastcykel också, så kan du återkomma om du ev blir hindrad eller ej.

 

2015-06-22 12:43   Andrej

På dessa bilder ser jag bara:
1. Hinder för biltrafik, som inte avser, och ej heller hindrar mig som cyklist. Tvärt om, samhället värnar därmed om mig som oskyddad trafikant.
2. Medel att få ner hastigheten på utsatta platser - i korsningar, branter ... - där vi ofta krockar.

 

2015-06-22 10:07   Thomas

Johan, på motorväg och motortrafikled får man inte cykla. Det händer så otroligt sällan att folk gör det trots ofta breda och fina vägrenar, att det inte anses nödvändigt att sätta upp stenar/betongsuggor/bommar mm för att förhindra cyklister från att cykla där. Möjligen en extra "cykling förbjudet" skylt ibland för att förtydliga.

Varför behövs dessa hinder för att förhindra bilister från att köra på gång- och cykelbanor?

När cyklister gör fel ger man sig på cyklisterna. Rätt. När bilister gör fel ger man sig på cyklisterna. Fel.

 

2015-06-22 10:02   Krister Isaksson

Johan, visst är det så. Finns dock bättre och säkrare bilhinder att använda sig av på cykelvägarna:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen-det-gar-at-ratt.htm

 

2015-06-22 10:00   Peter

Bilisterna får väl ta det lite lugnt bara om det ligger stenar som hinder i vägbanan. Det är ju ingen tävling...
(OBS ironi)

 

2015-06-22 09:57   Johan

I de flesta fall är dessa stenar utplacerade för att förhindra biltrafik.

 

2015-06-22 08:40   Krister Isaksson

Eva, tack! Tråkigt att höra om din faster, hoppas det går åt rätt håll och att hon hittar tillbaka till cykeln. Tyvärr är detta inte något enskilt fall utan det sker om och om igen så länge det fortsätter att se ut så här på landets cykelvägar. Inkompetensen och nonchalansen är påtaglig.

 

2015-06-22 08:08   Eva

Bra, mycket bra! Min faster cyklade på en sådan där sten, det var mörkt och den var nyligen utlagd. Hon bröt lårbenet och är fortfarande inte återställd två år efter olyckan. Hon har även slutat cykla...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!