Farliga hinder utlagda – polisen agerar - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Farliga hinder utlagda – polisen agerar

22 jun 2015
av: Krister Isaksson

 

”Enligt Stockholmspolisen var det bara tur att ingen allvarlig olycka inträffade.”

Så stod det i SvD och det handlar inte om detta:

 
Foto: Anders


Foto: Mikael Ström


Foto: Olof E


Foto: David Sandgrind


Foto: David Sandgrind


Foto: Mattias Bengtsson Byström


Foto: Mattias Bengtsson Byström


Foto: Jonas


Foto: Mikael Ström

Nu handlar det inte om farliga hinder på cykelvägar. Det handlar om bilvägen:

 

Sverigers Radios trafikredaktion varnar självklart för dessa faror. När det gäller biltrafik...:

Så det som är farligt och kan leda till allvarliga olyckor för biltrafiken är mer eller mindre en standardlösning på cykelvägarna. Där är det inte några ungdomar som begår lite bus och lägger ut några stenar. Där är det vuxna yrkesmän som får betalt för sin kompetens och som lägger ut sten och betong på cykelvägen.

I dessa fall behöver polisen inte använda sig av spårhundar för att få tag på förövarna. Bara att vända sig till aktuell kommun så sitter skurkarna där och trycker. Fast känner jag polisens rätt så ser de inte detta som framkallande av fara för annan. Trots att olycksdata och forskning från bl.a. VTI säger något helt annat…

Så här enkelt skulle vi kunna stoppa blister på cykelvägarna. Vilket skulle vara säkrare och framkomligare för cyklister. Men det gör vi inte.

Det är skillnad på trafikant och trafikant i nollvisionens Sverige.

 

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-06-27 10:05   Liggist

@Andrej: Har du försökt cykla med handikappcykel, trike, lastcykel, eller något i den vägen förbi dessa hinder? Du tycker inte att det är problematiskt med mörka betonghinder i mörk tunnel med begränsad sikt? På vilket sätt minskas kollisionsrisken när cyklister och fotgängare trängs ihop i enkelspår? Dessutom brukar det inte bli sopat vid dessa hinder ... Och personligen gillar jag inte att endast ha 30 cm dålig grusväg att balansera på mellan metallbom och dike, men det är jag det.

 

2015-06-26 19:09   Håkan

Visst är det själva den att det ska behövas hinder som stoppar bilarna från att använda cykelbanor? Bilister brukar ju ofta säga att vi cyklister ska lämna vägen och använda cykelbanan. Vore tråkigt om bilister gör samma sak. Vi har samma problem i staden som jag bor.

 

2015-06-25 09:32   Mikael

Om bild nr 10 är från Almvägen/Klemens väg i Sollentuna är den (efter klagomål) åtgärdad nu.

 

2015-06-24 06:01   Mia

Så när bilförare bryter mot regleverket och kör på gång- och cykelvägar "straffas" cyklister. Tänk om vi skulle göra något motsvarande på bilvägar, ibland cyklar ju cyklister på vägar de inte får cykla på. Så låt oss då slänga ut lite hinder hur som helst, som syns dåligt, utan förvarning osv. på vägarna som hindrar/försvårar och gör det farligt för biltrafiken. Nä trodde väl inte det, det är ju "riktiga" trafikanter där, inte leksakstrafikanter som man kan leka lite hur som helst med...

Tack Krister för din blogg, allt du kämpar med och försöker göra för de som cyklar.

 

2015-06-23 14:11   Anders J

Hur kan man som bilist få för sig att köra på en cykelbana? Helt obegripligt för mig. Gång/cykelbaneskylten betyder för en bilist samma sak som 'fordonstrafik förbjuden'.

 

2015-06-22 12:55   Krister Isaksson

Andrej, då har jag ett förslag. Läs några av mina andra inlägg som jag länkar till ovan så kanske en annan bild av verkligheten dyker upp...
Sen tycker jag du ska pröva att färdas med cykelkärra eller lastcykel också, så kan du återkomma om du ev blir hindrad eller ej.

 

2015-06-22 12:43   Andrej

På dessa bilder ser jag bara:
1. Hinder för biltrafik, som inte avser, och ej heller hindrar mig som cyklist. Tvärt om, samhället värnar därmed om mig som oskyddad trafikant.
2. Medel att få ner hastigheten på utsatta platser - i korsningar, branter ... - där vi ofta krockar.

 

2015-06-22 10:07   Thomas

Johan, på motorväg och motortrafikled får man inte cykla. Det händer så otroligt sällan att folk gör det trots ofta breda och fina vägrenar, att det inte anses nödvändigt att sätta upp stenar/betongsuggor/bommar mm för att förhindra cyklister från att cykla där. Möjligen en extra "cykling förbjudet" skylt ibland för att förtydliga.

Varför behövs dessa hinder för att förhindra bilister från att köra på gång- och cykelbanor?

När cyklister gör fel ger man sig på cyklisterna. Rätt. När bilister gör fel ger man sig på cyklisterna. Fel.

 

2015-06-22 10:02   Krister Isaksson

Johan, visst är det så. Finns dock bättre och säkrare bilhinder att använda sig av på cykelvägarna:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen-det-gar-at-ratt.htm

 

2015-06-22 10:00   Peter

Bilisterna får väl ta det lite lugnt bara om det ligger stenar som hinder i vägbanan. Det är ju ingen tävling...
(OBS ironi)

 

2015-06-22 09:57   Johan

I de flesta fall är dessa stenar utplacerade för att förhindra biltrafik.

 

2015-06-22 08:40   Krister Isaksson

Eva, tack! Tråkigt att höra om din faster, hoppas det går åt rätt håll och att hon hittar tillbaka till cykeln. Tyvärr är detta inte något enskilt fall utan det sker om och om igen så länge det fortsätter att se ut så här på landets cykelvägar. Inkompetensen och nonchalansen är påtaglig.

 

2015-06-22 08:08   Eva

Bra, mycket bra! Min faster cyklade på en sådan där sten, det var mörkt och den var nyligen utlagd. Hon bröt lårbenet och är fortfarande inte återställd två år efter olyckan. Hon har även slutat cykla...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!