Farliga hinder utlagda – polisen agerar - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Farliga hinder utlagda – polisen agerar

22 jun 2015
av: Krister Isaksson

 

”Enligt Stockholmspolisen var det bara tur att ingen allvarlig olycka inträffade.”

Så stod det i SvD och det handlar inte om detta:

 
Foto: Anders


Foto: Mikael Ström


Foto: Olof E


Foto: David Sandgrind


Foto: David Sandgrind


Foto: Mattias Bengtsson Byström


Foto: Mattias Bengtsson Byström


Foto: Jonas


Foto: Mikael Ström

Nu handlar det inte om farliga hinder på cykelvägar. Det handlar om bilvägen:

 

Sverigers Radios trafikredaktion varnar självklart för dessa faror. När det gäller biltrafik...:

Så det som är farligt och kan leda till allvarliga olyckor för biltrafiken är mer eller mindre en standardlösning på cykelvägarna. Där är det inte några ungdomar som begår lite bus och lägger ut några stenar. Där är det vuxna yrkesmän som får betalt för sin kompetens och som lägger ut sten och betong på cykelvägen.

I dessa fall behöver polisen inte använda sig av spårhundar för att få tag på förövarna. Bara att vända sig till aktuell kommun så sitter skurkarna där och trycker. Fast känner jag polisens rätt så ser de inte detta som framkallande av fara för annan. Trots att olycksdata och forskning från bl.a. VTI säger något helt annat…

Så här enkelt skulle vi kunna stoppa blister på cykelvägarna. Vilket skulle vara säkrare och framkomligare för cyklister. Men det gör vi inte.

Det är skillnad på trafikant och trafikant i nollvisionens Sverige.

 

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-06-27 10:05   Liggist

@Andrej: Har du försökt cykla med handikappcykel, trike, lastcykel, eller något i den vägen förbi dessa hinder? Du tycker inte att det är problematiskt med mörka betonghinder i mörk tunnel med begränsad sikt? På vilket sätt minskas kollisionsrisken när cyklister och fotgängare trängs ihop i enkelspår? Dessutom brukar det inte bli sopat vid dessa hinder ... Och personligen gillar jag inte att endast ha 30 cm dålig grusväg att balansera på mellan metallbom och dike, men det är jag det.

 

2015-06-26 19:09   Håkan

Visst är det själva den att det ska behövas hinder som stoppar bilarna från att använda cykelbanor? Bilister brukar ju ofta säga att vi cyklister ska lämna vägen och använda cykelbanan. Vore tråkigt om bilister gör samma sak. Vi har samma problem i staden som jag bor.

 

2015-06-25 09:32   Mikael

Om bild nr 10 är från Almvägen/Klemens väg i Sollentuna är den (efter klagomål) åtgärdad nu.

 

2015-06-24 06:01   Mia

Så när bilförare bryter mot regleverket och kör på gång- och cykelvägar "straffas" cyklister. Tänk om vi skulle göra något motsvarande på bilvägar, ibland cyklar ju cyklister på vägar de inte får cykla på. Så låt oss då slänga ut lite hinder hur som helst, som syns dåligt, utan förvarning osv. på vägarna som hindrar/försvårar och gör det farligt för biltrafiken. Nä trodde väl inte det, det är ju "riktiga" trafikanter där, inte leksakstrafikanter som man kan leka lite hur som helst med...

Tack Krister för din blogg, allt du kämpar med och försöker göra för de som cyklar.

 

2015-06-23 14:11   Anders J

Hur kan man som bilist få för sig att köra på en cykelbana? Helt obegripligt för mig. Gång/cykelbaneskylten betyder för en bilist samma sak som 'fordonstrafik förbjuden'.

 

2015-06-22 12:55   Krister Isaksson

Andrej, då har jag ett förslag. Läs några av mina andra inlägg som jag länkar till ovan så kanske en annan bild av verkligheten dyker upp...
Sen tycker jag du ska pröva att färdas med cykelkärra eller lastcykel också, så kan du återkomma om du ev blir hindrad eller ej.

 

2015-06-22 12:43   Andrej

På dessa bilder ser jag bara:
1. Hinder för biltrafik, som inte avser, och ej heller hindrar mig som cyklist. Tvärt om, samhället värnar därmed om mig som oskyddad trafikant.
2. Medel att få ner hastigheten på utsatta platser - i korsningar, branter ... - där vi ofta krockar.

 

2015-06-22 10:07   Thomas

Johan, på motorväg och motortrafikled får man inte cykla. Det händer så otroligt sällan att folk gör det trots ofta breda och fina vägrenar, att det inte anses nödvändigt att sätta upp stenar/betongsuggor/bommar mm för att förhindra cyklister från att cykla där. Möjligen en extra "cykling förbjudet" skylt ibland för att förtydliga.

Varför behövs dessa hinder för att förhindra bilister från att köra på gång- och cykelbanor?

När cyklister gör fel ger man sig på cyklisterna. Rätt. När bilister gör fel ger man sig på cyklisterna. Fel.

 

2015-06-22 10:02   Krister Isaksson

Johan, visst är det så. Finns dock bättre och säkrare bilhinder att använda sig av på cykelvägarna:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen-det-gar-at-ratt.htm

 

2015-06-22 10:00   Peter

Bilisterna får väl ta det lite lugnt bara om det ligger stenar som hinder i vägbanan. Det är ju ingen tävling...
(OBS ironi)

 

2015-06-22 09:57   Johan

I de flesta fall är dessa stenar utplacerade för att förhindra biltrafik.

 

2015-06-22 08:40   Krister Isaksson

Eva, tack! Tråkigt att höra om din faster, hoppas det går åt rätt håll och att hon hittar tillbaka till cykeln. Tyvärr är detta inte något enskilt fall utan det sker om och om igen så länge det fortsätter att se ut så här på landets cykelvägar. Inkompetensen och nonchalansen är påtaglig.

 

2015-06-22 08:08   Eva

Bra, mycket bra! Min faster cyklade på en sådan där sten, det var mörkt och den var nyligen utlagd. Hon bröt lårbenet och är fortfarande inte återställd två år efter olyckan. Hon har även slutat cykla...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!