Felanmäl felanmälningssystemet - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Felanmäl felanmälningssystemet

15 jan 2013
av: Krister Isaksson

 

För ett tag sedan blev jag kontaktad av en av Stockholms stads entreprenörer som sköter snöröjningen. De hade läst mina inlägg om hur situationen var på många av stadens cykelvägar i december. De lovade bot och bättring och jag tycker mig ana att de nu är lite mer på tårna. Vi hade ett givande samtal och jag fick bekräftat en misstanke jag haft en längre tid: stadens felanmälningssystem fungerar inte när det gäller cykel!

Det system som finns på staden, Felanmälan för trafik och utemiljö och på tfn.nr 08 - 651 00 00 är mer eller mindre uppbyggt utifrån ett bilperspektiv. De förvalda platserna som finns i systemet är i stort sett enbart gator, biltunnlar, trafikleder osv. Och det är ett obligatoriskt fält. Om du prövar att ringa in din anmälan så uppmanas du även av operatören att ange en gatuadress. Vari ligger då problemet? En stor del av stadens cykelvägnät, särskilt i söderort och västerort har ingen anknytning till gator, trafikleder och biltunnlar. Pröva att felanmäla cykelvägarna på Årstafältet, Gubbängsfältet, Järvafältet osv. Eller varför inte cykelvägar utmed de stora trafiklederna E4/E20, Nynäsvägen, Örbyleden osv. Inte ens den viktiga förbindelsen Årstabron finns med som förvald plats i stadens felanmälningssystem (här har vi kanske en del av svaret varför den aldrig blir röjd, den finns inte, ingen vet om den och tillståndet på bron!). Många av dessa stråk är utpekade som viktiga pendlingsstråk i stadens cykelplan.

Nu är det ju så att människor ger ju inte upp utan försöker ändå felanmäla alla dessa brister. Då uppstår den helt otroliga situationen att ett bristfälligt fax sänds över till entreprenören som får ge sig ut på en form av skattjakt. Hitta platsen kan vi kalla denna lek. Entreprenören får lägga ner massor av tid på att försöka finna dessa platser (kanske därför vi ser så många snöröjningsmaskiner som far omkring med plogen uppe, de är på jakt!) och det är inte ovanligt att de inte lyckas lokalisera platsen. Så här går det åt massor av tid för entreprenören pga. att staden har ett mycket dåligt och illa anpassat felanmälningssystem. Tid som entreprenören, med ett bra felanmälningssystem, kunde använda till att åtgärda bristerna. Samt att i en del fall blir bristerna överhuvudtaget inte åtgärdade.

Detta gäller ju inte enbart snöröjning och halkbekämpning utan även barmarksväghållning så som potthåll/ sprickor i beläggningen, grus/glas, växtlighet, vattensamlingar, belysning osv.

I en stad som ska konkurrera som cykelstad med Köpenhamn och Amsterdam och ska vara en promenadstad förefaller ju detta system som hämtat ur stenåldern, det speglar med all tydlighet det Martin Emanuel tar upp i sin avhandling Trafikslag på undantag, läs mer här och här.

Vad kan då göras? På kort sikt bör ju staden omgående se till att man i felanmälningsformuläret kan bifoga foton/kartbilder osv. som underlättar identifieringen av platsen. Fältet med förvalda platser bör kompletteras med de stora cykelstråken etc. Sedan bör ju staden snarast utveckla ett modernt och mer trafikantanpassat system där man kan utnyttja mobiltelefonen genom bild och gps, då får man ju en exakt lägesangivelse. Finns redan ett flertal färdiga lösningar på den så kallade marknaden, se här bl.a.: Fixa till

Nu vill jag uppmana er som vill se en förändring, felanmäl felanmälningssystemet!

Sände ett mail till Trafikkontoret och även till dess förvaltningschef och påtala dessa uppenbara brister och vad de får för konsekvenser.

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-01-17 17:16   (anonym)

Strålande! Anmälan via karta kanske?

 

2013-01-17 16:45   Erik

Kanske ska tipsa Sth-stad om detta.
http://blogg.sydsvenskan.se/patvahjul/2013/01/17/en-bra-app-for-cyklister/

 

2013-01-16 14:14   Krister Isaksson

Mikael, tack!

 

2013-01-16 13:13   Mikael

Bra text! Ska maila båda och ser fram emot appen i vår

Själv felanmälde jag deras svarstid nyligen då de inte återkopplar på felanmälningar. Det är verkligen pinsamt.

 

2013-01-16 08:12   lale

Då är det mycket bättre i Linköping (Cykelstaden med stort L); potthål som felanmäldes i april lagades efter tre (3) månader...och det efter ett antal tjatiga mail.

 

2013-01-15 16:59   Krister Isaksson

Björn, sent ska syndaren vakna! Då får vi väl hålla tummarna för att den är bra och användbar även för cyklister...

 

2013-01-15 14:38   Björn

Nyss twittrat av @StockholmsStad:

"@cyklistbloggen @claeshybbinette Vi arbetar med en app för felanmälan med möjlighet till gps-position och bifogad bild. Klar under våren"

https://twitter.com/StockholmsStad/status/291175736742666241

 

2013-01-15 13:36   Krister Isaksson

Dmitri, underbart att höra om ditt intiativ. Jag när en stilla önskan att ansvarig på Trafikkontoret hade samma driv och intiativförmåga. Jag kommer ihåg ett förslag som jag och projektledaren för Sthlm mobilitet tog fram när jag arbetade på Trafikkontoret. Det handlade om att längs de stora cykelstråken placera ut informationstavlor ang. var och hur felanmälan för cyklister kunde ske. Det finns ju sedan länge motsvarande skyltar för oss bilister längs de stora trafiklederna i Sthlm. Det blev blankt nej från driftansv. och info.ansvarig. Motiveringen till detta nej var av samma anledning som du nämner: resursbrist, att såväl hantera felanmälningarna som att åtgärda dem. Och här dyker ju något högst obehagligt upp. Ansvariga är alltså medvetna om de stora bristerna i cykelvägnätet och att ett bättre system kommer leda till ökad arbetsbelastning. Så istället för att verka för ökad drift- och underhållsbudget, vilket ju underlättas av att man får en mer samlad och total bild av fel och brister, väljer man att mörka...

 

2013-01-15 13:13   Dmitri

Hej Krister!

Jag är själv på väg att släppa en gratis iPhone app för felanmälan i Stockholms Stad. Men stadens svar på mina förfrågan om ett eventuellt (gratis) samarbete har besvarats med blanka nej.
Istället hänvisas jag till formuläret på deras hemsida och löften om att staden håller på utvecklar ett nytt system och egna appar.

I svaret från stan så anmärkte de även att det redan fanns ett par inofficiella lösningar för felanmälan. Men dessa tycker man inte om, för att då "riskerar medborgaren att få intryck av att deras synpunkter och felanmälningar kommer till rätt instans - men inte åtgärdas".

Och du är inte konspiratorisk, man vill inte ha e-post eller andra sätt att skicka felanmälan:
"Det är inte heller möjligt för oss att ta emot information i form av mejl från din app. Det innebär en handpåläggning som vi inte har personalresurser för att hantera."

Jag har inte gett upp än och försöker fundera på hur jag ska lösa problematiken, t.ex genom att automatiskt twittra mot stadens twitterkonto med de felanmälan som folk skickar in, och kanske posta till deras Facebook-page. Alternativt om man ska begära att staden faktiskt etablerar en kanal för medborgare att kommunicera med denna som inte kräver ett formulär med ett oläsbart captcha - att ha en e-postadress är väl inte för mycket att begära?

Min app heter Stadsfixaren och jag har tänkt släppa den i dagarna. Tanken är att användaren ska välja en typ av felanmälan, ta en bild, välja en plats på en Karta och sen skicka in den. Man kan även lägga in en kommentar.

Bilder: http://imgur.com/a/Cxro7

 

2013-01-15 11:48   Björn

Hoppsan, temporär blindhet! :-)

 

2013-01-15 10:24   Krister Isaksson

Björn, jag skrev det i mitt inlägg! ;-)

 

2013-01-15 10:14   Björn

Intergraph har ett gratis felanmälningssystem för kommuner kallat "F!xa till", med app för iphone och android, som skickar med både foto och gps-koordinater: http://www.fixatill.nu

Det framgår inte vilka kommuner som är med i systemet eller hur de hanterar rapporterna, men det är ett klart intressant initiativ.

 

2013-01-15 09:59   Krister Isaksson

Jonas Th, ja det var nog inte annat att vänta sig. Brister det på alla andra områden så varför ska det vara ett bra felanmälningssystem? Är man riktigt konspiratorisk så är det kanske ett medvetet val för att begränsa antalet felanmälningar!

 

2013-01-15 09:07   Jonas Th

Jo, självklart, egentligen, att det även är fel på kvalitetssäkrings- och uppföljningssystemen. Hade inte väntat nåt annat. Även fel på typ utbildningssystemen hos entrprn som år efter år lär sina förare att bygga snöupplag på cykelbanor och cykelfält. Och/eller struntar i om det händer år efter år.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!