Finns alltid en ursäkt att bygga usel cykelinfrastruktur - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Finns alltid en ursäkt att bygga usel cykelinfrastruktur

1 nov 2016
av: Krister Isaksson

Se på bilden. Nybyggda hus och gata i södra Stockholm. Vem fick absolut minst yta av de olika trafikslagen på denna plats? 1,12 meter bred dubbelriktad cykelbana. 1,12 meter - i staden som säger sig satsa på cykel. Det går inte att mötas på den ytan, för att säkert kunna mötas på en dubbelriktad cykelbana behövs 2,5 meter. Det är som att göra en dubbelriktad gata 2,5 meter bred – sällan vi ser sådan lösning för biltrafiken. Se sen på körbanan, den är runt 8 meter bred (enkelriktad) inkl. parkering och hållplats. Så också andra sidans körbana. Se även mittallén för träden, 4,5 meter. Se ytan för träden, den innanför de parkerade bilarna, den är cirka 2 meter. För er som inte är bekanta med utformning av gator så räcker det att körbanan är 3 meter. Och är där en busshållplats behövs 3 meter till. Alltså totalt 6 meter. Här har vi alltså 8 meter - på bägge sidor. Varför? Till vad? Bara dyrare att bygga och underhålla dessa extra metrar. Men så klart, det blir ju väldigt enkelt och bekvämt att använda bilen...

 Bild: Cyklandeombud Stockholm 

Här skyller nu staden på att det blev som det blev för att området planlades innan cykelplanen 2012 med dess nya riktlinjer. Jaha, och det fanns alltså inga riktlinjer innan cykelplan 2012 på hur funktionell och säker cykelinfrastruktur ska planeras och utformas? Så klart det gjorde, till exempel:

  • Cykelplan för ytterstaden 2005
  • Handboken Cykeln i staden 2004 och 2009
  • Vägar och gators utformning (VGU)
  • GCM-handboken

I samtliga dessa dokument finner vi stöd och riktlinjer för att inte bygga det som nu har byggts på denna plats.

Men hej, det är ju en djupt rotad tradition i staden att inte anse sig behöva följa dessa riktlinjer när det gäller cykel, utan istället planera och bygga vilka usla cykellösningar som helst – och samtidigt bygga överstandard för biltrafiken. Finns ju till och med en utvärdering på detta som visar att i stort sett allt annat är viktigare än att bygga säker och funktionell cykelinfrastruktur när staden växer och bygger nytt.

Sen verkar det ju inte hjälpa så mycket att cykelplan 2012 nu finns. För staden fortsätter ju ändå att skapa usla förutsättningar för cykeltrafiken. Där pendlingsstråk blir privata parkeringsplatser. Där huvudcykelstråk blir parkeringsfickor för biltrafiken. Där befintliga cykelvägar görs till x-områden och överförs till fastighetsägare vilket får till följd att det blir avsevärda försämringar för cykeltrafiken. Där det byggs så man varken kan komma av- eller på cykelbanan. Vilka är bortförklaringar då? Att vi behöver ytterligare en ny cykelplan?

Vad vi behöver är ett stadsbyggnadskontor och ett exploateringskontor som vaknar upp och lär sig att planera och bygga stad så cykeln får plats. Och en politisk styrning av Roger Mogert (S) och Jan Valeskog (S) - den lyser med sin frånvaro när det kommer till cykel inom deras område.

Det vore ju lite mer rakryggat av staden att säga som det är – vi prioriterar inte cykel i dessa fall, eller vi glömmer, vi förbiser, vi klantar oss. För även om ni inte säger dessa ord, så säger ni det med det som ni bygger – det är tusen gånger tydligare än alla ord.

Tips från Tomas Eriksson och Cykelombud Stockholm

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-11-20 17:05   Daniel

Sprang på en relaterad artikel som kanske kan vara intressant:

http://www.citylab.com/design/2014/10/why-12-foot-traffic-lanes-are-disastrous-for-safety-and-must-be-replaced-now/381117/

// D

 

2016-11-02 13:36   Kalle

Christer, mycket bra skrivet och tydlig bild.

Alla inblandade borde avskedas utan lön och utan fallskärm!!!

Den löjliga remsan på trottoaren kallas alltså cykelbana? Har aldrig provat att använda en sådan — väljer alltid bilvägen. På bilvägen kör cyklar bara lite långsammare än bilar men på cykel-remsan blir det uppåt 500% snabbare än SMS:ande sömngångare etc; att cykla där strider väl mot huvudregeln i trafiken att du får inte utsätta andra trafikanter eller dig själv för fara.

 

2016-11-02 09:00   Magnus Holmgren

What is this? A bike lane for ants?

 

2016-11-02 07:06   Krister Isaksson

R. Linderoth, Nä för jag vet ju absolut inte vad jag talar och skriver om. Eller är det kanske så att jag i min snart 20-åriga yrkeskarriär har byggt ett antal körbanor med 3 m bredd? Jo för visst är det så, och det går utmärkt att köra på dem ser du, biltrafiken rullar på på dessa gator utan några problem. 3 m körbana finns tom angivet i VGU. Och på denna plats behöver vi ju inte vara särskilt oroliga för snön, bara att ploga upp den i mittallén, hur mycket plats som helst att lägga snö där.

 

2016-11-02 06:59   R. Linderoth

Kul att han jämför bredden med en vägbana för bilar
Vore kul att se samma bild med en halv meter snö och en lastbil från Pågen
En lastbil (buss) är ca 2,5 meter bred vilket med en 3 meter bred vägbana gör att det är 25cm kvar på varje sida, sen tillkommer speglarna som sticker ut
Citat från texten -För er som inte är bekanta med utformning av gator så räcker det att körbanan är 3 meter. ,,,, hmnn
R. Linderoth

 

2016-11-01 20:55   Ulrika

Angående Svartlösavägen så såg jag någonstans att stadsdelen tänkte vänta med att fixa cykelbanorna tills de fick del av cykelmiljarden, och det kommer ju inte hända, så..

 

2016-11-01 16:19   Krister Isaksson

Henrik, tack själv för de orden! Jo Svartlösavägen känner jag väl till och cyklat på en hel del gånger. Alla avbrotten för varenda liten tvärgata är ju minst sagt horribla - puckelpist. Men så var den tidens skola när det gällde cykelbanor. Mitt förslag: blås rent och gör om från grunden!

 

2016-11-01 16:16   Magnus

Hear, hear. Detga sött att bygga är.standard över hela staden. Hagasraden fungerar på exakt samma sätt. Järvastad3n likaså. Alla nyb6ggda områd3n i stad3n saknar funktionell infrastruktur för cykel. Lägg därtill att det inte finns några genomtänkta underhållsplaner heller samt att cykeltrqfiken leds frampå ytor som inte är avskilda från andra trqfikslag eller uppställningsplatser. Ser något ut som en gris, låter som en gris? Ja få är det en gris oavsett hur mycket smonk vi användet. Staden skiter blanka fan i cykeln som transportnedel.

 

2016-11-01 16:07   Henrik

Tack för dina makalöst bra blogginlägg Krister! Tyvärr bedrövlig läsning när det gäller hur lite mark i meter som avsätts till cykelbana.

Om du inte har besökt Sveriges kanske sämsta cykelbana som dessutom kräver njurbälte så rekommenderas alla att provcykla på Svartlösavägen i Älvsjö. Stockholms stad lovade i Mitt I-tidningen att Svartlösavägen skulle få ny asfalt under 2016. Nu skjuts det arbetet upp i två år pga. att Elevio ska gräva upp gång- och cykelbanan för att lägga ner ledningar. Problemet är att Stockholms stad inte samordnar sig med Elevio utan avser att göra sin del av grävandet och asfalterandet först om två år. Då blir cykelbanan avstängd en gång till om två år. Bedrövligt! Inte konstigt att föräldrar inte låter sina barn cykla till skolorna i Älvsjö utan i stället skjutsar dem med bil.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!