Fler cykelbanor = fler cyklister? Nu finns facit! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Fler cykelbanor = fler cyklister? Nu finns facit!

11 okt 2012
av: Krister Isaksson

 

I bland kommer det forskning som lägger allt tillrätta, allt det man anat och känt på sig, allt det man under stora delar av sitt yrkesliv arbetat för. John Pucher och Ralph Buehler har studerat cykling i 90 större Amerikanska städer och sambandet mellan antalet cykelbanor/cykelfält, längden på dessa och antalet cykelpendlare.

Deras slutsats: Städer med fler cykelbanor och cykelfält har fler cykelpendlare. Självklart kan tyckas men nu finns det på papper! Och med vetenskaplig metod! De har vidare kunnat konstatera att sambandet existerar oavsett klimat, markanvändning, socioekonomiska faktorer, bränslepris, tillgången till kollektivtrafik och trafiksäkerhet för cyklister.

Studien visar också att städer som har bra trafiksäkerhet för cyklister, lägre andel bilägande, fler studenter och kompakt stadsplanering har ännu större antal cykelpendlare. Ni finner studien här.

Så som jag sagt tidigare, det hela är enkelt och vill vi ha fler som cyklar, bygg så kommer dom! (och helst ska vi bygga bra och cykelanpassat!)

  Foto: Lennart Johansson

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-10-12 21:15   (anonym)

Olle!

Vore svaret på den frågan relevant i relation till vad som skrivs i blog och kommentarer?

 

2012-10-12 17:45   Olle Andersson

Har någon klämt 10 poäng vetenskapsteori och vill dela med sig av sin visdom?

 

2012-10-11 18:20   Krister Isaksson

Anonym, tack för upplysningen. Tur att man inte är journalist!

 

2012-10-11 17:51   (anonym)

Studien är inte avfärdad alls. Men, slutsatsen i blogginlägget är för långt dragen. Med denna vetenskap bevisar man inte saker, man försöker motbevisa dem och antinge lyckas man ellerså lyckas man inte med det. Desto längre man inte lyckas, desto mer stöd har teorin. Men bevisat ngt har man inte.

För att krydda det lite till. Studien indikerar samband. Författaren drar slutsats om kausalitet. Det är ett kardinalfel när journalister leker vetenskapsuttolkare.

 

2012-10-11 17:25   Johannes Westlund

Anonym: Din allmänna invändning är så allmänt skriven att man kan utgå ifrån att du inte läst studien. Jag har inte heller gjort det. Men att avfärda en studie utan att bemöta dess argument är än mindre vetenskapligt än vad du anklagar studien för.

 

2012-10-11 12:04   (anonym)

Den vetenskapliga sanningen sträcker sig nog inte längre än:

Vi har en tes, och genom att (ännu ej) kunna motvisa den så har den fått indirekt stöd.

Förutom i logisk stringens (såsom matematik) så innebär vetenskap egentligen att något skall vara falsifierbart, men att det inte går att bevisa, bara stödja.

Sunt förnuft däremot är en annan sak, men kalla det inte felaktigt för vetenskap.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!