Förbifart cykel - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Förbifart cykel

13 apr 2015
av: Krister Isaksson

 

Svängfest - här ser vi en flygbild på hur ett så kallat pendlingsstråk för cykel går:

Fyra tvära svängar, trixa sig genom parkerade bilar på lokalgatan, sedan cykla i blandtrafik på lokalgata och sen ta sig över en högerreglerad fyrvägskorsning. På vintern är snöröjningen många gånger usel på lokalgatan. Parallellt går E4/E20 spikrakt – det är Bikes vs Cars.

Nu har saker hänt, Förbifart cykel är byggd:


Grönt streck = Förbifart cykel

Rakt och gent. Bättre framkomlighet, kortare restid och trafiksäkerhetseffekten av denna åtgärd är en reduktion av personskador med 30 procent.


Vy mot söder. Förbifart cykel – den nya gång- och cykelbron

Till höger svänger den tidigare cykelvägen av ner till fyrvägskorsningen

Vy från nya gång- och cykelbron över fyrvägskorsningen som man nu slipper korsa

Fyrvägskorsningen och lokalgatan fylld med parkerade bilar

Vy mot norr. Förbifart cykel rakt fram. Till vänster den tidigare cykelvägen och lokalgatan

Detta vill jag se mer av!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-05-07 12:16   Johan

Tjena!

Jo, har sett denna länge nu, men inte oväntat är den ju avstängd...

Vet inte vad det beror på, men om det hade varit en bilväg som varit avstängd så länge hade det ju blivit ett jävla liv...

Nu får man ta sig under E4:an istället, och åka nerför, uppför, trafikljus, nerför, trafikljus, uppför igen, för att komma vidare.

Den blir väl klar lagom till hösten när man slutar cykla...

Johan

 

2015-05-11 12:56   Krister Isaksson

Oskar, leveranstiden på träd är avsevärt kortare än både projekteringen, upphandlingen och färdigställandet av detta projekt så det är knappast ett argument. Just oviljan att ta ned träd pga cykelinfrastruktur leder ju till en del märkliga lösningar: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/svangfest.htm

 

2015-05-11 09:25   Oskar

Att "bara" ersätta träd är inte gjort i en handvändning. Det är lite leveranstid på träd. Just de på bilden lär väl vara minst hundra år. Jag tar gärna en liten uppförsbacke för att de ska få stå kvar.

 

2015-04-21 08:23   Krister Isaksson

Jens, det enkla svarat är att staden ville inte ta ner de två träden på södra sidan. Detta innebar att det inte gick att ta bort kullen då trädrötterna skulle ha skadats. Så träden var viktigare än bra linjeföring och profil på cykelvägen. Kunde ju ha tagit ner träden och planterat nya...

 

2015-04-20 00:44   Jens

Utmärkt! Förstår dock inte varför man lyckades få till både en backe och en sänka på den lilla sträckan. Det tog ju sannerligen sin tid att få upp bron så man kunde kanske skottat bort lite mer av kullen på andra sidan. Men jag är ingen broingenjör.

 

2015-04-14 14:25   Kristoffer

Så bra, cyklade där nu på förmiddagen. Skillnaden mot tidigare sträckning är som natt och dag. Håller helt med dig, vill ha mer av detta!

 

2015-04-14 08:03   Krister Isaksson

Peter, ja det är rejäla tidsvinster som blir av denna åtgärd. Och trafiksäkerhetsvinster. Och det handlar ju inte bara om cyklister utan även gående som får dessa vinster. Så visst är det så att om det genomfördes en samhällsekonmisk analys av denna investering så skulle den med all sannolikhet vara mycket lönsam.

 

2015-04-14 07:07   Peter

Härligt! Läste inlägget och passade på att ta en omväg och pröva bron på hemvägen igår. Helt suveränt, på ett sätt en så enkel och självklar åtgärd men som så länge lyst med sin frånvaro. För de som cyklar här varje dag måste det handla om rejäla tidsvinster. Och summerar vi allas tidsvinster så har vi väl räknat hem bron innan hösten! :-)

 

2015-04-13 18:42   Krister Isaksson

Per, stort tack!

 

2015-04-13 18:31   Per

Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.

 

2015-04-13 18:31   Per

Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.

 

2015-04-13 17:24   Krister Isaksson

Trafikistan, och vad som är av stor vikt är att nu kan vi använda detta framöver för att visa en nivå - vad som behöver göras på andra platser.

Denna plats och åtgärd har varit en gammal dröm hos mig och som jag arbetat för i många år. Därför är det extra roligt att äntligen få se den och få cykla på den. Och som du säger, många kommer njuta av förbättringen, andra se den som självklar - då har man som cykelplanerare lyckats! :-)

 

2015-04-13 16:57   Trafikistan

Roligt att se när något blir bättre, och så viktigt att ge positiv feedback på sånt!

Ni som varit med innan kommer att njuta varje dag av denna förbättring. Tillkommande cyklister kommer att tycka att utformningen var självklar.

 

2015-04-13 10:49   Krister Isaksson

Thomas, japp det är mitt lilla skötebarn detta! Jobbat länge för det.
Likaså genare förbindelse vid Bredängsmotet, genom tunnelbanebanken vid Västertorp och gc-broar vid Klensmedsvägen och Västbergamotet - allt finns i cykelplanen. Nu är det bara att sätta i gång och bygga!

 

2015-04-13 10:40   Thomas

Även om svängarna varit irriterande (norrut har jag alltid fortsatt på lokalgatan istf GC-banan efter korsningen) så är det sååååå skönt att slippa den där korsningen varje dag! Det är den stora vinsten för min del. Och vad jag förstår var du Krister inblandad i att ta fram iden och lösningen en gång i tiden? Stort tack för det!

 

2015-04-13 10:38   Krister Isaksson

Jocke, med andra ord, stora vinster! Längs detta stråk mot Skärholmen finns ju ytterligare ett antal sådan här åtgärder planerade.

 

2015-04-13 10:30   Jocke von Scheele

Just det där med att tvära kurvor är trafikfarliga, särskilt i samband med rullgrus och dålig snöröjning, är något man borde framhålla mer. Att räta ut stråken handlar både om framkomlighet och att man kommer fram snabbt, dvs kan konkurrera med bilen, samt att man får ner antalet singelolyckor.

 

2015-04-13 09:00   Pelle

Kul! Mer av detta!

 

2015-04-13 08:25   Krister Isaksson

Felix, tummen upp!

 

2015-04-13 08:19   Felix Reychman

Heja!

Och "* Kommentaren måste vara längre"

Vadå? Kan man inte bara få applådera, liksom? :-p

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!