Förbifart cykel - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Nya Slussen
  68. > Omklädningsrum
  69. > Polisen
  70. > Politik
  71. > Popup-cykelbana
  72. > Regional cykelplan
  73. > Regionala cykelstråk
  74. > Rullstolscykel
  75. > Rödljuscykling
  76. > Samhälls- och trafikplanering
  77. > Samhällsekonomin
  78. > Shimano
  79. > Självkörande fordon
  80. > Skärmar
  81. > Snabbcykelväg
  82. > Sollentuna
  83. > Solna
  84. > Sopsaltning
  85. > Sportcyklist
  86. > Stella Fare
  87. > Stockholm
  88. > Stockholms Handelskammare
  89. > Stolpar i cykelbanan
  90. > Svensk Cykling
  91. > Svängfest
  92. > Torkrum
  93. > Trafiklagstiftning
  94. > Trafikmaktordning
  95. > Trafikplanering
  96. > Trafikrapportör
  97. > Trafikregler
  98. > Trafiksignaler
  99. > Trafiksäkerhet
  100. > Trafikverket
  101. > Täby
  102. > Tävling
  103. > USA
  104. > Vintercykling
  105. > Vinterväghållning
  106. > VTI
  107. > Vägarbeten
  108. > Väjningsplikt
  109. > Västerbron
  110. > Växtlighet
  111. > Åland
  112. > Önskelista

Förbifart cykel

13 apr 2015
av: Krister Isaksson

 

Svängfest - här ser vi en flygbild på hur ett så kallat pendlingsstråk för cykel går:

Fyra tvära svängar, trixa sig genom parkerade bilar på lokalgatan, sedan cykla i blandtrafik på lokalgata och sen ta sig över en högerreglerad fyrvägskorsning. På vintern är snöröjningen många gånger usel på lokalgatan. Parallellt går E4/E20 spikrakt – det är Bikes vs Cars.

Nu har saker hänt, Förbifart cykel är byggd:


Grönt streck = Förbifart cykel

Rakt och gent. Bättre framkomlighet, kortare restid och trafiksäkerhetseffekten av denna åtgärd är en reduktion av personskador med 30 procent.


Vy mot söder. Förbifart cykel – den nya gång- och cykelbron

Till höger svänger den tidigare cykelvägen av ner till fyrvägskorsningen

Vy från nya gång- och cykelbron över fyrvägskorsningen som man nu slipper korsa

Fyrvägskorsningen och lokalgatan fylld med parkerade bilar

Vy mot norr. Förbifart cykel rakt fram. Till vänster den tidigare cykelvägen och lokalgatan

Detta vill jag se mer av!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-05-07 12:16   Johan

Tjena!

Jo, har sett denna länge nu, men inte oväntat är den ju avstängd...

Vet inte vad det beror på, men om det hade varit en bilväg som varit avstängd så länge hade det ju blivit ett jävla liv...

Nu får man ta sig under E4:an istället, och åka nerför, uppför, trafikljus, nerför, trafikljus, uppför igen, för att komma vidare.

Den blir väl klar lagom till hösten när man slutar cykla...

Johan

 

2015-05-11 12:56   Krister Isaksson

Oskar, leveranstiden på träd är avsevärt kortare än både projekteringen, upphandlingen och färdigställandet av detta projekt så det är knappast ett argument. Just oviljan att ta ned träd pga cykelinfrastruktur leder ju till en del märkliga lösningar: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/svangfest.htm

 

2015-05-11 09:25   Oskar

Att "bara" ersätta träd är inte gjort i en handvändning. Det är lite leveranstid på träd. Just de på bilden lär väl vara minst hundra år. Jag tar gärna en liten uppförsbacke för att de ska få stå kvar.

 

2015-04-21 08:23   Krister Isaksson

Jens, det enkla svarat är att staden ville inte ta ner de två träden på södra sidan. Detta innebar att det inte gick att ta bort kullen då trädrötterna skulle ha skadats. Så träden var viktigare än bra linjeföring och profil på cykelvägen. Kunde ju ha tagit ner träden och planterat nya...

 

2015-04-20 00:44   Jens

Utmärkt! Förstår dock inte varför man lyckades få till både en backe och en sänka på den lilla sträckan. Det tog ju sannerligen sin tid att få upp bron så man kunde kanske skottat bort lite mer av kullen på andra sidan. Men jag är ingen broingenjör.

 

2015-04-14 14:25   Kristoffer

Så bra, cyklade där nu på förmiddagen. Skillnaden mot tidigare sträckning är som natt och dag. Håller helt med dig, vill ha mer av detta!

 

2015-04-14 08:03   Krister Isaksson

Peter, ja det är rejäla tidsvinster som blir av denna åtgärd. Och trafiksäkerhetsvinster. Och det handlar ju inte bara om cyklister utan även gående som får dessa vinster. Så visst är det så att om det genomfördes en samhällsekonmisk analys av denna investering så skulle den med all sannolikhet vara mycket lönsam.

 

2015-04-14 07:07   Peter

Härligt! Läste inlägget och passade på att ta en omväg och pröva bron på hemvägen igår. Helt suveränt, på ett sätt en så enkel och självklar åtgärd men som så länge lyst med sin frånvaro. För de som cyklar här varje dag måste det handla om rejäla tidsvinster. Och summerar vi allas tidsvinster så har vi väl räknat hem bron innan hösten! :-)

 

2015-04-13 18:42   Krister Isaksson

Per, stort tack!

 

2015-04-13 18:31   Per

Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.

 

2015-04-13 18:31   Per

Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.

 

2015-04-13 17:24   Krister Isaksson

Trafikistan, och vad som är av stor vikt är att nu kan vi använda detta framöver för att visa en nivå - vad som behöver göras på andra platser.

Denna plats och åtgärd har varit en gammal dröm hos mig och som jag arbetat för i många år. Därför är det extra roligt att äntligen få se den och få cykla på den. Och som du säger, många kommer njuta av förbättringen, andra se den som självklar - då har man som cykelplanerare lyckats! :-)

 

2015-04-13 16:57   Trafikistan

Roligt att se när något blir bättre, och så viktigt att ge positiv feedback på sånt!

Ni som varit med innan kommer att njuta varje dag av denna förbättring. Tillkommande cyklister kommer att tycka att utformningen var självklar.

 

2015-04-13 10:49   Krister Isaksson

Thomas, japp det är mitt lilla skötebarn detta! Jobbat länge för det.
Likaså genare förbindelse vid Bredängsmotet, genom tunnelbanebanken vid Västertorp och gc-broar vid Klensmedsvägen och Västbergamotet - allt finns i cykelplanen. Nu är det bara att sätta i gång och bygga!

 

2015-04-13 10:40   Thomas

Även om svängarna varit irriterande (norrut har jag alltid fortsatt på lokalgatan istf GC-banan efter korsningen) så är det sååååå skönt att slippa den där korsningen varje dag! Det är den stora vinsten för min del. Och vad jag förstår var du Krister inblandad i att ta fram iden och lösningen en gång i tiden? Stort tack för det!

 

2015-04-13 10:38   Krister Isaksson

Jocke, med andra ord, stora vinster! Längs detta stråk mot Skärholmen finns ju ytterligare ett antal sådan här åtgärder planerade.

 

2015-04-13 10:30   Jocke von Scheele

Just det där med att tvära kurvor är trafikfarliga, särskilt i samband med rullgrus och dålig snöröjning, är något man borde framhålla mer. Att räta ut stråken handlar både om framkomlighet och att man kommer fram snabbt, dvs kan konkurrera med bilen, samt att man får ner antalet singelolyckor.

 

2015-04-13 09:00   Pelle

Kul! Mer av detta!

 

2015-04-13 08:25   Krister Isaksson

Felix, tummen upp!

 

2015-04-13 08:19   Felix Reychman

Heja!

Och "* Kommentaren måste vara längre"

Vadå? Kan man inte bara få applådera, liksom? :-p

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!