Forskare: ”Sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln” - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Forskare: ”Sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln”

13 apr 2015
av: Krister Isaksson

 

Det blir sex gånger dyrare för dig och samhället om du tar bilen istället för cykeln. Det visar en studie av cykelstaden Köpenhamn som lundaforskaren Stefan Gössling analyserat. Därmed har man för första gången fått en prislapp på hur mycket bilen kostar jämfört med cykeln.

I den jämförande studien har Stefan Gössling från Lunds universitet tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland undersökt en kostnad-nytta-analys som Köpenhamns kommun använder för att bedöma om ny cykelinfrastruktur ska byggas. Det vill säga hur mycket bilen kostar samhället och vilka fördelar den har jämfört med cykeln när det gäller bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel i Köpenhamn.

Sammanfattningsvis visar studien att bilen har en mer negativ påverkan på samhällsekonomin jämfört med cykeln:
– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 Euro, medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas.

– Kostnad-nytta-analysen i Köpenhamn visar att investeringar i cykelinfrastruktur och cykelvänlig politik är ekonomiskt hållbart och ger hög avkastning, skriver Stefan Gössling. 

Kostnad-nytta-analysen (Cost-benefit-analys, CBA) är en metod som används för att beräkna samhällsnyttan vid infrastruktursatsningar.

 

Läs mer om studien Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles i den ansedda internationella tidskriften Ecological Economics. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800915000907)

Källa: Pressmeddelande LU

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-11-13 14:10   Anders Fransson

Hittade den här gamla artikeln när jag letade efter alternativ till bil. Håller helt med om att cykel är det bästa alternativet och om man ser vad som händer nu 2016 i stockholm så verkar arbetet med att ge fördelar till cyklister ta fart på allvar. Jämfört med cykelstäder som Köpenhamn ligger dock Stockholm långt efter.
Det enda vettiga alternativet till att äga bil är de nya tjänsterna för bildelning, tex Ridebite. Om du missat hur en sån tjänst funkar så kan du läsa mer <a href="https://www.ridebite.com">här</a>. Trots allt så går inte alla transporter att lösas med cykel så den minsta påverkan på miljön blir då att låna en redan befintlig bil av en närboende. Jag har letat efter texter som jämför olika alternativ till att äga bil men har tyvärr inte hittat så mycket. Skulle vara intressant med en kommentar hur du ställer dig till bildelning.

 

2015-12-01 20:48   Kalle

Sammanfattningen får det till att det är billigt att cykla – ja, för samhället.
En enkel justering av totalkostnaden mot samhällsvinsten/kostnaden ger att CYKLA kostar 22:13 SEK/mil och BILKÖRNING 32:27 SEK/mil för individen.
Det känns som helt relevant; förra året har jag cyklat 800 mil till en kostnad på 17 002 SEK och kört bil 1600 mil till en kostnad på 51 632 SEK.
Med lite eftertanke, så stämmer bilen bra men cykeln blir i verkligheten dyrare, en racer och en CX och lite kläder hamnar snabbt på hundra tusen…
Miljö-Partiet har uttalat sig i samband med valet att Cykelavdrag i deklarationen på 250 SEK/år säkerligen motsvarar dom riktiga kostnaderna! Skojare…

 

2015-04-13 17:10   Krister Isaksson

Cornelis, exakt! Samtidigt är det så segt, trots all fakta och kunskap. Trots att vi vet om hälsoeffekterna, miljöeffekterna, de samhällsekonomiska effekterna - alla väldigt positiva - så händer det mycket lite när det gäller seriösa och omfattande satsningar på cykel. Såväl på statlig som kommunal nivå. Vilket tydligt visar att vårt beslutsfattande är inte på långa vägar logiskt och rationellt - beslutsfattandet är i allra högsta grad ideologist och påverkat av andra faktorer.

 

2015-04-13 16:39   Cornelis Harders

Mycket intressant. Detta är ett bra underlag till beslut om att förvandla en hel del körfällt för bil till cykelfällt och cykelbanor. Nu finns det ingen ursäkt längre. Alla som tar upp cykels trafiksäkerhetsproblem bör se till helheten: sammanlagd är det en stor vinst för individen och samhället om många fler cyklar även om det kan ge en ökning av vissa olyckor/skador på kort sikt. Krister har dock vid ett flertal tillfällen i denna blogg påpekat att många av dessa olyckor kan byggas bort genom en bra utformat cykelinfrastruktur i kombination med rätt åtgärder inom drift och underhåll. Det är bara att sätta igång!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!