Först stolpar, nu spett. Vad blir det sen? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Först stolpar, nu spett. Vad blir det sen?

16 maj 2014
av: Krister Isaksson

 

Kommer ni ihåg denna bild från Bromma i Stockholm? Var med i ett tidigare inlägg om en pendlingscyklists vardag.


Ett antal betongspett placerade på cykelbanan, kompletterade med lite sten. I cykelstaden i världsklass... Foto: DAST

Från andra hållet ser det ut så här:


Tungan rätt i mun! Inte helt lätt aoch riskfritt att passera som cyklist. ännu värre blir det med lastcykel, permobil, tvillingvagn, cykelkärra... Foto: Anders

Några betongspett utplacerade tvärs över cykelbanan, i cykelstaden i världsklass. Nu verkar dessa betongspett har klonat och förökat sig och de sprider sig över Bromma och Västerort. Är det början på en ohejdbar epidemi vi ser?


Se här, några till! Ser ut att vara ännu svårare och riskablare att passera. Men vem bryr sig i cykelstad i världsklass? Foto: Anders


Foto: Anders

Så inte bara utgör en del motormän fara för cyklister, även de hinder som placeras ut för att hindra motormän att köra där de inte får köra är en fara. Fasta hinder är en väl dokumenterad fara för cyklister och årligen skadas cyklister allvarligt på dem visar VTIs studier.

Hur tänker den person som beslutar om att placera ut dessa betongspett?

Kan kontrasten mot de holländska bilhindren bli större?


Detta är kanske lite mer i världsklass...

Kanske dags för cykeljouren att göra en viktigt insats?


Cykeljouren. Full fart mot Bromma och västerort!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-05-28 06:46   Cynisk cyklist

Enligt lokala Mitt-i-tidningen kommer – för att stoppa okynneskörningen med bil på gc-vägarna – bommar att sättas upp vid Spånga IP: fem spänn på att de inte kommer att vara av ett cykelvänligt slag utan de vanliga cyklistfällorna.

(Har för övrigt beskådat spektaklet bilist som försöker tvinga sig förbi en bom trots att öppningen är mindre än bilen är bred. Lite plåtskador är en genväg värd verkar det som.)

 

2014-05-21 19:58   Richard

Hur bred är en normalbil? 165 cm? Finns alltså ingen anledning att placera ut så många suggor med avstånd på runt 70 cm.

Tvärtom - sätt ett avstånd på 150 cm så kommer bilister som tror sig kunna köra emellan att krocka eller skrapa upp lacken. Sedan tar de aldrig en genväg via cykelbana igen.

 

2014-05-20 09:44   Jocke von Scheele

Extra bra att dessa hinder även stoppar sopning av cykelbanan, så att just där det är extra trångt och knixigt är det dessutom snorhalt. På bilderna ser man tydligt hur det ligger drivor med rullgrus runt hindren.

 

2014-05-16 15:27   Gösta

Tack för den fantastiska bloggen. Du är en hjälte!!

 

2014-05-16 14:36   Thomas

Hmm... hur tar sig cykeljouren förbi dessa hinder? Har de månne en liten helikopterrotor på taket?

 

2014-05-16 14:33   Thomas

Jag cyklade Älvsjö-Uppsala på tandem förra veckan. På den vägen var Solna och Sollentuna klart värst, de verkar ha fått mängdrabatt på bommar och betongsuggor under förutsättning att de används på cykelbanorna. Vid flertalet tillfällen var det bara att stanna och sparka sig fram igenom hindret. Vid några tillfällen var vi helt enkelt tvungna att kliva av cykeln och lyfta den genom hindret då den helt enkelt var för lång för att rulla och svänga fram. Höll på att få fnatt.

 

2014-05-16 13:01   Johan G

Kan bara se en väg att förebygga dessa avarter av väghållning. Nämligen att göra det straffbart. I Sverige kan inte en myndighet eller ett företag straffas för denna typ av riskskapande. Däremot finns sådan lagstiftning i Norge. Läs Straffeloven, kap 3 paragraf 48a: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-5
Det behövs alltså bara några meningar ny lagtext, så lär väghållningen skärpas dramatiskt efter det, så att olycksrisker inte byggs in eller underlåts att åtgärdas omgående.

 

2014-05-16 10:43   Cynisk cyklist

Dessvärre verkar de som placerar ut betong suggor, betong koner, grindar, asfaltlimpor, osv., att dessa är nödvändiga för att förhindra olovlig bilkörning, och att ibland tvingas man försämra cyklister framkomlighet för att öka deras säkerhet (det svar jag fick i alla fall). I verkligheten är frågan om inte hindren utgör en större risk för kroppsskada än olovligen körande bilar, speciellt som långt ifrån alla hinder lyckas hålla plåtlådorna borta. Dessutom finns det ju vettiga lösningar som inte riskerar att skicka cyklister till akuten/bårhuset.

 

2014-05-16 10:08   ekstromenator

Normalt sett är man väldigt försiktig i utformning av trafikmiljö, inget som är i närheten av fordonen skall gå att skada sig på, räcken börjar med en mjuk deformationszon eller snett så ingen tvär yta uppstår för trafikanterna. Hur tänker man då när man plötsligt har vassa spetsiga betongkonor som vastängning tvärsöver ett cykelfält ???
/ Thomas

 

2014-05-16 10:07   Andreas Dammert

Innan staden ser till att just denna form av hinder försvinner fortare än kvickt samt att alla grindar, bommar, andra spännande medvetet utplacerade saker på en cykelbana försvinner, ja, då är det bevisligen bara varmluft från Stadshuset. Jag är mäkta trött över detta - det kan väl inte vara så svårt. PLACERA INTE UT SAKER SOM INTE SYNS OCH SOM KAN ORSAKA SKADA!!!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!