Gatubanta - så enkelt, så bra! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Gatubanta - så enkelt, så bra!

2 sep 2014
av: Krister Isaksson

 

Se, svårare än så här behöver det inte att vara. Bara att sätta i gång!

Folkungagatan


Före


Efter


Före


Efter


Före


Efter

Lilla Västerbron


Före


Efter

Skanstullsbron


Före


Efter


Här kommer en liten önskelista på andra platser jag tycker kan gatubantas:


Skeppsbron


Långholmsgatan


Vasagatan


Klarabergsgatan


Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden


Strömbron


Hornsgatan

Liljeholmsbron


Karlbergsvägen


Munkbron


S:t Eriksgatan


Skanstullsbron, östra sidan


Vasabron


Västerbron


Sveavägen


Kungsgatan


Stadsgårdsleden

 

Det var ett litet axplock på sträckor som bör gatubantas. Vilka sträckor vill du lägga till?

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet elva med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-11-22 11:23   Pelle

Hela Birger Jarlsgatan, cykelbanan (som inte snöröjs för övrigt) löper in och ut på bilvägen i alla korsningar. Uteserveringar tar trottoaren och tingar ut fotgängare i cykelbanan. Bilvägen har plats får två bilar i bredd i båda körriktningarna samt plats för parkerade bilar i båda riktningarna. Vilket inte hindrar hantverkare, taxi och de "som ska bara" att parkera på gång - och cykelbana.

 

2016-11-21 21:03   Torbjörn Albért

Uppsala:
-Sjukhusvägen. Bortemot 7-8000 ÅDT-cyklister (lika många i bägge riktningar) ska samsas med fotgängare på 4 meters bredd i brant backe. Kommunens plan är dock att bredda vägbanan och göraen bussfil - fast bussarna inte hindras.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/03/04/124/
- Östra Ågatan. Ta bort bilarnas genomfartstrafik och ge mer plats för fotgängarna.
- Torgny Segerstedts allé - ny 29 metersväg genom blivande bostadsområde.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/10/13/huvudled-gor-rosendal-till-motorstad/
- S:t Johannesgatan. Splitter ny snabbcykelväg, där enstaka bilar och en sporadisk busstrafik väger tyngre.
http://cykelframjandet.se/uppsala/wp-content/uploads/sites/5/2016/03/Granskning
- S:t Johannesgatan på snabbcykelleden
http://cykelframjandet.se/uppsala/2016/03/04/flogstaleden-cfu-saknar-framtiden/
- Islandsbron. Central bro med tre körfält, resten får cyklister och gående trängas på. Gående har inte ens övergångsställen.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2016/07/02/prioritera-gaende-och-cyklister-pa-islandsbron/

 

2016-11-19 00:05   Jonas Thorängen

Bra förslag.
Lägg till Tranebergsbron ner mot Rålambshovsparken. Dubbelriktad trafik och gångbana med hög busk-häck vid Tranebergsbrons på-/av-fart kan vara riktigt otäckt trång

 

2016-11-18 08:01   Cecilia Sundberg

Valhallavägen!

 

2014-09-08 06:16   Krister Isaksson

Jesper, det skulle bli en mycket stor och påtaglig bantningskur med de pengarna!

 

2014-09-07 10:42   Jesper

Undra hur mycket gatubantning vi skulle få för Förbifartens 28 miljarder? (el om det nu är 61 miljarder). En påtaglig omdaning av städernas gatunät misstänker jag...

 

2014-09-03 21:10   Krister Isaksson

Nils, helt rätt! Alla ni som har förslag från er stad, maila en bild på gatan + gatunamn och stad så får vi kanske exempel från stora delar av landet!

 

2014-09-03 21:09   Krister Isaksson

Jonas, perfekt, nu börjar listan bli riktig bra!

 

2014-09-03 13:09   Nils

Om vi pratar Stockholm saknar jag resten av landet. Västerås, örebro , Karlstad och Tomellilla

 

2014-09-03 12:27   Jonas

Lindhagensgatan
Fridhemsplan
Torsgatan
Södertäljevägen förbi Liljeholmen (inklusive uträtning av cykelbanan)

 

2014-09-03 11:18   Krister Isaksson

Pär, klockrent! Lidingövägen kan få sig en bantningskur också!

 

2014-09-03 08:28   Pär

Kul att se. Men lägg till Birger Jarlsgatan där det är mycket trångt idag på cykelbanorna, Samt sträckan förbi Naturhistoriska där gående och cyklar i två färdriktningar ska samsas på 3 m. Hela roslagsvägen finns att plocka av.

 

2014-09-03 06:38   Krister Isaksson

Mats, helt rätt! Skärholmsvägen, hur tänkte man där? Motorvägsstandard bredvid E4/E20! Finns mycket asfalt i våra städer som vi kan plocka bort...

 

2014-09-02 19:23   Mats

Om vi pratar Stockholm saknar jag ytterstaden. Exvis Skärholmsvägen, Södertäljevägen, Johanneshovsvägen och Enskedevägen

 

2014-09-02 18:05   Krister Isaksson

Dmitri F, listan kan bli lång, mycket lång!

 

2014-09-02 16:37   Dmitri F

Engelbrektsgatan
Hamngatan
Resten av Folkungagatan mellan Götgatan och Renstiernas gata.
Valhallavägen
Strandvägen (saknas cykelbanor på ena sidan...)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!