GÖTGATSBACKEN BREAKING NEWS - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

GÖTGATSBACKEN BREAKING NEWS

8 okt 2013
av: Krister Isaksson

 

Har fått lite uppgifter och bilder om förändringar på Götgatsbacken från Josefine Weinberg, trafikplanerare på Trafikkontoret i Stockholm. Kort handlar det om att det nu är möjligt att cykla Sankt Paulsgatan och Repslagargatan såväl söder som norrut. På så sätt kan de cyklister som inte vill cykla på gågatudelen av Götgatsbacken använda en alternativ väg.

Cyklar du söderut så möts du av ett antal markeringar i körbanan som tipsar om att det nu är möjligt att cykla höger in på Sankt Paulsgatan:

Dessa markeringar i körbanan återkommer sedan i korsningen Repslagargatan/Högbergsgatan:

Sedan även i korsningen Högbergsgatan/Götgatan:

Kommer du söderifrån och är på väg norrut så möts du av motsvarande vägmarkering i den motriktade cykelbanan som går på Götgatan upp mot Högbergsgatan med tips om att svänga vänster för att testa och cykla på Repslagargatan:

De förändringar som är genomförda på sträckan är dessa, mtrl från Trafikkontoret/Josefine Weinberg:

På gågatudelen har dessa markeringar placerats ut:

Foto: Carlsöö & Co

Så ut och testa och återkom gärna med synpunkter på hur ni tycker det fungerar.

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-10-18 12:37   Krister Isaksson

Peter, det är verkligen olika måttstockar som används för olika trafikanter. "Fortcyklande" cyklister som enl polisassisten Mathias lögner dödar och lemlästar måste stoppas och bötfällas. Gående som dräller omkring lite hur som helst i både körbanan och cykelbanan bryr sig varken polisen eller staden om...

Trafikförordningen 7 kap. Bestämmelser för gående på väg
3 § Gående skall korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, skall gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning.
Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål.

4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Det är väl bara att bita ihop och visa hänsyn...

 

2013-10-18 11:40   Peter

Så där ja, tillbaks på ruta ett igen...!
Frågan nu är vilka åtgärder man nu tänkt för att komma tillrätta med alla fotgängare som går mitt i gatan på dom delar av Götgatsbacken som inte är gågata?
Får vi se poliser som skriver ut böter?
Nä, tänkte väl det!

 

2013-10-15 19:07   Krister Isaksson

Johan, det är verkligen besvärligt att cykla på delen som inte är gågatan pga alla som går i körbanan/cykelbanan. När ser vi polisinsatser mot detta?

 

2013-10-15 19:05   Krister Isaksson

David, ja det vore lämpligt att införa på många gator runt om i staden.

 

2013-10-15 13:13   Johan Vikman

Provade kring kl 17 i fredags och det är klart bättre, det går att cykla mycket snabbare.

Måste jag åka mellan Slussen och medborgarplatsen kommer jag ta den vägen.

Men annars kommer jag att undvika den vägen, det var ett stort gäng turister som stog på övergångsstället S:t Paulsgatan / Götgatan. Samt att det var väldigt många som gick mittt i körbanan efter det att gågatan slutat och hela vägen ner till korsningen Hornsgatan.

Det skulle kännas mycket bättre om man tog bort de parkerade bilarna längs med replsagargatan. Kanske flytta cykelställen från Götgatan dit?

 

2013-10-13 08:48   David

Detta skulle jag vilja att staden genomför på Ringvägens lokalkörbanor. Varje gång måste jag över 6 st körfält för att cykla på ett laglydigt sätt. Tänk om det istället var skyltat på detta sätt! Då slapp jag det, det blev enklare och snabbare. Och massor gör det redan idag för det är hål i huvudet som det är idag...

 

2013-10-11 15:28   Stefan Larsén

Äntligen! Det var bara ett årtionde försent! Men jag gläds med alla cyklister (och fotgängare)!

 

2013-10-10 21:34   Dmitri F

Magnus H - se bild på hur Amsterdambor har det, smala gator med parkering på båda sidorna, men ändå dubbelriktade för cykeltrafik. http://i.imgur.com/pdXSN2X.png

Repslagargatan är bred nog och lite därtill! :-)

 

2013-10-09 11:28   Krister Isaksson

Magnus H, jo men jag tror att lastplatsen vid Brunogallerian gör att man vill samla fordonen på denna sidan.

 

2013-10-09 11:26   Krister Isaksson

Pelle, kul att höra om även andra förbättringar!

 

2013-10-09 11:17   Magnus H

Skulle det inte gå att flytta parkeringen på Repslagargatan till andra sidan av gatan? Så slipper man korsande biltrafik när man cyklar motströms?

 

2013-10-09 10:04   Pelle

Jättekul att det händer. Kan även meddela en annan god cykelnyhet i Stockholm. Trafikljuset vid cykel- och fotgängarövergången där Birger Jarlsgatan kommer ut vid Valhallavägen har varit hemsk. Drygt tre minuter har vi fått stå och tittat på bilar som står i kö innan det slagit om. Nu är det ljuset omprogrammerat och det tar under en halv minut innan det slår om. Mycket bättre för cyklister och fotgängare och i princip ingen skillnad för bilarna. :-)

 

2013-10-09 06:57   Krister Isaksson

Dmitri, vi får verkligen hoppas att detta sprids till andra gator runt om i staden.

 

2013-10-09 01:15   Dmitri F

Gillar de olika cyklisterna på klistermärken också, här har någon tänkt till :)
Hjälmarna är olika också, den lugna cyklisten ser ut att ha en mindre hjälm, kan det vara medvetet? Tycker nästan att den lugna cyklistens "hjälm" ser mer ut som en mössa. ;-)

 

2013-10-09 01:12   Dmitri F

Fantastiskt!
Jag trodde inte Stockholm skulle våga faktiskt!
Skickade till och med mail till Tk med ett tack, ibland blir man impad.

Nu är det bara att börja maila om andra gator ;-)

Också imponerande att de fixar väjningsplikt på Högbergsgatan mot trafik som kommer på repslagargatan, det är fan high quality!!!

 

2013-10-08 19:25   (anonym)

Världens bästa cykelstad FTW!

 

2013-10-08 16:33   Krister Isaksson

Mikael, enkel och billig samt effektiv! Sprid den i stora delar av staden är mitt råd.

 

2013-10-08 16:31   Krister Isaksson

Remy, tänk om de genomfördes på övriga 250 enkelriktade lokalgator, vilken framkomlighetsåtgärd, vilken flexibilitet i systemet!

 

2013-10-08 15:03   Mikael Ordenius

Mycket bra, så enkelt och så billig lösning för att slippa konflikterna.
Svar på din kommentar, jag brukar redan idag dra ner till medis för att slippa första rödljuset som enbart regleras av bilar. (har inget intresse av att stå och vänta tills det kommer en bil innan jag får cykla).

 

2013-10-08 14:49   Remy

Nu blir det jag gjort i många år äntligen legalt :) :)

 

2013-10-08 13:56   Krister Isaksson

Jon, blir spännande och följa utvecklingen. Undrar om en del kommer fortsätta Repslagargatan och gena över Medborgarplatsen? Man slipper en del rödljus på detta sätt...

 

2013-10-08 12:56   Jon Jogensjö

Gillar skyltarna och tonen i budskapen

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!