Hatar att få rätt - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Hatar att få rätt

1 nov 2012
av: Krister Isaksson

 

Ibland avskyr jag när jag får rätt men cyklingsutredningen är dessvärre en stor besvikelse. Jag bloggade ju om utredningen i augusti, läs här.

Så nu är den här, den första SOU om cykel, utredningen som skulle föreslå regeländringar och åtgärder för ökad och säker cykling. Efter dryga två år har Kent Johansson överlämnat sin utredning till regeringen och infrastrukturministern. En stor del av utredningen är en genomgång av gällande planeringsprocesser, regler och lagar och där utredaren kommer fram till att inget i de befintliga regelverken egentligen diskriminerar cykeln, allt är möjligt och att det snarast brister i tillämpningen från planerande myndigheter och organ. Därmed är det inte nödvändigt att genomföra många och omfattande förändringar. Det sitter alltså i huvudet på människor, det måste till en beteende- och attitydförändring är vad utredaren menar. Och här delar jag till stor del hans slutsats men inte hans förslag till åtgärder, eller rättare sagt hans avsaknad av åtgärder. När det gäller trafikregler så menar utredaren att många av de problem som finns idag har inte sin grund i reglerna i sig utan handlar mer om brister i trafikmiljön.

Så om allt är och har varit möjligt och samtidigt har väldigt lite gjorts för cykeltrafiken, den så kallade ”cykelskulden” är stor som utredaren uttrycker, hur kan då slutsatsen bli att få åtgärder är nödvändiga?

En av få förändringar som föreslås och som skulle kunna få stor betydelse för cykeltrafiken är att förare ska få väjningsplikt mot bl.a. cyklande som färdas ut på eller just ska färdas ut på en cykelöverfart. Dock så kommer det ställas krav på den fysiska utformningen av dessa överfarten vilket i praktiken kommer att innebära att majoriteten av landets cykelöverfarter kommer att behöva byggas om då väghållaren vill tillämpa regeln. Och det är tiotusentals överfarter. Så denna regeländring riskerar att bli ett slag i luften.

Andra ändringar av trafikregler som föreslås är att cyklar med mer än två hjul eller med cykelkärra ska under vissa förutsättningar få föras på körbanan även om det finns cykelbana. Hurra vilken insats för ökat och säkert cyklande! Ut i körbanan med cykelkärran och två barn i den. Ett annat sätt att hantera denna problematik hade ju varit att ställa krav på att en cykelbana inte får vara under en viss bredd så även cykelkärror, trehjulinga cyklar osv kan färdas på dem. Det är uppenbarligen ett problem att en vältränad motionscyklist använder körbanan och cyklar i 30-40 km/t istället för cykelbanan men ok att sända ut ett brett ekipage i körbanan som färdas i 15 km/t.

Sen har vi förslaget om att barn ska, om cykelbana saknas, t.o.m. det år de fyller åtta få cykla på trottoaren. En tydlig och kraftfull åtgärd för ett ökat och säkert cyklande må jag säga!

Och så har vi också förslaget om en möjlighet att införa s.k. cykelfartsgator.

Är det här kraftfulla och omfattande åtgärder som leder till ett ökat och säker cyklande? Tillåt mig tvivla! Efter mer än två års arbete är detta resultatet. Vad som förvärrar det hela är att denna utredning lägger locket på för en bra tid framöver att komma med nya förslag till förändringar och åtgärder. När tror ni nästa SOU om cykel kommer att komma?

Utredningen lägger också kalla hand på viktiga och betydelsefulla förändringar och åtgärder så som möjligheten att få cykla mot enkelriktat genom att enbart skylta undantag för cykel. Vi kommer heller inte få svänga höger mot stoppskylt eller röd signal. Här hänvisar utredningen till Wienkonventionen vilket är en internationell överenskommelse upprättad på 60-talet. Det märkliga är att många av de framstående cykelländerna också har undertecknat denna konvention och de gör lösningar som utredningen menar inte är möjliga. Så antingen gör dessa länder en annan tolkning eller så har det kommit till insikten att en konvention från 60-talet (som till stora delar reglerar vägtrafik) inte är särskilt ändamålsenlig och användbar om man vill verka för ett ökat och säkert cyklande så de skiter in den!

Möjlighet att svänga höger vid rött för cyklister. Har varit möjligt sedan 1991 i Holland. Bild: BicycleDutch

Tillåtet att cykla mot enkelriktat genom att cykel undantas med tilläggstavla. Holland

Tillåtet att cykla mot enkelriktat genom att cykel undantas med tilläggstavla. Tyskland

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-11-13 20:00   Krister Isaksson

Erik, det är mycket märkligt resonemang att tillåta lådcyklar etc på körbana när cykelbanan är får dåligt utformad. Ställ för i helvete krav på att man ska kunna cykla på en cykelbana istället. Hål i huvudet minst sagt.

Visst sitter hindren för cykling till stor det i huvudet...

 

2013-11-13 08:07   Erik Sandblom

Det är lustigt att långsamma lådcyklister anses kunna köra bland bilisterna men inte snabba cykelpendlare och träningscyklister. Som många andra har kanske utredaren retat upp sig på så kallade memils, medelåders män i lycra?

Ian Walker gjorde ett känt experiment där han fick mer plats av bilisterna när han bar peruk så att han såg kvinnlig ut. En studie från Florida gav samma resultat. Jag skrev om det här: http://www.ecoprofile.se/thread-2517-Bilister-ger-mer-plats-at-kvinnliga-cyklister.html

Utredaren kanske har mer rätt än han anar, när han säger att hindren för cykling främst finns i huvudet!

 

2012-11-24 06:51   Krister Isaksson

Cykelpendlare, tack för orden och ändringen.

 

2012-11-23 17:34   Cykelpendlare

Krister Isaksson lysande skrivet!
Cykelutredningen kunde varit mycket bättre, synd att Kent Johansson inte kunde göra ett bättre jobb på två år och komma med fler förslag.
Men man får nog hoppas på att de planerande myndigheterna så som Trafikverket, Länsstyrelsen, Regionförbunden, kommunerna kan skärpa sig och göra ett bättre jobb.
Jag har fått känslan av att Göteborgs kommun vill göra mer för cyklisterna, men det är bara att vänta på Göteborgs cykelplan och se vad den säger.

 

2012-11-06 12:42   Krister Isaksson

Johannes, här kan du se vad VTI tyckte i ett tidigt yttrande från juni i år: http://www.vti.se/Global/Om%20VTI/Remissvar/Remiss%20Cyklingsutredningen_120629%20(2).pdf
Om cykelöverfarten tas bort så kommer troligtvis ingenting, det blir en omärkt passage eller anslutning av cykelbanan till gatan/vägen och då faller i stort sett allt ansvar på cyklisten.

Håkan, mycket bra frågor! Det är uppenbarligen inte lätt att arbeta med ökad och säker cykling...

 

2012-11-06 12:02   Johannes Westlund

Krister: Jag tycker också att termen "beställningsjobb" ligger nära till hands. Det hade varit intressant att se vad oberoende riktiga forskare hade haft att säga om saken, säg VTIs cykelforskare.

Vad kommer det bli istället för cykelöverfarter, om man tar bort dem? Bilisters och cyklisters vägar kommer ju fortfarande korsas, det problemet kan man inte bygga bort oavset vad SCAFT-68 påstår. Kommer man dumpa ner cykeltrafiken på övergångsställen, eller kommer man göra något som ska tolkas som "utfart" eller blir det högerregeln? Beroende på vilken lösning man väljer så kan man som cyklist sedan åberopa att det inte finns någon väg till målpunkten via cykelbanan varför man har rätt att använda bilvägen. För om vägen upphör i varje korsning utan fortsättning (vilket är den effektiva konsekvensen av att helt enkelt ta bort överfarterna utan att göra något mer) så finns ju ingen sammanhängande väg som man kan ta om man ska längre än ett kvarter.

Sen om väggrenen som Håkan tar upp: Det står att cykeln ska föras så långt till höger som möjligt om jag inte minns fel. Den som avgör det är rimligen cyklisten. Står det parkerade bilar så är en dörrlängd in i vägen rimligt, är väggrenen full av skit eller bilister inte gör säkra omkörningar så är det cyklistens fulla rätt att tillförsäkra sig ordentligt med yta.

 

2012-11-06 07:45   Håkan

Jag såg i pressmeddelandet att man vill förtydliga cyklisters skyldighet att använda vägrenen. Varför vill man inte förtydliga Trafikverkets skyldighet att hålla vägrenen fri från lera, gödsel, snö och annat? Varför vill man inte förtydliga bilisters skyldighet att hålla ordentligt avstånd i sidled? Detta är ju anledningen till att jag på smala vägar håller mig långt från kanten; för att tvinga bilister att faktiskt göra en omkörning och inte bara snika förbi utmed armbågen.

 

2012-11-05 20:16   Krister Isaksson

Johannes, har inte den inblicken i statens utredningsväsen. Det jag finner märkligt är att den sk expertgruppen som kopplats till utredningen saknar helt spetskompetens när det gäller cykel. Konsultföretaget WSP gjort underlagsrapporter till utredningen, återfinns i bilagan, som är riktigt bra. Dessa rapporter går längre än utredningen men vi får ingen förklaring till varför utredaren väljer en annan väg. Att lösa cykelöverfarterna enligt utredningen kommer kosta 2,6 miljarder, den summan redovisas inte i klartext i utredningen. Nu kommer det aldrig byggas farthinder runt om i landet för denna summa utan majoriteten av dagens cykelöverfarter kommer att tas bort i stället för att byggas om. Är detta en förbättring, ett arbete för ökad och säker cykling?
Utredningen berör överhuvudtaget inte problematiken med högersvängande motorfordon och cykel på väg rakt fram, varför stärks inte regelverket upp för högersvängande fordon? I stället gömmer man sig bakom en vägtrafikkonvention från 60-talet, något man redan kunde utläsa i utredningsdirektiven... Så vi hade till stora delar svaret innan utredningen påbörjades, ett sk beställningsjobb!

 

2012-11-05 19:14   Johannes Westlund

Vet du på vilken grund utredaren valdes? Han verkar ju synnerligen oinsatt i hur det fungerar att cykla ute i verkligheten. Kom inte och säg att han tar bilen till jobbet?! Det borde väl varit ett grundkrav att man cyklar till vardags? Personligen kan jag väl tycka att det finns personer som varit mer kvalificerade för att utföra utredningen. Det är olyckligt att den här utredningen kommer som ett eko från 60-talet, från förra millenniet! Vi har passerat 2010, samhället vill förändras, medborgarna vill se att mer görs för att skapa gröna och hållbara städer och att det skapas reella alternativ att leva oberoende bilen. Vi ser Peak car, peak oil samt fler och värre naturkatastrofer. SCAFT-68 kritiseras allt hårdare för de otrygga och oattraktiva miljöer metoden skapat. Men trafik-skrået fortsätter och säkrar kundunderlag åt biltillverkarna. Jag blir så trött.

 

2012-11-04 08:30   Krister Isaksson

Niklas, Tack!

 

2012-11-04 08:30   Krister Isaksson

Mattias, det blir inte väjningsplik vid enbart vissa cykelöverfarter. Antingen är det en cykelöverfart med skylt, vägmarkering och en fysisk utformning som säkerställer 30km/t på biltrafiken eller så är det ingen cykelöverfart och därmed ingen väjningsplikt. Det är som med övergångsställen.

 

2012-11-02 14:07   Mattias

Jag tycker att det är mycket olyckligt att man föreslår väjningsplikt vid enbart vissa cykelöverfarter. Det riskerar bara att öka den redan rådande förvirringen bland cyklister och bilister över när väjningsplikt ska tillämpas eller inte.
Bättre i så fall att lagstifta om total väjningsplikt vid samtliga cykelöverfarter likt övergångsställ eller att lagstifta att bilisterna aldrig har väjningsplikt mot cyklister. Vi behöver enkla solklara regler att förhålla oss till i trafiken, inte krångliga regler med långa listor med undantag...

 

2012-11-02 09:00   Niklas

Lysande kommentarer om en trist vändning, Krister!

 

2012-11-02 07:32   Pär

Trist att det inte blev mer. Men det verkar just nu vara en trend att göra lama utredningar som lämnar fältet öppet för politiska beslut. Sen är der nog tyvärr så att bil-lobbyn är mycket mer välfinansierad och -organiserad än cykeldito.

 

2012-11-01 16:31   Sven-Erik

Det är. tänker jag, inte fler regler som behövs. Inte heller fler skyltar. Nej. Däremot behöver tänket ändras. För det första så borde byggbranschens grepp över frågorna elimineras. Inga fler gupp, inga fler vägräcken och vajrar och inga fler särskilda cykelvägar. Tillbaka till vägar med vägrenar och se cykeln som ett fordon. Det behövs inga skyltar för att inför att det är tillåtet att cykla mot enkelriktat. Kanske inte ens en lagändring. Det räcker väl med att ändra i skyltförteckningen? (Vägtrafikförordningen eller vad den kan heta)
Inför dagsböter vid hastighetsöverträdelser med motorfordon vid hastighetsöverträdelser överstigande 20km/t och ge kommunerna rätt att utföra inte bara bevakning av stillastående (parkeringsbot) utan även av rörliga motorfordon.

När fler och fler städer ökar sina 30-zoner och sätter 40 som ribba för tätort, så är det dags att öppna för att det skall cyklas MITT i filen. Gubbar och gummor som tror att bilen har företrädesrätt kan då bötfällas för vårdslöshet i trafik när de försöker preja sig förbi och de kan få böter för miljöbrott när de tutar med avsikt att få cyklisten att flytta sig.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!