Hur många farliga stolpar är det Trafikverket? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Nya Slussen
  68. > Omklädningsrum
  69. > Polisen
  70. > Politik
  71. > Popup-cykelbana
  72. > Regional cykelplan
  73. > Regionala cykelstråk
  74. > Rullstolscykel
  75. > Rödljuscykling
  76. > Samhälls- och trafikplanering
  77. > Samhällsekonomin
  78. > Shimano
  79. > Självkörande fordon
  80. > Skärmar
  81. > Snabbcykelväg
  82. > Sollentuna
  83. > Solna
  84. > Sopsaltning
  85. > Sportcyklist
  86. > Stella Fare
  87. > Stockholm
  88. > Stockholms Handelskammare
  89. > Stolpar i cykelbanan
  90. > Svensk Cykling
  91. > Svängfest
  92. > Torkrum
  93. > Trafiklagstiftning
  94. > Trafikmaktordning
  95. > Trafikplanering
  96. > Trafikrapportör
  97. > Trafikregler
  98. > Trafiksignaler
  99. > Trafiksäkerhet
  100. > Trafikverket
  101. > Täby
  102. > Tävling
  103. > USA
  104. > Vintercykling
  105. > Vinterväghållning
  106. > VTI
  107. > Vägarbeten
  108. > Väjningsplikt
  109. > Västerbron
  110. > Växtlighet
  111. > Åland
  112. > Önskelista

Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?

5 jul 2019
av: Krister Isaksson

Efter jag skrivit inlägget om Trafikverkets stolpe mitt i cykelvägen börjar det dyka upp fler och fler läsarbilder på stolpar i Trafikverkets cykelvägar. Det verkar vara ett standardrecept att placera stolpar mitt i färdvägen för cyklister. Grundläggande riktlinjer för säker framkomlighet är som bortblåsta - lite smällar ska väl de som cyklar tåla verkar Trafikverkets inställning vara. Jag undrar hur verket "tolkar" regeringsuppdraget "Ökad och säker cykling"...


Foto: Olof Essle


Foto: Henrik Axelsson


Foto: Henrik Axelsson


Foto: Olof Essle


Foto: Mats Ohlson


Foto: Pär Båge

Som sagt, det börjar bli många exempel på stolpar mitt i vägen på Trafikverkets vägar nu. Nog borde väl Nollvisionen gälla även på dessa vägar? Fasta hinder är ju en vanlig orsak till skada. Verket som ju leder arbetet med Nollvisionen borde rimligtvis skyndsamt ta initiativet och inventera sitt cykelvägnät för att upptäcka och dokumentera farliga hinder. Detta bör sedan snabbt följas av ett åtgärdsprogram. Och tydliga direktiv till verkets olika avdelningar och enheter att inte placera ut nya och farliga hinder – mitt i cykelvägen.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosju med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-07-05 20:07   Krister Isaksson

Magnus, endast en av bilderna visar en kommunal väg/gc-väg. Det är den sista bilden - Saltsjöbadsleden. Men det är Trafikverkets stolpe som de har placerat där. Det är stolpen för en hastighetskamera. Övriga bilder visar Trvs vägar och gc-vägar.

 

2019-07-05 19:40   Magnus Hedfors

Jag håller absolut med om att det inte ska se ut så hör! En viktig aspekt att komplettera med är dock att åtminstone några av exemplen ser ut att vara kommunala vägar och cykelbanor. Rätt kritik till rätt mottagare för bäst effekt.
Vill passa på att ge dig en eloge också och ett stort tack för att du driver dessa frågor!

 

2019-07-05 16:37   Henrik Gidlund

Absolut Krister, ju fler ärenden som kommer in, ju klarare blir bilden av problemet. Och som jag skrev, jag är tacksam för engagemanget och strävan att förbättra anläggningen. Även om jag nu riskerar att initialt bli överhopad av ärenden att svara på.
/Henrik

 

2019-07-05 16:05   Krister Isaksson

Hej Henrik! Det var en trevlig, konstruktiv och snabb reaktion. Är det ok om jag sprider detta i FB-gruppen Vi som cyklar i Stockholms län? Gruppen har ju till stora delar beröring med ditt geografiska ansvarsområde.

 

2019-07-05 15:07   Henrik Gidlund

Hej Krister, jag sitter som ansvarig för Trafikverkets belysningsstolpar i Stockholm, Uppsala och Gotlands län. Jag vill uppmana dig och dina följare att ringa 0771-921921 direkt när ni hittar trafikfarliga stolpar som ni anser behöver åtgärdas. Det är inte alla ansvariga som följer dig på twitter. Blir det ett driftärende / kundärende finns det spårbarhet för uppföljning.
Jag personligen är väldigt tacksam för de som tar sig tid att hjälpa till och förbättra anläggningen.

/Henrik

 

2019-07-05 13:04   Sven G

Dundrat in i en stolpe i Västerås,
räddad av hjälmen!

 

2019-07-05 11:21   Christer H

Varför inte skriva till Motorväg...eh, Trafikverkets generaldirektör, gärna bifoga tidigare konversation med en av deras medarbetare, och fråga när - inte om - man tänker åtgärda dessa brister i trafikmiljön för cyklister, framförallt den som deras medarbetare uttalat sig om. Man är ju annars så väldigt angelägen att avlägsna fasta föremål vid sidan av vägen, så att motortrafikanter som i alldeles för hög fart kör av vägen inte ska riskera att köra in i dessa.

 

2019-07-05 08:49   Krister Isaksson

Mia, delar din misstanke. Jo det var vi som inventerade - på uppdrag av bl a Trafikverket! Mängder av stolpar och hinder hittades i cykelvägarna. Både på Trafikverkets vägar och kommunernas.

 

2019-07-05 08:10   Mia

Jag misstänker att en seriös inventering skulle visa på massor av farliga stolpar (och andra hinder) på Trafikverkets cykelvägar. Var det inte du och dina kollegor som inventerade de regional cykelvägarna där 1 procent var ok?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!