Hur många farliga stolpar är det Trafikverket? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?

5 jul 2019
av: Krister Isaksson

Efter jag skrivit inlägget om Trafikverkets stolpe mitt i cykelvägen börjar det dyka upp fler och fler läsarbilder på stolpar i Trafikverkets cykelvägar. Det verkar vara ett standardrecept att placera stolpar mitt i färdvägen för cyklister. Grundläggande riktlinjer för säker framkomlighet är som bortblåsta - lite smällar ska väl de som cyklar tåla verkar Trafikverkets inställning vara. Jag undrar hur verket "tolkar" regeringsuppdraget "Ökad och säker cykling"...


Foto: Olof Essle


Foto: Henrik Axelsson


Foto: Henrik Axelsson


Foto: Olof Essle


Foto: Mats Ohlson


Foto: Pär Båge

Som sagt, det börjar bli många exempel på stolpar mitt i vägen på Trafikverkets vägar nu. Nog borde väl Nollvisionen gälla även på dessa vägar? Fasta hinder är ju en vanlig orsak till skada. Verket som ju leder arbetet med Nollvisionen borde rimligtvis skyndsamt ta initiativet och inventera sitt cykelvägnät för att upptäcka och dokumentera farliga hinder. Detta bör sedan snabbt följas av ett åtgärdsprogram. Och tydliga direktiv till verkets olika avdelningar och enheter att inte placera ut nya och farliga hinder – mitt i cykelvägen.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tretton med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-07-05 20:07   Krister Isaksson

Magnus, endast en av bilderna visar en kommunal väg/gc-väg. Det är den sista bilden - Saltsjöbadsleden. Men det är Trafikverkets stolpe som de har placerat där. Det är stolpen för en hastighetskamera. Övriga bilder visar Trvs vägar och gc-vägar.

 

2019-07-05 19:40   Magnus Hedfors

Jag håller absolut med om att det inte ska se ut så hör! En viktig aspekt att komplettera med är dock att åtminstone några av exemplen ser ut att vara kommunala vägar och cykelbanor. Rätt kritik till rätt mottagare för bäst effekt.
Vill passa på att ge dig en eloge också och ett stort tack för att du driver dessa frågor!

 

2019-07-05 16:37   Henrik Gidlund

Absolut Krister, ju fler ärenden som kommer in, ju klarare blir bilden av problemet. Och som jag skrev, jag är tacksam för engagemanget och strävan att förbättra anläggningen. Även om jag nu riskerar att initialt bli överhopad av ärenden att svara på.
/Henrik

 

2019-07-05 16:05   Krister Isaksson

Hej Henrik! Det var en trevlig, konstruktiv och snabb reaktion. Är det ok om jag sprider detta i FB-gruppen Vi som cyklar i Stockholms län? Gruppen har ju till stora delar beröring med ditt geografiska ansvarsområde.

 

2019-07-05 15:07   Henrik Gidlund

Hej Krister, jag sitter som ansvarig för Trafikverkets belysningsstolpar i Stockholm, Uppsala och Gotlands län. Jag vill uppmana dig och dina följare att ringa 0771-921921 direkt när ni hittar trafikfarliga stolpar som ni anser behöver åtgärdas. Det är inte alla ansvariga som följer dig på twitter. Blir det ett driftärende / kundärende finns det spårbarhet för uppföljning.
Jag personligen är väldigt tacksam för de som tar sig tid att hjälpa till och förbättra anläggningen.

/Henrik

 

2019-07-05 13:04   Sven G

Dundrat in i en stolpe i Västerås,
räddad av hjälmen!

 

2019-07-05 11:21   Christer H

Varför inte skriva till Motorväg...eh, Trafikverkets generaldirektör, gärna bifoga tidigare konversation med en av deras medarbetare, och fråga när - inte om - man tänker åtgärda dessa brister i trafikmiljön för cyklister, framförallt den som deras medarbetare uttalat sig om. Man är ju annars så väldigt angelägen att avlägsna fasta föremål vid sidan av vägen, så att motortrafikanter som i alldeles för hög fart kör av vägen inte ska riskera att köra in i dessa.

 

2019-07-05 08:49   Krister Isaksson

Mia, delar din misstanke. Jo det var vi som inventerade - på uppdrag av bl a Trafikverket! Mängder av stolpar och hinder hittades i cykelvägarna. Både på Trafikverkets vägar och kommunernas.

 

2019-07-05 08:10   Mia

Jag misstänker att en seriös inventering skulle visa på massor av farliga stolpar (och andra hinder) på Trafikverkets cykelvägar. Var det inte du och dina kollegor som inventerade de regional cykelvägarna där 1 procent var ok?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!