Hur många skrotcyklar är det? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Hur många skrotcyklar är det?

16 mar 2014
av: Krister Isaksson

 


En skrotcykel som inte tar upp plats i ett cykelställ! Foto: Lars Epstein DN

Då och då i diskussionen om cyklandet i våra städer kommer frågan upp om skrotcyklar. De ska vara många till antalet, de tar upp plats för de som använder och behöver parkera sin cykel, de ger ett skräpigt intryck och de försvårar för gående, synskadade samt renhållning av staden. Här är några exempel:

Inget snack om saken, det är inget trevligt inslag med skrotcyklar och de är ett elände för många som rör sig i staden. Men hur många skrotcyklar är det då? Ibland i diskussionen kan man få uppfattningen att städer svämmas över av skrotcyklar, de är överallt och i stort antal.

I samband med att Stockholms stad tog fram en ny cykelparkeringsplan 2013 inventerades stora delar av staden. Platser som inventerades var bl. a:

  • Större kollektivtrafikknutpunkter (tunnelbanestationer, pendeltågsstationer, tvärbanestationer och större busshållplatser)
  • Stadsdelscentra
  • Idrottsanläggningar och badplatser
  • Pendlingsstråk enligt Cykelplan 2012
  • Huvudstråk enligt Cykelplan 2012
  • Torgbildningar och allmänna platser
  • Handels- och serviceintensiva gator dit många cyklar


Cykelparkeringsplan Stockholm 2013

Den omfattande inventeringen visade att av alla parkerade cyklar som inventerats på platserna ovan är 4 procent skrotcyklar.

Störst andel skrotcyklar fanns på Södermalm i Stockholm, 7 procent och lägst andel var i Västerort med 1 procent skrotcyklar.

Definitionen på skrotcykel är att den saknar väsentliga detaljer t ex hjul eller/och styre och/eller att den har så svåra skador att den inte går att cykla på t ex skeva hjul.

Så det är bara för landets kommuner att utveckla rutiner för hantering av skrotcyklar så att stadens ytor kan användas på ett effektivare sätt. Det är inte mer komplicerat än de rutiner som de har för att tömma skräpkorgarna.

Sen är det också så att cykelparkeringar behöver byggas ut i många av landets kommuner. Inventeringen i Stockholm visade på att majoriteten av alla befintliga cykelparkeringar i innerstaden och vid kollektivtrafikknutpunkter i ytterstaden har en beläggning på över 100%. På många platser var beläggningen mellan 200-300 %, vilket tyder på ett mycket stort behov av att utöka befintliga cykelparkeringar.


 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-08-13 07:25   Jens Ekengren

Men, det forstar val vem som helst att det inte ar nagon ide att bygga fler cykelparkeringar! De skulle ju bara bli fulla av cyklar med en gang.

Na, tacka vet jag rejala vagprojekt sa att de stackars cyklisterna kan ta motorvagen hela vagen fran hissen till sommarstugan, kontoret eller dagis, vad de nu ska dar och gora...

Obs: ironi.

 

2014-03-19 12:51   Krister Isaksson

Ulf, det där är så typiskt och ofta förekommande när det gäller cykel. Det är olika former av arbetsmarknadsprojekt, EU-projekt och andra dagssländor som kommer och går. Det är inte en del av den vardagliga verksamheten att hålla efter skrotcyklar. Tänk dig att tömmning av sopkorgar var upplagt på samma sätt...

 

2014-03-19 07:52   ulf fornander

Något som är minst lika irriterande är när folk har låst sin nya fina hoj i framhjulet vilket tjuven utnyttjar o kvar står ett framhjul o ett dyrt lås, ägaren låter sen detta stå kvar i en förhoppning om att tjuven ska komma tillbaka med hojen , vilket aldrig verkar inträffa?

Nåväl i Göteborg så finns det plakat som upplyser cykelparkeraren om att ägare till skrotcyklar hämtas av män i svart mask som kör dem till Biskopsgården o dumpar av dem där nattetid, det har en mycket preventiv effekt...

 

2014-03-19 07:15   ulf fornander

Hej
I Göteborg hade man ordnat detta genom utrensning i stadens offentliga cykelställ, där märkta men ej av ägaren upphämtade cyklar transporterades till en kommunal anläggning (återbruket) där de renoverades och sedan såldes för en mindre summa. Tyvärr så är detta under avveckling av besparingsskäl.
Mvh ulffo

 

2014-03-17 16:42   Krister Isaksson

Anders, haha, underbart! Får kanske göra en efterlysning här på bloggen och twitter! Kanske kan få ihop ett hel gäng skrotcykelbefriare, i hela landet!

 

2014-03-17 14:22   Anders

Stockholm behöver sin egen superhjälte i stil med vinkelkapsmannen i London som befriade "clampade" bilar från sina bojor. Medan man lätt kan argumentera för att förebilden främjade felaktigt beteende så skulle en skrotcykelbefriare enbart kunna mötas med folkets beundrande jubel!

För övrigt borde skrotcykeldefinitionen vidgas till att även omfatta dubbelpunkterade däck där gummit har hunnit blir så söndertorkat att det är tydliga sprickor där fälgen trycker ner mot marken. Helt klart en övergiven hoj där! Om definitionen inte ändras så kanske vår superhjälte behöver skaffa sig en sidekick som vi kan kalla "Ekersparkarpojken"...

 

2014-03-16 17:09   Krister Isaksson

Stefan, förstår din irritation, inte kul att komma till cykelparkeringen, leta ledig plats och se skrotcyklar som tar upp platser. Måste till bättre rutiner i många kommuner för att få bort cykelskroten från cykelparkeringarna och andra platser.

 

2014-03-16 16:43   Stefan Bergström

Dessa jvla cyklar som står övergivna i cykelställen gör mig galen. Ofta ont om plats att parkera sin cykel vid cykelställen och så står skroten där och bara tar upp plats. Vill utrota dem...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!