Hur många skrotcyklar är det? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Hur många skrotcyklar är det?

16 mar 2014
av: Krister Isaksson

 


En skrotcykel som inte tar upp plats i ett cykelställ! Foto: Lars Epstein DN

Då och då i diskussionen om cyklandet i våra städer kommer frågan upp om skrotcyklar. De ska vara många till antalet, de tar upp plats för de som använder och behöver parkera sin cykel, de ger ett skräpigt intryck och de försvårar för gående, synskadade samt renhållning av staden. Här är några exempel:

Inget snack om saken, det är inget trevligt inslag med skrotcyklar och de är ett elände för många som rör sig i staden. Men hur många skrotcyklar är det då? Ibland i diskussionen kan man få uppfattningen att städer svämmas över av skrotcyklar, de är överallt och i stort antal.

I samband med att Stockholms stad tog fram en ny cykelparkeringsplan 2013 inventerades stora delar av staden. Platser som inventerades var bl. a:

  • Större kollektivtrafikknutpunkter (tunnelbanestationer, pendeltågsstationer, tvärbanestationer och större busshållplatser)
  • Stadsdelscentra
  • Idrottsanläggningar och badplatser
  • Pendlingsstråk enligt Cykelplan 2012
  • Huvudstråk enligt Cykelplan 2012
  • Torgbildningar och allmänna platser
  • Handels- och serviceintensiva gator dit många cyklar


Cykelparkeringsplan Stockholm 2013

Den omfattande inventeringen visade att av alla parkerade cyklar som inventerats på platserna ovan är 4 procent skrotcyklar.

Störst andel skrotcyklar fanns på Södermalm i Stockholm, 7 procent och lägst andel var i Västerort med 1 procent skrotcyklar.

Definitionen på skrotcykel är att den saknar väsentliga detaljer t ex hjul eller/och styre och/eller att den har så svåra skador att den inte går att cykla på t ex skeva hjul.

Så det är bara för landets kommuner att utveckla rutiner för hantering av skrotcyklar så att stadens ytor kan användas på ett effektivare sätt. Det är inte mer komplicerat än de rutiner som de har för att tömma skräpkorgarna.

Sen är det också så att cykelparkeringar behöver byggas ut i många av landets kommuner. Inventeringen i Stockholm visade på att majoriteten av alla befintliga cykelparkeringar i innerstaden och vid kollektivtrafikknutpunkter i ytterstaden har en beläggning på över 100%. På många platser var beläggningen mellan 200-300 %, vilket tyder på ett mycket stort behov av att utöka befintliga cykelparkeringar.


 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-08-13 07:25   Jens Ekengren

Men, det forstar val vem som helst att det inte ar nagon ide att bygga fler cykelparkeringar! De skulle ju bara bli fulla av cyklar med en gang.

Na, tacka vet jag rejala vagprojekt sa att de stackars cyklisterna kan ta motorvagen hela vagen fran hissen till sommarstugan, kontoret eller dagis, vad de nu ska dar och gora...

Obs: ironi.

 

2014-03-19 12:51   Krister Isaksson

Ulf, det där är så typiskt och ofta förekommande när det gäller cykel. Det är olika former av arbetsmarknadsprojekt, EU-projekt och andra dagssländor som kommer och går. Det är inte en del av den vardagliga verksamheten att hålla efter skrotcyklar. Tänk dig att tömmning av sopkorgar var upplagt på samma sätt...

 

2014-03-19 07:52   ulf fornander

Något som är minst lika irriterande är när folk har låst sin nya fina hoj i framhjulet vilket tjuven utnyttjar o kvar står ett framhjul o ett dyrt lås, ägaren låter sen detta stå kvar i en förhoppning om att tjuven ska komma tillbaka med hojen , vilket aldrig verkar inträffa?

Nåväl i Göteborg så finns det plakat som upplyser cykelparkeraren om att ägare till skrotcyklar hämtas av män i svart mask som kör dem till Biskopsgården o dumpar av dem där nattetid, det har en mycket preventiv effekt...

 

2014-03-19 07:15   ulf fornander

Hej
I Göteborg hade man ordnat detta genom utrensning i stadens offentliga cykelställ, där märkta men ej av ägaren upphämtade cyklar transporterades till en kommunal anläggning (återbruket) där de renoverades och sedan såldes för en mindre summa. Tyvärr så är detta under avveckling av besparingsskäl.
Mvh ulffo

 

2014-03-17 16:42   Krister Isaksson

Anders, haha, underbart! Får kanske göra en efterlysning här på bloggen och twitter! Kanske kan få ihop ett hel gäng skrotcykelbefriare, i hela landet!

 

2014-03-17 14:22   Anders

Stockholm behöver sin egen superhjälte i stil med vinkelkapsmannen i London som befriade "clampade" bilar från sina bojor. Medan man lätt kan argumentera för att förebilden främjade felaktigt beteende så skulle en skrotcykelbefriare enbart kunna mötas med folkets beundrande jubel!

För övrigt borde skrotcykeldefinitionen vidgas till att även omfatta dubbelpunkterade däck där gummit har hunnit blir så söndertorkat att det är tydliga sprickor där fälgen trycker ner mot marken. Helt klart en övergiven hoj där! Om definitionen inte ändras så kanske vår superhjälte behöver skaffa sig en sidekick som vi kan kalla "Ekersparkarpojken"...

 

2014-03-16 17:09   Krister Isaksson

Stefan, förstår din irritation, inte kul att komma till cykelparkeringen, leta ledig plats och se skrotcyklar som tar upp platser. Måste till bättre rutiner i många kommuner för att få bort cykelskroten från cykelparkeringarna och andra platser.

 

2014-03-16 16:43   Stefan Bergström

Dessa jvla cyklar som står övergivna i cykelställen gör mig galen. Ofta ont om plats att parkera sin cykel vid cykelställen och så står skroten där och bara tar upp plats. Vill utrota dem...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!