IKEA trampar i nya banor! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

IKEA trampar i nya banor!

31 jan 2013
av: Krister Isaksson

 

Är vi på väg mot en ny framtid?

För ett tag sedan kunde vi läsa om att IKEA och Stockholms stad planerar en ny stadsdel – Söderstaden. Det nya området ligger i direkt anslutning till Globenområdet och den nya Stockholmsarenan. Det handlar om ett nytt varuhus och ett köpcenter samt 550 bostäder. Ikea verkar ha förstått hur det framtida Stockholm kommer att se ut och hur fler och fler Stockholmare vill förflytta sig genom att placera ett varuhus, köpcentra och bostäder där folk redan bor och enkelt kan gå eller cykla till och från området. Etableringen visar prov på framsynthet vad gäller Stockholmarnas nuvarande och framtida färdmedelsval. Som alternativ till gång och cykel finns kollektivtrafik i form av tunnelbana, tvärbana och buss.

 
Skiss på det nya området

Rent företagsekonomiskt finns det ju stora pengar för IKEA att spara genom att inte behöva bygga bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder. En bråkdel av dessa pengar kan användas till att göra nytta i form av ett lokalt gång- och cykelvägnät av hög kvalitet för att enkelt förflytta sig i området. Pengarna kan också användas för att anlägga funktionella, säkra och attraktiva cykelparkeringar för de som besöker, arbetar och bor vid såväl varuhuset, köpcentrat och de nya bostäderna. Kanske kommer vi även att se lånecyklar eller cykelpooler.

Det ska bli spännande att följa hur lyhört IKEAs framsynthet tas emot av staden och om cykelvägnätet i delar av innerstaden och söderort maximeras mot etableringen så att man med cykel snabbt och enkelt kan ta sig till och från området. Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig.

Här kan vi göra en jämförelse med IKEA i Groningen, Holland (gäller även andra städer i Holland). Där är det ett väl utbyggt cykelvägnät ända fram till cykelparkeringarna som självklart är lokaliserad under tak, direkt vid entrén. Det blev ju inte så här av en slump utan det är ett resultat av aktiv och målmedveten planering. Planering som involverar såväl staden som IKEA. Det finns dock en skillnad mellan detta exempel och det som nu planeras i Stockholm och det är det centrala läget, det är unikt och skapar helt nya möjligheter.

 
Självklart allgrönfas för cyklister i den stora korsningen precis innan IKEA så att det snabbt och enkelt går att cykla till/från varuhuset.

 
Cykelfält och tydlig vägvisning för cyklister för att angöra IKEAs varuhus

 
Delar av cykelparkeringen som självklart är under tak och i direkt anslutning till såväl entrén som cykelvägnätet som finns på varuhusområdet.

Ser vi vidare till vad IKEA gjort i Holland (även Köpenhamn) så erbjuder man kunderna möjligheten att låna särskilda cykelkärror, fraktcyklar osv. Här finns oändliga möjligheter att utveckla nya tjänster och lösningar. Kanske får vi se ett lokalt samarbete Gamla Enskede Lådcyklar!

                  
IKEA i Delft. En cykel kan frakta mycket! Foto: Peter Koonce

 
IKEA i Köpenhamn: lånecyklar och cykelkärror. Foto: Copenhagenize

Tänk så enkelt det kan vara ibland!

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-02-11 15:15   Krister Isaksson

Peter, tack!
Som du ser så börjar inlägget med "Är vi på väg mot en ny framtid?" Ville skriva ett positivt inlägga och visa vilka möjligheterna som faktiskt finns när staden utvecklas och förvandlas. Sedan jag skrev detta för ett år sedan har IKEA med all tydlighet visat att vi INTE heller på detta område är på väg mot en ny framtid vad gäller utformningen av delar av Söderstaden. De lever kvar i ett påtagligt bilorienterat samhälle och som du säger kör sitt eget race.

Så du behöver inte vara orolig, vi blir nog inte "vänner"...

 

2014-02-11 11:13   Peter

Läget Krister!
Vill först tacka för många bra blogginlägg!
Men nu får du nog se upp med vilka vänner du skaffar.
IKEA har länge arbetat med dubbla agendor så deras intresse att pynta varuhusen med cyklar är inget annat än ren skär greenwash.
Det finns nämligen en anledning till att dom är så billiga!
För nu har även FSC, internationellt organ för certifiering av skogsbranschen, övergett företaget:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.545909/ikea-blir-av-med-fsc-certifiering
http://www.protecttheforest.se/ikea/en/organisationer
http://youtu.be/AbKwmRnX7no
http://www.svt.se/ug/blogg/ikea-forlorar-miljocertifikat
http://www.svt.se/ug/ikea-avverkar-unik-urskog-i-skydd-av-miljoflagg
Kör så det ryker!

 

2013-05-05 10:06   Krister Isaksson

Jon, jag såg det, jag finns numera även på twitter! ;-). Tänk vad mycket spännande som skulle kunna göras till/från och i detta område. En suverän cykelstad! Undrar om staden är mogen den uppgiften?

 

2013-05-05 07:38   Jon Jogensjö

Verkar lovande, Elin på PTFBYL uppmärksammar också att IKEA Uppsala lånar ut lastcyklar gratis. Även IKEA Västerås har lånelastcyklar. Läs mer om lastcyklar på forumet "cykla med lastcykel" på facebook. http://www.facebook.com/groups/267312560000381/

 

2013-02-10 12:17   Krister Isaksson

Jonas, tack! Nej förvandlingen kanske inte sker över en natt men genom små steg, lite i taget, kanske vi kan förändra. Detta område är ju i sin linda så genom att visa möjligheterna och alternativen kanske några av dessa steg kan tas!

 

2013-02-10 07:05   Jonas

Krister, jag tror dessvärre att varken Ikea eller staden nått denna insikt och ser de stora möjligheter som du tar upp. Den mognaden och mentaliteten ligger nog många år framåt i tiden. Istället kommer vi få se krampaktiga försök att förbättra kapaciteten för biltrafiken, vilket självklart kommer gå ut över gåendes och cyklisters möjligheter till vettiga förutsättningar. Men det är härligt och viktigt att som du gör visa att det finns andra vägar att gå och planera staden på, bra jobbat!

 

2013-02-07 09:32   jome

Nehe tystnad - var det inte..? ;)

"HÄSSLEHOLM. –Jag vet inte riktigt vad vi skulle ha gjort, säger Maj-Inger Carlsson som är kanslichef och därmed ansvarig för kommunarkivet."

Inte förstår -vanligt argument i kommunsammanhang, sen kan det bli riktigt fel.

Jag trodde ni skulle vara bra på att förstå?

 

2013-02-06 21:40   Krister Isaksson

Jome, absolut inte tystnad, dock har jag inte förmågan att förstå dina kommentarer så då uteblir svar.

 

2013-02-06 21:05   jome

ifrågasättanden bemöts med tystnad? den kommunala taktiken?

 

2013-02-06 07:25   jome

"bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder"

dvs. glufs glufs

"Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig."

dvs. uberstatlig planmodell och gullegull

ni företräder trenden? eller definierar ni trenden? känns inte som ni är särskilt lyssnande? lite trist med denna eviga polarisering? trafikhatande cykeltalibaner med universitetsutbildning som företräder allmänheten? ruskigt? men man får ju tänka positivt också...dvs. lätt överseende?

 

2013-01-31 10:35   Gbgcyklaren

Sant. Man får försöka vara positiv också. :)

 

2013-01-31 10:15   Krister Isaksson

Gbgcyklaren, jag såg detta också men jag vill vara positiv och se och visa på de stora möjligheterna som nu faktiskt finns och som det handlar om att ta tillvara, ett unikt tillfälle.

 

2013-01-31 10:02   Gbgcyklaren

Yimby (i Stockholm) skrev om Ikeas planer på ett varuhus i Söderstaden. De är också positiva till att Ikea satsar på mer centrala delar, och därmed underlättar för dem som inte vill komma dit med bil.
http://www.yimby.se/2013/01/ikea-till-soderstaden_1400.html
De skrev dock att enligt tidningen Metro så planeras ett parkeringshus med 4000 parkeringsplatser intill varuhuset. (Enligt Wikipedia har Ikea vid Kungens kurva 5000 parkeringsplatser.)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!