IKEA trampar i nya banor! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

IKEA trampar i nya banor!

31 jan 2013
av: Krister Isaksson

 

Är vi på väg mot en ny framtid?

För ett tag sedan kunde vi läsa om att IKEA och Stockholms stad planerar en ny stadsdel – Söderstaden. Det nya området ligger i direkt anslutning till Globenområdet och den nya Stockholmsarenan. Det handlar om ett nytt varuhus och ett köpcenter samt 550 bostäder. Ikea verkar ha förstått hur det framtida Stockholm kommer att se ut och hur fler och fler Stockholmare vill förflytta sig genom att placera ett varuhus, köpcentra och bostäder där folk redan bor och enkelt kan gå eller cykla till och från området. Etableringen visar prov på framsynthet vad gäller Stockholmarnas nuvarande och framtida färdmedelsval. Som alternativ till gång och cykel finns kollektivtrafik i form av tunnelbana, tvärbana och buss.

 
Skiss på det nya området

Rent företagsekonomiskt finns det ju stora pengar för IKEA att spara genom att inte behöva bygga bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder. En bråkdel av dessa pengar kan användas till att göra nytta i form av ett lokalt gång- och cykelvägnät av hög kvalitet för att enkelt förflytta sig i området. Pengarna kan också användas för att anlägga funktionella, säkra och attraktiva cykelparkeringar för de som besöker, arbetar och bor vid såväl varuhuset, köpcentrat och de nya bostäderna. Kanske kommer vi även att se lånecyklar eller cykelpooler.

Det ska bli spännande att följa hur lyhört IKEAs framsynthet tas emot av staden och om cykelvägnätet i delar av innerstaden och söderort maximeras mot etableringen så att man med cykel snabbt och enkelt kan ta sig till och från området. Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig.

Här kan vi göra en jämförelse med IKEA i Groningen, Holland (gäller även andra städer i Holland). Där är det ett väl utbyggt cykelvägnät ända fram till cykelparkeringarna som självklart är lokaliserad under tak, direkt vid entrén. Det blev ju inte så här av en slump utan det är ett resultat av aktiv och målmedveten planering. Planering som involverar såväl staden som IKEA. Det finns dock en skillnad mellan detta exempel och det som nu planeras i Stockholm och det är det centrala läget, det är unikt och skapar helt nya möjligheter.

 
Självklart allgrönfas för cyklister i den stora korsningen precis innan IKEA så att det snabbt och enkelt går att cykla till/från varuhuset.

 
Cykelfält och tydlig vägvisning för cyklister för att angöra IKEAs varuhus

 
Delar av cykelparkeringen som självklart är under tak och i direkt anslutning till såväl entrén som cykelvägnätet som finns på varuhusområdet.

Ser vi vidare till vad IKEA gjort i Holland (även Köpenhamn) så erbjuder man kunderna möjligheten att låna särskilda cykelkärror, fraktcyklar osv. Här finns oändliga möjligheter att utveckla nya tjänster och lösningar. Kanske får vi se ett lokalt samarbete Gamla Enskede Lådcyklar!

                  
IKEA i Delft. En cykel kan frakta mycket! Foto: Peter Koonce

 
IKEA i Köpenhamn: lånecyklar och cykelkärror. Foto: Copenhagenize

Tänk så enkelt det kan vara ibland!

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosju med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-02-11 15:15   Krister Isaksson

Peter, tack!
Som du ser så börjar inlägget med "Är vi på väg mot en ny framtid?" Ville skriva ett positivt inlägga och visa vilka möjligheterna som faktiskt finns när staden utvecklas och förvandlas. Sedan jag skrev detta för ett år sedan har IKEA med all tydlighet visat att vi INTE heller på detta område är på väg mot en ny framtid vad gäller utformningen av delar av Söderstaden. De lever kvar i ett påtagligt bilorienterat samhälle och som du säger kör sitt eget race.

Så du behöver inte vara orolig, vi blir nog inte "vänner"...

 

2014-02-11 11:13   Peter

Läget Krister!
Vill först tacka för många bra blogginlägg!
Men nu får du nog se upp med vilka vänner du skaffar.
IKEA har länge arbetat med dubbla agendor så deras intresse att pynta varuhusen med cyklar är inget annat än ren skär greenwash.
Det finns nämligen en anledning till att dom är så billiga!
För nu har även FSC, internationellt organ för certifiering av skogsbranschen, övergett företaget:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.545909/ikea-blir-av-med-fsc-certifiering
http://www.protecttheforest.se/ikea/en/organisationer
http://youtu.be/AbKwmRnX7no
http://www.svt.se/ug/blogg/ikea-forlorar-miljocertifikat
http://www.svt.se/ug/ikea-avverkar-unik-urskog-i-skydd-av-miljoflagg
Kör så det ryker!

 

2013-05-05 10:06   Krister Isaksson

Jon, jag såg det, jag finns numera även på twitter! ;-). Tänk vad mycket spännande som skulle kunna göras till/från och i detta område. En suverän cykelstad! Undrar om staden är mogen den uppgiften?

 

2013-05-05 07:38   Jon Jogensjö

Verkar lovande, Elin på PTFBYL uppmärksammar också att IKEA Uppsala lånar ut lastcyklar gratis. Även IKEA Västerås har lånelastcyklar. Läs mer om lastcyklar på forumet "cykla med lastcykel" på facebook. http://www.facebook.com/groups/267312560000381/

 

2013-02-10 12:17   Krister Isaksson

Jonas, tack! Nej förvandlingen kanske inte sker över en natt men genom små steg, lite i taget, kanske vi kan förändra. Detta område är ju i sin linda så genom att visa möjligheterna och alternativen kanske några av dessa steg kan tas!

 

2013-02-10 07:05   Jonas

Krister, jag tror dessvärre att varken Ikea eller staden nått denna insikt och ser de stora möjligheter som du tar upp. Den mognaden och mentaliteten ligger nog många år framåt i tiden. Istället kommer vi få se krampaktiga försök att förbättra kapaciteten för biltrafiken, vilket självklart kommer gå ut över gåendes och cyklisters möjligheter till vettiga förutsättningar. Men det är härligt och viktigt att som du gör visa att det finns andra vägar att gå och planera staden på, bra jobbat!

 

2013-02-07 09:32   jome

Nehe tystnad - var det inte..? ;)

"HÄSSLEHOLM. –Jag vet inte riktigt vad vi skulle ha gjort, säger Maj-Inger Carlsson som är kanslichef och därmed ansvarig för kommunarkivet."

Inte förstår -vanligt argument i kommunsammanhang, sen kan det bli riktigt fel.

Jag trodde ni skulle vara bra på att förstå?

 

2013-02-06 21:40   Krister Isaksson

Jome, absolut inte tystnad, dock har jag inte förmågan att förstå dina kommentarer så då uteblir svar.

 

2013-02-06 21:05   jome

ifrågasättanden bemöts med tystnad? den kommunala taktiken?

 

2013-02-06 07:25   jome

"bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder"

dvs. glufs glufs

"Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig."

dvs. uberstatlig planmodell och gullegull

ni företräder trenden? eller definierar ni trenden? känns inte som ni är särskilt lyssnande? lite trist med denna eviga polarisering? trafikhatande cykeltalibaner med universitetsutbildning som företräder allmänheten? ruskigt? men man får ju tänka positivt också...dvs. lätt överseende?

 

2013-01-31 10:35   Gbgcyklaren

Sant. Man får försöka vara positiv också. :)

 

2013-01-31 10:15   Krister Isaksson

Gbgcyklaren, jag såg detta också men jag vill vara positiv och se och visa på de stora möjligheterna som nu faktiskt finns och som det handlar om att ta tillvara, ett unikt tillfälle.

 

2013-01-31 10:02   Gbgcyklaren

Yimby (i Stockholm) skrev om Ikeas planer på ett varuhus i Söderstaden. De är också positiva till att Ikea satsar på mer centrala delar, och därmed underlättar för dem som inte vill komma dit med bil.
http://www.yimby.se/2013/01/ikea-till-soderstaden_1400.html
De skrev dock att enligt tidningen Metro så planeras ett parkeringshus med 4000 parkeringsplatser intill varuhuset. (Enligt Wikipedia har Ikea vid Kungens kurva 5000 parkeringsplatser.)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!