Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Polisens häxjakt på cyklister

28 jun 2012

I går sände Polisen ut en nyhet ang. resultatet av deras insats mot aggressiv körning i Stockholms län, så här löd meddelandet:

 974 rapporterade under trafikvecka

Vecka 24 genomfördes en insats mot aggressiv körning i Stockholms län. Cyklisternas beteende är oroande.

- Våra kontroller denna vecka visade att vi måste arbeta mer med regelefterlevnaden för dessa oskyddade trafikanter för att inte olyckstalen ska fortsätta att öka, säger chefen för trafikenheten Göran Bolinder. De utgör dessutom en växande grupp trafikanter. 80 cyklister rapporterades för att ha kört mot rött ljus.

Sammanlagt rapporterades 974 st för trafikbrott under veckan.

548 st som kört för fort.

103 st som kört körförbudsbelagt fordon.

26 st för att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil

193 för olovlig körning

148 för att ha kört bil påverkad av alkohol eller narkotika

60 st för att ha kört bil utan säkerhetsbälte.

 - Insatsen visar att vi har problem med regelefterlevnaden för alla trafikantgrupper i länet. Körsätt som äventyrar andra trafikanters säkerhet är ett angeläget trafiksäkerhetsarbete som vi kommer att fortsätta att arbeta med. Dels genom vår vanliga trafikövervakningsverksamhet men även genom riktade insatser med särskilda fokusområden, säger Bolinder. 

Måste säga att jag finner Polisens analys och slutsats närmast häpnadsväckande. Över 500 bilister har kört för fort, nästan 200 har kört utan körkort, nästan 150 bilister har knarkat och supit och sedan kört bil, drygt 100 har kört fordon som är en fara för dem själva och andra – och vad ser polisen som det största problemet? Jo, 80 cyklister som cyklade mot rött!

Enligt beräkningar från Trafikverket skulle ca 150 liv per år sparas om vi alla höll hastighetsgränserna när vi kör bil. De som supit o knarkat är klart överrepresenterade i olycksstatistiken, antalet ökar och de är en stor fara för omgivningen/tredje man. De som kör utan körkort har antingen inget körkort och har då ingen ”skolning” att framföra fordonet eller, och troligare, fått körkortet indraget för tidigare allvarlig trafikförseelse.

 -          Cyklisternas beteenden är oroande, säger Göran Bolinder i pressmeddelandet

 I samband med att cykelboxar infördes i ett stort antal korsningar i Stockholm gjorde Trafikkontoret en genomgång av cykelolyckor i olycksdatabasen STRADA.  Vi studerade cykelolyckor med personskador mellan åren 2000-2006 och där sökte vi särskilt efter personskadeolyckor där cyklisten cyklat mot rött. Vi hittade EN olycka, en berusad cyklist som hade cyklat mot rött i korsningen Rosenlundsgatan/Hornsgatan och blev lindrigt skadad. Självklart finns ett mörkertal men det bör inte vara särskilt stor skillnad mot andra typer av olyckor. Cyklisters rödljuscyklande verkar inte vara det stora trafiksäkerhetsproblemet, borde inte Göran Bolinder oroa sig för andra och mer relevanta trafiksäkerhetsproblem?

Är benägen att hålla med justitieministerns kritik mot polismyndigheten och frågar mig hur ni bedriver ert arbete? Använd era begränsade resurser på ett effektivt och målinriktat sätt istället.

Så här kan man också parkera bilen! Bildkälla: http://twitpic.com/7nm3nt 

 

 

 

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 2

27 jun 2012

 

En perfekt parkeringsplats eller lastzon, ingen stör mig, den är alltid ledig, jag behöver inte betala p-avgift och jag får aldrig böter!

Så här verkar en del bilister och lastbilsförare tänka när de tar sig friheten att utnyttja delar av trafiksystemet som de inte har rätt att nyttja. Att de utsätter andra för fara och problem verkar de inte reflektera över särskilt mycket. Risken att de bötfälls är också obefintlig, det är ju inte det mest prioriterade omårdet som parkeringsvakter och polisen har. Polisen i Stockholm är mer benägen att skälla på cyklister och utmåla dem som de värsta trafiksyndarna.

Sist bland bilderna finner ni mitt förslag på hur man kan bötfälla dessa notoriska återfallsförbrytare och kanske få till en bättre regelefterlevnad!

Tack Jeroen och Christian på Cyklistbloggen och Mikael i Gävle för bilder.

Och här har vi lösningen: Kamerakontroll! På de avsnitt och sträckor där det sker flest överträdelser av detta slag är det bara att montera upp dessa kameror. Eftersom det är ägaransvar kan böterna automatiskt skrivas ut och omgående sändas till ägaren. Vilken kassako det kommer att vara i början och på sikt kan vi kanske se en bättre efterlevnad och respekt för cykelbanor och cykelfält.

Artikel i tidningen mitt i Söderort

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 1

25 jun 2012

I dag startar jag en ny serie på bloggen och ni avgör hur lång den blir! Serien handlar om cykelbanans mångsidighet och användbarhet. Endast fantasin sätter gränser för vad en cykelbana kan användas till och jag tänkte genom bilder visa en mängd olika användningssätt. Här behöver jag er hjälp, sänd gärna bilder till mig på märkliga saker som finns på cykelbanan, hinder, ”kreativ” användning osv. Bifoga gärna en kort beskrivning och var bilden är tagen så lägger jag ut dem vartefter. Jag börjar med att ge några smakprov och tack Oskar för några av bilderna.

Betong och cykelbanor!

Går inte att skilja åt, verkar vara ett evigt äktenskap! Helst gråa, utan reflexer och svåra att upptäcka, då är det som bäst!

Fredsgatan/Strömgatan stängdes av i samband med Hillary Clintons besök. Avspärrningen på en av stadens mest trafikerade cykelbana blev kvar i tre dagar efter besöket... Körbanan öppnades omgående efter avslutat besök.

Varför står dom här? Hur ska man se dessa betonghinder när det är mörkt?  

Så lätt att se i mörker!

Tänk er detta på en bilväg, vad tror ni skulle hända? Men där ”leksakstrafikanter” färdas är det uppenbarligen ok att placera ut dessa mer eller mindre farliga hindren.

Cykeltrafik och forskning

21 jun 2012

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende forskningsinstitut inom transportsektorn. Institutet är en statlig myndighet som lyder under Näringsdepartementet. Genom tidningen VTI Aktuellt sprids nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. Nr 2 som just kommit ut har som tema Cykel och ni finner tidningen här: http://issuu.com/vtisweden/docs/vti-aktuellt-nr-2-2012/24 

 

 

 

 

Munkcykeln

19 jun 2012

Är det inte underbart med alla dessa olika typer av cyklar. Racer, cross, bmx, mtb, hybrid, lådcykel, springcykel, trehjuling osv. Och så har vi munkcykeln:

Ett designkoncept för hopfällbara cyklar där cykeln blir en fin liten cirkel när den är hopfälld. Designen kommer från Arvind M och pedaler, styret, sadeln mm fälls in i cirkeln. Sittställningen ser en aning låg och aggressiv ut men det kanske kan fungera (dock inte med munkkåpa!)

Vad tror ni, kommer cykeln fungera och komma i produktion?

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!