Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 7

31 aug 2012

 

Vi sätter upp lite bommar tvärs över cykelbanan!

Detta är något som förekommer tämligen ofta på landets cykelbanor och endast undantagsvis är denna styggelse motiverad. Motiven till bommarna kan vara att hindra biltrafik, försvåra eller försöka förhindra otillåten mopedtrafik, hindra att cyklisterna cyklar rätt ut i gatan (för det gör vi ju ofta!) eller hastighetsdämpa cyklister. Av någon märklig anledning är dessa bommar ofta öppna under vinterhalvåret. Då kanske det påhittade problemt är borta? Nä så är det visst inte utan det är pga vinterväghållningen, man kan ju inte gå ur och in i traktorn varje gång för att öppna och stänga bommen!

Sällan tänker man på konsekvenserna för cyklister och man utformar dessa hinder på ett mycket cykelovänligt sätt (det är ju inte heller särskilt lätt för gående, än mindre med barnvagnar, människor med rullatorer, rullstol osv). Om nu motivet är att hindra biltrafik behöver ju inte passagerna vara så smala och besvärliga som de ofta är. Jag har vid olika tillfällen gått igenom olycksdatabasen Strada och det finns en hel del olyckor där cyklister kommit till skada vid dessa typer av avspärrningar, tyvärr finns det även dödsolyckor. Det finns även forskning på området, What cyclists need to see to avoid single-bicycle crashes?

I Holland har man tagit fram en typlösning för hur dessa "Bilhinder" ska utformas, mycket med tanke på att de ska vara "cykelvänliga" och säkra för cyklister.

Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:

Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.

Bra Malmö!

Kanske skulle vi slippa flertalet av dessa bilder om fler kommuner arbetade som Malmö? Studerar man bilderna så ser man att gående och cyklister ofta passerar på utsidan av dessa idiotiskt utplacerade bommar. I lera, grus och jord ska ni färdas... Vad är detta för synsätt på cyklister?

Effektiv avspärrning av cykelbanan!

Här passerar man enkelt med cykel och cykelkärra!

Dessa bommar har en rolig historia. De kom upp i samband med att cykelvägen byggdes och i förebyggande syfte. Det kunde ju bli biltrafik...

Undrar om man cyklar på gångdelen?  Genom denna olämpliga utformning får man majoriteten av cyklisterna att cykla på gångdelen (till höger i bilden). Bra jobbat Solna Stad! Men ert borgarråd anser ju att detta är nödvändigt med bommar och hinder för cyklister så det är bara att bita ihop!

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 6

31 aug 2012

 

Vi gör en plaskdamm!

En inte helt ovanlig erfarenhet man gör när man cyklar är att på vissa delar av cykelvägnätet så är det stora samlingar av vatten. Ibland är det så illa att det täcker hela cykelvägen och ofta i flera timmar, ibland dagar efter regnet. Det blir riktigt intressant (och farligt) under vinterhalvåret då dessa vattensamlingar sällan torkar bort, fryser sedan till is och blir till skridskobana! Tänk er detta på gatu- och vägnätet, hur länge tror ni detta problem skulle bestå på dessa ytor?

Här har en handlingskraftig medborgare har lagt ut en spång! Lite svår att använda som cyklist men vi delar ju ofta vår yta med gående...

Här halveras cykelvägens bred pga vattensamlingen och får man möte får man antingen bromsa in eller färdas genom vattensamlingen. Det har gått 36 timmar sedan det regnade, när det regnar täcks hela cykelbanan... På vintern blir det isbana!

Eländet fortsätter...

Många, många timmar efter regnet är vattnet kvar...  Här har Nacka kommun nyligen asfalterat om sträckan, av någon outgrundlig anledning så gjorde man inga justeringar av fallen så vattnet kan rinna bort utan eländet kvarstår! Hur står det till i huvudet på ansvariga kan man fråga sig? Vi asfalterar om men vi skiter i att åtgärda felet!

Tack för alla bilder och fortsätt gärna att sända in fler bilder till mig på tokigheter på cykelbanor! krister.isaksson@kadens.se

 

Regeringens särskilde cykelutredare – fick tidigt lära sig att man inte skulle ägna sig åt cykelställsfrågor

27 aug 2012

 

Läser en intervju med regeringens särskilde cykelutredare Kent Johansson (c). Han har ju uppdraget att se över regelverken i samhället för att se om det i dessa finns möjlighet till förändringar som kan leda till ökad och säker cykling. Hans besked är: ”Vi har i utredningen gått igenom lagar och förordningar och det finns egentligen inget som diskriminerar cyklingen. Ändå är det något som fattas.”

Men om det är något som fattas, om samhällets institutioner och de som arbetar i dessa inte självmant verkar för ökat och säkert cyklande, om ”man tidigt fått lära sig att man inte skulle ägna sig åt cykelställsfrågor” kan ju kanske regelverket behövas spetsas till. För det är nog många fler än Kent Johansson som har fått lära sig att strunta i cykelfrågor. Han beskriver en kultur, ett synsätt, som jag fullständigt delar efter mina 15 år som offentliganställd trafikplanerare – cykelfrågor är inget man ägnar sig åt!

Att inget diskriminerar cyklingen idag enligt Kent Johansson är ju uppenbarligen inte tillräckligt. Om man nu inte räknar in synsättet att man ska strunta i cykelfrågor helt och hållet som diskriminering! Så efter några års utredande kommer vi alltså i oktober-november få veta att några förändringar av lagar och förordningar inte är nödvändiga för att nå ett ökat och säkert cyklande. Vi kommer inte få möjligheten att cykla mot enkelriktat, vi kommer inte möjligheten att svänga höger vid röd signal, det kommer inte ställas krav på att hantera cykeltrafik i Länsplaner, Översiktsplaner, Detaljplaner och Bygglov osv.

Istället lämnar han över mycket av ansvaret till de planerande myndigheterna så som Trafikverket, Länsstyrelsen, Regionförbunden, kommuner osv. Och dessa är ju organ som har visat sig ha spjutspetskvaliteter på cykelområdet, de som till stora delar ligger bakom den  ”cykelskuld” som Kent Johansson nämner i intervjun.

Inget nytt under solen…

Cykling mot enkelriktat i Münster, Tyskland. Vilket är tillåtet i ytterligare 25 länder men inte i Sverige...

Trafikverket - låt inte idiotin segra!

24 aug 2012

 

Uppdrag granskning ang. E4 Förbilfart Stockholm gick ju i repris på SVT nyligen. Dessa typer av projekt verkar ju ha sitt eget liv och drivs många gånger stick i stäv mot andra fattade beslut. Och ibland på väldigt lösa grunder och svajiga beslutsunderlag, det verkar som idiotin är på väg att segra! Om det nu blir så att vi får leva med skiten och kommer att bränna iväg 27 miljarder eller vad det nu slutar på kunde man ju önska sig att Trafikverket passade på att göra det så bra som möjligt för övriga trafikantgrupper som berörs av detta mastodontprojekt. Så är tyvärr inte fallet. En genomgång av arbetsplaner, miljökonsekvensbeskrivningar och utlåtanden i projektet E4 Förbilfart Stockholm visar på ett direkt undermåligt hanterande av cykeltrafiken, många gånger i strid med styrdokument, råd och riktlinjer som Trafikverket har att rätta sig efter.

Stora och omfattande trafikplatser kommer att skapas som får negativa och besvärliga konsekvenser för cykeltrafiken (och gående) i form av omvägar, fördröjningar, trafiksäkerhetproblem, bärriärer osv.

Vad skulle då kunna göras? I sådana här gigantiska infrastrukturprojekt finns mycket stora möjligheter att göra mycket bra åtgärder och lösningar för cyklister. De kostar tämligen lite att göra om de görs i samband med dessa gigantiska projekt och de är alltid mer samhällsekonomiskt nyttiga än väginvesteringar, se bara den här rapporten! Att göra dem i efterhand blir avsevärt dyrare och ibland nästan omöjligt. Ta en titt på bilderna nedan och tänk er trafikplatserna Kungens Kurva, Häggvik och Hjulsta som ju ska byggs om i samband med Förbilfarten. Tror ni att det är något sådant vi kommer att få se? En modernare trafikplanering och trafiksystem som både bildligt och bokstavligen visar hur trafikhierarkierna i en framtidsinriktad stad kan se ut. Icke sa nicke, men det är inte försent! Det är bara för projektledarna och övriga ansvariga i Trafikverket att sticka i väg på lite studieresor, få lite inspiration och kunskap så fixar de biffen! Man kan om man vill!

Den svävande cykelcirkulationen i Eindhoven, Holland:

Utgångsläget var en stor trafikplats i form av en cirkulationsplats i utkanten av Eindhoven. Det fanns separat cykelbanor runt omkring och passagerna var signalreglerade, en lösning som bedömdes otillräcklig både vad gäller cyklisters (och gåendes) säkerhet och framkomlighet.

Innan ombyggnad

Så här gjorde man. En "flytande" cirkulationsplats för cykeltrafiken vilket gör att cyklister är separerade i tid och rum från motorfordonen. Både trafiksäkerheten och framkomligheten förbättras avsevärt. Konstruktionen står verkligen ut och är nu ett nytt landmärke när man kommer till Eindhoven, signalen blir att här cyklar vi och satsar på exceptionell infrastruktur för cykeltrafik.

Den nya "flytande" cykelcirkulationen, Hovenring.

Ni finner mer information om detta spektakulära bygget här: BicycleDutch

 

 

HALLÅ, det är ju för fan inte min döda vinkel!

23 aug 2012

 

Fick detta från Transportnet i går:

Lastbilsdekal ska rädda cyklister

2012-08-22

Tunga fordon kan ha svårt att se cyklister i trafiken. Nu presenterar Sveriges Åkeriföretag och Trygghansa gemensamt en dekal för lastbilar, som ska uppmärksamma cyklisterna på risken.

Olyckor där tunga fordon kolliderar med cyklister är allvarliga. Den vanligaste trafiksituationen som leder till en sådan kollision är när ett tungt fordon gör en högersväng.

– Just vid högersväng är det inte säkert att föraren ser dig och du kan lätt bli inträngd mot trottoarkanten. Du kan som cyklist bidra genom att avvakta och vara särskilt uppmärksam på om fordonet svänger. Det bästa är om du kan avvakta bakom fordonet, säger Hans Engström, Informationsansvarig vid Sveriges Åkeriföretag.

På lasbilsmässan som nu är igång delar Sveriges Åkeriföretag och Trygghansa gemensamt ut den nya dekalen för att öka säkerheten för cyklister i trafiken.

Vet inte om jag ska skratt, gråta eller bara bli fly förbannad. Vi har ju tidigare skrivit om detta ett antal gånger i Kadens och även en debattartikel på Newsmill. Förstå mig rätt, självklart måste en rad olika åtgärder till för att komma till rätta med dessa tragiska dödsolyckor. Men är detta något som kommer bidra till förbättring, en dekal? Det är alltså cyklisterna som ska ta ansvar och lösa problemet med någon annans döda vinkel. Har du inte sett och läst dekalen, skyll dig själv! Kanske Trafikverket skulle ha satt upp dekaler utmed vägarna om att inte köra över i mötande körfält istället för att sätta upp vajerräcke i mitten av vägen! Jösses vad pengar som hade sparats och vilken trafiksäkerhetsframgång det blivit! 

Kan inte låta bli att undra vilken hemläxa som Sveriges Åkeriföretag och Trygg Hansa gjort. Dekalen och dess placering utgår från att cyklisten kommer ikapp lastbilen, ska sedan uppmärksamma en dekal på lastbilen och ska på så sätt stanna och inte cykla om på insidan och ställa sig där. Vad händer om man som cyklist redan står där och lastbilen kommer ikapp cyklisten? Och när vi går igenom de dödsolyckor som skett under 10 års tid är det ett vanligt scenario. Vilken nytta har vi då av dekalen. Kan inte heller låta bli att undra om det sitter en dekal INNE i lastbilen som uppmanar föraren att se sig noga omkring, ställa in och använda alla sina speglar, inte prata i mobilen och framföra sitt fordon med stor försiktighet...

Och hur kan transportfacken och Arbetsmiljöverket acceptera att det far omkring lastbilar, som ju är en arbetsplatser, som är så illa utformade att deras medlemmar har ihjäl människor? Vad är det för arbetsmiljö?

Sveriges Åkeriföretag har initierat Trafiksäkerhetskommissionen vilket är en mötesgrupp bestående av trafikaktörer. Syftet med kommissionen är att öka trafiksäkerheten på vägarna och minska antalet olyckor där tunga fordon är inblandade. Inget av kommissionens fokusområde innehåller något om trafiksäkerhetsproblemet med döda vinklar. Dessa tragiska dödsolyckor kommer att fortsätta ske så länge dessa bilar är utformade som dom är. Från förarhytten är det svårt att se såväl åt sidan, bakåt och tom framåt. Men detta går enligt bl a Volvo Lastvagnar och Scania att ändra på, vad som krävs är regeländringar eller att åkarna själva efterfrågar detta. Och här är pudelns kärna. Dessa bilar och tillhörande teknisk utrustning som krävs är dyrare, de har ibland mindre lastkapacitet och då blir detta en ren ekonomisk fråga...

Under tiden så får vi nöja oss med klippa och klistra...

Kan inte heller låta bli att reflektera över orden man väljer i pressmeddelandet: "Tunga fordon kan ha svårt att se cyklister i trafiken." "...ett tungt fordon gör en högersväng." Det är alltså inte förarna av dessa fordon som har svårt att se eller utför svängen? När det i själva verket är så att dessa förare varje år slaktar ett antal cyklister (och gående) pga de inte ser något. Dom kör alltså på chans och hoppas på att alla runt i kring dem förstår och håller sig undan. Och nu när de även har en fin liten dekal på bilen så kan de kanske tom blunda när de svänger...

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!