Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Att påverka och förändra

30 apr 2013

 

Jag skrev ju i ett inlägg i mars om att cykelbloggare i London påverkat cykelsatsningar i London och jag påtalade att det är likadant i Sverige. Här kommer ett konkret exempel: Cykelinfrastruktur i världsklass – trafiksignaler, ett blogginlägg jag skrev i november 2012 och som handlade om hur trafiksignaler kan göras cykelanpassade och hur underutvecklat detta område är i Sverige.

Nu har jag blivit kontaktad av en leverantör av denna typ av utrustning, en leverantör som skrev denna kommentar i inlägget: ” Christer! Säg inte att tekniken är "outvecklad", för det är den inte... Det finns massor av bra teknik för cyklar i trafiksignaler, framför allt vad det gäller detektering, för att slippa "trycka på knappen" och bli anmäld i tid, på samma sätt som bilar blir. Den rätta benämningen torde snarare vara "oanvänd"...”

Jag svarade: ” Leverantör..., du har helt rätt. Jag skulle varit tydligare och skrivit "den teknik många kommuner och Trafikverket väljer att använda är outvecklad och omodern". Tack för påpekandet och så önskar jag att ni lägger stor kraft på marknadsföring av dessa produkter mot kommuner och Trafikverket!”

Varför kontaktade då leverantören mig? Jo för att informera om att min uppmaning och blogg har inspirerat dem och lett till att de nu kommer intensivt marknadsföra utrustning för att förbättra denna del av cykelinfrastrukturen. Det handlar bl.a. om utrustning för att prioritera cyklister i trafiksignaler, för att utföra cykelräkningar, varningssystem vid högersvängar samt utrustning för att genomföra grön våg för cyklister.

Så nu är det bara för kommuner och Trafikverket att öppna sinnena och plånboken, framtiden är här och vill ni samt menar allvar med era cykelsatsningar så kan vi bl.a. ha denna lösning för cyklister, allgrönt:


Grönt överallt och på en gång! Foto: Fietsberaad

Och då cyklar man så här och det ser ut så här:


Vilken framkomlighetsåtgärd för cykeltrafik! Foto: Fietsberaad

 

Relaterade länkar:

 

Ni kan också följa eller nå mig på Twitter

 

 

Vi vill men det blir ju hela tiden så fel…

29 apr 2013

 

Nyligen gjorde ju ett antal moderata kommunalråd i Stockholms län ett utspel i DN Stockholmsdebatten om att de minsann är ansvariga och ska göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln. Att cykling över kommungränserna på bra cykelinfrastruktur måste vara möjligt, eller som de själva uttrycker det: ”Men en cykelväg ska inte ta slut vid kommungränsen – och där är det vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln”.

Så Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ­ordförande i Stockholms stad, Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad, Mats Gerdau (M), KSO i Nacka kommun och Fredrik Saweståhl (M), KSO i Tyresö kommun samt Helena Sundberg Trafikverkets regionchef. Hur tycker ni att lyckades vid ert stora samarbetsprojekt Trafikplats Hedvigslund, Ältabergsvägen/Töresjövägen?

Här ser vi några bilder från platsen som stolt invigdes i slutet av 2012 av några av dessa personer.


En dubbelriktad cykelbanan som börjar/slutar i det tomma intet och sen en mindre klokt placerad busshållplats ovanpå det hela. Självklart är cykelbanan för smal och delas med gående, hur underlättar detta att välja cykeln eller för den delen att åka kollektivt genom att behöva stå och vänta på bussen i cykelbanan? Foto: M Holt


Och här slutar cykelbanan, rätt ut i körbanan! Enkelt att se när det är mörkt och inte helt lätt att korsa vägen när man tvingas över till ena sidan. Självklart ligger det nära en kommungräns över vilket cyklandet skulle underlättas enligt dessa kommunalråd. Foto: M Holt


Regional cykelpendling rätt igenom busshållplatsen. Självklart en gemensam gång- och cykelbana. 3 meter bred och utan separation, enligt uppgifter från Nacka så uppfyller den Nackas standard, minimistandard är 3,0 meter för gemensam dubbelriktad gång och cykelväg. Försöka att cykla, möta en cyklist och samtidigt passera en gående eller någon som kliver av/på bussen på 3 meter! Den slutat också i tomma intet lite längre fram…  Foto: M Holt

Vi kan här se att dessa kommuner och Trafikverket fortsätter att bygga cykelinfrastruktur av undermålig standard och cykelvägar som slutar i tomma intet. Det som är ytterst märkligt är att det på denna plats finns det hur mycket utrymme som helst att skapa goda förutsättningar för cykeltrafik men ändå gör dessa inblandade parter ett aktivt val att inte göra bra förutsättningar, det räcker så att säga med minimistandard. Så då är väl det bara att föra in detta nybyggda objekt i den nya regionala cykelplanen för omfattande ombyggnad då det på intet sätt uppfyller grundläggande standard för cykeltrafik.

Vi har en lång, mycket lång, väg att cykla innan det kan göras på vettig infrastruktur för cykeltrafik får man konstatera. Under tiden får vi väl dessvärre vänja oss vid att det kommer att fortsättas skapas cykelinfrastruktur av undermålig standard trots alla fina löften...

 

 

Relaterade länkar:

 

Jag pratar cykel i P4 Kossornas Planet

28 apr 2013

 

För ett tag sen blev jag intervjuad av Lena Nordlund och Per Helgesson på Kossornas Planet, Vetenskap i P4. Vi pratade om cykeltrafik och cykelplanering. I går så ägnades hela programmet åt cykel. Bland annat testade Stefan Sundström elcykel, Anna Niska intervjuades och jag delade med mig av min outtömliga visdom på området! ;-)

Här kan ni läsa mer samt lyssna på programmet.

Regionalt cykelstråk - kliv av och led cykeln!

25 apr 2013

 

Det finns många märkliga trafiklösningar för cykeltrafiken runt om i landet och här är en lösning som aspirerar på en topplacering. Här är en bild från ett av de regionala cykelstråken i Stockholms län. Stråk avsedda för arbetspendling med cykel, att enkelt och effektivt kunna förflytta sig med cykel. Stråk som ska motsvara biltrafikens europavägar, trafikleder, huvudgator. Som ska motsvara pendeltågs-/tunnelbanelinjer och stombusslinjer. Men verkligheten ser mer ut så här: Stråken finns inte. De stråk som finns, där uppfyller endast 1 procent grundläggande standard för cykeltrafik. I genomsnitt finns det något i infrastrukturen på dessa stråk som påverkar cyklisters framkomlighet var 118:e meter.


Cykel och moped skall ledas på det regionala cykelstråket!

På detta regionala cykelstråk går det så långt och är så illa att cyklister måste kliva av cykeln och bli fotgängare. Bakgrunden till skyltningen är också talande och speglar på många sätt ett djupt rotat synsätt på cykeltrafik. I samband med att bron som syns i bilden renoverades för några år sedan så blev sikten sämre pga. en annan typ av stödmur för brofundamentet (syns till vänster i bilden). I stället för att då dra om gång- och cykelbanan för att få en rakare anslutning och därmed bättre sikt valde väghållaren att skylta om till gångbana. På ett regionalt cykelstråk! Det finns hur mycket utrymme som helst för att dra om gång- och cykelbanan och kostnaden hade varit mycket liten, någonstans mellan 50 000 – 70 000 kr, inte ens växelpengar i samband med en miljonrenovering av bron. Men istället skyltar kommunen om till gångbana.

Och som om detta inte var nog, nu kommer vi till det riktigt absurda. Trafiklagstiftningen säger ju att skylten och dess reglering gäller till att ny/annan skylt visar på annan reglering. Så när tror ni då att gångbanan skyltas tillbaka till gång- och cykelbana och cyklister får börja cykla igen? Efter att de passerat avsnittet med dålig sikt? Nej knappast! Norrut får de gå i ca 600 meter innan ny skyltning för gång- och cykelbana kommer och söderut så kan de sluta gå efter ca 400 meter när gångbanan ansluter till gatunätet och det då är möjligt att börja cykla på gatan.

Så stor var omtanken om cykeltrafik på denna plats. Här känner man verkligen att väghållaren tar cykeltrafik på stort allvar, att trafikslaget är prioriterat och en viktig parameter i transportsystemet – en cykelstad i världsklass tror jag man säger i denna kommun. Eller är det fortfarande ett trafikslag på undantag? Så Motormännen, enskilda polismän m.fl. som gärna klagar och utmålar cyklister som de värsta trafiksyndarna, fundera också, bara ett litet ögonblick, över vilken behandling och vilka förhållanden som erbjuds detta trafikslag. Försök sedan tänka tanken om motsvarande förhållanden rådde för biltrafiken, vad skulle hända då?

Hur ska cykeln någonsin kunna bli konkurrenskraftig när väghållare agerar så här och det går så långt att cyklister ska tvingas av cykeln och bli fotgängare? Här råder inte konkurrens om utrymme, det är ingen konflikt med bil- eller kollektivtrafik. Ingen konflikt med näringsverksamheter, fastigheter osv. Det är inte ens en ekonomisk fråga. Här finns det ju inte så mycket annat att skylla på än väghållarens egen försumlighet och ointresse för cykeltrafik - och hur kommer man till rätta med dessa, uppenbarligen stora, interna problem?

Men som läget är nu är det bara att bita ihop, ta skiten och kliva av cykeln...

Relaterade länkar:

 

Nu också på twitter!

24 apr 2013

 

Efter återkommande tjat, kommentarer, mängder av mail osv. är nu denne farbror äntligen ute på twitter. Vi får väl se hur det går…


Händerna i bocken! Foto: Luca Mara

@KristerIsaksson

Ladda fler

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!