Krister Isaksson
Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!
Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Augusti 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Februari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > Oktober 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > Januari 2016
- > December 2015
- > November 2015
- > Oktober 2015
- > September 2015
- > Augusti 2015
- > Juli 2015
- > Juni 2015
- > Maj 2015
- > April 2015
- > Mars 2015
- > Februari 2015
- > Januari 2015
- > December 2014
- > November 2014
- > Oktober 2014
- > September 2014
- > Augusti 2014
- > Juli 2014
- > Juni 2014
- > Maj 2014
- > April 2014
- > Mars 2014
- > Februari 2014
- > Januari 2014
- > December 2013
- > November 2013
- > Oktober 2013
- > September 2013
- > Augusti 2013
- > Juli 2013
- > Juni 2013
- > Maj 2013
- > April 2013
- > Mars 2013
- > Februari 2013
- > Januari 2013
- > December 2012
- > November 2012
- > Oktober 2012
- > September 2012
- > Augusti 2012
- > Juli 2012
- > Juni 2012
Mest lästa
- Trafikverket - det gick åt helvete
- Från elände till dröm – signerat Trafikverket
- Kan det bli mer fel?
- Bygg så kommer de. Del 2
- "Du ska ha ringklocka på cykeln"
- Drömhuset - är detta Sveriges bästa arbetsplats?
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Kan det bli mer fel? Del 3
Etiketter
- > 2+1-väg
- > Arbetsgivare
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belysning
- > Bicycling
- > Bilhinder
- > Botkyrka
- > Broar
- > cargobike
- > Cykelbloggare
- > Cykelbox
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > Cykelstad
- > Cykeltunnel
- > Cykelöverfart
- > Cykla höger vid rött
- > Cykla med barn
- > Cykla till jobbet
- > Cykla till skolan
- > Cyklande barn
- > Danmark
- > Davos
- > Debatt
- > Design
- > Desire lines
- > Drift & underhåll
- > Däck
- > Elcykel
- > Felanmälningssystem
- > Framkomlighet
- > Gatubantning
- > Groningen
- > Grus
- > Gå på cykelbanan
- > Gång- och cykelbana
- > Gästbloggare
- > Hinder på cykelbanan
- > Hinderbana
- > Hjälm
- > Hjälmlag
- > Holland
- > Humor
- > hållbart samhälle
- > Kläder
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > Lövhalka
- > Media
- > Miljö
- > Motormännen
- > Nacka
- > Nationell cykelstrategi
- > Nederländerna
- > New York
- > Nollvisionen
- > Norra Djurgårdsstaden
- > Nya Slussen
- > Omklädningsrum
- > Packning
- > Polisen
- > Politik
- > Popup-cykelbana
- > Regional cykelplan
- > Regionala cykelstråk
- > Rullstolscykel
- > Ryggsäck
- > Rödljuscykling
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > Självkörande fordon
- > Skärmar
- > Snabbcykelväg
- > Sollentuna
- > Solna
- > Sopsaltning
- > Sportcyklist
- > Stella Fare
- > Stockholm
- > Stockholms Handelskammare
- > Stolpar i cykelbanan
- > Svensk Cykling
- > Svängfest
- > Torkrum
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Täby
- > Tävling
- > USA
- > Vintercykling
- > Vinterpendling
- > Vinterväghållning
- > VTI
- > Vägarbeten
- > Väjningsplikt
- > Västerbron
- > Växtlighet
- > Åland
- > Önskelista
Bilen först - intervjuad om cykel i ETC Stockholm
Har blivit intervjuad i ETC Stockholm angående cykelns roll i Stockholms transportsystem. Det är ju löften om guld och gröna skogar nuförtiden vad gäller cykel i Stockholm. Partierna tävlar med varandra som det vore TdF och det talas om en cykelstad på väg mot världsklass. Men när det kommer till kritan så är vi många gånger kvar i samma gamla vanliga samhälls- och trafikplanering där bilen är prioriterad, både vad gäller yta och pengar. En genomgång av Stockholms och länets cykelinfrastruktur visar att det saknas omfattande delar när det gäller ett sammanhängande cykelvägnät och av det som existerar så uppnår endast 1 procent grundläggande krav och villkor för att klassas som bra cykelinfrastruktur. 1 procent! Vidare finns det i snitt hinder och problem var 118:e meter som påverkar cyklisters framkomlighet och säkerhet. Cykelskulden är enorm och det kommer att krävas stort politiskt mod samt en kompetent och handlingskraftig förvaltning för att ändra på det. Finns detta?
Relaterade inlägg:
- Show me the money!
- 99 procent är uselt
- Regionalt cykelstråk - jag tror det när jag ser det
- Regionalt cykelstråk - kliv av och led cykeln!
- Vi vill ju men det blir ju hela tiden så fel...
- Det blir som man planerar...
- Nu står dom på kö!
- Blir det världsklass eller världskass?
- Trafikslag på undantag
- Riksdagen ute och cyklar
Jag, en "Twitterbombare"?
Sedan en tid tillbaka började jag använda twitter. En del av er läsare och andra har legat på om detta och till slut gav jag efter. Inget jag ångrar efter drygt tre månader på twitter, det öppnar nya dörrar, ger nya intryck och nya kunskaper. Har nu också blivit stämplad som ”twitterbombare” med efterföljande konsekvenser. Och det inte av vem som helst utan det är av Stockholms stads trafikborgarråd Ulla Hamilton.
Det som utlöste det hela var att @JonasThrnqvist sände en tweet om förhållandena för cyklister på Kanalvägen, Hammarby sjöstad. Alla har ju inte semester och det är ju av vikt att trafiksystemet fungera alla delar av året:
Eftersom det är en lång följetång dessa eländiga och urusla förhållanden för cyklister på denna sträcka genom Hammarby Sjöstad så kommenterade jag detta i en tweet och pingade där @UllaHamilton och @perankersjo:
Detta ledde till att ansvarigt borgarråd ansåg att det förekom twitterbombning under hennes semester och jag är nu blockerad från hennes konto. Varför sände jag då denna tweet om Kanalvägen och cykelförhållandena där? Jag ville med tweeten upplysa och påtala hur det många gånger ser ut på stora och viktiga cykelstråk och att det på just detta stråk har varit dåliga förhållanden under ett stort antal år. Vilket säkert många av er som cyklar där också kan intyga. Det här är tom ett regionalt cykelstråk som ligger precis på gränsen mot en annan kommun, Nacka. Detta är i stort sett det enda stråket som finns för dem som cyklar från Värmdö, Saltsjöbaden, Nacka, Älta, Tyresö och delar av Haninge och som sedan ska till övriga delar av innerstaden. Alltså ett mycket viktigt stråk i det regionala cykelnätet och där tusentals cyklister passerar varje dag.
Detta är ju något som moderaterna själva under olika perioder gått ut med och påtalat vikten av. Att ha ett väl fungerande regionalt cykelsystem, att cykling över kommungränserna varit utpekat som ett viktigt område sedan 2010. Se bl a dessa tre tillfällen:
1, I april skrev ett antal moderata kommunalråd på DN Stockholmsdebatt: ”Nu måste vi samarbeta om regionens cykelvägar”. Ulla Hamilton var en av dem. I debattartikeln lyfter de fram ett antal saker:
”I valrörelsen 2010 pekade vi på behovet av att bygga ihop cykelnäten över kommungränserna i Stockholmsregionen.”
”För det första behövs det en fungerande regional cykelinfrastruktur.”
”Det är vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln oavsett om målet ligger i den egna kommunen eller på andra sidan Saltsjö-Mälarsnittet.”
2, Den 16 maj i år gick Moderaterna ut med att staden nu inför en Cykeljour
– Cykeljouren är en satsning som ska göra det enklare och framkomligare för stockholmarna att cykla och bidra till att problem och hinder på cykelvägnätet åtgärdas snabbt och effektivt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.
3, Nyheten om Cykeljouren följs sedan upp med ett pressmeddelande den 2 juli om utökad satsning på ett antal utvalda cykelstråk för att se till att cyklister har en bra och säker framkomlighet.
– Satsningen på huvudcykelstråk med extra hög standard är ett led i arbetet med att förbättra respålitligheten för de stockholmare som avlastar vägar och kollektivtrafik genom att välja cykeln, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Då kunde man ju tycka att det vore ett utmärkt uppdrag för den sk Cykeljouren, att kraftfullt och snabbt se till att det som lovas, redan 2010 och sedan i debattartikeln och pressmeddelandena faktiskt uppfylls på Kanalvägens regionala cykelstråk. Att visa handlingskraft.
Men var denna tweet den enda som jag sände Ulla Hamilton under hennes semester? Kan detta räcka för att någon ska känna sig ”twitterbombad”? Jag har sänt fler tweets under borgarrådets semester så låt oss gå igenom dem för att få en bild av dem och deras innehåll. Kan dessa tweets tillsammans göra att man kan känna sig ”twitterbombad”?
Den första tweeten jag sände var den 7 juli och handlar om cykel, spårvagn och trafiksäkerhet. En frågeställning som blev och fortfarande är högaktuell i samband med att utbyggnad spårväg City och ev. andra spårvagnslinjer:
Tweeten är dels ett tips hur man i Amsterdam nu arbetar med trafiksäkerhetsproblemet spårvagnsspår och cykel dels en vädjan om politiskt agerande gentemot SL. Det sker en hel del sådana olyckor i Stockholm, där cyklister cyklar ner i spåren, fastnar och faller och skadar sig. Denna olyckstyp kommer att öka i takt med en ev. utbyggnad av spårvägen. Så här ville jag upplysa om en möjlig lösning. Det är också en cykelolycka jag vet att trafikborgarrådet själv råkat ut för. Staden har ju själv meddelat att man ska konkurrera med Amsterdam så då kan det vara bra att veta hur konkurrenterna arbetar tänkte jag. Här kan ni läsa mer om arbetet med cykel och spår i Amsterdam.
Sedan följer en tweet den 8 juli. Det är en fråga varför inte det arbete som nu sker på Västerbron och som leder till stora störningar för cykeltrafiken utförs nattetid för att minimera störningarna för gång- och cykeltrafiken:
Tweeten därefter sker den 10 juli, den är inte startad av mig och det är en diskussion med flera inblandade ang. cykel och Götgatsbacken och där jag genom att bifoga en länk visar hur jag tycker man borde utforma den för att få till acceptabla förhållanden för såväl gående som cyklister:
Sänder ytterligare en tweet den 10 juli där jag tipsar om ett nytt blogginlägg på Bicycle Dutch som redovisar nationella och kommunala krav som ställs på cykelparkeringar vid bostäder i Holland. Staden ska ju konkurrera med Holland och jag vet av egen erfarenhet sedan mitt arbete på Trafikkontoret i Stockholm att detta är ett svårt område med många låsningar. Jag följer även upp Per Ankersjös svar med en tweet och tipsar den 11 juli om ett pågående arbete i staden där detta och många andra cykelfrågor hanteras på ett mycket lovande sätt, cykelplanering på Årstafältet:
Och sedan är vi då framme vid tweeten den 12 juli som leder till att jag anklagas för ”twitterbombning” och numera är blockerad av trafikborgarrådet Ulla Hamilton.
Ulla Hamilton, jag ber om ursäkt. I min iver att arbeta för bra förhållanden för cyklister i Stockholm kanske jag gick för långt och sände dig för många tweets. Det är inte helt lätt för mig som är tämligen ny på twitter att ha koll på och förstå vilka olika regler alla olika mottagare har när det gäller tweets, när man får sända dem, vilket innehåll, hur många osv.
Relaterade inlägg: