Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Cykel och kollektivtrafik – upplever vi ett paradigmskifte?

22 nov 2013

 

Skrev ju nyligen ett inlägg om att SL här i Stockholm ska utreda möjligheten att ta med cykel i tunnelbanan. Nu kommer nästa revolutionerande nyhet vad gäller cykel och kollektivtrafik En nyhet som kanske signalerar att en påtaglig förändring vad gäller detta område. Vi finner den i Stockholmsförhandlingen som är en överenskommelse om fyra nya tunnelbanesträckningar och 78 000 bostäder. Stockholmsförhandling har träffat en överenskommelse med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.

Överenskommelsen innebär att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att blå linje byggs ut till Gullmarsplan och kopplas samman med grön linje för kraftigt ökad kapacitet genom centrala Stockholm. Utbyggnaden innebär nio nya stationer och en ökad tillgänglighet till flera delar av centrala Stockholmsregionen. Utbyggnaden av tunnelbanan startar senast 2016 och de tidigaste delarna börjar trafikeras cirka år 2020.

Det som är nytt och unikt är detta, punkt nr. 6 i överenskommelsen:

”Landstinget åtar sig att tillförsäkra den markåtkomst som behövs för utbyggnaden av tunnelbanan, inklusive mark för depåer och cykelparkering, dels under byggtiden och dels under drifttiden.”

Jag har aldrig varit med om att cykelparkeringar och ansvarig för dessa har pekats ut i ett sådant tidigt skede som detta är. Här finns nu stora möjligheter att vid dessa nya stationer skapa bra, funktionella och säkra cykelparkeringar av mycket hög standard. Ett viktigt steg för att underlätta dessa kombinationsresor och öka både cykelns och kollektivtrafikens konkurrenskraft. Kanska ett eller annat cykelgarage med spektakulär design och funktion kan bli verklighet!


Kanske kommer vi att få se "Cykeläpplet" eller någon annan spektakulär design på cykelparkeringarna vid de framtida stationerna

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 

Ny cykelbana på Lilla Västerbron - ska det aldrig bli rätt?

14 nov 2013

 

En grundläggande och helt fundamental uppgift när man projekterar och anlägger vägar, gator, cykelbanor och gångbanor är att få bort vattnet från dessa ytor. Det handlar såväl om komfort som om säkerhet för trafikanterna. Tittar vi på den omgjorda och nylagda körbanan på Lilla Västerbron så har man självklart lyckats med denna helt grundläggande och självklara uppgift - projekteringens och anläggandets ABC. Hur ser det då ut på cykelbanan?

På cykelbanan har Lilla Riddarfjärden skapats!


Lilla Riddarfjärden på Lilla Västerbron, bilden är tagen ca 5 timmar efter att regnet har fallit och det finns fortfarande stora vattensamlingar längs hela cykelbanan. Se också på de omgjorda och nyasfalterade körbanorna, inget vatten där inte...

I cykelbanan har en längsgående ränna skapats i efterhand i betongen med hjälp av en sliprondell, detta i ett förtvivlat försöka att leda vattnet till brunnarna. Brunnar som självklart placerats i cykelbanan.


Den längsgående rännan som slipats upp i cykelbanan och där vattnet blir stående


En liten brunn placerad i cykelbanan, hit rinner inte mycket vatten från den uppslipade rännan...

Hur ofta ser vi en uppslipad och längsgående ränna i körbanan? Aldrig! Detta av en mycket god anledning: Det kommer att rinna vatten, stå vatten och frysa vatten där man ska köra! Det är bl. a därför som man regelbundet asfalterar om körbanor, för att undvika farlig spårbildning. Nyligen asfalterades delar av Nynäsvägen om, enligt trafikborgarrådet Ulla Hamilton för att inte trafiksäkerheten och framkomligheten ska påverkas.

Men på cykelbanan är det tydligen ok att cyklister utsätts för dessa brister och faror då man medvetet har skapat denna ränna. Inte på ett litet begränsat avsnitt utan längs hela den nya cykelbanan går denna ränna. I morse efter nattens minusgrader hade vattnet frusit till is...

Så motivet för investeringen, breddningen av cykelbanan, kommer vid regn vara helt värdelös och bara existera i teorin. Ingen cyklist kommer frivilligt cykla genom Lilla Riddarfjärden. Se på bilden ovan, hur cyklisten undviker vattensamlingen på cykelbanan. När det sedan blir minusgrader som inatt fryser vattnet och det blir farligt att färdas på denna del av cykelbanan.

Inte ens med en miljard på fickan går det att få till grundläggande och säkra funktioner när staden bygger nya cykelbanor. Grundläggande funktioner och en säkerhet som självklart finns där biltrafiken färdas.

Nu kommer vi få höra undanflykter och försök till förklaringar varför det blev som det blev. Att det varit svårt både med tvärfallet och det längsgående fallet på gång- och cykelbanan. Självklart inte svårt på körbanorna. Min erfarenhet är att det alltid finns minst en annan lösning som man kan använda sig av. Varför den inte används beror på främst två saker. Antingen har man inte kunskapen, kompetensen eller fantasin att ta fram lösningen eller så är det helt enkelt så att man anser att lösningen är för dyr och tidskrävande. Jag misstänker det senare i detta fall.

Nu står vi då här igen med en urusel, farlig och nybyggd cykelbana i betong. Där brunnar, stålkantstenen, fogar etc. är ingjutna i betongen. Tror ni det är enkelt och billigt att i efterhand komma till rätta med dessa brister? Eller att vi kommer att få leva och stå ut med dessa påtagliga brister?

Följetången med usel och bristfällig cykelinfrastruktur fortsätter och verkar aldrig ta slut...

 

EDIT 2013-11-15:
Nu har Trafikkontoret vidtagit åtgärder på Lilla Västerbron. Reflexskärmar har placerats ut för att uppmärksamma och varna cyklisterna för rännan, vattensamlingen och ev. isbildning på bron. Undra hur det kommer att gå att snöröja gc-banan när dessa skärmar är utplacerade? Det är så viktigt att göra rätt från början. Att i efterhand försöka rätta till dessa fel leder ofta bara till andra fel och brister. Vi får väl hoppas och hålla tummarna att geniknölarna gnuggas nu under vintern och att vi under våren kommer få se en storslagen åtgärd som rättar till felet!


Lilla Västerbron 2013-11-15. Nu har rexlexskärmar placerats ut i rännan.

EDIT 2013-12-04:
Nu har Trafikkontoret gjort en åtgärd för att om möjligt komma tillrätta med vattenavrinningen på cykelbanan. På cykelbanan, närmast gångbanedelen, har man fräst ner cykelbanan på hela sträckan för att på så sätt få vattnet att rinna bort från banan och om möjligt leda vattnet till brunnarna.


Här ser vi hur delar av cykelsymbolen försvunnit när delar av cykelbanan frästs bort mot gångbanedelen

Det som händer vid denna åtgärd är detta: En kant på 2 -3 centimeter uppstår mellan gångbanan och cykelbanan. Då får vi verkligen hoppas att denna kant som döljer sig vid den målade linjen inte orsakar omkullcykling om man råkar cykla på kanten. Det är ju annars något som VTI pekar på är orsaken till många singelolyckor bland cyklister.


En liten kant döljer sig nu vid linjen mellan gångbanan och cykelbanan

Så här ser det ut på hela sträckan:


Det går att se fräsningen precis till vänster om cyklisten och hela sträckan bort till andra sidan

 

Här kan ni läsa vad tidningen Mitt i Kungsholmen skrev om cykelbanan och vattnet.

 

Relaterade inlägg om dålig cykelinfrastruktur:

 

 

Nybyggd cykelbana skrotas

13 nov 2013

 

På tisdag den 19:e november kommer ett ärende upp i Trafiknämnden här i Stockholm som berör cykelbanorna på Hägerstensvägen. Jag har ju tidigare skrivit ett inlägg om dessa cykelbanor, hur dåliga de blev samt att detta inte är ovanligt i stadens exploateringsprojekt. Detta är ärende nr 2 i ordningen och berör samma sak som tidigare: Smala gångbanor, vindfång i gångbanan och portar som går utåt gör att gående ”tvingas” ut i den smala cykelbanan och där cyklar ju cyklister!


För smal gångbana, för smal cykelbana, elskåp i gångbanan, vindfång, portar som går utåt, belysningsstolpar placerade för nära cykelbana. Alla dessa inbyggda brister försöker åtgärdas med sk "Rumble strips" - målade linjer tvärs över cykelbanan = Sminka grisen

Efter ärende nr 1 försökte Trafikkontoret åtgärda alla dessa inbyggda brister genom att måla sk rumble strips tvärs över cykelbanan. Dessa har nu visat sig verkningslösa, ja tom kontraproduktiva då en del cyklister försöker undvika dem genom att cykla korta sträckor på gångbanan. Utgångsläget verkar ju också vara att det är cyklisterna som är källan till problemet när det i själva verket är urusel planering, utformning samt beslutsfattande.

Nu, till skillnad mot tidigare ärende eller under planeringen och utformandet av exploateringsprojektet, anser Trafikkontoret att:"... varken gångbanan eller cykelbanan är av god standard.”

Trafikkontorets förslag till lösning är nu detta:

”För att minimera konflikter mellan gång- och cykeltrafiken på sträckan så avser kontoret att styra om cyklisterna som färdas i östlig riktning till gatan där de får samsas med biltrafiken.”

”Trots att Hägerstensvägen är utpekat som ett pendlingsstråk så anser kontoret att cykling i blandtrafik skulle fungera på denna plats med tanke på att det är en nerförsbacke för cyklisterna samt en skyltad fordonshastighet på 30 km/h. På sträckan är även Hägerstensvägen skyltad med motorfordonsförbud mellan 7-9 samt 16-18 då endast kollektivtrafik samt utryckningsfordon får passera.”


Cyklar i körbana gör redan en del cyklister då bristerna i cykelinfrastrukturen är så omfattande

Hur det rent praktiska ska gå till framgår inte av ärendet. Ska det vara juridiskt hållbart så innebär det att skyltningen påbjuden cykelbana måste tas bort för annars säger ju trafiklagstiftningen att finns cykelbana ska den användas:

Trafikförordningen. Fordons plats på väg
6 § Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Detta är ju en regel som den nyligen avslutade Cyklingsutredningen vill skärpa. På sikt bör det ju även innebära att den nybyggda cykelbanan tas bort helt och hållet.

Jag kan inte låta bli att undra om annan nyanlagd cykelinfrastruktur av undermålig standard kommer att gå samma öde till mötes. Innebär det här att vi slipper trängas med överförfriskade fotbollssupportrar på "Arenaleden", köra in i stolpar på Hornsbergs strand och dörrar vid Älvsjö resecentrum eller ska dessa också skrotas?

En välvillig tolkning är att Stockholm förekommer Cyklingsutredningens förslag om att tillåta barn att cykla på gångbanor - den överblivna cykelbanan på Hägerstensvägen skulle passa utmärkt för dessa små trafikanter.

En annan undran jag har: Vad har stadens förvaltningar och politiska nämnder lärt sig av detta? Är det sista gången vi ser undermålig, ja tom värdelös cykelinfrastruktur skapas? Hur kan förvaltningarna börja arbeta efter de handböcker som finns och hur kvalitetssäkrar man sitt arbete? Nyligen gjorde Cyklistbloggen en recension av de nybyggda cykelbanorna på Nynäsvägen och den var inte positiv. Jag har skrivit en hel serie om bristande cykelinfrastruktur som skapas när staden växer och bygger nytt, jag hoppas jag inte behöver starta en ny serie framöver.

Hur ofta får vi vara med om att nybyggda gator och vägar skrotas pga. att de är uruselt utformade och inte går att använda? Sker inte ofta för när man bygger för biltrafik följer man de normer och riktlinjer för utformning som finns i handböcker för gator. Riktlinjerna finns ju där av en anledning, precis som riktlinjerna i cykelhandböcker finns av en anledning. Nämligen att säkerställa en grundläggande och säker funktion för trafikanterna. Det verkar staden fullständigt ha missat vilket blir en dyrköpt läxa och det är kanske cyklisterna som får betala det högsta priset...

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 

 

 

 

Cykel i tunnelbanan? SL: Ja, kanske...

12 nov 2013

 

Mycket prat och skriverier om tunnelbana dessa dagar, löften om nya linjer i Stockholm väcker stor uppmärksamhet.

Här är ytterligare en sak som väcker min uppmärksamhet när det gäller tunnelbanan. På Stockholms läns landstings trafiknämnds sammanträde idag den 12/11 tas ett ärende upp om framtida uppgradering av tunnelbanevagn C20. I detta ärende kan vi läsa:

"Funktionsmässigt behöver tillgängligheten förbättras och flexibla ytor för rullstolar, rullatorer och eventuellt cyklar behöver införas."

I bilagan till ärendet återkommer detta:

"Tillgängligheten behöver förbättras och fler flexibla ytor för hjälpmedel som rullstolar, rullatorer och barnvagnar, eventuellt även cyklar, behöver skapas."


Tunnelbanevagn C20, kanske med plats för cyklar inom en snar framtid?

Nu kanske vi inte ska läsa in för mycket i dessa rader men nu finns de nedskrivna och en fördjupad förstudie ska starta. Detta visar att SL påverkas av omvärlden och börjar så sakta kanske förstå att en attraktiv och modern kollektivtrafik är en kollektivtrafik som välkomnar och tillåter cykeltrafik i alla SLs trafikslag.

Se bara på Metron i Köpenhamn. Där är det möjligt att ta med cykeln på tunnelbanan utom under rusningstid. En cykelbiljett kostar 12 dkk.


Metron i Köpenhamn, på plattformen stora cykelsymboler som markerar var det är lämpligt att kliva ombord med cykeln. Foto: Copenhagenize


Ombord på Metron i Köpenhamn. Foto: René Strandbygaard

Så då håller jag tummarna att Trafikförvaltningen med alla sina konsulter genomför en professionell studie och kommer fram till nödvändiga uppgraderingar av tunnelbanevagnarna som tar bort ordet "eventuellt", så att vi inom en snar framtid kan ta med cykeln i tunnelbanan.

 

Relaterade inlägg:

 

 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!