Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Polisen
  71. > Politik
  72. > Popup-cykelbana
  73. > Regional cykelplan
  74. > Regionala cykelstråk
  75. > Rullstolscykel
  76. > Rödljuscykling
  77. > Samhälls- och trafikplanering
  78. > Samhällsekonomin
  79. > Shimano
  80. > Självkörande fordon
  81. > Skärmar
  82. > Snabbcykelväg
  83. > Sollentuna
  84. > Solna
  85. > Sopsaltning
  86. > Sportcyklist
  87. > Stella Fare
  88. > Stockholm
  89. > Stockholms Handelskammare
  90. > Stolpar i cykelbanan
  91. > Svensk Cykling
  92. > Svängfest
  93. > Torkrum
  94. > Trafiklagstiftning
  95. > Trafikmaktordning
  96. > Trafikplanering
  97. > Trafikrapportör
  98. > Trafikregler
  99. > Trafiksignaler
  100. > Trafiksäkerhet
  101. > Trafikverket
  102. > Täby
  103. > Tävling
  104. > USA
  105. > Vintercykling
  106. > Vinterväghållning
  107. > VTI
  108. > Vägarbeten
  109. > Väjningsplikt
  110. > Västerbron
  111. > Växtlighet
  112. > Åland
  113. > Önskelista

Cyklister i Jönköping, hör upp!

29 jan 2014

 
Foto: David Elmfeldt

Vi skrev ju för ett tag sedan att Jönköping lockar med förtrollande cykling när det gäller stig- och landsvägscykling. Kommunen tar nu sats för att skapa bättre förutsättningar för vardagscyklandet. Nu finns en möjlighet att påverka er framtida cykelstad. Kvällen den 13 februari anordnar kommunen en cykelträff. Ta chansen, kom dit och dela med dig av dina erfarenheter och synpunkter på att cykla i Jönköping.

Mer information och anmälan här.

Vi ses!

Vinden i håret

19 jan 2014

 

Denna underbara känsla, en varm och härlig sommarvind som blåser genom håret när man färdas på cykeln. Känns avlägsen denna årstid men snart är den tillbaka igen. Känslan av fart och frihet är en av många underbara saker med cykeln.

 

 

Europas längsta cykelbro - i Sölvesborg!

12 jan 2014

 

Sedan en tid tillbaka står den nya gång- och cykelbron över Sölvesborgsviken klar. Med sina 760 meter stoltserar kommunen med att ha Europas längsta cykelbro.


Brons dragning mellan centrala Sölvesborg och exploateringen på Listerlandet

Sölvesborgsbron, som består av en bågbro och en balkbro, har med sin spektakulära utformning gett Sölvesborg ett nytt utflyktsmål, redan flitigt utnyttjat av både befintliga invånare och turister. Människor cyklar, flanerar, möts och pratar, tittar på utsikten/fåglarna, fiskar och fikar på bron. Och genom att den tidigare otillgängliga ön Kaninholmen nu har gjorts tillgänglig, har även denna ö blivit ett nytt utflyktsmål.

Bron knyter också Sölvesborgs stadskärna och halvön Listerlandet markant närmare varandra. Något som underlättar för både rekreation i kommunen och för möjligheterna att pendla till jobbet. I nära anslutning till brons landfäste på Listerlandetsidan växer en ny stadsdel, Ljungaviken, fram. Där finns en blandning av villor, hyresrätter, bostadsrätter, äganderätter, park och torg. Bron är med andra ord en nyckel för ett hållbart resande i Sölvesborg.

 Fakta om bron:

  • Längd: 760 meter
  • Bredd: 3,5 meter
  • Bågarna är 17 meter höga
  • Segelfri höjd: 2,3 meter
  • Totalvikt: ca 700 ton
  • Bron har 4 utkiksplatser
  • Bron ljussätts med energisnål diodbelysning
  • Invigdes 25 maj 2013
  • Kostnad ca 50 miljoner

Brons byggnadsmaterial är:

  • Grundläggning: betongpålar
  • Bågar och räcken: rostfritt stål
  • Underliggande bärande balkar: varmförzinkad stål
  • Farbana: trä

Kommunen har också satsat när det gäller belysningen av bron. Ljussättningen ska på olika sätt förstärka brons konstruktion visuellt, göra den lättillgänglig samt trygg och säker att använda. Det sker bland annat genom att variera och anpassa belysningen efter dygnets och årstidernas rytm. Ljussättningen är tänkt att efter mörkrets inbrott reflektera ljuset i vattnet och ge bron och dess omgivningar ett trolskt sken.

Är då bron Europas längsta cykelbro? Det går säkert att tvista om. Och är detta en bro eller är det två broar (bågbro + balkbro)? I Amsterdam finns ju Nesciobron som sägs vara 780 meter lång och stod klar 2006. Strunt samma säger jag. Detta visar att det går att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik och att göra cykeln konkurrenskraftigt mot andra transportslag genom att skapa denna genväg. Då spelar det ingen roll vilken bro som är längst. Vi får kanske också bortse från att bron är en gemensam gång- och cykelbro utan separation mellan gående och cyklister, att den är lite för smal (3,5m) och att beläggningen är av trä som ju riskerar bli väldigt halt vintertid och vid frosthalka.

Mer av detta vill jag se runt om i landet, infarstruktur är kommunikation!

 

Bilder: Ljusarkitektur AB, Sölvesborg kommun och Wikipedia

 

Relaterade inlägg:

 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!