Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Cyklister i Jönköping, hör upp!

29 jan 2014

 
Foto: David Elmfeldt

Vi skrev ju för ett tag sedan att Jönköping lockar med förtrollande cykling när det gäller stig- och landsvägscykling. Kommunen tar nu sats för att skapa bättre förutsättningar för vardagscyklandet. Nu finns en möjlighet att påverka er framtida cykelstad. Kvällen den 13 februari anordnar kommunen en cykelträff. Ta chansen, kom dit och dela med dig av dina erfarenheter och synpunkter på att cykla i Jönköping.

Mer information och anmälan här.

Vi ses!

Vinden i håret

19 jan 2014

 

Denna underbara känsla, en varm och härlig sommarvind som blåser genom håret när man färdas på cykeln. Känns avlägsen denna årstid men snart är den tillbaka igen. Känslan av fart och frihet är en av många underbara saker med cykeln.

 

 

Europas längsta cykelbro - i Sölvesborg!

12 jan 2014

 

Sedan en tid tillbaka står den nya gång- och cykelbron över Sölvesborgsviken klar. Med sina 760 meter stoltserar kommunen med att ha Europas längsta cykelbro.


Brons dragning mellan centrala Sölvesborg och exploateringen på Listerlandet

Sölvesborgsbron, som består av en bågbro och en balkbro, har med sin spektakulära utformning gett Sölvesborg ett nytt utflyktsmål, redan flitigt utnyttjat av både befintliga invånare och turister. Människor cyklar, flanerar, möts och pratar, tittar på utsikten/fåglarna, fiskar och fikar på bron. Och genom att den tidigare otillgängliga ön Kaninholmen nu har gjorts tillgänglig, har även denna ö blivit ett nytt utflyktsmål.

Bron knyter också Sölvesborgs stadskärna och halvön Listerlandet markant närmare varandra. Något som underlättar för både rekreation i kommunen och för möjligheterna att pendla till jobbet. I nära anslutning till brons landfäste på Listerlandetsidan växer en ny stadsdel, Ljungaviken, fram. Där finns en blandning av villor, hyresrätter, bostadsrätter, äganderätter, park och torg. Bron är med andra ord en nyckel för ett hållbart resande i Sölvesborg.

 Fakta om bron:

  • Längd: 760 meter
  • Bredd: 3,5 meter
  • Bågarna är 17 meter höga
  • Segelfri höjd: 2,3 meter
  • Totalvikt: ca 700 ton
  • Bron har 4 utkiksplatser
  • Bron ljussätts med energisnål diodbelysning
  • Invigdes 25 maj 2013
  • Kostnad ca 50 miljoner

Brons byggnadsmaterial är:

  • Grundläggning: betongpålar
  • Bågar och räcken: rostfritt stål
  • Underliggande bärande balkar: varmförzinkad stål
  • Farbana: trä

Kommunen har också satsat när det gäller belysningen av bron. Ljussättningen ska på olika sätt förstärka brons konstruktion visuellt, göra den lättillgänglig samt trygg och säker att använda. Det sker bland annat genom att variera och anpassa belysningen efter dygnets och årstidernas rytm. Ljussättningen är tänkt att efter mörkrets inbrott reflektera ljuset i vattnet och ge bron och dess omgivningar ett trolskt sken.

Är då bron Europas längsta cykelbro? Det går säkert att tvista om. Och är detta en bro eller är det två broar (bågbro + balkbro)? I Amsterdam finns ju Nesciobron som sägs vara 780 meter lång och stod klar 2006. Strunt samma säger jag. Detta visar att det går att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik och att göra cykeln konkurrenskraftigt mot andra transportslag genom att skapa denna genväg. Då spelar det ingen roll vilken bro som är längst. Vi får kanske också bortse från att bron är en gemensam gång- och cykelbro utan separation mellan gående och cyklister, att den är lite för smal (3,5m) och att beläggningen är av trä som ju riskerar bli väldigt halt vintertid och vid frosthalka.

Mer av detta vill jag se runt om i landet, infarstruktur är kommunikation!

 

Bilder: Ljusarkitektur AB, Sölvesborg kommun och Wikipedia

 

Relaterade inlägg:

 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!