Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

En pendlingscyklists vardag. Del 5

30 apr 2014

 

Eftersom jag arbetat med cykelplanering i många år och inventerat tusentals mil av cykelvägar och cykelbanor har jag sett en hel del elände i mina dagar. Men detta är absolut bland det värsta jag har sett:


Så här spärrar vi av cykelbanor för motormän i Stockholm, cykelstad i världsklass. Här blir du spetsad om du inte är uppmärksam. Foto: DAST

Väghållarens förakt för människors liv och hälsa är häpnadsväckande, här lyser Nollvisionen totalt med sin frånvaro. Allt ansvar för motormännens regelöverträdelser läggs på cyklisterna. De ska upptäcka dessa farliga hinder i ur och skur, i mörker och i dimma. Det finns inga varningsskyltar, inga reflexer, ingenting som upplyser cyklisterna om faran som väghållaren skapat. Ett annat, och mer cykelvänligt sätt att stoppa dessa regelöverträdande motormän, kan ni läsa om här.

Ett annat område som ofta innebär mer eller mindre problem och även faror för cyklister är vägarbeten och arbeten på och kring cykelbanor. Så här kan det se ut:


Här bygger vi bostäder och gör samtidigt arbete i gatan/cykelbanan. Då får ni hålla till godo med dessa förhållanden... Foto: Anna Bergren


Undra var vi ska ställa hänvisningsskylten, finns det någon lämplig plats? Javisst, cykelbanan! Foto: Erling Wikman


Varför inte upprepa ett framgångsrecept! Foto: Erling Wikman


Som sagt, verkar vara en vedertagen lösning att ställa skyltar i cykelbanan bland enrtreprenörer... Foto: Arne B


Oj en liten bygghiss mitt på cykelbanan men absolut ingen information eller omledning av cykelbanan. Får cyklisterna lösa själva, och så dyker de då upp lite här och där. Tex i körbana eller ibland på gångbanan... Foto: Mia Lundblad


"Join the revolution". Vilken ironi, uppsättning av bilreklam stoppar cykeltrafiken. Ingen information, ingen omledning, det får ni fixa själva. Så kommer du från andra hållet får du cykla mot trafiken i bilrampen... Foto: Per


Det här med att cykla på gångbanan, ja det förekommer. Vad är alternativet när vissa tar sig friheter de inte har rätt till? Kliva av och leda cykeln? Foto: Pär Bygdesson


Var tar jag vägen som cyklist här då? De alternativ som finns är körbanan eller gångbanan, där är cyklister aldrig särskilt välkomna eller uppskattade... Foto: Kristoffer


Mitt i en kurva med dålig sikt, ännu värre blir det när det är mörkt. Hur ofta ser vi en hög med jord tippad mitt på körbanan? Foto: Ingemar


Även Sollentuna är duktiga på att hindra motormän och cyklister! Foto: Yasmina Olby


Men också Trafikverket och Uppsala gör sitt för att försvåra för cyklister, permobiler, rulstolar, tvillingvagnar... Ur trafiksäkerhetssynpunkt måste grindarna utformas på detta sätt - INTE! Foto: Erling Wikman

Sänd gärna in bilder på vad ni stöter på under ert cyklande: krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:

 

 

En pendlingscyklists vardag. Del 4

28 apr 2014

 

Hur har ni det där ute? Det trillar in bilder hela tiden i mailboxen, inte särskilt roliga bilder, bilder som bara bekräftar vilket elände som råder på landets cykelbanor. Förlåt, landets GÅNG- och cykelbanor är det ju. Den cykelkultur som finns runt om i landet är uppenbarligen under all kritik, det råder förhållanden på cykelbanorna som mycket sällan (aldrig?) existerar på gator och vägar. Vilket trafikslag som är prioriterat och vilket som inte är det blir mycket tydligt. Det blir ju också väldigt tydligt att trafikinformation för cyklister är av betydelse när man går igenom alla dessa bilder ni sänder in. Här följer ett litet axplock av bilder som kommit in på en pendlingscyklists vardag:


En container mitt i cykelvägen gör ju en alltid lika glad... Foto: Mattias Brockmark


Den så vanliga hantverkarbilen, byggmtrl osv. Självklart ingen skyltning, reflexmtrl osv. Foto: Mattias Brockmark


Lite arbete med kranbilen. Då stänger vi av hela gång- och cykelbanan. Ingen skyltning, ingen omledning. Självklart utan tillstånd, "ska ju bara..." Foto: Mathias


Urusel vattenavrinning, stora vattensamlingar och jordhög! Den syns nog bra i mörker... Foto: Mattias Brockmark


Welcome to the ice age... Vad ska man säga? Detta är på ett pendlingsstråk i Stockholm, ett stråk utpekat av staden och regionen som mycket viktigt i cykelvägnätet. När ser vi något liknande på vägar och gator? Foto: fourteenislands.com

Självklart inte ett inlägg om pendlingscyklistens vardag utan de så vanliga och uppskattade betonggrisarna. Allt för att hålla dessa kreativa och lagbrytande motormän borta från asfalt de inte får köra på. Konsekvenserna för cykeltrafiken verkar få fundera på.


Verkar inte vara någon belysning på sträckan så har behövs såväl radar, mörkerseeende som sonar för att upptäcka betongen. Ser vi detta ofta på våra gator och vägar? Foto: Björne


Perfekt att placera ut betongen i nedförsbacke, kurva och på en plats utan belysning. Vem bryr sig... Foto: Björne

 

Fortsätt gärna att sända in bilder på vilka problem och hinder ni möter när ni pendlar med cykel: krister.isaksson@bicycling.se

 


Relaterade inlägg:

 

 

 

En pendlingscyklists vardag. Del 3

23 apr 2014

 

Nu strömmar det in bilder från er läsare om vad ni upplever på era cykelfärder. Kul att få sådan respons från er, samtidigt ledsamt att se allt elände som ni råkar ut för. Det verkar också som att det spelar ingen roll var i landet vi befinner oss, eländet på cykelbanorna finns överallt. Vi börjar med en bildserie från Luleå som Sven Persson sänt in:


I Luleå lägger vi en snövall på cykelbanan, lycka till på färden!


Eller så ställer vi en container på cykelbanan!


Och vi är noga med att tydligt skylta om förhållandena på cykelbanan!


Den så vanliga hantverkarbilen finns även på Luleås cykelbanor, en yrkessjukdom?


Perfekt att ställa ett antal mörka soptunnor på cykelbanan, hindrar ju ingen och underlättar sophämtningen. Lätt att se dem i mörkret?


Sen har vi stadsbussen som kör upp och ställer sig på cykelbanan, utmärkt att parkera här!


Kranbilen behöver utrymme, cykelbanan är perfekt och inte behövs skyltning, varning eller omledning

Sedan hoppar vi över till västkusten och Göteborg, verkar inte vara så mycket bättre där heller. Cykelbanan kan även där användas om containerplats eller snöupplag vilket Kalle Malinens bilder visar:


En utmärkt placering av containern, bara att kliva av cykeln och leda den på gångbanan!


På cykelbanan har vi lagt snön hela vintern, ingen cyklar ju på vintern...

I Stockholm upplever cyklister bl.a. soptunneslalom på cykelbanan. De ä bar å åk, gäller att inte grensla:


Foto: Felix Reychman

Vill du slippa p-böter i Stockholm? Parkera i cykelbanan eller cykelfältet, du åker aldrig dit! Fullt med parkerade bilar i cykelfältet, det är så man slipper p-böter i Stockholm. Eller som Polisen själva uttrycker det på twitter: @KristerIsaksson Inte riktigt sant. Dock hinner vi inte bötfälla ens 1% av syndarna..


Cykelfält = perfekt parkeringsplats tycker en del motormän. Foto: Arne B


Parkerar en motorman, följer gärna en annan motorman efter... Foto: Martin


Gäller att inte vara i vägen för andra motormän... Foto: Malin

En klokt utformad och placerad uteservering innebär? Javisst, här tvingas vi gå i cykelbanan! Tänk motsvarande som innebar att gående tvingades gå i körbanan, inte så vanligt eller hur?


"Du behöver ju inte cykla så fort, ta det lite lungt!" Foto: Peter Bygdeson

Avslutningsvis några bilder på ordningsmaktens parkerande på cykelbanor och i cykelfält, de verkar gilla att ställa sina fordon där...


Odengatan Stockholm, som sagt en motorman följer en annan motorman... Foto: Simon Vinge


Ännu en hämtning av take away mat i Hammarby Sjöstad! Foto: Christian

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

Stockholmscyklister – bli trafikrapportörer!

23 apr 2014

 

Cyklar du regelbundet i Stockholmstrafiken och cyklar du i rusningstrafiken? Nu har du chansen att bli cykelrapportör och tillsammans med trafikredaktionen på P4 Stockholm skapa bra och användbar trafikinformation för cyklister.


Bli cykelrapportör och börja ringa in fel och brister till trafikredaktionen!

Mia Sjökvist på trafikredaktionen på P4 Stockholm kontaktade mig och undrade om jag kan hjälpa till och efterlysa cykelrapportörer i länet. Cyklister som ser vad som händer runt om på länets cykelvägar och kan hjälpa till med att rapportera in trafikstörningar för cyklister.


Bli cykelrapportör och börja ringa in fel och brister till trafikredaktionen!

Ju fler som anmäler sig som trafikrapportörer och börjar rapportera in problem på länets cykelvägar desto större är möjligheterna att problemen uppmärksammas av andra cyklister och väghållare mfl. Kanske kommer vi slippa se elände som detta framöver:


Kreativ och otillåten avstängning av cykelbanan


Cykelbanan som inte snöröjdes...

Gå in på trafikredaktionens hemsida och anmäl dig under rubriken ”Bli fast rapportör”.

Edit 140428: Här kan ni lyssna på ett inslag i P4 Stockholm om cykelrapportörer:

 

Här kan ni läsa den roliga historian hur det hela gick till när trafikredaktionen på P4 beslutade om att börja med att rapportera trafikinformation för cyklister, det går att förändra!

Relaterade inlägg:

 

En pendlingscyklists vardag. Del 2

22 apr 2014

 

Då börjar lite läsarbilder trilla in på mailen och på twitter. Vi börjar med en ny liten härlighet som dykt upp i Stockholm: Food Trucks eller Matbilar. Att köpa mat från en parkerad bil som har ett stinkande diselaggregat igång några timmar är det senaste i denna stad (vad är skillnaden mot tomgångskörning undrar jag). Och då behöver man ju en liten yta för människor att köa på samt att servera denna matbilsmat. En lämplig plats för denna verksamhet är då enligt vissa matbilar cykelbanan:


Food truck serverar mat på cykelbanan på Rålambshovsleden i Stockholm. Här cyklar cirka 8 000 cyklister/dygn . Foto: Petra Larsson


Omtänksamt med en liten triangel... Foto: Ellroy

Som sagt, cykelbanor är verkligen mulitifunktionella. Har du en idé eller ett behov: använd cykelbanan verkar många tänka och sedan agera efter.

Några av er läsare har också synpunkter på ordningsmakten och hur de använder sig av cykelbanor och cykelfälten:


Vasagatan utanför Centralstationen i Stockholm, polisbil i cykelbanan. Foto: Tiina Sarlin


Hammarby Sjöstad i Stockholm, polisbil i cykelfälten, ska hämta take away mat. Foto: Christian

Hur är cykelkulturen i din stad? Vad dyker upp på din resa? Fortsätt gärna att sända in bilder på vad som dyker upp på eran pendlingsväg så försöker jag lägga ut dem. krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade länkar:

 

 

Ladda fler

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!