Krister Isaksson
Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!
Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Augusti 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Februari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > Oktober 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > Januari 2016
- > December 2015
- > November 2015
- > Oktober 2015
- > September 2015
- > Augusti 2015
- > Juli 2015
- > Juni 2015
- > Maj 2015
- > April 2015
- > Mars 2015
- > Februari 2015
- > Januari 2015
- > December 2014
- > November 2014
- > Oktober 2014
- > September 2014
- > Augusti 2014
- > Juli 2014
- > Juni 2014
- > Maj 2014
- > April 2014
- > Mars 2014
- > Februari 2014
- > Januari 2014
- > December 2013
- > November 2013
- > Oktober 2013
- > September 2013
- > Augusti 2013
- > Juli 2013
- > Juni 2013
- > Maj 2013
- > April 2013
- > Mars 2013
- > Februari 2013
- > Januari 2013
- > December 2012
- > November 2012
- > Oktober 2012
- > September 2012
- > Augusti 2012
- > Juli 2012
- > Juni 2012
Mest lästa
- Trafikverket - det gick åt helvete
- Från elände till dröm – signerat Trafikverket
- Kan det bli mer fel?
- Bygg så kommer de. Del 2
- "Du ska ha ringklocka på cykeln"
- Drömhuset - är detta Sveriges bästa arbetsplats?
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Kan det bli mer fel? Del 3
Etiketter
- > 2+1-väg
- > Arbetsgivare
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belysning
- > Bicycling
- > Bilhinder
- > Botkyrka
- > Broar
- > cargobike
- > Cykelbloggare
- > Cykelbox
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > Cykelstad
- > Cykeltunnel
- > Cykelöverfart
- > Cykla höger vid rött
- > Cykla med barn
- > Cykla till jobbet
- > Cykla till skolan
- > Cyklande barn
- > Danmark
- > Davos
- > Debatt
- > Design
- > Desire lines
- > Drift & underhåll
- > Däck
- > Elcykel
- > Felanmälningssystem
- > Framkomlighet
- > Gatubantning
- > Groningen
- > Grus
- > Gå på cykelbanan
- > Gång- och cykelbana
- > Gästbloggare
- > Hinder på cykelbanan
- > Hinderbana
- > Hjälm
- > Hjälmlag
- > Holland
- > Humor
- > hållbart samhälle
- > Kläder
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > Lövhalka
- > Media
- > Miljö
- > Motormännen
- > Nacka
- > Nationell cykelstrategi
- > Nederländerna
- > New York
- > Nollvisionen
- > Norra Djurgårdsstaden
- > Nya Slussen
- > Omklädningsrum
- > Packning
- > Polisen
- > Politik
- > Popup-cykelbana
- > Regional cykelplan
- > Regionala cykelstråk
- > Rullstolscykel
- > Ryggsäck
- > Rödljuscykling
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > Självkörande fordon
- > Skärmar
- > Snabbcykelväg
- > Sollentuna
- > Solna
- > Sopsaltning
- > Sportcyklist
- > Stella Fare
- > Stockholm
- > Stockholms Handelskammare
- > Stolpar i cykelbanan
- > Svensk Cykling
- > Svängfest
- > Torkrum
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Täby
- > Tävling
- > USA
- > Vintercykling
- > Vinterpendling
- > Vinterväghållning
- > VTI
- > Vägarbeten
- > Väjningsplikt
- > Västerbron
- > Växtlighet
- > Åland
- > Önskelista
Breaking News - Stockholms stads cykelutbildning avslöjas!
Strax efter mitt blogginlägg om stolparna som placerats mitt i cykelbanan i Farsta gick stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) ut med en pressrelease om att nu ska det minsann bli ändringar samt ordning och reda på stadens cykelbanor. Planerare, projektledare, entreprenörer, konsulter osv. ska sättas i skolbänken för att lära sig vad cykeltrafik innebär och att följa stadens cykelhandböcker.
DN plockade också upp detta i artikeln Cykelkunskap ska stoppa – idiotbyggen:
Pressansvarig på Trafikkontoret gick också ut i lokaltidningen Mitti och kommenterade stolpfadäsen:
Jag kan här och nu avslöja stadens cykelutbildning. Och ni kan vara med i utbildningen och lära er mer om cykeltrafik och cykelinfrastruktur. Staden har vänt sig till en av landets ledande cykelexperter och bloggare för att ta fram en högklassig utbildning.
Här följer en cykelutbildning i världsklass!
Kryssa för det påståenden som stämmer bäst överens med bilderna.
Fråga 1
Stenbumlingar är bra att placera i cykelbanan därför att:
- De är färgglada och muntrar upp
- De gör det lätt och säkert att passera
- Är ett tillskott i stadsmiljön - gestaltning i världsklass
- Vet ej
- Annat...
Fråga 2
Växtlighet på cykelbanan är bra därför att:
- Bra för klimatet
- Positivt inslag i stadsmiljön - en stadsmiljö i världsklass
- Går att röka (viss växtlighet)
- Vet ej
- Annat...
Fråga 3
Svängfest på cykelbanor är bra därför att:
- Håller cyklisten vaken och fokuserad
- Går åt mer asfalt och kantsten
- Det är roligare när det svänger - racingkänsla
- Vet ej
- Annat...
Fråga 4
Att placera busshållplats och väderskydd mitt i cykelbanan är bra därför att:
- Det förenklar bytet till buss - kollektivtrafik i världsklass
- Cyklister ser reklamen bättre
- De skapar en sociodukt som för folk nämare varandra
- Vet ej
- Annat...
Fråga 5
Ingen sikt alls på nybyggd och smal dubbelriktad cykelbanan är bra därför att:
- Det uppmuntrar chicken race på cykelbanorna
- Det tillför lite vardagsdramatik i människors annars så tråkiga vardag
- Det ger möjlighet till spontana möten
- Vet ej
- Annat...
Fråga 6
Att ha grus i stället för asfalt på cykelbanan är bra därför att:
- Det blir skönt skump i rumpan
- Fina stänk på cykeln, skor och byxor
- Lättare att göra fina sladdar à la Tony Rickardsson
- Vet ej
- Annat...
Fråga 7
Att placera en snöhög över hela cykelbanan är bra därför att
- Kan öva alpinism
- Det är för få pulkabackar i stan
- Ger möjlighet till trialcykling
- Vet ej
- Annat...
Fråga 7
Spis och tvättmaskin på cykelbanan är bra därför att:
- Värmer upp cykelbanan - smälter snö och is
- Istället för butler på cykelbanan
- Utveckling av ”Tack för att du cyklar” – här tvättar vi dina kläder och ger dig mat
- Vet ej
- Annat...
Fråga 8
Träd mitt i cykelbanan är bra därför att:
- Ger skugga varma dagar
- Går inte åt lika mycket asfalt
- Faller ner en massa löv på cykelbanan under hösten
- Vet ej
- Annat...
Fråga 9
Att placera spett i cykelbanan är bra därför att:
- En snabb död är mindre plågsam
- Cyklister lever för länge
- Det tränar reaktionsförmågan
- Vet ej
- Annat...
Fråga 10
Att ha kantsten tvärs över cykelbanan är bra därför att:
- Cykelhandeln mår bra av en stor efterfrågan på däck och slang
- Gamla damer ser så lustiga ut när de snubblar
- Det gynnar stenhandeln
- Vet ej
- Annat...
Fråga 11
En sandhög tvärs över cykelbanan är bra därför att:
- Ger möjlighet till offroad träning
- Ger barnen möjlighet att komma riktigt nära grävmaskinen
- Man kan ta med barnen ut på utflykt
- Vet ej
- Annat..
Fråga 12
Att låta cykelbanan sluta rätt in i det motriktade körfältet är bra därför att:
- Människor behöver lite spänning i vardagen
- Samhället mår bra av det naturliga urvalet
- Cyklister ska enklare kunna upptäcka bilister som tänker parkera på cykelbanan
- Vet ej
- Annat...
Fråga 13
Att sopa cykelbanan och lämna allt i en stor hög över hela cykelbanan är bra därför att:
- Ska hinna på lunch
- Det är mjukare än asfalt ifall cyklisten ramlar
- Snabbt och enkelt sätt att bli av med skräpet
- Vet ej
- Annat...
Fråga 14
Att ställa stolpar mitt i cykelbanan är bra därför att:
- Ger övning inför vinterns skidresa
- Ett test om cyklisten behöver glasögon
- Ett enkelt sätt att klona befolkningen
- Vet ej
- Annat...
Fråga 15
Att bygga cykeltunnlar med noll sikt är bra därför att:
- Man får lära sig att inte vara så hetsig
- Det underlättar samspel och att visa hänsyn
- Människor tycker om obehagliga överraskningar
- Vet ej
- Annat...
Fråga 16
Betong tvärs över cykelbanan är bra därför att:
- Betongindustrin går dåligt
- Cyklister ges möjlighet att träna på att cykla rätt ut i körbanan
- De är redan på plats om Obama skulle dyka upp oannonserad
- Vet ej
- Annat...
Grattis, du har nu genomgått och klarat av Stockholms stads cykelutbildning!
Räcket - bästa cykelstället?
Överallt i våra städer står cyklar parkerade. Ibland på bra anordnade cykelparkeringar, lokaliserade på rätt ställe och med bra cykelställ. Ibland så står cyklarna parkerade på mindre bra ställen och kan då bli till hinder och problem för en del.
Sen har vi frågan om vilket cykelställ som är funktionellt och säkert. Här finns det många uppfattningar och åsikter. Frågar vi cyklisterna ges två tydliga svar:
- de vill ha ett cykelställ som går att låsa fast cykeln i
- de vill ha ett funktionellt ställ som klarar av olika typer av cyklar, små/stora, smala/tjocka däck, cyklar utan stöd osv.
Då kan vi konstatera att denna typ av ställ inte kommer på första plats:
Ett traditionellt framhjulsställ, svårt att låsa fast cykeln i, passar inte alltid alla typer av däck/hjul, skaderisk på hjul. Så vad göra? Parkera cykeln längs med och lås fast!
Med vägledning av dessa bilder med cyklar fastlåsta i räcken är vi en bit på väg mot cykelstället som en majoritet av cyklisterna föredrar:
Det är alltså ett cykelställ med räckets egenskaper som är det cykelställ som majoriteten av cyklisterna föredrar. Ett ställ du kan parkera eller luta din cykel mot (alla har inte stöd). Ett ställ som du enkelt kan låsa fast ramen i, kanske ett ställ som dessa:
Cykelställ med räckets egenskaper är det ställ som uppskattas mest hos cyklisterna.
Vad tycker du?
Relaterade inlägg:
- Vill du parkera här?
- Hur många skrotcyklar är det?
- Cykelparkering i världsklass
- Cykelparkeringshandbok
- Visst får cykeln plats!
Haninge kommun struntar i den regionala cykelplanen
"Nu måste vi samarbeta om regionens cykelvägar”
"Nu drar vi i gång arbetet på allvar.”
Så skrev ett antal kommunföreträdare i Stockholmsregionen, bland annat kommunstyrelsens ordförande i Haninge, på Stockholmsdebatt i DN 2013-04-13 med anledning av att Trafikverket presenterade den nya regionala cykelplanen för Stockholms län.
I debattartikeln lyfter de särskilt fram en väl fungerande regional cykelinfrastruktur:
"Ett ökat cyklande i Stockholmsregionen är en framtidsfråga”
Så hur är det då bakom alla dessa fina ord, hur ser det ut när vi tar en titt på verkligheten där vi ska cykla?
Vega – en ny stadsdel, trafikplats och pendeltågsstation i Haninge
Flygbild över den nya stadsdelen, pendeltågsstationen och trafikplatsen. Foto: Haninge kommun
Så här skriver kommunen om den nya stadsdelen som nu byggs:
”I Vega ska boendemiljön anpassas efter den nya tidens behov. En stadsdel där hållbar utveckling står i centrum."
"I Vega ska det vara möjligt att vara både klimatsmart och ekonomisk på samma gång. I planerna för stadsdelen Vega har man exempelvis gett gång- och cykelvägar samt kollektivtrafik prioritet.”
Den nya gång- och cykelbanan som byggs, som också är ett regionalt cykelstråket, blir 3 meter bred.
Regionalt cykelstråk. Detta är Haninge kommuns uppfattning om jämbördiga förutsättningar för cykeltrafik för att konkurrera med bil- och kollektivtrafik på regional nivå. Har bil- och kollektivtrafiken motsvarande förhållanden?
Det är 2,3 meter smalare än vad den regionala cykelplanen anger som god standard för ett regionalt cykelstråk, vilket är 5,3 meter. Det är 1,3 meter smalare än minsta godkända standard som anges i planen, dvs. 4,3 meter.
Så här skriver man i den regionala cykelplanen, kap 5: Utformning av regionala stråk
"För att uppfylla sitt syfte som smidigt, smart och säkert regionalt arbetspendlingsnät behöver de regionala cykelstråken ha en likartad utformning. Cyklisten bör mötas av goda trafiklösningar oavsett var i länet de befinner sig, lösningar som är gena och framkomliga vilket är särskilt viktigt eftersom undersökningar visar att cyklister värderar förkortade restider mycket högt. De regionala stråken ska utgöra ett attraktivt och konkurrenskraftigt alternativ, där cykeln på allvar kan konkurrera med andra trafikslag i fråga om framkomlighet, trafiksäkerhet och transportkvalitet. Dessa riktlinjer kan förhoppningsvis bidra till att öka denna attraktionskraft."
"Dimensionerande trafiksituation
Utgångspunkten är att ha en enhetlig utformningsprincip för hela det regionala cykelvägnätet, baserad på en dimensionerande trafiksituation. Detta innebär att utformningen anpassas efter funktionen, d.v.s. att man bl.a. ska kunna hålla en viss hastighet, köra om på ett säkert sätt och ha god framkomlighet i passager och i korsningar på de regionala stråken. Utformningsprincipen anger en lägsta nivå för de regionala cykelstråken, oavsett hur stora cykelflödena är."
Vidare anger cykelplanen att gående och cyklister ska separeras. Det kommer inte heller att ske, är ju en konsekvens av att man bygger för smalt. Detta kommer då innebära att cyklister måste väja för gående och får en betydligt sämre framkomlighet och lägre genomsnittshastighet. Inte till fördel för någon av dessa trafikanter utan leder endast till konflikter och irritation – så kallad konfliktdesign.
På frågan varför denna påtagliga understandard och avvikelse från den regionala cykelplanen är Haninge kommuns svar detta:
”Hej!
Tack för dina synpunkter, i samband med utbyggnaden av trafikplats Vega kommer en stäcka ca 350 m av regionala cykelstråket byggas om, den sträckan behålls med 3,0 m bredd. Många kommuner i Stockholms län anser att den ambition som anges i regionala cykelplanen med den totalbredd på 5,3 m inte kan genomföras på många så ställen. Detta beror dels på hur vi har exploaterat så utrymmet inte finns samt att i det kan bli tal om planändring och markinlösen som i sin tur medför höga kostnader. Där det finns ett mycket stort cyklandeunderlag skulle man kunna bredda cykelstråken till 5,3 m och detta sker troligen först närmare Stockholm.
Med vänlig hälsning
XXXX
Haninge kommun”
Kommunen säger här att i stort sett allt annat var viktigare i detta projekt än att skapa en grundläggande och funktionell standard på cykelinfrastrukturen. Det trafikslag som får de sämsta förutsättningarna i denna nya stadsdel är cykel, tvärtemot de fina orden som beskriver stadsdelen och projektet. Kommunen gör sig även förespråkare för andra kommuner och ifrågasätter de standarder som anges i den regionala cykelplanen. Sedan kommer invändningen att det inte får kosta för mycket pengar att bygga cykelinfrastruktur. Kommunen för sedan ett sannolikhetsresonemang, inte ett funktionsresonemang - att det inte är så många cyklister (och underförstått även få gående) så det behövs inte dessa breddmått. Det är ett resonemang kommunen aldrig skulle föra när det gäller biltrafiken, där minsta lilla gata som byggs är tillräckligt bred för att säkert kunna mötas oavsett hur få bilar som färdas där. Man löser grundläggande funktioner, framkomlighet och trafiksäkerhet – men bara för vissa trafikantgrupper.
När det sedan gäller cykelpassagerna över väg så avviker även de från den standard som tagits fram för cykelpassager i cykelplanen. Detta får till följd att det blir sämre trafiksäkerhet och framkomlighet för såväl cyklister som gående.
"…gett gång- och cykelvägar prioritet”
Hur detta kan vara i linje med Haninges kommunalråds ord i debattartikeln och de fina ord som finns om cykel i projektet Vega är för mig en gåta.
Eller förresten, det är ingen gåta. Det är som vanligt, ett normalförhållande, där cykeltrafik är lågt prioriterat och kommer långt ner i samhälls- och trafikplaneringen. Cykelinfrastruktur prioriteras inte, får inte ta plats och får inte kosta. Trots alla fina ord som säger något helt annat...
Så istället för att börja arbeta efter den regionala cykelplanen, bygga bort alla dessa brister som finns i den regionala cykelinfrastrukturen och skapa grundläggande och funktionell cykelinfrastruktur, lägger nu Haninge kommun till nya och undermåliga objekt till cykelplanen. Kommunen har endast två regionala cykelstråk. Inte ens på dessa finns ambitionen att uppnå en rimlig och acceptabel standard för cykeltrafik.
"Ett ökat cyklande i Stockholmsregionen är en framtidsfråga”
Bara några kilometer norrut bygger Stockholm nya regionala cykelstråk på Perstorpsvägen och Flatenvägen. Dessa byggs med regional standard. En standard som självklart kommer cyklister från Haninge till nytta då inpendling till Stockholm dominerar i regionen. Men i sin egen kommun får de nöja sig med en undermålig standard, en standard som döms ut av den regionala cykelplanen men som anses fullt tillräcklig när frågan ställs till Hanninge kommun.
Det är som att bygga enkelspår för pendeltåget, eller bygga gator och vägar så smala att man inte kan mötas. Nu blir det ju inte så utan det är dubbelspår, ny pendeltågsstation, nya vägar, nya på- och avfartsramper, ny trafikplats, väl dimensionerade och med god kapacitet och framkomlighet. Summa summarum är det bil- och kollektivtrafik som får det bättre i detta nybyggda område – inte cykeltrafiken.
Återigen är cykeltrafik satt på undantag.
Relaterade inlägg:
- 99 procent är uselt
- Show me the money!
- Regionala cykelstråk - jag tror det när jag ser det
- DN skriver om den regionala cykelplanen
- Regionalt cykelstråk - kliv av och led cykeln!
- Vi vill men det blir ju hela tiden så fel…
Endast 6 procent tar bilen till butiken
Så såg det ut när Utrednings- och statistikkontoret i Stockholm studerade hur kunder och besökare tog sig till/från butikerna och affärsverksamheter längs 9 av stadens huvudgator (Intervjuer med kunder på innerstadens huvudgator USK 2006).
Gatorna som studerades var:
- Sveavägen
- Odengatan
- Fleminggatan
- S:t Eriksgatan
- Birger Jarlsgatan
- Karlavägen
- Hornsgatan
- Götgatan
- Folkungagatan
Birger Jarlsgatan, en överfylld cykelparkering!
Vidare:
- 66 procent använde fötterna
- 20 % åkte kollektivt
- 6 % cyklade
- 6 % körde bil
- Fler män än kvinnor tog bilen
Fullt av cyklande shopaholics på Götgatan!
Sedan 2006 har antalet cyklister ökat med över 80 procent i Stockholms innerstad. Så skulle en ny studie genomföras i dag är det högst troligt att siffran för cyklister är ännu högre.
PM Nilsson skriver en ledare i dagens DI ”Varför cykelboomen är bra för ekonomin”
”Städer och stadsdelar med hög tillväxt och innovativ ekonomi är ofta täta, med småskaliga butiker och restauranger, små företag och korta avstånd mellan arbete och hem. Den stadsbebyggelse som växte fram före bilismen värderas konsekvent högre och attraherar smarta pengar och smarta människor. Allt talar för att den framtida hållbara stadsutvecklingen kommer att likna den. Här är bilen ingen bra trafiklösning. En kombination av räls för längre resor och cykel för korta är mer effektivt.”
”På samma sätt som man gjort gågator bör väl valda bilfiler på stadsgatorna omvandlas till cykelfiler. Det försämrar framkomligheten för bil men öppnar helt nya möjligheter för cykeltrafiken. Samma tänkande bör gälla på infartsvägarna från förorter in till city, som bör få cykelfiler där man kan cykla snabbt och långt.”
Här slumrar en fantastisk potential för att få ett rikare stadsliv och ännu flera kunder till de olika affärsverksamheterna i Stockholms innerstad. Det handlar då om att bygga fler cykelbanor, att bygga bredare cykelbanor och skapa fler cykelparkeringar.
Kungsgatan, dags att göra om denna paradgata och skapa en buss- och cykelgata!
Sen handlar det också om bredden på dörröppningarna till butikerna, att se till att de är tillräckligt breda för alla shoppingsugna cyklister!
Relaterade inlägg:
- Vill de inte få nya kunder och tjäna pengar?
- Oj så många dom var!
- En stad att leva i!
- Cykeln får inte plats!
- Visst får cykeln plats!
- Vardagshjältar