Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till skolan
  25. > Cyklande barn
  26. > Danmark
  27. > Davos
  28. > Debatt
  29. > Design
  30. > Desire lines
  31. > Drift & underhåll
  32. > Däck
  33. > Elcykel
  34. > Felanmälningssystem
  35. > Framkomlighet
  36. > Gatubantning
  37. > Groningen
  38. > Grus
  39. > Gå på cykelbanan
  40. > Gång- och cykelbana
  41. > Gästbloggare
  42. > Hinder på cykelbanan
  43. > Hinderbana
  44. > Hjälm
  45. > Hjälmlag
  46. > Holland
  47. > Humor
  48. > hållbart samhälle
  49. > Kläder
  50. > kollektivtrafik
  51. > Konfliktdesign
  52. > Konst
  53. > Köpenhamn
  54. > Lastcykel
  55. > Lådcyklar
  56. > Lånecyklar
  57. > Lövhalka
  58. > Media
  59. > Miljö
  60. > Motormännen
  61. > Nacka
  62. > Nationell cykelstrategi
  63. > Nederländerna
  64. > New York
  65. > Nollvisionen
  66. > Nya Slussen
  67. > Omklädningsrum
  68. > Polisen
  69. > Politik
  70. > Popup-cykelbana
  71. > Regional cykelplan
  72. > Regionala cykelstråk
  73. > Rullstolscykel
  74. > Rödljuscykling
  75. > Samhälls- och trafikplanering
  76. > Samhällsekonomin
  77. > Självkörande fordon
  78. > Skärmar
  79. > Snabbcykelväg
  80. > Sollentuna
  81. > Solna
  82. > Sopsaltning
  83. > Sportcyklist
  84. > Stella Fare
  85. > Stockholm
  86. > Stockholms Handelskammare
  87. > Stolpar i cykelbanan
  88. > Svensk Cykling
  89. > Svängfest
  90. > Torkrum
  91. > Trafiklagstiftning
  92. > Trafikmaktordning
  93. > Trafikplanering
  94. > Trafikrapportör
  95. > Trafikregler
  96. > Trafiksignaler
  97. > Trafiksäkerhet
  98. > Trafikverket
  99. > Täby
  100. > Tävling
  101. > USA
  102. > Vintercykling
  103. > Vinterväghållning
  104. > VTI
  105. > Vägarbeten
  106. > Väjningsplikt
  107. > Västerbron
  108. > Växtlighet
  109. > Åland
  110. > Önskelista

Cykelslangen i Köpenhamn

27 jul 2014

 

Så var det dags, för första gången i bloggens historia har jag äran att presentera en gästbloggare: Jennie Fasth

Jennie är bosatt i Malmö och är vice ordförande i Cykelfrämjandets riksstyrelse. Festivalgeneral för Malmö Cykelfestival 2014 och projektledare för Ride of light. Har varit året runt-cyklist sedan drygt 3 år tillbaka, lade då om livsstil helt och sålde bilen.
Cyklar: Brompton, Nihola och Electra cruiser.
Du kan följa Jennie på twitter: @JennieVictoria

Här är hennes berättelse och reflektioner efter att ha cyklat på Köpenhamns senaste stora cykelinvestering:

Cykelslangen (på svenska blir det Cykelormen)

Den 28 juni invigdes Danmarks kanske mest innovativa cykelsatsning: Cykelslangen. Den 230 meter långa och 4 meter breda bron löper som en stor orm mellan byggnaderna och sammanlänkar Havneholmen med Kalvebod brygge. Sjöarna har tidigare inneburit flera hål i det viktiga pendlingsstråket, Söruten. Under en dag passerar det över 8000 personer på denna sträcka, något som förespås öka dramatiskt nu när framkomligheten blivit så mycket smidigare.


Som en orm slingrar sig bron fram mellan befintliga byggnader samt över vatten och kajer

Tidigare lösning innebar att många cyklister tvingades bära sina cyklar upp och ner för en närliggande trappa eller som alternativ, cykla en rejäl omväg. Lastcyklister å andra sidan hade inget annat val än att cykla runt kvarteret för att nå Dybbølsbro. Tack vare Cykelslangen kan man nu även sammanlänka Söruten med ytterligare två viktiga pendlingsstråk Universitetsruten och Havneruten.


Trappan som cyklisterna nu slipper använda

Den nybyggda Cykelslangen är en renodlad cykelbana vilket innebär att gående snällt få hålla sig till sidorna om de ska nyttja bron. I Danmark håller cyklisterna på sin rätt och trots höga skarvar på bron så kom många med en skaplig hastighet. Jag kunde dock inte se några tecken på konflikter. De gående höll sig in mot sidorna och cyklisterna hade inga problem att komma fram.  


En renodlad cykelbro

Den äldre Brygge broen som kopplar ihop sista biten mellan Havneholmen och Islands Brygge har däremot en separat gångbana. Tyvärr slutar allt tvärt då man lämnar bron och mynnar ut i gatusten utan minsta antydan till vare sig gång- eller cykelbana. Här hade man kunnat önska sig en fortsatt tydlighet och bättre skyltning. Detsamma gäller uppe vid Cykelslangens början vid Fisketorvet som ligger vid en mindre rondell. Trots tydlig väjningsplikt så blir påfarten från detta håll något rörig och den lilla rondellen är hårt trafikerad av främst taxibilar.  

Cykelslangens beläggning påminner om sandpapper och ytan ger bra grepp, även för cyklar med släta däck. Jag cyklade på en Brompton och kunde känna en viss ojämnhet i ytan men detta beror med största sannolikhet på mina små 16” hjul. Ytan ser slät och fin ut minus de onödigt höga skarvarna som jag inte riktigt förstått vad de ska vara bra för? Att en bro av denna typ har skarvar är ett måste då konstruktionen rör på sig, men här pratar vi skarvar som är så höga att personer med t.ex. hjälpmedelscyklar får det svårt att ta sig över. Ett minus i ett annars väl utförd arbete.


Höga och obehagliga skarvar att färdas över

Hur detta sandpappersliknande underlag kommer att te sig i vinterkyla är svårt att säga. Jag kan inte hitta någon information om att det skulle finnas inlagda värmeslingor och bron ligger högt över vattnet och kommer likt övriga broar att kylas ner snabbt underifrån.  

Danmark må ha breda och fina cykelbanor men beläggningen är kraftigt eftersatt. Det märker man tydligt då man cyklar de tio minuterna det tar att ta sig från Hovedbanegården till Fisketorvet. Kan bara hoppas på att nya satsningar som Cykelslangen efterhålls bättre.

Trots att Cykelslangen sticker ut med sin knall orange färg så passar den ändå in i omgivningen. Den något sterila miljön med grå betong och de många glashus får sig ett rejält lyft av både färgen och formen. Man kan helt enkelt inte låta bli att bli glad när man på cykel följer dess form mellan husen. Lagom nedförsbacke från Fisketorvet och en nätt uppförsbacke från Havneholmen, även lutningen känns väl genomtänkt.


En väl anpassad och genomtänkt lutning på bron ger en lagom nedförsbacke och en nätt uppförsbacke

 

 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!