Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Polisen
  71. > Politik
  72. > Popup-cykelbana
  73. > Regional cykelplan
  74. > Regionala cykelstråk
  75. > Rullstolscykel
  76. > Rödljuscykling
  77. > Samhälls- och trafikplanering
  78. > Samhällsekonomin
  79. > Shimano
  80. > Självkörande fordon
  81. > Skärmar
  82. > Snabbcykelväg
  83. > Sollentuna
  84. > Solna
  85. > Sopsaltning
  86. > Sportcyklist
  87. > Stella Fare
  88. > Stockholm
  89. > Stockholms Handelskammare
  90. > Stolpar i cykelbanan
  91. > Svensk Cykling
  92. > Svängfest
  93. > Torkrum
  94. > Trafiklagstiftning
  95. > Trafikmaktordning
  96. > Trafikplanering
  97. > Trafikrapportör
  98. > Trafikregler
  99. > Trafiksignaler
  100. > Trafiksäkerhet
  101. > Trafikverket
  102. > Täby
  103. > Tävling
  104. > USA
  105. > Vintercykling
  106. > Vinterväghållning
  107. > VTI
  108. > Vägarbeten
  109. > Väjningsplikt
  110. > Västerbron
  111. > Växtlighet
  112. > Åland
  113. > Önskelista

Cyklister - beväpna er! Del 2

27 aug 2014

 

Plan- och bygglagen, 8 kapitlet:

Underhåll och varsamhet

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

I del två går vi från färg till knivskarpt stål. Då och då på mina cykelturer slås jag av tanken att dessa redskap kanske är cyklistens bästa vänner:


Sekatören


Grensaxen

Harness Balance XT
Röjsågen

T540Motorsågen

Överallt i landet där jag far fram på gång- och cykelvägarna ser det ut så här:


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Grönt är inte alltid skönt...

Det är ett systemfel som återfinns i hela landet. Det är grundläggande fel vad gäller anläggandet av växtlighet kring cykelvägar, man planterar den för nära cykelvägen. Sedan är det uppenbarliga fel och stora brister i drift och underhåll av denna växtlighet – den får växa som den vill, utsätta cyklister (och gående) för vilka problem och faror som helst. Det är mycket sällan vi ser samma situation utmed landets gator och bilvägar – där verkar väghållaren vara tillräckligt kompeten och göra nödvändiga prioriteringar för att få det att fungera.

Nu är det ju också så att all denna växtlighet inte tillhör det offentliga utan där återfinns ju även andra fastighets- och markägare. Därför har många kommuner och Trafikverket tagit fram mängder av informationsmaterial som redovisar hur växtligheten ska skötas i anslutning till gång-, cykel- och vägar:

 

I detta informationsmaterial uppmannas alltså mark- och fastighetsägarna att hålla efter sina häckar och växter för att faror inte ska uppstå för allmänheten.

En del kommuner spänner tom musklerna och säger att de kommer klippa andras häckar och fakturera dem om de inte skärper sig, se här i DN:

 

Det är ju också typiskt att media väljer att beskriva detta med vildvuxna häckar och dyligt som ett problem för bilister. Problemen och farorna för gående och cyklister verkar inte existera...

 

Då är det ju klart och tydligt så att väghållarna runt om i landet har en god kunskap och insikt om att växtlighet kan vara ett trafiksäkerhetsproblem. Fast det ser ju inte alltid ut så när vi sedan cyklar på deras cykelvägar. Här gäller uppenbarligen helt andra spelregler, här gäller inte Plan- och bygglagen, här gäller ett annat trafiksäkerhetstänk - mycket långt från Nollvisionen…

Så cyklister, min uppmaning till er: Ta inte mer skit, nu får det vara nog! Ska vi få till förbättringar på landets cykelvägar får vi uppenbarligen ta saken i egna händer och beväpna oss med både färg och knivskarpt stål!

Orkar vi inte klippa och röja kan vi ju alltid använda lite av sprayfärgen vi har med oss och spraya de buskar som växer för nära eller in i cykelbanan och som behöver klippas – kanske hittar väghållaren dem då!


Man On A Mission! Med lastcykel är röjuppdragen både enklare och roligare att utföra!

Nu finns det redan en vardagshjälte som uppmärksammat detta och gjort storartade insatser!

Han heter Jon Jogensjö och skriver bloggen Cykelpendla Hässelby. Se här hur mycket bättre det blir när han tar saken i egna händer och griper till handling:


Före Jons insats. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Jon in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Ännu ett exempel på Jons strålande insatser med att beskära buskar. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon gör inte bara små beskärning av buskar, han gräver fram cykelvägen!


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon, jag tycker du ska ta och fakturera Stockholms stad för dina strålande insatser. Kan staden spänna musklerna och ”tvångsklippa” med efterföljande fakturering till fastighetsägare är det inte mer än rätt att du tar ut en skälig ersättning för dina viktiga insatser. Det är ju också ett tips till er andra som nu kommer att ge er ut och röja, dokumentera och fakturera era insatser är mitt råd!

 

Uppdaterad 2014-08-29
Så här ser det ut när Lasse och Jonas varit ute och klippt bort grenar som hängde ner i cykelbanan. Nu kan man cykla där utan att riskera att få dem i huvudet eller ansiktet. Eller att behöva cykla på gångbanan. Även lagt de avklippta grenarna bra så de inte sticker ut i cykelbanan.

Som Marie skriver nere i kommentaren: "Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert."

 

Uppdaterad 2014-08-31

Nu börjar det hända saker ute på cykelvägarna. Grenar och buskar avverkas i rasande fart. Och resultatet? Se själva vad Mr X åstadkom med hjälp av en sekatör:


Före


Efter. Av cyklist, för cyklister (och gående). Som natt och dag!

På bilden möts två av Stockholms större cykelstråk, två så kallade pendlingsstråk där en högre drift- och underhållsstandard ska råda. Så här står det om pendlingsstråk i Stockholms cykelplan: Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

Så här står det i Stockholms stads cykelhandbok Cykeln i Staden angående tunnlar, sikt, trafiksäkerhet och växtlighet: ”Växtlighet i anslutning till tunnelmynningarna måste planeras och underhållas så att den varken skymmer sikten i anslutningarna eller tar bort ljus från tunneln.”

Då kan vi konstatera att staden varken följer sin egen Cykelplan, Plan- och bygglagen, de regler om häckar och buskar i informationsmaterial som de själva sänder ut till fastighetsägare eller sin egen handbok. Ingen nyhet för oss som cyklar. Det ordnar sig nog så snart alla satt sig i skolbänken

Här ett annat bra exempel på vad eget initiativ kan leda till. Som också visar att Stockholm inte är unikt på vildvuxen växtlighet utan nu får också Göteborg stå i skamvrån. Silverman tröttnade på detta eländiga och farliga förhållande som var på cykelvägen i Göteborg och klippte till:


Före


Efter. Åter ett exempel på ett strålande resultat! Av cyklist, för cyklister (och gående)

 

Uppdaterad 2014-09-19

Så har ännu en okänd hjälte varit framme med sekatör och såg och sett till att sikt och säkerhet förbättras. Denna gång är det på Årstafältet i Stockholm. En plats som jag själv felanmält ett antal gånger men inget händer fråns stadens sida. Så tack du okända hjälte för din insats, nu har en plats på min pendlingsväg blivit lite bättre.

Så här här såg det ut innan åtgärd, inte mycket till sikt på ett av staden utpekat huvudcykelstråk - var beredd på överraskningar!

Sen greppade vår okända hjälte såg och sekatör!


Vips så blev det bättre sikt i kurvan. Såg och sekatör kan göra underverk i rätta händer!

 

Relaterade inlägg:

 

 

Cyklister - beväpna er! Del 1

25 aug 2014

 

På delar av cykelvägnätet i söderort här i Stockholm är det fullt av sprayade markeringar på cykelvägarna, det är hundratals markeringar. Markeringar som finns vid brunnar, beläggningsskador, kanter osv. Här är några exempel:

Det är nu inte stadens Cykeljour som varit ute och markerat faror och brister som är nödvändiga att åtgärda på cykelvägarna utan det är arrangören av Stockholm Rollerski, ett rullskidslopp, som varit ute och sprayat på cykelvägarna.


Bansträckning för Stockholm rollerski

Markeringarna är till för att uppmärksamma och varna rullskidåkarna för faror som innebär att de kan gå omkull. Det är i stort sett samma slags faror som gör att hundratals cyklister varje år cyklar omkull och skadar sig visar studier från bland annat VTI. Eller som Ulrika By skriver i DN: Många skadas på dåliga cykelbanor

Inspirerade av detta kanske vi som cyklar ska ta saken i egna händer, beväpna oss med lite sprayfärg och markera upp dessa faror som ständigt återfinns på landets cykelvägar.


Sprayfärg, särskilt framtagen för att användas på asfalt. Passar utmärkt i flaskstället, cykelkorgen eller i fickorna på cykeltröjan. Finns i flera fluorescerande färger.

På så sätt hjälper vi ju varandra. Vi uppmärksammar och varnar för faror. Om sedan väghållaren skulle vara intresserad att åtgärda alla dessa faror är inventeringen av cykelvägnätets många brister redan genomförd – utan kostnad!

Det blir lite som domarna i fotbolls VM, överallt kommer vi se cyklister framåtböjda och sprayande kors och tvärs på cykelvägarna.

Snart på en cykelväg nära dig! Foto: Viasatsport

Är man riktigt ambitiös tar man fram schabloner för att tydliggöra vad felet är. Det får så att säga inte råda nåt tvivel om vad problemet är:


Sådana finns det ju gott om på landets cykelvägar...

Eftersom idén är så bra och gör så mycket nytta kanske vi får se Cykelborgarrådet Per Ankersjö här i Stockholm dela ut sprayfärg i "Tack för att du cyklar - påsarna" nästa gång! Sen får konceptet fotfäste och snart kommer det spridas över hela landet - Spraya bort farorna!


Cykelborgarrådet Per Ankersjö delar ut "Tack för att du cyklar-påsar", kanske nästa gång med sprayfärg!

Sen får vi hoppas att detta intiativ inte strider mot kommuners klotterpolicy…

 

Relaterade inlägg:

 

 

Nya moderaterna har rätt, det behövs fler jobb för att finansiera moderat cykelpolitik

20 aug 2014

 


Valaffisch från nya moderaterna. Foto: Cyklistbloggen

Denna valaffisch från nya moderaterna har dykt upp runt om i Stockholm. Jag kan inte annat än hålla med. Så som moderat cykelpolitik genomförs behövs det fler, många fler jobb och därmed skatteintäkter.

Se här ett exempel. Här inviger det moderata trafikborgarrådet i september 2013 en stor cykelparkering i Järnvägsparken:


Invigning av cykelparkering i Järnvägsparken. Foto: Lars Epstein DN

Jag skrev ett inlägg om beslutet att bygga en cykelparkering på denna plats i oktober 2012. I inlägget redogjorde jag för hur fullständigt fel platsen är och att ingen kommer parkera där. En kunskap som fanns på Trafikkontoret och stadens egen cykelparkeringshandbok. En handbok som säger så här om lokalisering av cykelparkeringar:

"Det som är avgörande för om cykelställ kommer att användas eller ej är i huvudsak dess placering. Cyklisten ställer krav på att kunna parkera i direkt anslutning till målpunkten och i nära anslutning till cykelvägar och attraktiva gatunät. En felplacering av cykelställen på bara några meter kan ibland vara avgörande för att de inte nyttjas."

Så här ser det ut idag på platsen, det har snart gått ett år sedan invigningen:


84 tomma cykelparkeringsplatser, nära ett år efter invigningen och fler ska byggas här...

Cykelparkeringen är helt tom, inte en cykel så långt ögat når. Cyklisterna ger ett mycket tydligt besked vad de tycker om placeringen och investeringen. Kostnad en halv miljon kronor.

Sen har vi Hägerstensvägen vars cykelbanor nyligen stod klara och kort efter öppnandet beslutade alliansen att skrota cykelbanan då den är, för att använda DNs ord, ett idiotbygge. Så fullständigt felutformad är cykelbanan att det är en fara för både cyklister och gående. Och lösningen – skrota cykelbanan. Kostnad för cykelbanan: ca 5 miljoner.

Genomgången fortsätter. Hornsbergs strand, en cykelbanan som nyligen är färdigställd. En lång sträcka där cykelbanan är gödslad med stolpar mitt i cykelbanan. Detta ska nu åtgärdas, kostnad för detta är ännu okänd.

Sen har vi Nynäsvägens nya cykelbanor som Cyklistbloggen gjort en omfattande genomgång av och ger tummen ner. Avvikelserna från stadens egen cykelhandbok och standarder i Cykelplan 2012 är påtagliga. Kostnaden för att komma tillrätta med dessa fel och brister är okänd, om det överhuvudtaget går…

Sen har vi ju den lilla fadäsen med stolparna i cykelbanan i Farsta som nu har fått politiken att kräva att planerare, projektledare, entreprenörer och konsulter ska sättas i skolbänken för att lära sig cykel. Jag hoppas också politiker sätter sig i den skolbänken...

Här ser vi klart och tydligt att nya moderaterna har helt och hållet rätt, det behövs fler jobb och mer skatteintäkter för att finansiera moderat cykelpolitik. En politik som ju gång på gång producerar undermålig cykelinfrastruktur. En politik som leder till att nya cykelinvesteringar måste skrotas. Nya cykelparkeringar som inte används pga. ett förakt för kunskap och fakta från politiker. Nya investeringar som måste rättas till då de om och om igen är fulla av faror och fel.

Kanske dags att skaffa ett till jobb så jag kan bidra mer till slöseriet…

 

Relaterade inlägg:

 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!