Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Rättning i leden, eller ska vi kalla det strukturell diskriminering av cykeltrafik?

22 sep 2014

 

Vet du att du inte får gå på en cykelbana om det finns en gångbana i närheten? Om du ska korsa en cykelbana ska du göra det på ett övergångsställe. Finns inte ett övergångsställe ska du korsa cykelbanan tvärs över och helst vid en vägkorsning. Utanför ett övergångsställe får gående korsa cykelbanan endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för cykeltrafiken. Cykelbanan ska korsas utan dröjsmål.

När du kör bil och närmar dig en obevakad cykelpassage, skall du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister som är ute på cykelpassagen. Kör du ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning och skall passera en obevakad cykelpassage, skall du köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just skall färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Närmar du dig en cykelpassage ska du anpassa ditt körsätt så att du inte tvingas stanna med bilen på passagen.

Cyklister får före en vägkorsning hålla till höger på vägen även när de avser att svänga till vänster. Cyklister får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelöverfart och cykelpassage
2. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana
3. i ett cykelfält

Det här är väl trafikregler som du har järnkoll på? Nej, jag trodde väl det.

Runt om i landet genomför kommuner med jämna mellanrum så kallade cykelkampanjer. Många av dessa kampanjer handlar om att ”upplysa” och ”uppfostra” cyklister om deras skyldigheter i trafiken och hur de bör bete sig.

Byt ut cyklist mot gående och bilist. Hur ofta ser vi motsvarande ”uppfostringslappar” för dessa grupper?

Det är mycket sällan (aldrig?) jag ser motsvarande kampanjer riktade mot gående, bilister, buss- och lastbilsförare. Exempelvis vad deras skyldigheter är och hur ett lämpligt beteende från deras sida skulle kunna ta sig uttryck för att uppnå en bra interaktion med andra trafikantgrupper. Normen är så att säga given och utgångsläget är att cyklisterna som träder in på trafikarenan är dem som ska anpassa och underordna sig – rätta in sig i ledet.

Vi ser även detta i polisens så kallade trafiksäkerhetsinsatser för säkrare cykling. Ett arbete som har mycket lite stöd av den forskning och kunskap som finns på området och som jag tagit upp i en debattartikel i Expressen. Istället är det vanligt förekommande med fördomar och okunskap från polisers sida när det kommer till cykel, något som Cyklistbloggen på ett förtjänstfullt sätt visat med all tydlighet.

Här kan vi ju då uppfatta körkortet som en form av uppfostran. Men det är ju tydligt när vi ser till de frekventa regelöverträdelserna som vi motorfordonsförare gör att det inte är tillräckligt och säkerställer en god interaktion med andra trafikanter.

När vi nu ser en framväxande cykeltrafik i många städer, när det kommer in något nytt, när normer och den gängse bilden av städernas trafiksystem rubbas är ofta reaktionen att det nya ska anpassa sig, underordna sig normer. Kommunerna närmast tävlar med varandra eller kopierar varandra när det gäller dessa uppfostringskampanjer av cyklister.


Först börjar Malmö... Foto: SR Malmö


...och tar fram ett antal budskap...

...sen följer Karlskrona efter: "Bli världens bästa cyklist"...

...och sen Vetlanda...

...och Stockholm slår sedan på stora trumman och upprepar samma tema ett antal år!

 

Vi känner igen detta från andra delar av samhället, det här ju inte är helt olikt andra enkelriktade integrationsarbeten. Som sällan är särskilt framgångsrika.

 

Jag kallar det strukturell diskriminering.

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

Passa på! Äppelplockning på pendlingsstråk

17 sep 2014

 

”… sätta upp en skylt att folk får plocka”

Jag cyklar på en cykelväg utmed Huddingevägen i Stockholm, en cykelväg som är utpekad av staden som pendlingsstråk - stråk där det ska vara bra framkomlighet, trafiksäkerhet och hög standard på drift och underhåll. På en plats utmed detta stråk växer ett stort äppelträd, så stort är trädet att det växer in över cykelvägen.


Äppelträd över cykelvägen, ett utpekat pendlingsstråk i Stockholm

Detta får till följd att denna årstid faller det ner mängder av äpplen på cykelvägen. Inte så trevligt att få på sig eller att cykla på. Så jag felanmälde detta:

"Detta är en bekräftelse på att ditt ärende av typ: Klagomål mottagits och registrerats. Din synpunkt har fått ärendenummer KC-1286759.

Beskrivning: Fullt av äpplen på cykelvägen! Bredvid cykelvägen växer ett äppelträd, delar av trädet växer över cykelvägen och nu när frukten är mogen faller det ner äpplen över hela cykelvägen. Är som stora stenar som man riskerar att cykla på och cykla omkull. En högst olämplig plats för ett fruktträd, det bästa vore att ta ned trädet."

Någon dag senare var äpplena bortskyfflade till sidan av cykelvägen (givetvis har nya fallit ner sedan dess).


Bortskyfflade äpplen som tidigare låg på cykelvägen

Någon dag senare får jag ett mail från parkingenjören på Stadsdelsförvaltningen som gör mig minst sagt häpen:

"Hej Krister

Vi kommer inte att fälla trädet. Vår entreprenör kommer att kontrollera att platsen hålls ren samt sätta upp en skylt att folk får plocka

mvh

XXXX"

Jaha, förvaltningen är alltså medveten om att det faller ner mängder av frukt på cykelvägen. Men kommer inte att fälla trädet, inte ens beskära det så att grenar och frukt inte hänger över cykelvägen. Trädet ska få växa helt fritt och sprida sin frukt vind för våg. Det är alltså ok att det faller ner äpplen på cyklister (och gående). Entreprenören eller Cykeljouren kommer aldrig ha möjlighet att vara på plats för att fånga fallande frukt och det har redan fallit ner ny frukt på cykelvägen som blir liggande innan entreprenören hinner dit. Jag tycker inte att deras tid och resurser ska användas på detta sätt, måste finnas massor av viktigare saker att syssla med än att återkommande skyffla äpplen, till exempel att fälla eller beskära ett träd så det inte faller äpplen på folk.

Inte nog med detta, en skylt ska sättas upp att folk får plocka äpplena! Här kommer alltså staden uppmana folk att stå på och intill cykelvägen för att plocka äpplen – på ett pendlingsstråk som ska motsvara trafikleder för biltrafiken!

Stadens egna ord i cykelplanen om pendlingstråk är:
"Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet."

"En liten brist på sträckan kan vara förödande för cyklisten och den vanligaste olyckstypen är just omkullkörningar beroende av underlaget."

När såg ni ett äppleträd växa ut över en trafikled, fällandes frukt på bilar och körbanan och där väghållaren dessutom satt upp en skylt – välkommen att plocka äpplena! OTÄNKBART! Men på cykelvägen, pendlingsstråket, där leksakstrafikanter färdas får det vara lekstuga och man kan tydligen hitta på alla möjliga tokigheter. 

Det är minst sagt fascinerande. Det finns alltid ett eller flera så kallade skäl till att hitta på och försvara tokigheter på cykelvägar. Skäl som alltid väger tyngre än skälen att se till att det är acceptabla förhållanden på cykelvägarna. Förhållanden som finns tydligt redovisade och beslutade i stadens styrdokument och handböcker. Men vem bryr sig? Det är mest äppelmos när det kommer till att följa dem...

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Solna – kommunen där cykelplaneringen havererat

9 sep 2014

 

Då var det dags för ytterligare en gästbloggare! Denna gång är det Joakim von Scheele som redogör för hur förutsättningarna för cykeltrafik har förändrats i Solna kommun. Inte till det bättre utan till det sämre, mycket sämre än det var innan. Och det var inte särskilt bra då heller!

Så här beskriver Joakim sig själv:
"Jag är en året-runtcyklist som använder cykeln som transport, eftersom det, trots alla dåliga cykellösningar, ändå är det smidigaste sättet att ta sig fram i Stockholm. En vardagscyklist utan lycrakläder men med cykelkorg."

 

Solna – kommunen där cykelplaneringen havererat

I Solna har SL och kommunen nyligen byggt om runt korsningen Solnavägen/Frösundaleden på grund av den nya "snabbspårvägen" som ska fortsätta ända fram till Friends Arena. Det har dock ställt till det rejält för den som vill passera platsen på cykel.

Trafikplatsen är konstruerad så att bilarna kör i markplanet medan fotgängare och cyklister huserar "en trappa ned". För passage under trafiklederna fanns det två gång- och cykeltunnlar under Frösundaleden, en på var sida om Solnavägen, vilket möjliggjorde säker och enkel passage utan att de olika trafikslagen behövde störa varandra onödigt mycket. Men när man drog fram spårvägen blev allt pannkaka.

Bägge tunnlarna under Frösundaleden är numera blockerade. Den ena har byggts om till förråd, medan den andra avslutas med en trappa upp till en hållplats för spårvägen.

Så här ser den östra tunneln ut numera


Den västra tunneln avslutas med en trappa upp till spårvagnshållplatsen

Kommer man på cykel söderifrån och ska korsa Frösundaleden måste man nu, istället för att bara cykla genom tunneln:

1. Cykla över till andra sidan av Solnavägen genom den kvarvarande tunneln.

2. Ta sig upp till bilarnas plan, en höjdskillnad på cirka fem meter, via en serpentinslinga som slingrar sig uppför den branta slänten upp till Frösundaleden

3. Korsa Frösundaleden via ett ljusreglerat övergångsställe

4. Korsa Solnavägen igen, via ett annat ljusreglerat övergångsställe

 


Den gröna vägen visar hur man passerade före ombyggnaden, den röda efter

Nämnda serpentinslinga, en ganska kreativ lösning på hur man löser problemet att cykelinfrastrukturen ligger nedsänkt, men inte längre kan passera under vägen, består av en smal asfaltsträng, med tre skarpa hårnålskurvor, som man dessutom delar med fotgängarna. Har man bra balans, och är vältränad, kan man nog cykla upp för serpentinslingan, så länge man inte möter en barnvagn eller liknande. Men för övriga är det leda cykeln som gäller. Lastcykel, tandem, cykelkärra är mer eller mindre omöjligt. Sällan att vi gör gator som inte kan trafikeras av lastbilar…


Serpentinslingan sedd nedifrån. Uppe till höger skymtar trafiksignalerna till övergångsstället


Serpentinen sedd ovanifrån. Det är inte lätt att manövrera sig ned för den. Ännu svårare uppför


Så här är det att färdas i serpentinen. Den är knappt 2 meter bred, en dubbelriktad gång- och cykelbana som även är ett regionalt cykelstråk och ett viktigt gångstråk. 2 meter brett...

Väl uppe i gatuplanet ska man som sagt vänta på två rödljus. Deras sammanlagda period är 2 minuter och 15 sekunder. Det kan tyckas vara en liten väntetid, men om man tänker på att en cyklist i normal fart hinner nästan en kilometer på den tiden så inser man att det är en avsevärd förlängning av cykelvägen. I synnerhet för den som passerar här varje dag. Tillsammans med övriga hinder och förlängningar innebär detta att korsningen, som tidigare var en välkonstruerad och fungerande korsning, nu närmast kan liknas vid ett tvärstopp. Vill man smidigt cykla från södra till norra delen av Solna bör man helt enkelt undvika att passera här.


Det ena av de två övergångsställen man måste passera, bara för att kunna korsa Frösundaleden rakt fram. Den dubbelriktade cykelöverfarten är också smal, alldeles för smal. Till höger ser man det andra övergångsstället

Samtidigt kan vi läsa i Solnas cykelplan, att det så kallade "Solnastråket", d.v.s. cykelvägen längs Solnavägen norrut och vidare via Råsunda, är ett "Regionalt cykelstråk". Det är den högst prioriterade nivån av cykelvägar, och omskrivs såhär i cykelplanen:

"De regionala cykelstråken ska ha en god framkomlighet med en geometrisk standard som medger färd i relativt hög hastighet och få stopp."

Trots att detta cykelstråk har den allra högsta prioritetsnivån har man valt en lösning som innebär att det är helt bortprioriterat jämfört med andra trafikslag.

 


Karta över cykelstråk i Solna

Alternativet hade varit att låta spårvagnen gå i gatuplanet, som den gör resten av sträckningen. Dock ville man uppenbarligen inte att Snabbspårvägen, som är prioriterad, ska vara i vägen för bilarna. Trots att den i så fall skulle korsa Solnavägen norr om korsningen, där trafikintensiteten är lägre och där bilarna ändå måste stanna för rött. Istället har man valt att offra cykeltrafiken (och fotgängarna) helt genom att dra spårvägen under korsningen.

Man kan se fler och fler cyklister som väljer bort den krångliga och tidsödande omvägen och istället cyklar bland bilarna. Ett rationellt val, som kanske inte är bilisternas favoritvariant, men som innebär en väsentlig tidsbesparing för cyklisten. Ett annat alternativ, om man tycker det är obehagligt att cykla bland bilarna, är ju att ta bilen istället. Tråkigt att det spär på köerna för alla andra bilister, men här har ju politikerna tydligt visat vad de vill.


Till vänster två cyklister som valt bilvägen istället för att, som övriga, ta den långa, krångliga, knappt cykelbara och tidsödande cykelvägen

Man ska ju försöka se lösningar istället för problem, sägs det. Men de som utformat detta får mig tyvärr att se "trafikproblem" istället för "trafiklösning".

Detta är ännu ett exempel på att cykeltrafik är satt på undantag och får ta smulorna från bordet. Det är en cykelinfrastruktur som är mycket långt från den som målas upp i Solnas egen cykelplan.

Uppdaterad 2014-09-10 (av Krister):
Nu har Solna stad reagerat på inlägget och försöker på hemsidan förklara varför det blivit som det blivit. Så här skriver de:

Cykelvägen vid Frösundaleden/Solnavägen

I samband med att tvärbanan har nått sin slutstation vid Solna station har cykelvägarna vid korsningen Frösundaleden/Solnavägen påverkats. En av gång- och cykeltunnlarna under Frösundaleden har stängts permanent. Här har vi samlat information om cykelvägarna vid platsen.

  • Utformningen av gång- och cykelvägar vid platsen beslutades i samband med att tvärbanans detaljplan arbetades fram för omkring fyra år sedan.
  • Dragningen av tvärbanan i tunnel under gatan var nödvändig för att få en fungerande trafiksituation i korsningen. Det innebär dessvärre att den tidigare cykeltunneln under Frösundaleden var tvungen att stängas eftersom tvärbanan idag går där.
  • De fysiska begränsningarna vid platsen är det som främst påverkat utformningen av trafiklösningen, inte ekonomiska faktorer. Förutom att få alla trafikslag att samsas vid platsen går det även vattenledningar och telefoniledningar under korsningen som måste tas hänsyn till.
  • Lösningen vid platsen är en kompromiss och är inte optimal. För gående och cyklister har framkomligheten blivit försämrad jämfört med tidigare.
  • Staden tar nu fram en cykelplan för att förbättra cyklingen generellt i Solna.

 

Kommentar till Solna stads svar (av Krister 2014-09-11)

Tack för att ni reagerade och svarade så snabbt. Uppskattar att ni är så öppna och tydliga med att ”trafik” i Solna är lika med bil- och kollektivtrafik. För ni säger ju att utformningen ”var nödvändig för att få en fungerande trafiksituation i korsningen”. Vi ser ju, svart på vitt, att den fungerar inte för cykeltrafiken. Så då är slutsatsen mycket enkel att dra:

I Solna är cykel inte ett trafikslag. Inget man planerar för och skapar goda förutsättningar för. Det är så att säga inte en del av uppdraget.

Denna slutsats blir ännu lättare att dra när vi sedan går vidare i Solnas svar: ” De fysiska begränsningarna vid platsen är det som främst påverkat utformningen av trafiklösningen, inte ekonomiska faktorer”. Det vet varje yrkesman/kvinna som sysslar med trafikplanering och som ägnar en sekund åt att studera denna plats är helt fel. Det som helt och hållet styrt utformningen är framkomlighet och kapacitet för bil- och kollektivtrafik.

Och om det nu inte var ekonomiska faktorer som var begränsningen, varför flyttades inte ledningarna, varför byggdes inte gång- och cykelbroar, varför gjorde man inte en trafiklösning för alla trafikslag?

Vidare skriver Solna att det handlar om att få alla trafikslag att samsas. Det åstadkommer Solna genom att underordna och prioritera bort cykeltrafiken. Det är tydligt att vi har helt olika uppfattning om vad ”samsas” innebär.

Lösningen är inte en kompromiss, det är en kraftig undanträngning och nedprioritering av cykeltrafik (och gående) till förmån för bil- och kollektivtrafiken.

Sedan avslutas svaret med att ingjuta hopp - Solna ska ta fram en cykelplan. Det är viktigt har jag fått lära mig på de mediaträningar jag gått - avsluta alltid positivt, visa handlingskraft och hopp om framtiden.

Solna ska ta fram en cykelplan – frälsaren är här!

Det ska bli intressant att se vad Solnas cykelplan kommer fram till är nödvändigt att göra på denna plats (och många andra platser i kommunen). Blir det sminka grisen eller ett seriöst försök att komma tillrätta med alla de brister som finns i kommunen?

Avslutningsvis tycker jag ni ska läsa Cornelis Harders kommentar nedan, den är klockren om vad det hela handlar om.

 

Uppdaterad 2014-09-18 (av Krister) - Solna stad sminkar grisen!

Så kom då ännu en reaktion från Solna angående de bedrövliga förhållandena som kommunen lyckats åstadkomma för cyklisterna vid korsningen Frösundaleden/Solnavägen i samband med utbyggnaden av spårvägen.

Kommunen upprepar ännu en gång hur nödvändig lösningen var, som att det inte fanns något annat alternativ, nästan som en naturlag att det blev som det blev. Det stämmer ju inte alls och sedan inlägget skrevs har jag fått uppgifter från inblandade i projektet att ett viktigt skäl till spårvägen i tunneln är en framtida koppling till Solna centrum under jord. Detta nämner Solna ingenting om, undrar varför?

Nu ska då kommunen vidta kraftfulla åtgärder – en alternativ väg skyltas upp!

Så här skriver Solna på sin hemsida:
– Vi är mycket medvetna om den försämring som har uppstått för cyklister vid platsen och kommer nu på ett tydligt sätt via målning på vägen och skyltning leda cyklisterna en väg som förhoppningsvis blir bättre än den nuvarande, säger Fredrik Leijonmarck, trafikingenjör på Solna stad.

Den föreslagna vägen för cyklister är att vid korsningen Solnavägen/Frösundaleden ta tunneln under Solnavägen och sedan upp på Centrumslingan fram till Statoil-macken där man tar tunneln under Frösundaleden. I den tunneln ska cykel- och gångbanan separeras med ett stängsel för ökad säkerhet och bättre framkomlighet. Lösningen innebär fortsatt en omväg jämfört med ursprungssituationen, men tvingar inte cyklisterna till några stopp längs vägen.


Alternativ väg för cykeltrafik som nu ska skyltas upp

Det var ju en nätt liten omväg på si så där 400 meter med flera stycken 90-graders kurvor, en nätt liten 180-gradare och annat stök och bök på sträckan. Åtgärder som endast kan kallas för sminka grisen, vilket jag ju tidigare i en kommentar misstänkte skulle ske. Kan inte låta bli att undra om det råder lite panik på kommunen, nu när man så att säga fullständigt skitit i det blå skåpet. ”Gör nåt, bara gör nåt, vad som helst, bara något görs…”

Detta har kommunen mage att kalla:” Förbättring för cyklister vid Frösundaleden/Solnavägen”

Har ni ingen skam i kroppen?

 

Relaterade inlägg:

 

Cykelstad i växtklass!

3 sep 2014

 

Vem, jag frågar vem, kommer på den otroligt korkade idén att göra en bullerskärm av torvblock för att det ska växa i den – utmed en cykelbana?

Bullerskärmen är full av brännässlor samt hallon- och nyponbuskar med taggar. En bit in på säsongen växer de 1-2 meter in i cykelvägen. Varje år likadant. Jag felanmäler gång på gång, varje år, långt i förväg, men varje år likadant, det växer långt in i cykelvägen - då först röjs bullerskärmen...


Hej och välkommen till cykelstad i världsklass - här bränner vi dig med brännässlor och sticker dig med nyponbuskar!


Nyröjt!


Pendlingsstråk i världsklass!


Inte ens när det är röjt är det ett cykelstråk i världsklass och uppfyller inte de kriterier som anges för pendlingsstråk i Stockholms cykelplan

Detta är inte något perifert litet cykelstråk, det är ett så kallat pendlingsstråk utmed Nynäsvägen i södra Stockholm. Dessa stråk ska motsvara de stora trafiklederna för biltrafiken. Eller som det står i Stockholms cykelplan: ”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

För några veckor sedan stötte jag på den så kallade cykeljouren som finns här i staden. En cykeljour som ska utveckla drift och underhåll på de prioriterade cykelbanorna i söderort och västerort.

Föraren berättade för mig att de har inte resurser att röja en så omfattande växtlighet på en så lång sträcka (ca 250 meter). Han berättade att även DE har felanmält sträckan via stadens felanmälningsapp en längre tid men inget händer. Fast det är ju fel, det ser ni ju på bilderrna ovan, det är ju röjt nu, det tog bara någon månad. Som det gör varje år...

Det är verkligen världsklass på växtligheten i min stad

 

Relaterade inlägg:

 

 

Gatubanta - så enkelt, så bra!

2 sep 2014

 

Se, svårare än så här behöver det inte att vara. Bara att sätta i gång!

Folkungagatan


Före


Efter


Före


Efter


Före


Efter

Lilla Västerbron


Före


Efter

Skanstullsbron


Före


Efter


Här kommer en liten önskelista på andra platser jag tycker kan gatubantas:


Skeppsbron


Långholmsgatan


Vasagatan


Klarabergsgatan


Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden


Strömbron


Hornsgatan

Liljeholmsbron


Karlbergsvägen


Munkbron


S:t Eriksgatan


Skanstullsbron, östra sidan


Vasabron


Västerbron


Sveavägen


Kungsgatan


Stadsgårdsleden

 

Det var ett litet axplock på sträckor som bör gatubantas. Vilka sträckor vill du lägga till?

 

 

 

 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!