Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Fossila oljetankar

20 dec 2014

 

"Om man betraktar trafikrummets nuvarande utseende som en indikator på tillståndet vad gäller kunskap och värderingar så blir det mer intressant.

Fossil kunskap och fossila värderingar är starka uttryck, men de för tanken vidare till våra oljetankar. De senaste 50 årens samlade inriktning mot bilen som mått för vårt stadbyggande och för våra gaturum är så inpräglat i oss att vi inte kan se det. En dimridå, det krävs kraftig påverkan av kunskap och värderingar för att skingra denna. Tillståndet i gaturummet är i balans med den kunskap och de värderingar vi har bakom oss, men inte med det vi ser framför oss. Den fossila planeringen rullar vidare med stor kraft och behöver en tuva för att rubbas."

Och nu är det full fart på Förbifarten...


Förbifart Stockholm. Illustratör: Tomas Öhrling/Trafikverket

Tack Roger för din visdom och dina kloka ord!

 

 

Tomten – här är min önskelista

19 dec 2014

 

Nu har tomten förhoppningsvis fått min önskelista. Borde vara en enkel match för honom och hans nissar att fixa till julafton. Så här ser önskelistan ut:

Jag vill ha breda cykelvägar:

Jag vill ha cykelvägar separerade från gående:

Jag vill ha prioritet när jag cyklar över gatan:

Jag vill ha raka och gena cykelvägar:

Jag vill ha cykelvänliga trafiksignaler:

Jag vill ha bra och säkra cykelparkeringar:

Jag vill kunna ta med cykeln i kollektivtrafiken:

Jag vill ha bra belysning på cykelvägen:

Jag vill ha servicestationer:

Jag vill ha bra drift och underhåll på cykelvägarna:

Jag vill kunna cykla mot enkelriktat:

Jag vill ha cykelvänliga och säkra bilhinder på cykelvägarna:

Jag vill ha det där lilla extra:

 

Tomten, jag har varit så snäll, i så många år. Detta borde inte vara omöjligt för dig och dina nissar att åstadkomma!

 

Önskar er en God Jul och Gott Nytt År!

 

Bildkällor: BicycleDutch, Fietsberaad, Jennie Fasth, Chris Keulen, Copenhagenize, Tekniska Verken Linköping, OKQ8

 

 

 

Nya Slussen - Julpaus!

17 dec 2014

 

Granskningen av Nya Slussen och cykel tar nu en liten julpaus. Efter nyår kommer flera nya avsnitt i serien om cykelförutsättningarna i Nya Slussen.

Här kan ni läsa del 1 - 3:


Det är många cyklister som passerar Slussen i dag. År 2030 beräknas de vara mer än dubbelt så många. Kommer Nya Slussen vara dimensionerat och ändamålsenligt utformat för det stora antalet cyklister?

 

 

 

 

Samtal om cykel

16 dec 2014

 

För ett tag sedan träffade jag Patrik Kronqvist, ledarskribent på Expressen, och vi hade ett samtal om cykel och dess roll i samhället. Här kan ni lyssna på vårt samtal.

Trevlig lyssning!

 

 

 

Trafikkontoret förbättrar ”förbättringen”

11 dec 2014

 

För ett tag sedan skrev jag ju ett inlägg om att Trafikkontorets så kallade förbättring ledde till sämre förhållande för gående och cyklister samt att avstegen från vad som beslutats i stadens cykelplan var stora.

Nu börjar det hända saker på platsen, så här såg det ut i morse när jag skulle passera cykelpassagen:

Avstängt och uppgrävt!

Det verkar som cykelpassagen ska breddas och att kurvan på cykelbanan innan passagen ska få en bättre radie. Sen återstår att se om stora och siktskymmande skyltarna flyttas eller byts ut. Är inte lika säker på att passagen kommer att hastighetssäkras och att väjning för biltrafiken införs så som cykelplanen anger.

Får säkert anledning att återkomma i detta fall.

 

Relaterade inlägg:

 

 

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!