Krister Isaksson
Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!
Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Augusti 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Februari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > Oktober 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > Januari 2016
- > December 2015
- > November 2015
- > Oktober 2015
- > September 2015
- > Augusti 2015
- > Juli 2015
- > Juni 2015
- > Maj 2015
- > April 2015
- > Mars 2015
- > Februari 2015
- > Januari 2015
- > December 2014
- > November 2014
- > Oktober 2014
- > September 2014
- > Augusti 2014
- > Juli 2014
- > Juni 2014
- > Maj 2014
- > April 2014
- > Mars 2014
- > Februari 2014
- > Januari 2014
- > December 2013
- > November 2013
- > Oktober 2013
- > September 2013
- > Augusti 2013
- > Juli 2013
- > Juni 2013
- > Maj 2013
- > April 2013
- > Mars 2013
- > Februari 2013
- > Januari 2013
- > December 2012
- > November 2012
- > Oktober 2012
- > September 2012
- > Augusti 2012
- > Juli 2012
- > Juni 2012
Mest lästa
- Trafikverket - det gick åt helvete
- Från elände till dröm – signerat Trafikverket
- Kan det bli mer fel?
- Bygg så kommer de. Del 2
- "Du ska ha ringklocka på cykeln"
- Drömhuset - är detta Sveriges bästa arbetsplats?
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Kan det bli mer fel? Del 3
Etiketter
- > 2+1-väg
- > Arbetsgivare
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belysning
- > Bicycling
- > Bilhinder
- > Botkyrka
- > Broar
- > cargobike
- > Cykelbloggare
- > Cykelbox
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > Cykelstad
- > Cykeltunnel
- > Cykelöverfart
- > Cykla höger vid rött
- > Cykla med barn
- > Cykla till jobbet
- > Cykla till skolan
- > Cyklande barn
- > Danmark
- > Davos
- > Debatt
- > Design
- > Desire lines
- > Drift & underhåll
- > Däck
- > Elcykel
- > Felanmälningssystem
- > Framkomlighet
- > Gatubantning
- > Groningen
- > Grus
- > Gå på cykelbanan
- > Gång- och cykelbana
- > Gästbloggare
- > Hinder på cykelbanan
- > Hinderbana
- > Hjälm
- > Hjälmlag
- > Holland
- > Humor
- > hållbart samhälle
- > Kläder
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > Lövhalka
- > Media
- > Miljö
- > Motormännen
- > Nacka
- > Nationell cykelstrategi
- > Nederländerna
- > New York
- > Nollvisionen
- > Norra Djurgårdsstaden
- > Nya Slussen
- > Omklädningsrum
- > Packning
- > Polisen
- > Politik
- > Popup-cykelbana
- > Regional cykelplan
- > Regionala cykelstråk
- > Rullstolscykel
- > Ryggsäck
- > Rödljuscykling
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > Självkörande fordon
- > Skärmar
- > Snabbcykelväg
- > Sollentuna
- > Solna
- > Sopsaltning
- > Sportcyklist
- > Stella Fare
- > Stockholm
- > Stockholms Handelskammare
- > Stolpar i cykelbanan
- > Svensk Cykling
- > Svängfest
- > Torkrum
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Täby
- > Tävling
- > USA
- > Vintercykling
- > Vinterpendling
- > Vinterväghållning
- > VTI
- > Vägarbeten
- > Väjningsplikt
- > Västerbron
- > Växtlighet
- > Åland
- > Önskelista
City Bikes i Stockholm firar 10 år
För tionde året i rad drar det ihop sig till säsongspremiär för City Bikes. Den 1 april öppnar Sveriges största lånecykelsystem för säsongen 2015. I år med drygt 20 nya stationer.
City Bikes har funnits i Stockholm sedan 2006. Utöver täckningen i innerstan har systemet ytterligare utökats i Söderort och Västerort. Förstärkningar har även gjorts i innerstan.
”Vi är mycket glada att tillsammans med Stockholms stad fortsätta utvecklingen av cykelsystemet och göra lånecyklarna tillgängliga för ännu fler invånare. Att påbörja eller avsluta pendling med lånecyklarna är ett fantastiskt alternativ för både människa och miljö”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.
Användandet av lånecyklarna slog under 2014 alla rekord med över en halv miljon lån och en 24 % ökning i kortförsäljning. Sammanlagt cyklade låntagarna 199.000 timmar.
"Den fortsatt ökade tillgängligheten av cyklar och smidig kortförsäljning bl.a genom samarbetet med 7-Eleven och Pressbyrån (Reitan) gör det enklare än någonsin tidigare att köpa kort och börja använda lånecyklarna. Nu siktar vi på nya rekord till förmån för Stockholm och dem som rör sig här!”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.
Trafikverket: Vi skyddar bilister, inte cyklister
Detta kan vi läsa i Norrköpings Tidningar angående utbyggnaden av 2+1-väg och en gång- och cykelväg på Riksväg 51. Trafikverkets hantering av cykeltrafik, särskilt i samband med 2+1-vägar, är som jag tidigare skrivit under all kritik.
Här dånar långtradarna fram. Inget skyddsräcke för cyklister och inget vinterunderhåll. Anses för dyrt. Det är så Trafikverket arbetar för ett ökat och säker cyklande... Foto: Mikael Grip
Följt regelkrav för den här typen av gång- och cykelväg säger projektledare. Så låt oss då titta i Trafikverkets publikation Vägar och gators utformning (VGU):
Se där, ett räcke mellan vägbanan och gång- och cykelvägen! Kanske läser jag och Trafikverket olika publikationer eller så läser vi dem på olika sätt...
Så här arbetar alltså Trafikverket med regeringsuppdraget ökat och säkert cyklande.
Relaterade inlägg:
- 2+1-cyklister efterlyses
- Trafikverkets dubbla budskap – snöröjningen duger
- Trafikverket - vill ni döda cyklister?
- Här går det åt helvete för cyklister
- Statens havererade cykelpolitik
Lägg ut, LÄGG UT!
Det står två cyklar parkerade i Järnvägsparken. Två som hittat cykeloasen i Järnvägsöknen. Ett och ett halvt år efter invigningen av cykelparkeringen.
Skynda alla andra om ni ska få någon plats, bara 82 lediga platser kvar nu…
Relaterade inlägg:
- Vill du parkera här?
- Nya moderaterna har rätt, det behövs fler jobb för att finansiera moderat cykelpolitik
- Räcket - bästa cykelstället?
- Cykelparkering vid kollektivtrafik
- Ibland är det bra med tak över huvudet
- Så här går det utan cykelparkeringsnorm
- Det blir som man planerar...