Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Var med och påverka cykling i västerort

28 apr 2015

 

Cyklar du i västerort i Stockholm? Har du idéer, synpunkter och förslag på förbättringar på cykelvägen som går mellan Hässelby och Rålambshovsparken?


Hässelbystråket mellan Hässelby och Rålambshovsparken

Kom på workshop som Trafikkontoret och Sweco arrangerar den 20 maj och dela med dig av dina idéer och synpunkter. Se mer information plus anmälan här.

 

 

 

Skrotcyklar och långparkerare ska väck

23 apr 2015

 

Nu ska Stockholms stad röja bort cykelvraken. Så här står det på stadens intranät:

Nu kommer vi att börja flytta övergivna cyklar vid olika cykelparkeringar i staden.

Nu snyggar vi till stadens cykelparkeringar och gör det enklare för stadens cyklister att hitta parkeringar. Detta innebär att nya parkeringar byggs, men även att befintliga parkeringar underhålls och att cyklar som inte används tas bort.

Skyltar kommer sättas upp för att informera cyklisterna. De cyklar som bedöms vara långtidsuppställda kommer förses med en specialtejp så att ägarna förvarnas om att just deras cykel är på väg att flyttas.

Ägarna till cyklarna får sedan minst sju dagar dagar på sig att ta bort tejpen. Om tejpen fortfarande sitter kvar efter att sju dagar har gått, så kommer cyklarna tas om hand av staden. Cyklarna förvaras i Lunda industriområde i Spånga.

Det är med stöd av lagen om flyttning av fordon, som vi kan ta hand om cyklarna. Som ett led i stadens cykelplan ingår det att göra det enklare för cyklister att hitta cykelparkeringar.

Cyklister som har fått sina cyklar bortforslade kommer kunna återfå sina cyklar om de kan uppge märke, färg, modell, ramnummer samt matcha låset mot nyckeln. Det kommer kosta 300 kr att kvittera ut sin cykel.


Snart är den borta! Foto: Lars Epstein DN

Bra! Nu blir det mer plats för oss som använder cykeln och behöver plats att parkera den.

 

Relaterade inlägg:

 

Cyklister är de mest utsatta vid vägarbeten

21 apr 2015

Har skrivit en debattartikel i Expressen om vägarbeten och vad de innebär för de som cyklar. Cykelolyckor är den vanligaste olyckstypen vid vägarbeten visar studier från Trafikverket och Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI). Av samtliga olyckor vid vägarbeten i kommuner är det i 40 procent av fallen en cyklist som skadas.

Ni kan läsa artikeln här 

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 

 

 

Forskare: ”Sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln”

13 apr 2015

 

Det blir sex gånger dyrare för dig och samhället om du tar bilen istället för cykeln. Det visar en studie av cykelstaden Köpenhamn som lundaforskaren Stefan Gössling analyserat. Därmed har man för första gången fått en prislapp på hur mycket bilen kostar jämfört med cykeln.

I den jämförande studien har Stefan Gössling från Lunds universitet tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland undersökt en kostnad-nytta-analys som Köpenhamns kommun använder för att bedöma om ny cykelinfrastruktur ska byggas. Det vill säga hur mycket bilen kostar samhället och vilka fördelar den har jämfört med cykeln när det gäller bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel i Köpenhamn.

Sammanfattningsvis visar studien att bilen har en mer negativ påverkan på samhällsekonomin jämfört med cykeln:
– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 Euro, medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas.

– Kostnad-nytta-analysen i Köpenhamn visar att investeringar i cykelinfrastruktur och cykelvänlig politik är ekonomiskt hållbart och ger hög avkastning, skriver Stefan Gössling. 

Kostnad-nytta-analysen (Cost-benefit-analys, CBA) är en metod som används för att beräkna samhällsnyttan vid infrastruktursatsningar.

 

Läs mer om studien Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles i den ansedda internationella tidskriften Ecological Economics. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800915000907)

Källa: Pressmeddelande LU

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Förbifart cykel

13 apr 2015

 

Svängfest - här ser vi en flygbild på hur ett så kallat pendlingsstråk för cykel går:

Fyra tvära svängar, trixa sig genom parkerade bilar på lokalgatan, sedan cykla i blandtrafik på lokalgata och sen ta sig över en högerreglerad fyrvägskorsning. På vintern är snöröjningen många gånger usel på lokalgatan. Parallellt går E4/E20 spikrakt – det är Bikes vs Cars.

Nu har saker hänt, Förbifart cykel är byggd:


Grönt streck = Förbifart cykel

Rakt och gent. Bättre framkomlighet, kortare restid och trafiksäkerhetseffekten av denna åtgärd är en reduktion av personskador med 30 procent.


Vy mot söder. Förbifart cykel – den nya gång- och cykelbron

Till höger svänger den tidigare cykelvägen av ner till fyrvägskorsningen

Vy från nya gång- och cykelbron över fyrvägskorsningen som man nu slipper korsa

Fyrvägskorsningen och lokalgatan fylld med parkerade bilar

Vy mot norr. Förbifart cykel rakt fram. Till vänster den tidigare cykelvägen och lokalgatan

Detta vill jag se mer av!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!