Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Stilstudie

27 maj 2015

 

Underbart att se alla dessa cyklister. Vilken mångfald!

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Cykeln snabbast (igen)

19 maj 2015

 

I morse var det ett inslag i SVT, en ”tävling” mellan cykel och kollektivtrafik. Mellan Huddinge i södra Storstockholm och Hornstull på Södermalm skulle Mattias Bengtsson Byström cykla och samma sträcka skulle SVT-reportern Emil Hellerud åka kollektivt. En sträcka på ca 11,5 km att cykla. Det hela slutade med att Mattias stod och väntade på Emil vid tunnelbanan i Hornstull, nyduschad och ombytt. Cykelresan tog 25 minuter, resan med kollektivtrafik tog 45 minuter - utklassning!

Cykeln är konkurrenskraftig mot både bil och kollektivtrafik på resor upp till ca 15-20 km. Särskilt i rusningstrafiken. Det kan illustreras genom denna kartbild:

Tänk om det sedan fanns ett riktigt bra regionalt cykelvägnät. Väl anpassat och utformat för cykeltrafik. Hur snabbt och enkelt skulle det då inte vara att cykla! Till liten kostnad för samhället och till stor nytta för samhället.

Här kan du se inslaget i SVT.

Nästa gång hoppas vi att SVT tar med en bil och förare i tävlingen!

 

Andra inslag där cykeln är snabbast:

 

Den nya tiden är här

18 maj 2015

Så är det. Nu kommer cykel på bred front. Miljarder kommer att regna över cykelåtgärderna. Våra städer kommer inom kort att drälla av människor som cyklar. Våra landsvägar är fulla med människor som är ute och motionerar. Och utmed våra 2+1-vägar finns snart underbar cykelinfrastruktur.

Det är nya tider för svensk transportpolitik. Det är vad klockan ovan visar!

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

Tack Roger för fin bild!

 

Cykeltrafiken får det som blir över

11 maj 2015

 

Det blir inte mycket tydligare än så här. Bilderna är från 30- och 40-talet i Stockholm och visar Riddarholmskanalen och Munkbron.

 
Riddarholmskanalen, båtar förtöjda vid den smala kajen. Foto: Stockholmskällan


Riddarholmskanalen och Munkbron, fullt av människor som cyklar. Foto: Stockholmskällan

När cykeltrafiken ska få plats i våra städer så får den många gånger ta det som blir över. Som i detta fall, en kaj som inte längre är i drift då kanalen sedan länge försvunnit. En kaj som inte byggts för fordonstrafik och då inte heller är särskilt lämpad för cykeltrafik. Men hej, cykelbanan tar ju inte yta från eller påverkar biltrafiken så då är det ju ok. En biltrafik som för övrigt har 10 stycken körfält i detta snitt, dvs cirka 40-45 meter.

Cykeltrafiken får nöja sig med en yta på 2.2 meter, dubbelriktat...


Kajen som blev cykelbana. Nu ett av Stockholms mest trafikerade cykelstråk... Foto: SBK


Foto: Luca Mara


Foto: Joakim von Scheele


Inte så ofta vi ser en mur sticka rakt ut i ett körfält för biltrafiken. Men där cykeltrafiken ska färdas... Foto: Joakim von Scheele

Vågar vi hoppas på en förändring och en förbättring av detta högfrekventerade cykelstråk inom kort?

Varför inte en helt ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Som cykelslangen i Köpenhamn. Om inte det passar så går det ju alltid att ta körfält på Centralbron eller Munkbron och göra till bra cykelbanor. Enkelt om man vill.

 

Relaterade inlägg:

 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!