Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Stilstudie

27 maj 2015

 

Underbart att se alla dessa cyklister. Vilken mångfald!

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Cykeln snabbast (igen)

19 maj 2015

 

I morse var det ett inslag i SVT, en ”tävling” mellan cykel och kollektivtrafik. Mellan Huddinge i södra Storstockholm och Hornstull på Södermalm skulle Mattias Bengtsson Byström cykla och samma sträcka skulle SVT-reportern Emil Hellerud åka kollektivt. En sträcka på ca 11,5 km att cykla. Det hela slutade med att Mattias stod och väntade på Emil vid tunnelbanan i Hornstull, nyduschad och ombytt. Cykelresan tog 25 minuter, resan med kollektivtrafik tog 45 minuter - utklassning!

Cykeln är konkurrenskraftig mot både bil och kollektivtrafik på resor upp till ca 15-20 km. Särskilt i rusningstrafiken. Det kan illustreras genom denna kartbild:

Tänk om det sedan fanns ett riktigt bra regionalt cykelvägnät. Väl anpassat och utformat för cykeltrafik. Hur snabbt och enkelt skulle det då inte vara att cykla! Till liten kostnad för samhället och till stor nytta för samhället.

Här kan du se inslaget i SVT.

Nästa gång hoppas vi att SVT tar med en bil och förare i tävlingen!

 

Andra inslag där cykeln är snabbast:

 

Den nya tiden är här

18 maj 2015

Så är det. Nu kommer cykel på bred front. Miljarder kommer att regna över cykelåtgärderna. Våra städer kommer inom kort att drälla av människor som cyklar. Våra landsvägar är fulla med människor som är ute och motionerar. Och utmed våra 2+1-vägar finns snart underbar cykelinfrastruktur.

Det är nya tider för svensk transportpolitik. Det är vad klockan ovan visar!

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

Tack Roger för fin bild!

 

Cykeltrafiken får det som blir över

11 maj 2015

 

Det blir inte mycket tydligare än så här. Bilderna är från 30- och 40-talet i Stockholm och visar Riddarholmskanalen och Munkbron.

 
Riddarholmskanalen, båtar förtöjda vid den smala kajen. Foto: Stockholmskällan


Riddarholmskanalen och Munkbron, fullt av människor som cyklar. Foto: Stockholmskällan

När cykeltrafiken ska få plats i våra städer så får den många gånger ta det som blir över. Som i detta fall, en kaj som inte längre är i drift då kanalen sedan länge försvunnit. En kaj som inte byggts för fordonstrafik och då inte heller är särskilt lämpad för cykeltrafik. Men hej, cykelbanan tar ju inte yta från eller påverkar biltrafiken så då är det ju ok. En biltrafik som för övrigt har 10 stycken körfält i detta snitt, dvs cirka 40-45 meter.

Cykeltrafiken får nöja sig med en yta på 2.2 meter, dubbelriktat...


Kajen som blev cykelbana. Nu ett av Stockholms mest trafikerade cykelstråk... Foto: SBK


Foto: Luca Mara


Foto: Joakim von Scheele


Inte så ofta vi ser en mur sticka rakt ut i ett körfält för biltrafiken. Men där cykeltrafiken ska färdas... Foto: Joakim von Scheele

Vågar vi hoppas på en förändring och en förbättring av detta högfrekventerade cykelstråk inom kort?

Varför inte en helt ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Som cykelslangen i Köpenhamn. Om inte det passar så går det ju alltid att ta körfält på Centralbron eller Munkbron och göra till bra cykelbanor. Enkelt om man vill.

 

Relaterade inlägg:

 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!