Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Den så viktiga skyddsremsan

21 apr 2016

Idag är det en artikel i DN som bland annat tar upp olyckor där cyklister ”dörras”.


Det vill säga ouppmärksamma bilförare/passagerare slår upp bildörren utan att se sig för och cyklisterna kolliderar med dörren.

Denna olyckstyp har varit känd länge inom cykelplanering och trafiksäkerhetsarbetet. Och därför finns det med i till exempel Stockholms stads handbok för utformning av cykelinfrastruktur - Cykeln i staden. Det kallas för skyddsremsa. Och det ser ut så här:

På detta sätt byggs det alltså in en säkerhetszon. En zon som gör att bilistens/passagerarens ouppmärksamhet inte får allvarliga konsekvenser för cyklisten. Utfallet av dessa skyddsremsor är mycket positiva visar studier. Särskilt när man går från cykling i blandtrafik till cykling på cykelbana eller cykelfält.

Och så här ser det ut när man struntar i att bygga denna säkerhetszon:

Det är bland annat därför det är så viktigt att följa handböckerna. Utformningsprinciperna, måtten, råden och riktlinjerna i dessa handböcker står ju inte där för skojs skull, för att det är hittepå. De står där för att skapa grundläggande förutsättningar för säker och funktionell cykling. Men tyvärr så ser vi att det gång på gång görs avsteg från dessa mått. Ofta av människor som inte har tillräcklig kunskap och kompetens att bedöma vad dessa avsteg får för konsekvenser. De är inte heller särskilt intresserade att lyssna eller ändra sig när andra påtalar konsekvenserna för dem. Och resultatet av dessa avsteg? Människor kommer till skada.

 

Relaterade inlägg:

 

Älskar min lycra

21 apr 2016

Nu börjar den bästa tiden. Värmen stiger och jag kan börja plocka av mig kläder. Till slut är det så varmt att jag kan färdas i korta cykelbyxor och cykeltröja. Det är för mig en underbar känsla. Att med sköna och ändamålsenliga kläder få sätta mig på min cykel, en cykel som är anpassad och inställd efter mig, är en fantastisk upplevelse. När jag sedan klickat i skorna i pedalerna, tar några tramptag och cykeln skjuter fart då känner jag att jag lever.

Nya Slussen – hur blir det för cykel?

14 apr 2016

2015 skrev jag en serie inlägg om Nya Slussen och cykel. Min slutsats var att det ser inte särskilt lovande ut för Sveriges största cykelknutpunkt. Sedan tillsatte staden en expertgrupp som bland annat skulle belysa förutsättningarna för cykeltrafiken i Nya Slussen. Expertgruppens dom var även den att det fanns en hel del brister för cykeltrafiken.

Och det hela ledde till att projektet fick i uppdrag att se över cykellösningarna och återkomma med nya lösningar. Allt för att man från början inte hade gjort sin hemläxa och som så många gånger förr satt cykeltrafiken på undantag. Nya Slussen är i allra högsta grad ett resultat av traditionell prognosplanering när det gäller trafiksystemet och med utgångspunkt från biltrafiken.

Dessa nya lösningar för cykeltrafiken finns dock ännu inte på papper:

Besked från Slussenprojektet den 13 april att det ännu inte finns några nya cykellösningar

Arbetet med att riva Slussen pågår för fullt men vi har ingen aning hur stora delar av framtidens cykellösningar ser ut för Nya Slussen. Är det inte lite märkligt att vi 2016 inte vet hur det kommer att se ut och kommer att bli? Det tycker jag.

Och för mig visar det ännu en gång att cykel är satt på undantag och har varit det under hela projektets gång. Annars skulle ju inte denna översyn behövas, då skulle ju saken redan varit biff. Jag har heller inga större förhoppningar om att den översyn som nu pågår kommer leda till särskilt stora förbättringar för cykeltrafiken, tror inte staden och dess förvaltningar är redo för de omfattande grepp som är nödvändiga för att få det att fungera bra – blir nog mest lite sminka grisen åtgärder.

Men överraska mig gärna Stockholms stad, Slussenprojektet och Trafikkontoret! Ta fram några riktigt bra cykellösningar för Nya Slussen.

Gör mittkörfält och mitthållplatser för busstrafiken. Gör breda enkelriktade cykelbanor, väl separerade från gående och hållplatser. Gör en ny förbindelse mellan Skeppsbron och Stadsgårdsleden. Gör väl utformade och väl dimensionerade korsningslösningar för cykeltrafiken, det kommer att behövas med 53 000 cyklister per dygn. Ta bort kör- och svängfält för biltrafiken – det är kapacitet som kan användas på ett bättre sätt, mer i linje med stadens styrdokument som ju säger att cykel, gång och kollektivtrafik ska prioriteras. Se bara vad som kan göras på Klarabergsgatan - biltrafiken tas bort.


Detta är vad som väntar Nya Slussen. 53 000 cyklister per dygn som det var i slutet av 40-talet. Och absolut inga av de cykellösningarna som föreslås är dimensionerade för detta... 

Vad jag inte vill se i Nya Slussen är cykelfält mellan bussar, hållplatser och svängfält. Jag vill inte se tokigheter som leder till dålig tillgänglighet för cykeltrafiken, som till exempel dubbelriktade cykelbanor på Katarinavägen. Jag vill inte se signalmagasin för cykel som är för små, har dålig geometrisk utformning och där det saknas en analys av kapaciteten och framkomligheten för cykeltrafiken.

Så om ni har gjort er hemläxa väl denna gång kommer jag få se mycket bra och lite dåligt!

Snälla, överraska mig denna gång!

 

Relaterade inlägg om Nya Slussen:

 

”Det finns ingen cykelkultur i Stockholm”

12 apr 2016

Så är rubriken i DN idag.

Och med "cykelkultur" menas då hur cyklisterna beter sig (ofta då generaliserat till ALLA cyklister) och gärna med stöd av några pratglada poliser. För mig är cykelkultur något mer än hur vissa cyklister beter sig. Det är bland annat hur cykelinfrastrukturen är planerad, byggd och underhållen. Här kan vi ju studera Solna som det strålande exemplet på hur man bygger "cykelkultur" eller Stockholms stads hanterande av pendlingsstråket, det viktigaste av viktiga, i söderort. Det är också hur motorfordonsförare och gående interagerar och beter sig i relation till cykeltrafiken. Det är hur polismyndigheten uppträder och uttalar sig när det gäller cykeltrafik. Det handlar också om hur lagstiftaren hanterar cykeltrafiken i trafiklagstiftningen. Och när vi då studerar den lite större bilden än i dagens DN så ser vi kanske en liten annan bild träda fram när det gäller Stockholms så kallade cykelkultur...

Detta mina vänner är också en del av Stockholms så kallade cykelkultur.

Titta gärna på några av länkarna nedan, de ger en ännu utförligare bild av "cykelkulturen".


Relaterade inlägg:


Spår av cyklister, många cyklister

6 apr 2016


Uppdaterat 2017-02-17

Spåret är tillbaka! Nu redan i februari. Det stora antalet cyklister som färdas här blåser rent en smal strimma. En strimma som alla vill cykla i. För ingen vill ju cykla på grushavet. Ett grus som inte gör någon som helst nytta - tvärtom, gruset ökar bara olycksrisken.


Ett grus som kommer ligga här till i maj. Till maj!

Allt detta grus skulle vi slippa om cykelvägarna sopsaltades. DET är en metod för ökat och säkert cyklande.


2017-02-17 

Ursprungligt inlägg 2016-04-06:

Det här älskar jag. Inte att det är tonvis med farligt grus på cykelbanorna, utan spåret. Spåret som visar att här färdas cyklister, massor av cyklister. För det krävs en hel del cyklister för att dessa spår ska uppstå. Spåren lös helt med sin frånvaro för 10 år sedan, då var antalet cyklister inte tillräckligt för att få till dessa spår. Men nu är vi så många att spåren bildas.

Och alla vill färdas i dessa spår, så det blir ju lite smalt...

Och detta finns på många sträckor, ett tydligt tecken på att cyklister inte gillar grus.


Relaterade inlägg:



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!