Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Väjningsplikt - massor av väjningsplikt!

27 maj 2019

Det här är så bra, så himla bra. Jag har flera gånger skrivit om det tidigare - det ska vara enkelt och tydligt vad som gäller när man ska ta sig över gatan. På fler och fler platser i Stockholm börjar nu detta dyka upp:

Väjningsplikt för fordon som korsar cykelbanan. Inga hittepåskyltar, inga konstigheter. En väl etablerad trafikregel och vägmärke - väjningsplikt. Till och med ett internationellt vägmärke - viktigt att så många som möjligt fattar vad som gäller.

Så här kan det se ut med väjningsplikt vid Västerbronedfarten:

Nu hoppas jag att det kommer fler och fler sådana här platser runt om i staden och ute i landet!

Relaterade inlägg:

Nya Slussen - det blir ingen gång- och cykelramp

22 maj 2019

Ni kommer kanske ihåg beslutet att gång- och cykelbron i Nya Slussen ska breddas och att gång- och cykelrampen med sin branta lutning och farliga korsning ska förbättras. Fast jag kan förstå om ni inte kommer ihåg – det är snart 4 år sedan beslutet fattades. Och absolut ingenting har hänt. Så här säger projektet:

Nu ska ni få min ”kvalificerade bedömning” av situationen. Det har aldrig varit projektets avsikt att följa och förverkliga beslutet att bredda bron, förbättra rampen och göra en säker korsning. Man till och med skrev ner den befintliga prognosen för cykeltrafikens utveckling för att den ska passa deras agenda bättre. Och här har projektet haft fullt stöd av de tidigare ordförandena i Exploateringsnämnden. Man kan så att säga inte som förvaltning och tjänstemän obstruera på detta sätt utan att högsta hönset håller en bakom ryggen.

Vad blir då projektets lösning på den farliga och dysfunktionella korsningen mellan bro och ramp samt att rampen har en lutning på 10 procent?

De kommer helt enkelt plocka bort gång- och cykelrampen: 


Min "kvalificerade bedömning": gång- och cykelrampen försvinner

Vips så är problemen med den branta lutningen och farliga korsningen borta! Och konsekvenserna för gång- och cykeltrafiken då rampen försvinner? Det bryr sig projektet inte om. Ingen konsekvensanalys och eller redovisning kommer att ske – det räcker så att säga att man ”trollat bort problemet”. Eventuella nya problem och brister som detta trolleritrick medför är det noll fokus på. Det är ju bara landets absolut största cykelknutpunkt man arbetar med...

Människor får helt enkelt gå och cykla en annan väg – utan att vi tar reda på konsekvenserna och gör eventuella åtgärder till följd av dessa ändrade rörelsemönster. Det är bara 5 000 cyklister om dygnet som ska cykla på rampen och som nu får leta sig fram på andra vägar.

Kanske har jag helt fel och vi kommer att få se en breddning av bron och en funktionell ramp med en säker korsning - men det tror jag inte att jag har. Det finns så att säga ingen rimlig och vettig anledning till att det tar över fyra år innan vi har en ny utformning av bro och ramp. En bro och ramp som sedan ska projekteras och konstrueras. Som sedan ska beställas och byggas. För att sedan skeppas till bygget.

Tvärtom, hade projektet haft för avsikt att följa beslutet hade vi haft svaret på den nya lösningen för länge sedan.

Relaterade inlägg:



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!