Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Väjningsplikt - massor av väjningsplikt!

27 maj 2019

Det här är så bra, så himla bra. Jag har flera gånger skrivit om det tidigare - det ska vara enkelt och tydligt vad som gäller när man ska ta sig över gatan. På fler och fler platser i Stockholm börjar nu detta dyka upp:

Väjningsplikt för fordon som korsar cykelbanan. Inga hittepåskyltar, inga konstigheter. En väl etablerad trafikregel och vägmärke - väjningsplikt. Till och med ett internationellt vägmärke - viktigt att så många som möjligt fattar vad som gäller.

Så här kan det se ut med väjningsplikt vid Västerbronedfarten:

Nu hoppas jag att det kommer fler och fler sådana här platser runt om i staden och ute i landet!

Relaterade inlägg:

Nya Slussen - det blir ingen gång- och cykelramp

22 maj 2019

Ni kommer kanske ihåg beslutet att gång- och cykelbron i Nya Slussen ska breddas och att gång- och cykelrampen med sin branta lutning och farliga korsning ska förbättras. Fast jag kan förstå om ni inte kommer ihåg – det är snart 4 år sedan beslutet fattades. Och absolut ingenting har hänt. Så här säger projektet:

Nu ska ni få min ”kvalificerade bedömning” av situationen. Det har aldrig varit projektets avsikt att följa och förverkliga beslutet att bredda bron, förbättra rampen och göra en säker korsning. Man till och med skrev ner den befintliga prognosen för cykeltrafikens utveckling för att den ska passa deras agenda bättre. Och här har projektet haft fullt stöd av de tidigare ordförandena i Exploateringsnämnden. Man kan så att säga inte som förvaltning och tjänstemän obstruera på detta sätt utan att högsta hönset håller en bakom ryggen.

Vad blir då projektets lösning på den farliga och dysfunktionella korsningen mellan bro och ramp samt att rampen har en lutning på 10 procent? De kommer helt enkelt plocka bort gång- och cykelrampen: 


Min "kvalificerade bedömning": gång- och cykelrampen försvinner

Vips så är problemen med den branta lutningen och farliga korsningen borta! Och konsekvenserna för gång- och cykeltrafiken då rampen försvinner? Det bryr sig projektet inte om. Ingen konsekvensanalys och eller redovisning kommer att ske – det räcker så att säga att man ”trollat bort problemet”. Eventuella nya problem och brister som detta trolleritrick medför är det noll fokus på. Det är ju bara landets absolut största cykelknutpunkt man arbetar med...

Människor får helt enkelt gå och cykla en annan väg – utan att vi tar reda på konsekvenserna och gör eventuella åtgärder till följd av dessa ändrade rörelsemönster. Det är bara 5 000 cyklister om dygnet som ska cykla på rampen och som nu får leta sig fram på andra vägar.

Kanske har jag helt fel och vi kommer att få se en breddning av bron och en funktionell ramp med en säker korsning - men det tror jag inte att jag har. Det finns så att säga ingen rimlig och vettig anledning till att det tar över fyra år innan vi har en ny utformning av bro och ramp. En bro och ramp som sedan ska projekteras och konstrueras. Som sedan ska beställas och byggas. För att sedan skeppas till bygget. Tvärtom, hade projektet haft för avsikt att följa beslutet hade vi haft svaret på den nya lösningen för länge sedan.

Relaterade inlägg:



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!