Krister Isaksson
Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!
Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Augusti 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Februari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > Oktober 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > Januari 2016
- > December 2015
- > November 2015
- > Oktober 2015
- > September 2015
- > Augusti 2015
- > Juli 2015
- > Juni 2015
- > Maj 2015
- > April 2015
- > Mars 2015
- > Februari 2015
- > Januari 2015
- > December 2014
- > November 2014
- > Oktober 2014
- > September 2014
- > Augusti 2014
- > Juli 2014
- > Juni 2014
- > Maj 2014
- > April 2014
- > Mars 2014
- > Februari 2014
- > Januari 2014
- > December 2013
- > November 2013
- > Oktober 2013
- > September 2013
- > Augusti 2013
- > Juli 2013
- > Juni 2013
- > Maj 2013
- > April 2013
- > Mars 2013
- > Februari 2013
- > Januari 2013
- > December 2012
- > November 2012
- > Oktober 2012
- > September 2012
- > Augusti 2012
- > Juli 2012
- > Juni 2012
Mest lästa
- Trafikverket - det gick åt helvete
- Från elände till dröm – signerat Trafikverket
- Kan det bli mer fel?
- Bygg så kommer de. Del 2
- "Du ska ha ringklocka på cykeln"
- Drömhuset - är detta Sveriges bästa arbetsplats?
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Kan det bli mer fel? Del 3
Etiketter
- > 2+1-väg
- > Arbetsgivare
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belysning
- > Bicycling
- > Bilhinder
- > Botkyrka
- > Broar
- > cargobike
- > Cykelbloggare
- > Cykelbox
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > Cykelstad
- > Cykeltunnel
- > Cykelöverfart
- > Cykla höger vid rött
- > Cykla med barn
- > Cykla till jobbet
- > Cykla till skolan
- > Cyklande barn
- > Danmark
- > Davos
- > Debatt
- > Design
- > Desire lines
- > Drift & underhåll
- > Däck
- > Elcykel
- > Felanmälningssystem
- > Framkomlighet
- > Gatubantning
- > Groningen
- > Grus
- > Gå på cykelbanan
- > Gång- och cykelbana
- > Gästbloggare
- > Hinder på cykelbanan
- > Hinderbana
- > Hjälm
- > Hjälmlag
- > Holland
- > Humor
- > hållbart samhälle
- > Kläder
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > Lövhalka
- > Media
- > Miljö
- > Motormännen
- > Nacka
- > Nationell cykelstrategi
- > Nederländerna
- > New York
- > Nollvisionen
- > Norra Djurgårdsstaden
- > Nya Slussen
- > Omklädningsrum
- > Packning
- > Polisen
- > Politik
- > Popup-cykelbana
- > Regional cykelplan
- > Regionala cykelstråk
- > Rullstolscykel
- > Ryggsäck
- > Rödljuscykling
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > Självkörande fordon
- > Skärmar
- > Snabbcykelväg
- > Sollentuna
- > Solna
- > Sopsaltning
- > Sportcyklist
- > Stella Fare
- > Stockholm
- > Stockholms Handelskammare
- > Stolpar i cykelbanan
- > Svensk Cykling
- > Svängfest
- > Torkrum
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Täby
- > Tävling
- > USA
- > Vintercykling
- > Vinterpendling
- > Vinterväghållning
- > VTI
- > Vägarbeten
- > Väjningsplikt
- > Västerbron
- > Växtlighet
- > Åland
- > Önskelista
Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
Efter jag skrivit inlägget om Trafikverkets stolpe mitt i cykelvägen börjar det dyka upp fler och fler läsarbilder på stolpar i Trafikverkets cykelvägar. Det verkar vara ett standardrecept att placera stolpar mitt i färdvägen för cyklister. Grundläggande riktlinjer för säker framkomlighet är som bortblåsta - lite smällar ska väl de som cyklar tåla verkar Trafikverkets inställning vara. Jag undrar hur verket "tolkar" regeringsuppdraget "Ökad och säker cykling"...
Foto: Henrik Axelsson
Som sagt, det börjar bli många exempel på stolpar mitt i vägen på Trafikverkets vägar nu. Nog borde väl Nollvisionen gälla även på dessa vägar? Fasta hinder är ju en vanlig orsak till skada. Verket som ju leder arbetet med Nollvisionen borde rimligtvis skyndsamt ta initiativet och inventera sitt cykelvägnät för att upptäcka och dokumentera farliga hinder. Detta bör sedan snabbt följas av ett åtgärdsprogram. Och tydliga direktiv till verkets olika avdelningar och enheter att inte placera ut nya och farliga hinder – mitt i cykelvägen.
Relaterade inlägg:
- Chef på Trafikverket: "så här ska det inte se ut"
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Trafikverket - det gick åt helvete
- Trafikverket briljerar!
- Cykeltrafik - något Trafikverket skiter fullständigt i
- En våt cykeldröm: Trafikverket 2.0
- Så sänkte Trafikverket snabbcykelvägen
- Hurra! Trafikverket ska sminka grisen!
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket - vill ni döda cyklister?
- Trafikverkets dubbla budskap: snöröjningen duger
- Trafikverket: Vi behöver din hjälp
- Trafiksäkerhet för bilister blir trafiksäkerhetsfara för cyklister
- Trafikverket: vi gör ingenting
- Tips till Trafikverket
- Cykling - en kommunal angelägenhet?
- Så klart vi tar bilen
- 2 + 1 - vägar och cykel
- Trafikverket ger fingret åt cykeltrafiken
Drömhuset - är detta Sveriges bästa arbetsplats?
Jag har ju skrivit en del på bloggen om hur viktigt det är med vettiga och funktionella lösningar för cykeln på sin arbetsplats och vid sin bostad. Att det fungerar på en arbetsplats är i många fall helt avgörande för om man ska välja cykeln framför bilen. Det handlar trots allt om fem dagar i veckan, året runt. Frågan är om jag inte i dagarna har besökt drömhuset för en cykelpendlare – Shimano Nordic i Uppsala.
Huvudentrén till Shimanos nya byggnad i Uppsala – en kontorsbyggnad på 1 800 kvadratmeter och med 32 anställda. Kommer du med cykel till jobbet är det dock inte denna entré som gäller. Då väljer du istället denna dörr, en dörr som leder till en cykelpendlares himmelrike.
Innanför dörren ligger cykelparkeringen, självklart med laddstationer. Vidare finns där en fullutrustad servicestation samt en tvättplats värdig en kung.
När du sedan parkerat din cykel är det bara några steg till omklädningsrummet där du kan förvara dina ombyteskläder och tillbehör. Behöver du duscha finns självklart denna möjlighet.
I denna avdelning finns även ett personalgym. Och har du fått någon form av belastningsskada eller värk från ditt cyklande, gymmande eller arbete så kommer en kiropraktor en gång i veckan och tar hand om dig och ditt välmående.
Varje onsdag samlas de som vill på friskvårdstimmen i gymmet eller i cykelsadeln - efteråt bjuder företaget på lunch!
Har du tagit en tur med mountainbiken i skogen och lerat ner dig, eller kanske blivit nedstänkt av en ouppmärksamma bilist – inga problem för här finns både tvättmaskiner och torkskåp.
Behöver du lätta på trycket finns självklart den möjligheten – enligt japansk specifikation! Styrd med fjärrkontroll och med mängder av valmöjligheter. Jag misstänker dock att de mer normala toaletterna i byggnaden har en något högre nyttjandegrad.
Sen när du trampat till jobbet, utfört dina arbetsuppgifter och vill relaxa lite. Då strålar ni samman på uteplatsen och kanske grillar något gott.
Njuter av livet och att arbeta hos en arbetsgivare som förstår värdet av en fysiskt aktiv och välmående personal. Och som skapar bra förutsättningar för detta. Då får man också som arbetsgivare en sjukfrånvaro som närmare sig noll. Det blir så att säga en vinn-vinn-situation för alla.
Hoppas jag får se massor av sådana här arbetsplatser framöver. Och på mitt studiebesök på Shimano fick jag även frågan: vad kan vi mer göra för att underlätta för de som cykelpendlar?
De har alltså precis skapat dessa fantastiska förutsättningar. Men i tankarna vill de redan vidare, de vill utveckla, de vill förbättra. Leendet på mina läppar satt kvar länge efter mitt besök i ”drömhuset”.
Relaterade inlägg: