Jag är nåt på spåren! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Jag är nåt på spåren!

9 jun 2015
av: Krister Isaksson

 

Oj se där! Fullt av desire lines. Gräsytan existerar inte överhuvudtaget, helt söndercyklad för att så många väljer att cykla över vägen i denna punkt. Över 30 cyklister under de 15 minuter jag stod på platsen. Och...

...inte bara cyklister utan även gående gör likadant. Varför gör dom så här då?

Här är den väg som väghållaren tycker cyklister och gående ska ta:

Och här är den väg som många väljer istället, grönt streck:

Den röda vägen är ca 130 meter längre. Vilket blir 2,9 kilometer extra i månaden för en som cykelpendlar här på heltid, eller nästan 30 kilometer per år. Räknar vi på en snitthastighet på 15 km/t så lägger varje cyklist ned 2 timmar extra per år på denna sträcka. 2 timmar per cyklist!

Inte bara väljer många fotgängare och cyklister den kortaste vägen. De väljer också den säkraste vägen. Istället för att behöva korsa sex stycken körfält behöver de bara korsa två stycken. Och det i en punkt där hastigheten på biltrafiken är som lägst. Vilket tillsammans gör en säkrare passage.

Här tycker väghållaren att det är lämpligt att korsa vägen. Över en trafikled. Det är sex stycken körfält att passera där hastigheten på biltrafiken många gånger är hög.

Först ska du kolla vänster, sen cykla över två körfält, sen kolla höger, sen passera två körfält igen, sen ska du kolla höger igen innan du kan passera de två sista körfälten. Samtidigt ska du ha koll på andra cyklister och gående på passagen. Och detta ska alla som cyklar och går klara av, ung som gammal, liten som stor.

När vi studerar olyckor med cykel och motorfordon på denna plats i olycksdatabasen STRADA får vi obehagliga resultat. Passagen som väghållaren tycker vi ska välja har sex stycken olyckor med personskada under tiden 2005 - 2015. (Trots att så många väljer den andra platsen.) Den har i sin tur noll antal olyckor mellan cykel och motorfordon.

Var skulle du cykla?

Kanske är det dags för väghållaren att iordningställa en riktig passage på den plats där många vill passera? En passage som är ännu bättre och säkrare än den som cyklister och fotgängare själva har skapat. Med asfalt, bra sikt, belysning, hastighetssäkrad och varför inte med väjnings- eller stopplikt för biltrafiken. Till exempel en sådan här passage:

Eller en sådan här passage:

Passagen kan göras omgående, går fort att färdigställa och kostar inte särskilt mycket pengar. En ny passage som ger stora restids- och säkerhetsvinster. Rena rama Förbifart cykel!

Klockrent för staden som själv utnämnt sig till promenad- och cykelstaden. Som säger sig ha en framkomlighetsstrategi som prioriterar cyklister och gående högst i sitt transportsystem.


Bild från stadens Framkomlighetsstrategi. När får vi se detta i verkligheten och inte bara som en fin bild?

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-06-09 20:26   Björn Billung

Som jag sagt i andra inlägg: De allra flesta är smarta/lata av naturen!
Det vet arkitekter och politiker lika bra som vi andra.
Ändå väljer dom att rita rakt och rätvinkligt - inte ens arme'er rör sig så längre!
Smarta människor tar oftast den väg som är: kortast, säkrast, bäst underhållen, och med bästa underlaget:-)
"Hade inte en aaaning", verkar dom som ställer till eländena tycka:-(

Mer sådant här Krister - bomba dem med folkets lösningar!

 

2015-06-09 18:56   Krister Isaksson

John, den connetion är inte helt enkel och billig att skapa. Ökar också belastningen vid Marievik där det redan idag är uselt.

 

2015-06-09 18:54   Krister Isaksson

Peter, ja den sträckan är inte allt för rolig. Tänk att borra sig igenom tunnelbanevallen vid Västertorp och sedan göra en öppen tunnellösning rakt genom Bredängsmotet - då snackar vi rakt, gent och bra cykelstråk!

 

2015-06-09 17:06   John

Har själv cyklat där många gånger. Visst är den säkrare, men framför allt tar den andra vägen så extremt mycket längre tid.
Till saken hör också att det finns en cykelväg som är kanonfin på andra sidan stora vägen, helt utan hinder. Man borde nog ordna bättre connection med den istället.

 

2015-06-09 17:06   Peter

Underbart inlägg! Visar så tydligt hur dåligt det är. Jag cyklar här dagligen och det fortsätter så här hel min väg till Skärholmen. Vid gamla Eriksson huset går cykelvägen bergodalbana, E4/E20 är jämn och fin. Sen ska jag genom dödstunneln under Mikrofonvägen inkl svängfesten. Vid Västertorp är det riktigt härliga svängar för att inte tala om omvägen runt Bredängsmotet. När man tänker efter så undrar jag ibland hur jag står ut?

 

2015-06-09 16:50   Krister Isaksson

Erik, många, många fler som cyklar nu än för 10-15 år sedan! Även på vintern uppstår en snöstig här, människan kraft att ta sig fram är stark!

 

2015-06-09 16:00   Erik Johansson

Sven: det är här: http://share.mapbbcode.org/bisqg Liljeholmen. Fast för tio år sedan var det inte så stora desire lines, det var en liten stig om jag inte missminner mig.

 

2015-06-09 15:45   sven

var är det någonstans?

 

2015-06-09 12:29   Krister Isaksson

Anders, stämmer. I samband med byggandet av garaget drogs cykelvägen om och åtgärder gjordes för byggtrafiken.

 

2015-06-09 12:14   Anders Norén

Kantstenen är sänkt på platsen, så det verkar ha funnits något där förut. På Google Earth ser det ut som att det gick en tillfällig väg för byggtrafik där för några år sedan vid något slags bergrumsbygge i Nybohovsberget. (Liljeholmsgaraget?)

 

2015-06-09 12:06   Krister Isaksson

Martin, ungefär i 10-års tid... ;-)

 

2015-06-09 11:57   Martin

Snyggt. Någon som felanmält?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!