Jag är nåt på spåren! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Jag är nåt på spåren!

9 jun 2015
av: Krister Isaksson

 

Oj se där! Fullt av desire lines. Gräsytan existerar inte överhuvudtaget, helt söndercyklad för att så många väljer att cykla över vägen i denna punkt. Över 30 cyklister under de 15 minuter jag stod på platsen. Och...

...inte bara cyklister utan även gående gör likadant. Varför gör dom så här då?

Här är den väg som väghållaren tycker cyklister och gående ska ta:

Och här är den väg som många väljer istället, grönt streck:

Den röda vägen är ca 130 meter längre. Vilket blir 2,9 kilometer extra i månaden för en som cykelpendlar här på heltid, eller nästan 30 kilometer per år. Räknar vi på en snitthastighet på 15 km/t så lägger varje cyklist ned 2 timmar extra per år på denna sträcka. 2 timmar per cyklist!

Inte bara väljer många fotgängare och cyklister den kortaste vägen. De väljer också den säkraste vägen. Istället för att behöva korsa sex stycken körfält behöver de bara korsa två stycken. Och det i en punkt där hastigheten på biltrafiken är som lägst. Vilket tillsammans gör en säkrare passage.

Här tycker väghållaren att det är lämpligt att korsa vägen. Över en trafikled. Det är sex stycken körfält att passera där hastigheten på biltrafiken många gånger är hög.

Först ska du kolla vänster, sen cykla över två körfält, sen kolla höger, sen passera två körfält igen, sen ska du kolla höger igen innan du kan passera de två sista körfälten. Samtidigt ska du ha koll på andra cyklister och gående på passagen. Och detta ska alla som cyklar och går klara av, ung som gammal, liten som stor.

När vi studerar olyckor med cykel och motorfordon på denna plats i olycksdatabasen STRADA får vi obehagliga resultat. Passagen som väghållaren tycker vi ska välja har sex stycken olyckor med personskada under tiden 2005 - 2015. (Trots att så många väljer den andra platsen.) Den har i sin tur noll antal olyckor mellan cykel och motorfordon.

Var skulle du cykla?

Kanske är det dags för väghållaren att iordningställa en riktig passage på den plats där många vill passera? En passage som är ännu bättre och säkrare än den som cyklister och fotgängare själva har skapat. Med asfalt, bra sikt, belysning, hastighetssäkrad och varför inte med väjnings- eller stopplikt för biltrafiken. Till exempel en sådan här passage:

Eller en sådan här passage:

Passagen kan göras omgående, går fort att färdigställa och kostar inte särskilt mycket pengar. En ny passage som ger stora restids- och säkerhetsvinster. Rena rama Förbifart cykel!

Klockrent för staden som själv utnämnt sig till promenad- och cykelstaden. Som säger sig ha en framkomlighetsstrategi som prioriterar cyklister och gående högst i sitt transportsystem.


Bild från stadens Framkomlighetsstrategi. När får vi se detta i verkligheten och inte bara som en fin bild?

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-06-09 20:26   Björn Billung

Som jag sagt i andra inlägg: De allra flesta är smarta/lata av naturen!
Det vet arkitekter och politiker lika bra som vi andra.
Ändå väljer dom att rita rakt och rätvinkligt - inte ens arme'er rör sig så längre!
Smarta människor tar oftast den väg som är: kortast, säkrast, bäst underhållen, och med bästa underlaget:-)
"Hade inte en aaaning", verkar dom som ställer till eländena tycka:-(

Mer sådant här Krister - bomba dem med folkets lösningar!

 

2015-06-09 18:56   Krister Isaksson

John, den connetion är inte helt enkel och billig att skapa. Ökar också belastningen vid Marievik där det redan idag är uselt.

 

2015-06-09 18:54   Krister Isaksson

Peter, ja den sträckan är inte allt för rolig. Tänk att borra sig igenom tunnelbanevallen vid Västertorp och sedan göra en öppen tunnellösning rakt genom Bredängsmotet - då snackar vi rakt, gent och bra cykelstråk!

 

2015-06-09 17:06   John

Har själv cyklat där många gånger. Visst är den säkrare, men framför allt tar den andra vägen så extremt mycket längre tid.
Till saken hör också att det finns en cykelväg som är kanonfin på andra sidan stora vägen, helt utan hinder. Man borde nog ordna bättre connection med den istället.

 

2015-06-09 17:06   Peter

Underbart inlägg! Visar så tydligt hur dåligt det är. Jag cyklar här dagligen och det fortsätter så här hel min väg till Skärholmen. Vid gamla Eriksson huset går cykelvägen bergodalbana, E4/E20 är jämn och fin. Sen ska jag genom dödstunneln under Mikrofonvägen inkl svängfesten. Vid Västertorp är det riktigt härliga svängar för att inte tala om omvägen runt Bredängsmotet. När man tänker efter så undrar jag ibland hur jag står ut?

 

2015-06-09 16:50   Krister Isaksson

Erik, många, många fler som cyklar nu än för 10-15 år sedan! Även på vintern uppstår en snöstig här, människan kraft att ta sig fram är stark!

 

2015-06-09 16:00   Erik Johansson

Sven: det är här: http://share.mapbbcode.org/bisqg Liljeholmen. Fast för tio år sedan var det inte så stora desire lines, det var en liten stig om jag inte missminner mig.

 

2015-06-09 15:45   sven

var är det någonstans?

 

2015-06-09 12:29   Krister Isaksson

Anders, stämmer. I samband med byggandet av garaget drogs cykelvägen om och åtgärder gjordes för byggtrafiken.

 

2015-06-09 12:14   Anders Norén

Kantstenen är sänkt på platsen, så det verkar ha funnits något där förut. På Google Earth ser det ut som att det gick en tillfällig väg för byggtrafik där för några år sedan vid något slags bergrumsbygge i Nybohovsberget. (Liljeholmsgaraget?)

 

2015-06-09 12:06   Krister Isaksson

Martin, ungefär i 10-års tid... ;-)

 

2015-06-09 11:57   Martin

Snyggt. Någon som felanmält?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!