Jag – en cykelentusiast? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Jag – en cykelentusiast?

17 maj 2017
av: Krister Isaksson

I mitt arbete får jag till och från höra kommentarer som:

  • att jag är en ”cykelentusiast”
  • att jag representerar ett ”särintresse”
  • jag har till och med blivit kallad för ”cykelfundamentalist”

Nu senast på den nationella cykelkonferensen så inledde infrastrukturministern med:

”roligt att presentera den nationella cykelstrategin för ett gäng cykelentusiaster.”

Där satt alltså runt 260 yrkespersoner från hela landet. Några av landets ledande experter och forskare på området. Och de blir kallade ”entusiaster”. Jag har varit på många trafikkonferenser genom åren. Jag har aldrig hör någon minister eller annan inledda en konferens med ”bilentusiaster”, ”tågentusiaster” eller ”kollektivtrafikentusiaster”.

Jag ser mig inte alls som någon ”entusiast”. Jag ser mig som en professionell och kompetent yrkesutövare. För mig är detta inget annat än ett maktspråk, en förminskning av dessa yrkesmänniskor och deras arbete, av trafikslaget cykel och en tydlig spegling av rådande maktstruktur och normer i transportsystemet.

Så det är kanske inte så konstigt att cykeltrafiken har mindre än 1 procent av medlen i den nationella transportplanen – till entusiaster kan man slänga smulorna från bordet.

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nitton med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-06-01 14:14   Anders Andersson

Vill du ha tråkigt och bara umgås med oentusiastiska människor, så tänker inte jag hindra dig. Hoppas bara att jag slipper möta dig på mina konferenser.

Men minns också att den som handlar i kärlek är alltid starkare än den som handlar av plikt.

 

2017-06-01 13:31   Nofun

To quote Ritchie Blackmore: “I try not to have fun. I work very hard at not having fun. ... Well, I like to think that music is very serious, and it’s not fun." (I do think he is slightly more well-known and respected than AA.)

I've listen to enthusiastic people give uninteresting talks, and to people simply trying to solve problems give very interesting ones. Probably something wrong with me, eh?

Some of us prefer having an incoming to not having one: life is much more inspiring and enjoyable with one (from personal experience).

 

2017-05-31 23:37   Anders Andersson

Så "landets ledande experter och forskare" (Kristers text) var dit-tvingade av sina chefer?

Är man inte entusiast över sitt område, så blir man knappast landets ledande expert eller forskare. Jag träffar endast entusiaster på de konferenser och mässor jag går på/håller föredrag på.

Det är ju tråkigt för er om ni inte träffar entusiaster på era konferenser. ett gott råd är nog att inte gå på dessa - eller byta jobb till ett där ni träffar entusiaster. Livet blir så mycket mer inspirerande och energirikt då.

 

2017-05-31 13:01   Anders Norén

Man deltar i konferenser för att chefen anser att det ingår i ens arbetsuppgifter och väl där så har man samma professionella attityd som på ens ordinarie arbetsplats.

 

2017-05-31 07:15   Programmerande cyklist

@Anders Andersson

WTF?! Jag har varit på professionella konferenser, inte för att jag var X-entusiast utan därför att jag med eller mot min vilja arbetat med det mässan handlar om.

 

2017-05-30 21:41   Anders Andersson

@Anders Norén
Nej, jag blandar inte ihop det.
Elmia Lastbil är definitivt en mässa för professionella lastbilsentusiaster. Naturvårdsverkets klimatdagar är ett möte för professionella klimatentusiaster. Frankfurt är definitivt en mässa för både professionella och privata bilentusiaster. Folk och Försvar är ett möte för professionella försvarsentusiaster.

 

2017-05-22 10:45   Anders Norén

Jag tror att du blandar ihop hobbyistträffar med sådana konferenser som anordnas av myndigheter. Trafik- och gatudagarna är inte en träff för "trafikplaneringsentusiaster" eller "väghållningsentusiaster", PBL-dagen är inte en träff för "planentusiaster" eller "bygglovsentusiaster".

 

2017-05-20 12:19   Anders Andersson

Vad är problemet?

En nationell cykelkonferens ska väl i första hand besökas av cykelentusiaster. Inte av bilentusiaster. Jag går emellanåt på bilkonferenser och samtliga deltagare betecknar sig glatt som bilentusiaster. Några gånger har jag varit på kollektivtrafikmässan - och där betraktar sig alla som kollektivtrafikentusiaster, om de inte rentav är ännu smalare: spårvagnsentusiaster, podcarentusiaster etc.

Konferenser är till för entusiaster och särintressen - det är så de samlar sina krafter. Sen är vissa entusiaster duktigare än andra på att få t.ex. offentlig finansiering. Men man ska inte glömma att den mesta bilinfrastrukturen behöver finnas där i vilket fall - vi behöver transporter, vi behöver buss, taxi, polis, ambulanser, sopbilar, färdtjänst, skolskjutsar etc).

 

2017-05-17 20:34   Johan

Viktiga tankar du lyfter fram! Det är svårt att jämföra bilism med cykling men det är nog sällan en person som äger en eller två bilar och lägger ned mycket tid på att tvätta och meka med dem får typ frågan "och vilka bilvägar gillar du bäst att åka". Det förutsätts att man har bilarna till att förflytta sig till olika aktiviteter. Vår familj äger ingen bil utan åker cykel och lastcykel, vissa blir chockade när vi ibland hyr bil, vi är ju bilhatare tror de! Man hamnar liksom lätt i ett fack av "cykelentusiast och miljötaliban" fast men egentligen bara är intresserad av att slippa bilkrångel och tycker cykel är snabbt och smidigt. Sedan är ju jag ingen expert alls utan bara vanlig användare men mekanismerna liknar varandra när vi ska hålla på och socialiseras in i olika fack. En bra sak är nog att alla vi som använder cykel mycket till vardags jobbar för att visa mångfald bland cyklister, vi är ju ingen homogen grupp, det finns höger-cyklister, mp-cyklister, ateist-cyklister, sd-cyklister, lantis-cyklister, vänster-cyklister, skitsammajagbaracyklar-cyklister etc. Viktigt lyfta fram i debatten, vi är bara en massa människor som först och främst tycker cykel är ett bra sätt att transportera oss på.

 

2017-05-17 15:48   Entusiasten

Härskarteknik eller bara en inkompetent talskrivare som tänkt fel? Underskatta aldrig folks förmåga att göra fel. Det som uppfattas som en förolämpning kan vara tänkt som en komplimang. (Eller så vad det en förolämpning. Sometimes a cigar is just a cigar – whatever Freud says.)

"Cykelfundamentalist" å andra sidan. Och var det inte en minister i en tidigare regering som betraktade försvaret som ett särintresse? Känn dig hedrad :-)

F ö, nåt fel på att vara entusiast? Man kan ju vara både professionell och entusiast. För egen del är jag bl.a. cykel-, järnvägs-, katt-, och grafiskdesignentusiast. (Jobbar med endast en av dessa.) Har träffat på en del cykelentusiaster i cykelbranchen, modeljärnvägsentusiaster i hobbybranchen, osv.

 

2017-05-17 15:07   Arne B

Ett tecken i tiden; skilj ut människor och gör en grupp av dem så att dessa kan särbehandlas.

Jag får ibland frågor från människor runt mig som visar total brist på inlevelse och är snarast en förebråelse. Jag ska dessutom stå till svars för alla cyklisters alla tveksamma beteenden. Bara för att jag cyklar mycket. Frågor som inte kommer sig av nyfikenhet som i andra frågor där jag är entusiast, utan mest liknar "vafan håller ni på med?!!!"

Görs cyklister till en homogen grupp kan alla klara sig med exakt samma lösningar. Helst utan att störa biltrafiken - och utan att det kostar något.

Maktspråk, härskarteknik, klapp på huvudet. Jag är glad att du står ut i din profession.

 

2017-05-17 11:52   Björn Myrén

Låter som ganska typisk härskarteknik för att förminsk en person eller en grupp och nedvärdera dom.

 

2017-05-17 10:14   felix reychman

Eller som Krister själv säger:
"Jag är en cykelentusiast på samma sätt som du är en bilentusiast" kan sägas till alla som äger en bil

 

2017-05-17 10:07   Erik Sandblom

Det kanske inte är du som är cykelentusiast utan de andra som är cykelanalfabeter?

 

2017-05-17 10:00   Jocke von Scheele

Jag värjer mig också från den beskrivningen, även om mitt engagemang är betydligt mer amatörmässigt och grunt än ditt. Jag brukar försöka kontra med "Inte mer entusiast än att jag är skoentusiast de gånger jag går till affären" och försöka le, för att det inte ska bli för pekpinneaktigt.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!