Kommer vi komma fram i vinter? Del 6 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Kommer vi komma fram i vinter? Del 6

18 dec 2012
av: Krister Isaksson

 

Ja, i Linköping!

Har fått några bilder på hur det kan se ut i Linköping och Norrköping där man använder sig av sopsaltning på vissa större cykelstråk som jag skrivit om tidigare. Bilderna nedan visar stråk som är prioriterade och bl.a. går till/från universitetet. Kontrasten där man använder sopsaltning och där man plogar traditionellt är påtaglig. Trots 50-60 cm snö så har man i stort sett barmarksförhållanden för cyklister (och gående). En invändning jag tycker är rimlig är att det är lite smalt och att det skulle vara bra om man antingen körde med bredare borste eller två gånger. 

En plogad cykelbana ansluter en cykelbana som är sopsaltad. Vilken föredrar du?

I Norrköping ser det ut så här:

Kanske lite för smalt vilket ju leder till konflikter mellan gående och cyklister. Men annars är det ju en mycket bra yta för gående och cyklister att färdas på.

Så här ser det ut när borstningen precis har skett och innan saltlösningen börjat verka.

Här ser vi då en metod som uppenbarligen fungerar och detta även vid stora snömängder. I min stad ser det mer eller mindre ut som skit på många av de större cykelstråken och just vid väderomslag mellan plus- och minusgrader blir det mycket besvärligt att cykla (och gå) pga. all modd som ligger på cykelbanan och som sedan fryser till och skapar besvärliga och farliga spår och vallar. Detta mer eller mindre elimineras med sopsaltning. 

Så här kan det se ut i Stockholm:

Årstabron

Hornsgatan. Foto: @LuckyMoneyFrog/Twitter

Liljeholmsbron. Foto: @gabgjerswold/Twitter

Johanneshovsvägen. Foto: @mattiaskrantz/Twitter

Hornsgatan. Foto: @perhylen/Twitter

Här väljer man att inte ploga stora cykelstråk överhuvudtaget, detta är samtliga cykelstråk som av staden är utpekade som viktiga pendlingsstråk och där framkomligheten ska vara god. Stadens målsättning i sina styrdokument är att man ska bli en cykelstad i världsklass och konkurrera med de stora cykelstäderna i Holland och Danmark. Detta framstår ju mer eller mindre som ett skämt när man ger sig ut på cykelbanorna dessa dagar. Staden är ju inte ens bäst i landet, långt ifrån, utan harvar väl i korpligan. Det är uppenbarligen så att dessa styrdokument och målsättningar inte har gått fram till de som är ansvarig för vinterväghållningen (eller skiter de i dem alt inte har förmågan att klara av dem?). Inte heller verkar det som de som är ansvariga vet vilka metoder som finns och kan användas för att nå ett bra resultat. Det känns som en mycket halkig, lång och hinderfylld väg till världsklass... 

Tack Per-Erik för bilder!

Del 1, 2, 3, 4, 5

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-12-18 14:48   Krister Isaksson

Nisse, här är exempel hur det ser ut efter ett kraftigt snöfall. Tycker det verkar som sopning fungerar även då! Detta är resultat som mycket sällan uppnås med plogning.

 

2012-12-18 14:31   Nisse

Angående sopsaltade cykelstråk i Linköping. På den översta bilden ser man tydligt att den plogade vägen inte är plogad sedan det snöade sist så frågan vad man föredrar haltar lite. Sopsaltade stråk funkar när det snöar lite men vid kraftigare snöfall blir resultatet inte så bra. Då går de vanligtvis ut och plogar istället men saltet som ligger under gör att det blir slaskigt trots många minusgrader. Saltet gör även att det blir slabbigt och halt där de sopsaltade stråken ansluter till plogade stråk (vilket man för eller senare måste in på eftersom bara delar av cykelvägarna sopsaltas). Hur cykeln mår av allt salt behöver jag knappas förklara.

Iakttagelsen att det är smalt är hel korrekt, sopvalsen är så smal att saltvagnen ofta går i plogvallen när det svänger vilket får till följd att snön trycks ut på den nyligen sopade cykelvägen.

Valet mellan sopsaltat eller dåligt plogade cykelvägar är som att välja mellan pest och kolera men om bra plogade cykelvägar var ett alternativ skulle jag välja det alla dagar i veckan.

Håller med Erik S att det saknas yrkesstolthet i snösvängen.

 

2012-12-18 13:26   Krister Isaksson

Erik S, det är verkligen ett enda stort systemfel och en mycket tydlig avsaknad av både vilja och förmåga att förändra detta. Tillförlitligheten är en av de mest avgörande faktorerna i människor vardagspendlande, att inte veta om man överhuvudtaget tar sig fram, vilken väg ska jag välja och dess status, vad kommer jag möta för hinder idag, hur lång tid kommer det att ta osv. är direkt förödande när det gäller att skapa ett ökat och säkert cyklande.

Istället för världsklass kanske vi skulle utnämna Stockholms vinterväghållning till världskass!

 

2012-12-18 09:15   Erik S

Tack för talande bilder. Känner igen mig.
Viljan att lämna ett bra resultat efter sig verkar saknas hos många i snösvängen, på alla nivåer. Oförutsägbarheten är också jobbig. Varje morgon när jag cyklar till dagis och skola med barnen är jag osäker på om det kommer var plogat, om nya vallar är upplagda om jag måste ledda cykeln och om jag hinner i tid. Vissa små lokalgator är perfekta medan pendlingsstråk för cyklar inte plogats på två veckor. Allt verkar så slumpmässigt.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!