Kommer vi komma fram i vinter? Del 7 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Kommer vi komma fram i vinter? Del 7

19 dec 2012
av: Krister Isaksson

 

Ja om vi tar på oss bergsbestigningsutrustning!

  Gjörwellsgatan 2012-12-18

Så det är bara att montera på stegjärnen (undra om de fungerar med spd-skor?) och fram med isyxan. Behövs syrgas, vad tror ni? Bäst att jag tar med mig lite extra utrustning så jag kan låna ut till gående, de verkar ha lite högre snöberg att bestiga.

Ett annat alternativ är ju att skaffa en kraftig eldkastare och montera på cykeln, kanske i stil med denna hoj: BONDBike (fast jag tycker att eldkastaren är lite fjuttig, här behövs rejäla saker!)

Lycka till på färden!

Tack för bilden Björn.

Del 1, 2, 3, 4, 5, 6

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fjorton med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-12-21 11:46   Krister Isaksson

Ulrika, kanske kopiera SLs resegaranti till en cykelgaranti! Är din cykelväg inte röjd får du x-kronor per km. Ökar din restid pga dålig eller obefintlig snöröjning blir det x-kronor per min eller nåt liknande. Ja du har helt rätt, då skulle vi se andra förhållanden än dagens...

 

2012-12-21 10:57   Ulrika

Tänk om vi vanecyklister kunde få ersättning för ökade transportkostnader när det inte går att cykla, och benbrottskostnaderna togs ur trafikbudgeten. Då kanske det skulle hända nåt.

 

2012-12-21 06:49   Krister Isaksson

Dmitri, vi kan kalla det en väl inarbetad kommunikationsstrategi. När det är löften om en ljusnande framtid, nya investeringar osv. då visar sig gärna våra folkvalda. Sedan när det handlar om att beskriva åtgärder/beredskap inför kommande vinter/snöröjningssäsong då är det en högre tjänsteman/ansvarig för snöröjningen som uttalar sig, som här i DN den 29/11:

- Vi är bättre rustade än tidigare. De stränga vintrarna lärde oss att vi behöver fler maskiner som effektivt kan ta bort isbark från vägbanor och trottoarer. Vi har försäkrat oss om att entreprenörerna har de här maskinerna, säger Ted Ell, ”snögeneral” på Stockholms stads trafikkontor.( http://www.dn.se/sthlm/sa-har-stockholmsvintrarna-varit). Jag undrar hur många gånger Ted Ell har fått äta upp dessa ord?

När det sen skiter sig (som det ju så ofta gör!) så skickar man fram pressansvarig. En standardlösning som upprepas gång på gång…

Och nu spänner man musklerna från stadens sida och kräver viten. Men vad hjälper det oss som färdas i denna sörja? Inte ett smack, eländet ligger ju kvar där och detta upprepas år från år. Det ligger ju liksom i sakens natur att man har bara EN chans när det gäller snöröjning, nämligen att röja när det snöar! Detta verkar varken staden eller dess entreprenörer förstå...

Kan jag kräva vite av staden för att de inte klarar sin uppgift eller kanske dra av lite på kommunalskatten? Vem har jag som medborgare ett kontrakt eller avtal med?

 

2012-12-21 03:25   Dmitri

Ja, man undrar vart de som sitter vid makten går när de ska typ handla på ICA eller hämta pizzan, med tanke på hur framkomligheten ser ut för fotgängare och cyklister på de mindre gatorna, fortfarande, såhär 2 veckor efter snöfallet. Har inte de märkt det? Blir inte de irriterade?

Färdas de inte på gatorna alls? Även på väg till bilen/taxin direkt från porten blir man ju ofta tvungen att hoppa över högar av snö och snöras-skyltar... Eller finns det ingen snö där de bor? De kanske tar bilen från ett underjordiskt garage? Jag förstår ingenting.

 

2012-12-20 11:27   Krister Isaksson

Andreas, ja det tro fan att det är bra röjt vid stadshuset, där sitter ju makten. Man undrar var de är nu, var är vårt cykelborgarråd, var är trafikborgarrådet? De gömmer sig och vill på inget sätt befläckas av denna sörja. Det är roligare att ge sken av cykelmiljard och världsklass men när det skiter sig då är de som rädda hundar...

 

2012-12-20 10:54   Andreas

@Krister - Det är faktiskt anständigt skottat utanför Stadshuset så det kanske blir lite långt att transportera snön :-). Det vore ju faktiskt mkt roligare/intressantare att se vad som händer om man dumpar ut snön på exempelvis Drottningholmsvägen/Tranebergsbron. Vilket j-a liv det skulle bli och förmodligen skulle man åka i fängelse för "framkallande av fara för annan"...

Det är relativt tröstlöst att vara cyklist i den här staden - i synnerhet på vintern... tyvärr.

 

2012-12-20 09:20   Krister Isaksson

Arne B och Andreas, Vi kanske skulle dumpa snön hos PEAB eller framför Stadshuset?

 

2012-12-20 09:13   Andreas

@Arne - Jag är med. Var syns vi?
@Robert - Håller med! Pratade precis med Felanmälan (mailvägen händer inget). Hoppas nu på att det blir bättre - Alvik-Rålambshovsparken är erbarmligt dåligt och trångt nu.

 

2012-12-19 18:44   Krister Isaksson

Robert, det märkliga är att snöröjningen är en sk funktionsupphandling där kriterier beskrivar vad och hur det ska utföras. Dessa kriterier ska i inte skilja sig åt mellan de entreprenadområdena, i teorin vill säga. Vi som cyklar kan direkt konstatera att detta fungerar bara i teorin och inte i verkligheten. Dock så fungerar teorin avsevärt bättre när det gäller körbanorna! Så återigen handlar det om ett syn- och förhållningssätt samt en vilja att åstadkomma bra och säkra förhållanden. Och detta finns när det gäller biltrafiken. Det är uppenbart att detta lyser med sin frånvaro på mängder av platser och sträckor i staden där det är tänkt att man ska cykla.

 

2012-12-19 18:32   Krister Isaksson

Arne B, du har nog rätt i att polisen skulle komma... Förvisso kanske riktigt att de skulle göra det men omvänt skulle ju inte ske!

 

2012-12-19 18:11   Robert

På cykelbanorna i Hässelby-Vällingby var det bättre snöröjt bara någon dag efter snöstormen än nu, det verkar som att de tyckte att de gjort sitt och kan fokusera på bilvägar. Men kring Bromma måste det vara några andra som sköter det hela för från Blackeberg och till Alvik är det i regel bra plogat, sedan börjar eländet igen. Slutsats: Övriga borde se hur man gör kring Bromma, för där tycker jag det fungerar bra.

 

2012-12-19 17:45   Arne B

Jag funderar på om man skulle ordna ett cykelskottarevent. Man samlas på en sträcka som är utpekad som cykelpendlarstråk. Alla har med sig cykel och skyffel. Sedan skottar man cykelbanan ren. Snön placerar man i bilkörfältet. Tror ni någon skulle reagera? Sannolikt skulle polisen komma och undra vad som står på.

Vad som händer i omvänt fall vet vi.

 

2012-12-19 11:57   Andreas

Exakt. Jag valde i morse att inte cykla efter det att jag igår vid 23:30 körde förbi cykelbanan vid Alvik (den som sedan går in till stan). Den är pulsådern över Tranebergsbron för oss cyklister som bor i Västerort - nästan samtliga från Västerort tar den vägen.

Den var naturligtvis spårig, moddig och oplogad efter det senaste snöfallet. Eftersom jag hade möte 8 imorse så vågade jag inte - smaka på den "vågade" - chansa på att komma fram med cykeln.

Sen att de plogat upp snö på båda cykelbanorna innan man når Alvik är ju en annan sak som jag också nämnt för Staden - Ingen reaktion naturligtvis.

Cykeln är dödsdömd i Stockholm med den snöröjningspolitik man för. Tyvärr.

 

2012-12-19 10:19   Krister Isaksson

Jonas T, jag undrar hur många som pendlar med bil eller kollektivt funderar över om deras väg är farbar, kommer vi fram idag, vilka hinder kommer jag möte på min färd idag, hur lång tid kommer det att ta osv. Självklart gör de inte det för det behövs inte så här två veckor efter snöfallet. För dessa transportslag fungerar ju systemet, de får lite kortare driftstörningar i omedelbar anslutning till snöfallet, sedan är deras förhållanden i stort sett i normaltillstånd.

 

2012-12-19 09:42   Jonas T

Ja, man tar sig för pannan, snörar på sig snöskorna eller spikkängorna, spänner fast cykel på ryggsäcken, klättrar över och fortsätter på andra sidan. Och hoppas att det bara är en 5-6 såna högar idag. Eller cyklar man ut i körbanan och riskerar att bli påkörd av en suv.
Min väg tar ca 75 min på vintern istället för 52 min, mellan ca 1 och 3 såna högar kanske inte varje dag men varannan.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!