Kommer vi komma fram i vinter? Del 8 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Kommer vi komma fram i vinter? Del 8

20 dec 2012
av: Krister Isaksson

 

Svaret på denna fråga börjar allt mer närma sig ett rungande NEJ om man cyklar i Stockholm! Det är verkligen en snöröjning som är världskass. Se bilden nedan, från Lingvägen i söderort. Gång- och cykelbanan är helt blockerad av ett snöberg, nu snart två och en halv vecka efter snöfallet. Gång- och cykelbanan på andra sidan är överhuvudtaget inte röjd. Så här tvingas alltså gående och cyklister rätt ut i körbanan, bra jobbat Stockholms stad och PEAB! Du som satt i maskinen som lämnade snöberget här, är du lobotomerad eller? Och Lars Thiberg, vd Peab för drift och underhåll i Stockholm, som anser att snöröjningen fungerat bra, har du ingen som helst yrkesstolthet? Antingen är du ju helt blind och okunnig om situationen eller så är du en stor jävla lögnare. Vilket ju är bra egenskaper för en VD! Fast det är klart, när det hänger viten i luften så står du väl inte och erkänner i media att ni totalt fuckat upp. Det kan ju bli lite kostsamt och vi måste ju tänka på profiten...

  Lingvägen 2012-12-19, tack Alvin för bilden.

Ett annat talande exempel på strålande insatser av PEAB ser vi på dessa bilder:

  Gjörwellsgatan 2012-12-19 Vi försöker röja cykelbanan och cykelöverfarten men inte fan ska man kunna cykla upp på cykelbanan på andra sidan!

  Gjörwellsgatan 2012-12-19 Se hjulspåren efter snöröjningsmaskinen, inte fan ska jag sätta ner plogen i backen och röja cykelbanan.

PEAB, två och en halv vecka har det nu gått sedan snöfallet och staden är fortfarande full av liknande exempel där ni har ansvaret. Ni visar verkligen upp vilket kompetent företag ni är, eller som ni skriver på er hemsida: "Peab Drift & Underhåll skapar trivsel och trygghet utomhus". Det är tydligt att vi har helt olika uppfattning vad som är trivsel och trygghet...

Red, här kan ni läsa mer om hur PEAB dumpade tonvis med snö fel och som självfallet rasade ut över cykelbanan. Bara ett litet regionalt cykelstråk! Uppenbart kan de inte läsa kartor och då är det ju inte konstigt att det blir fel med snöröjningen som ju baseras på snöröjningskartor

Del 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-12-20 11:18   Arne B

Jag är rädd att bilistsamhället gjort att väldigt få har cyklat som vuxna. Kunskap om cykling saknas bland alltför många. Om jag får lufta lite fördomar;
Killen som placerade snöhögen på Lingvägen har sannolikt inte cyklat sedan 12-årsåldern. Han förstår överhuvudtaget inget om cykeltrafik, och det är tveksamt om han använder trottoarer, mer än sporadiskt. Det är motorfordon som gäller i alla lägen. VD:n lär inte heller köra dubbad 29er till och från jobbet. Han är så himla nöjd med gymmet på jobbet, där han kan smita ner och köra tjugo minuter på löpbandet.

OK, slut på fördomarna, dags för fakta.
Om man söker på Peabs hemsida på "cyklist", får man noll (0) träffar. Kanske säger det något.

Stan är full av exempel på obefintlig eller helt tanklös snöröjning för cyklister. Jag rör mig mellan city och söderort. Hornsgatan tog en vecka innan cykelbanorna röjdes någorlunda. Liljeholmsbron och vidare söderut mot Västberga ser kanske plogad ut från en bil, men för en cyklist är det rejält moddigt och spårigt. Svartlösavägens cykelbanor, dvs den med streck markerade delen av trottoaren, är också uselt röjda. De ser plogade ut, men består av en 5-10 cm tjock halvhård sörja som inte är tjänlig för cykeltrafik.

Vidare in mot Huddinge kommun når jag det viktiga snittet vid Långsjön. Det finns ingen annan cykelväg än här. Kommungränsen mellan Stockholm och Huddinge går här, vilket också märks. På Stockholmssidan brukar man ploga då och då, medan Huddinge käckt deklarerar "Plogas och sandas ej". Tänk om en viktig bilpassage fick den skyltningen!

 

2012-12-20 10:48   Krister Isaksson

Jonas T, känns som det bara är business. Devisen verkar vara att erbjuda så lite resurser som möjligt vad gäller personal och fordon, hoppas på en mild vinter och när man ev. plogar så gör man det fort och fel. Det är de så kallade marknadsprinciperna, det gäller att tjäna stålar och ju färre fordon och personal som slarvigt utför sina uppdrag desto mer stålar tjänar PEAB. Särskilt när nu staden inte har något vettigt kontrollsystem som säkerställer att man får det man beställt och betalar för. I stället har entreprenören en form av egenkontroll och det verkar ju fungera väl hos PEAB!

 

2012-12-20 10:33   Jonas T

Jo, man frågar sig var yrkesstoltheten finns hos vd och maskinförare. Kan inte bara vara kommuners beställningar som brister. Vore intressant att höra vad som rör sig huvudet på föraren när snöhög efter snöhög dumpas på gång- o cykelvägar. Eget initiativ? Bygger på kunnande och erfarenhet? Instruktion från den stolte vd:n? För ett par veckors i Nacka på väg hem, ser jag nio (9) olika plogbilar, stora som små, köra runt med plogen uppe och cykelbanan nästan omöjlig cykla på. Varför?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!