Kommer vi komma fram i vinter? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Kommer vi komma fram i vinter?

11 okt 2012
av: Krister Isaksson

 

Snart är den här, vintern! Vissa delar av landet har kanske redan fått känna på lite snö och halka. Snö och is är ju en vanlig bekantskap när man vinterpendlar med cykel. Förhållandena på cykelbanorna är många gånger urusla och det är med stor möda och besvär man försöker ta sig fram. Företaget Svevia visar i På Väg upp en möjlig teknik och metod som kan innebära en stor förbättring för vintercykling. En mindre maskin förses med en sopvals fram och saltspridare bak, man kallar det sopsaltstråk. Vid kraftigt snöväder kan sopvalsen bytas ut mot en plog.

Foto: Iréne Skogvold, Svevia

Det är ju denna typ av utveckling och intiativ man vill se som cyklist. Nu är ju denna maskin lite väl stor för en del cykelbanor men då kan man göra som i Köpenhamn, nämligen ta fram än mer specialanpassade fordon:

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Här kan ni läsa mer om snöröjning i Köpenhamn.

Nu är det bara för landets kommuner och Trafikverket att prioritera och utveckla sina kriterier, metoder och tekniker för vinterväghållning av cykelbanor så kommer det gå som en dans att cykla på vintern!

Kategorier:
Cykelkultur Prylar 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-12-01 09:59   Krister Isaksson

Hej Svante, är det inte för sorgligt så säg. Jag har även för mig att att denne tjänsteman var en av opponenterna till Anna Niskas avhandling. Så kunskapen om denna metod har funnits, Linköping, Köpenhamn mfl använder den, men inte Stockholm. Det är ett kraftigt motstånd, en häpnadsväckande motvilja till förändring och utveckling att man blir mörkrädd. Vi har ju en kraftig tro på ledarskap i vårt samhälle så varför inte sparka eller omplacera dessa chefer som uppenbarligen varken har viljan eller förmågan till att utveckla eller förbättra sin verksamhet, och detta trots ökad budget!

 

2012-12-01 08:09   Svante Linusson

Sopning av cykelbanor provades i Sthlm 99/00(?) på mitt förslag. Jag hade hört om Linköpings arbete. Chefstjänstemannen beskrev det som "helt bortkastade pengar". Vill man inte så går det inte...

 

2012-10-11 19:00   Vintercyklaren

Gärna förbättrad snöröjning men låt oss slippa salteländet! Det är illa nog med det salt som sprids på våra vägar och förstör både vinterkänsla, miljö och fordon.
Med riktiga däck är halka ett ickeproblem!

 

2012-10-11 14:49   Patrik

Tack , Krister för att du tar upp ämnet. I Gbg funkar det sådär. De senaste snövintrarna vi har haft har jag fått ringa Trafikverket ett tiotal gånger varje vinter för att påminna dem att ploga vår lokala cykelbana 8och trottoarerna) där jag bor i Säve, utanför stan. Som Ann Onym påpekar så är Linköpingsvarianten antagligen inget för Göteborg, Men inte bara för att man har ett principbeslut att inte salta cykelbanorna. Om cykelbanan ligger bredvid en väg (och det gör många) skyfflas det som plogas bort från vägarna upp på cykelbanorna. Det finns inte en borste i världen som tar den mängden snö som hamnar på de värst utsatta cykelbanorna.
Jag tycker personligen att snön som faller från himlen sällan är något större problem. Snön packas snabbt ihop av att vi cyklar på den och packad snö är ett utmärkt underlag att cykla på om man har hyfsade däck och tar det vackert.
Men eftersom man saltar vägbanorna blir det supersörjigt vid varje korsning mellan väg cykelbana. Saltet dras dessutom med en bra bit in på cykelbanan. (Så, att kommunen inte saltar våra cykelbanor är bara delvis sant. De gör det men inte avsiktligt.) När sörjan fryser blir det halt och ojämnt. Inte optimalt där man ibland måste kunna stanna snabbt. Så därför måste plogen fram på cykelbanorna också. Med det sagt skulle jag gärna se ett test av Linköpingsmaskinen på Göteborgs cykelbanor.Med eller utan salt. Det kan ju inte bli sämre.

 

2012-10-11 14:08   Ann Onym

Fast i Göteborg kommer den knappast till användning, där saltar man inte cykel- eller gångbanor, av miljöskäl, bara gator och vägar.

 

2012-10-11 12:11   Krister Isaksson

Här en länk som visar det nät som Linköping sop-saltar, det är ca 9 mil. Fungerar bra enligt cykelansvarig i Linköping, och precis som nämns tar man till plogen när det snöar kraftigt.
http://kartan.linkoping.se/?selectorgroups=themecontainer%20themegroup-kartinnehall%20themegroup-trafikochresor&mapext=176303.71872792%206468915.4086459%20194365.98553744%206479950.3247749&layers=theme-bakgrundskarta%20theme-bakgrundskarta-text%20theme-trafikochresor-saltstrak2009&mapheight=789&mapwidth=1285&profile=lkkarta

 

2012-10-11 12:02   Jonas Th

Bara för kommunerna att tillämpa Anna Niskas avhandling från VTI. Jag att maskinerna som finns på Arlanda gör så här: först plogar de, sen blåser och sist sopar (eller om de tvar omvänd ordning på blåsning/sopning). Samma maskin gör alltså detta…

 

2012-10-11 10:49   Krister Isaksson

Vad kul att du hittat till min blogg! Och jag ber om ursäkt för att jag inte tog upp Linköping och ert fina cykelarbete. Kunde ju också ha tagit upp Anna Niskas doktorsavhandling från 2002 på området! Det var väl den som satte snöbollen i rullning hos er?

 

2012-10-11 10:38   Hasse Lindberg

Eller varför inte titta på Linköping där vi sedan ganska många år haft sop-saltning på alla våra huvudcykelstråk s.k. "förhöjd standard. Här börjar man sopningen redan vid 1 cm snö.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!