Kommer vi komma fram i vinter? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Polisen
  71. > Politik
  72. > Popup-cykelbana
  73. > Regional cykelplan
  74. > Regionala cykelstråk
  75. > Rullstolscykel
  76. > Rödljuscykling
  77. > Samhälls- och trafikplanering
  78. > Samhällsekonomin
  79. > Shimano
  80. > Självkörande fordon
  81. > Skärmar
  82. > Snabbcykelväg
  83. > Sollentuna
  84. > Solna
  85. > Sopsaltning
  86. > Sportcyklist
  87. > Stella Fare
  88. > Stockholm
  89. > Stockholms Handelskammare
  90. > Stolpar i cykelbanan
  91. > Svensk Cykling
  92. > Svängfest
  93. > Torkrum
  94. > Trafiklagstiftning
  95. > Trafikmaktordning
  96. > Trafikplanering
  97. > Trafikrapportör
  98. > Trafikregler
  99. > Trafiksignaler
  100. > Trafiksäkerhet
  101. > Trafikverket
  102. > Täby
  103. > Tävling
  104. > USA
  105. > Vintercykling
  106. > Vinterväghållning
  107. > VTI
  108. > Vägarbeten
  109. > Väjningsplikt
  110. > Västerbron
  111. > Växtlighet
  112. > Åland
  113. > Önskelista

Kommer vi komma fram i vinter?

11 okt 2012
av: Krister Isaksson

 

Snart är den här, vintern! Vissa delar av landet har kanske redan fått känna på lite snö och halka. Snö och is är ju en vanlig bekantskap när man vinterpendlar med cykel. Förhållandena på cykelbanorna är många gånger urusla och det är med stor möda och besvär man försöker ta sig fram. Företaget Svevia visar i På Väg upp en möjlig teknik och metod som kan innebära en stor förbättring för vintercykling. En mindre maskin förses med en sopvals fram och saltspridare bak, man kallar det sopsaltstråk. Vid kraftigt snöväder kan sopvalsen bytas ut mot en plog.

Foto: Iréne Skogvold, Svevia

Det är ju denna typ av utveckling och intiativ man vill se som cyklist. Nu är ju denna maskin lite väl stor för en del cykelbanor men då kan man göra som i Köpenhamn, nämligen ta fram än mer specialanpassade fordon:

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Här kan ni läsa mer om snöröjning i Köpenhamn.

Nu är det bara för landets kommuner och Trafikverket att prioritera och utveckla sina kriterier, metoder och tekniker för vinterväghållning av cykelbanor så kommer det gå som en dans att cykla på vintern!

Kategorier:
Cykelkultur Prylar 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettio med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-12-01 09:59   Krister Isaksson

Hej Svante, är det inte för sorgligt så säg. Jag har även för mig att att denne tjänsteman var en av opponenterna till Anna Niskas avhandling. Så kunskapen om denna metod har funnits, Linköping, Köpenhamn mfl använder den, men inte Stockholm. Det är ett kraftigt motstånd, en häpnadsväckande motvilja till förändring och utveckling att man blir mörkrädd. Vi har ju en kraftig tro på ledarskap i vårt samhälle så varför inte sparka eller omplacera dessa chefer som uppenbarligen varken har viljan eller förmågan till att utveckla eller förbättra sin verksamhet, och detta trots ökad budget!

 

2012-12-01 08:09   Svante Linusson

Sopning av cykelbanor provades i Sthlm 99/00(?) på mitt förslag. Jag hade hört om Linköpings arbete. Chefstjänstemannen beskrev det som "helt bortkastade pengar". Vill man inte så går det inte...

 

2012-10-11 19:00   Vintercyklaren

Gärna förbättrad snöröjning men låt oss slippa salteländet! Det är illa nog med det salt som sprids på våra vägar och förstör både vinterkänsla, miljö och fordon.
Med riktiga däck är halka ett ickeproblem!

 

2012-10-11 14:49   Patrik

Tack , Krister för att du tar upp ämnet. I Gbg funkar det sådär. De senaste snövintrarna vi har haft har jag fått ringa Trafikverket ett tiotal gånger varje vinter för att påminna dem att ploga vår lokala cykelbana 8och trottoarerna) där jag bor i Säve, utanför stan. Som Ann Onym påpekar så är Linköpingsvarianten antagligen inget för Göteborg, Men inte bara för att man har ett principbeslut att inte salta cykelbanorna. Om cykelbanan ligger bredvid en väg (och det gör många) skyfflas det som plogas bort från vägarna upp på cykelbanorna. Det finns inte en borste i världen som tar den mängden snö som hamnar på de värst utsatta cykelbanorna.
Jag tycker personligen att snön som faller från himlen sällan är något större problem. Snön packas snabbt ihop av att vi cyklar på den och packad snö är ett utmärkt underlag att cykla på om man har hyfsade däck och tar det vackert.
Men eftersom man saltar vägbanorna blir det supersörjigt vid varje korsning mellan väg cykelbana. Saltet dras dessutom med en bra bit in på cykelbanan. (Så, att kommunen inte saltar våra cykelbanor är bara delvis sant. De gör det men inte avsiktligt.) När sörjan fryser blir det halt och ojämnt. Inte optimalt där man ibland måste kunna stanna snabbt. Så därför måste plogen fram på cykelbanorna också. Med det sagt skulle jag gärna se ett test av Linköpingsmaskinen på Göteborgs cykelbanor.Med eller utan salt. Det kan ju inte bli sämre.

 

2012-10-11 14:08   Ann Onym

Fast i Göteborg kommer den knappast till användning, där saltar man inte cykel- eller gångbanor, av miljöskäl, bara gator och vägar.

 

2012-10-11 12:11   Krister Isaksson

Här en länk som visar det nät som Linköping sop-saltar, det är ca 9 mil. Fungerar bra enligt cykelansvarig i Linköping, och precis som nämns tar man till plogen när det snöar kraftigt.
http://kartan.linkoping.se/?selectorgroups=themecontainer%20themegroup-kartinnehall%20themegroup-trafikochresor&mapext=176303.71872792%206468915.4086459%20194365.98553744%206479950.3247749&layers=theme-bakgrundskarta%20theme-bakgrundskarta-text%20theme-trafikochresor-saltstrak2009&mapheight=789&mapwidth=1285&profile=lkkarta

 

2012-10-11 12:02   Jonas Th

Bara för kommunerna att tillämpa Anna Niskas avhandling från VTI. Jag att maskinerna som finns på Arlanda gör så här: först plogar de, sen blåser och sist sopar (eller om de tvar omvänd ordning på blåsning/sopning). Samma maskin gör alltså detta…

 

2012-10-11 10:49   Krister Isaksson

Vad kul att du hittat till min blogg! Och jag ber om ursäkt för att jag inte tog upp Linköping och ert fina cykelarbete. Kunde ju också ha tagit upp Anna Niskas doktorsavhandling från 2002 på området! Det var väl den som satte snöbollen i rullning hos er?

 

2012-10-11 10:38   Hasse Lindberg

Eller varför inte titta på Linköping där vi sedan ganska många år haft sop-saltning på alla våra huvudcykelstråk s.k. "förhöjd standard. Här börjar man sopningen redan vid 1 cm snö.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!