Landets smalaste cykelbana - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Landets smalaste cykelbana

9 dec 2013
av: Krister Isaksson

Då var twittertävlingen om landets smalaste cykelbanan avgjord. Jag anordnade en liten tävling på twitter och bad twittrare sända in bilder på smala cykelbanor till mig. In kom ett antal bilder, både via twitter och via mail och jag har nu utsett en vinnare. Eller förresten, det blir tre vinnare då bidragen var många och dessvärre bra. Jag skriver dessvärre för det är ju inte så kul att behöva se dessa bilder på cykelbanor med dålig standard.

Vinnaren smalaste cykelbanan är Fredrik Jönsson med denna bild/plats:


Surbrunnsgatan, Stockholm. En enkelriktad cykelbana, ca 40 - 50 cm bred. Körbanan bredvid är ca 9 meter, där är det parkering på bägge sidor och ett körfält, där kunde man tagit lite yta...

På delad andra plats kommer Ulf Eriksson och Andreas Dammert med denna bild/plats:


Gamla Essinge broväg, Stockholm. Egentligen ett cykelfält, ca 60 - 70 cm brett och med en kantsten att försöka undvika. Som ni ser cyklar man gärna på gångdelen på denna sträcka... Foto: Ulf Eriksson

Bägge platserna är från Stockholm så nu får jag väl stå där med skammen efter att ha varit cykelplanerare under närmare 10 år i staden…

Tack alla ni som sände in bilder till tävlingen. Här kommer några till av era bilder på smala cykelbanor:


Örbyleden, Stockholm. Foto: Alvin Lindstam


Rosenvägen, Danderyd. Foto: Susanna Dörlich


Grisslingerakan en dubbelriktad gång- och cykelbana, Värmdö. Foto: Rikard Söderberg


Ulvsundavägen, Stockholm. Vi ställer väderskyddet i cykelbanan, leder in cykelbanan på gångbanan och hoppas allt går bra! Konfliktdesign när den är som bäst! Foto: Björne


Värmdövägen. Stockholm. Inte den smalaste cykelbanan på pappret men en obefintlig gångbanan så vart tar gående vägen? Självklart går de i cykelbanan och därmed blir den smal och det blir konflikter. Utanför, 6 stycken körfält... Foto: Joel Edding

 

Har ni fler bilder på smala cykelbanor? Sänd in dem till mig så lägger jag ut dem på bloggen. krister.isaksson@bicycling.se

 

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-07-25 10:50   Anders Norén

Sen komplettering:

Sverige smalaste cykelfält kan finnas i Eringsboda i norra Blekinge: https://goo.gl/maps/kyQEv6exsaE2

 

2013-12-12 17:40   Krister Isaksson

Martin H, ja den är verkligen hemsk o väldigt talande för hur Trafikverket ser på och arbetar med cykel. Det är mer ett 'Bilverk' som stenhårt prioriterar biltrafikens framkomlighet och säkerhet istället för att åstadkomma mer balanserade och hållbara lösningar.

 

2013-12-12 16:30   Martin H

Grisslingevaken på Värmdö är hemsk. Att cykla ensam och från Gustavsberg är det obekvämt med trafiken som kommer emot i hög fart och farligt i varje korsning. Får man möte är det omöjligt att passera, man måste kliva av. Sist träffade jag en dam som var ut med sin hund. Hon och hunder var tvungen att trycka sig in mot bergsväggen så att jag kunde passera. Sedan dess kör jag å vägen....

 

2013-12-10 14:32   Krister Isaksson

Hasse, japp, nu börjar åldern göra sig påmind! Börjar ju bli lite vinglig på hojen så jag behöver lite större bredd, ser lite sämre också!;-)
Önskar dig också en god jul och ett gott nytt år!

 

2013-12-10 14:29   Krister Isaksson

Anders, den är minst sagt lite märklig!

 

2013-12-10 13:26   Hasse Lindberg

Börjar du bli gammal och gnällig Krister?
Kolla på You Tube "Martryn Ashton - Road Bike Party" när han cyklar på ett brospann. Där kan man snacka om smal cykelbana :-)
God hjul!
önskar
Hasse Lindberg
Linköping

 

2013-12-10 11:14   Anders Norén

Personligen håller jag Rosenvägen i Danderyd för sämst. Medan övriga redovisade cykelbanor kan ursäktas med att man gjort så gott man förmådde av ett dåligt utgångsläge så handlar (den nyligen ombyggda!) Rosenvägen bara om ren inkompetens.

 

2013-12-10 06:11   Krister Isaksson

Antipodian, svaret är nej. Endast rekommendationer och riktlinjer, som man ofta gör avsteg från. Till det sämre, nästan aldrig till det bättre...

 

2013-12-10 06:09   Krister Isaksson

Hej Svante, visst blev det totalt sett bättre med cykelbanan, förhållandena innan var rent bedrövliga. Gäller ju för den delen på stora delar av innerstadens huvudgator. Det är lätt att glömma bort hur det var innan 1998.
Nu är det dock dags att verkligen ta steget och göra en cykelstad, inte fortsätta med dessa "smulor från bordet". Smulorna kanske var nödvändiga för att kunna ta det stora steget...

 

2013-12-10 02:42   Antipodian

Finns det ingen lagstiftad minimibredd på en cykelbana i Sverige?
Jag lästa att t.ex. i Florida måste en cykelbana vara 3 fötter bred; annars ÄR det ingen cykelbana!

 

2013-12-09 23:17   Svante Linusson

Anledningen till den korkade cykelbanan på gamla Essinge broväg, var rädsla för att bron inte skulle klara vikten. Jag försökte då övertala tjänstemännen att både fotgängare och cyklister kunde komma ner till bilarnas nivå istället. Men det var omöjligt av någon annan anledning. Vet inte om dessa argument var seriösa eller bara cykelfientliga. Till slut klubbade vi politiker förslaget eftersom det totalt blev bättre. Särskilt i backen upp till bron blev det bättre.

 

2013-12-09 19:57   Krister Isaksson

Dmitri, finns en stor skillnad mellan Kph o Sthlm. På långa sträckor utmed cykelbanorna är det p- alt stoppförbud, därmed litet behov för skyddsremsa. Så är inte fallet i Sthlm, snarare tvärtom. Därmed är "dörrning" ett påtagligt problem, därav skyddsremsa.

Det är ju inget tvång att sätta stolpar i skyddsremsan, de kan lika gärna stå innanför cykelbanan. OM MAN VILL OCH BRYR SIG VILL SÄGA!

 

2013-12-09 18:58   Dmitri F

På tal om stolpar och skyddsremsor... I Köpenhamn fanns nästan inga cykelbanor med skyddsremsa i avvikande material mellan cykelbana och angöring/kantsten.
Det var dock sällan ett problem då cykelbanorna ofta var över 2.25m breda och det gick även att använda dessa extra 70cm för omkörning eller att cykla 3 i bredd.

70cm räcker väl ändå inte för en helt öppen dörr... jag undrar om dessa skyddsremsor i avvikande material verkligen är nödvändiga eller smarta, om man istället ser till att ta bort skyddsremsan och ställer stolparna till höger om cykelbanan blir utrymmet större, och eftersom de flesta cyklar till höger så blir endast "dörrning" en risk när man kör om eller cyklar i par på en smalare cykelbana.

T.ex på Götgatan går det inte att cykla i par utan att få en stolpe i styret emelanåt, men utan skyddsremsan hade det gått bra.
Självklart kan detta "fuskas" med genom att man istället bygger smalare, men om man istället för att rekommendera en skyddsremsa i avvikande material istället rekommenderar ett avstånd, borde problemet lösas... Lär ju bli sjukt mycket billigare och möjligheten till snöröjning med större maskin ökar också.

Jag tänker t.ex på cykelbanan i Hägersten där man satte skyddsremsa trots att det inte finns parkering, utan skyddsremsan hade cykelbanan varit mycket bättre (nu verkar det som att de tänkte fel och satte skyddsremsan på fel sida, eftersom det inte finns skyddsremsa på sidan med parkering).

Eh, det var bara en tanke, mest för att jag tyckte att det funkade helt ok utan skyddsremsa i Köpenhamn.

 

2013-12-09 17:12   Tor Sandqvist

Om jag har vägarna förbi med cykeln någon gång så ska jag undersöka hur många av de där 40 centimerna intill stolpen som faktiskt går att använda till cykling. Gissar på ett tiotal...

 

2013-12-09 14:33   Krister Isaksson

Trafikistan och Sven-Erik, visst är det så. Finns även upptaget i olika cykelhandböcker att inte ställa fasta hinder för nära cykelbanan. Men det verkar inte så många bry sig om...

 

2013-12-09 14:29   Trafikistan

Sven-Erik påpekade att Vinnaren dessutom har en stolpe. Eftersom cyklister behöver mera bredd högre upp för styre mm än nere vid marken, så har stolpar, räcken och andra hinder stor betydelse för hur problematiskt det blir för cyklisterna. Flera av de deltagande banorna lider av detta.

 

2013-12-09 10:16   Sven-Erik

Vinnaren var ju dessutom försedd med en stolpe in, så att cyklisten skall hålla sig på banan. Suck.

 

2013-12-09 09:33   Jon Jogensjö

Väldigt roliga Bilder, fast det är tragiskt. Jag skrattade i alla fall. Bra tävling. Hur kan man kontakta ansvarig om att de vunnit första pris? med blommor och lite mediabevakning? Det är ju bildmässigt tacksamt, borde gå att få publicering. Om TT lägger upp nyheten blir det bra spridning.

 

2013-12-09 08:28   Erik

Liten detalj om cykelbanan vid essingen. Den nersänkta delen har dagvattenbrunnar. Cykelbanan lutar dock inte dit, men vägbanan lutar mot cykelbanan så så fort det regnar är hela cykelbanan vattenfylld. Riktigt bra cykelbana det där :-)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!