Landets smalaste cykelbana - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Landets smalaste cykelbana

9 dec 2013
av: Krister Isaksson

Då var twittertävlingen om landets smalaste cykelbanan avgjord. Jag anordnade en liten tävling på twitter och bad twittrare sända in bilder på smala cykelbanor till mig. In kom ett antal bilder, både via twitter och via mail och jag har nu utsett en vinnare. Eller förresten, det blir tre vinnare då bidragen var många och dessvärre bra. Jag skriver dessvärre för det är ju inte så kul att behöva se dessa bilder på cykelbanor med dålig standard.

Vinnaren smalaste cykelbanan är Fredrik Jönsson med denna bild/plats:


Surbrunnsgatan, Stockholm. En enkelriktad cykelbana, ca 40 - 50 cm bred. Körbanan bredvid är ca 9 meter, där är det parkering på bägge sidor och ett körfält, där kunde man tagit lite yta...

På delad andra plats kommer Ulf Eriksson och Andreas Dammert med denna bild/plats:


Gamla Essinge broväg, Stockholm. Egentligen ett cykelfält, ca 60 - 70 cm brett och med en kantsten att försöka undvika. Som ni ser cyklar man gärna på gångdelen på denna sträcka... Foto: Ulf Eriksson

Bägge platserna är från Stockholm så nu får jag väl stå där med skammen efter att ha varit cykelplanerare under närmare 10 år i staden…

Tack alla ni som sände in bilder till tävlingen. Här kommer några till av era bilder på smala cykelbanor:


Örbyleden, Stockholm. Foto: Alvin Lindstam


Rosenvägen, Danderyd. Foto: Susanna Dörlich


Grisslingerakan en dubbelriktad gång- och cykelbana, Värmdö. Foto: Rikard Söderberg


Ulvsundavägen, Stockholm. Vi ställer väderskyddet i cykelbanan, leder in cykelbanan på gångbanan och hoppas allt går bra! Konfliktdesign när den är som bäst! Foto: Björne


Värmdövägen. Stockholm. Inte den smalaste cykelbanan på pappret men en obefintlig gångbanan så vart tar gående vägen? Självklart går de i cykelbanan och därmed blir den smal och det blir konflikter. Utanför, 6 stycken körfält... Foto: Joel Edding

 

Har ni fler bilder på smala cykelbanor? Sänd in dem till mig så lägger jag ut dem på bloggen. krister.isaksson@bicycling.se

 

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-07-25 10:50   Anders Norén

Sen komplettering:

Sverige smalaste cykelfält kan finnas i Eringsboda i norra Blekinge: https://goo.gl/maps/kyQEv6exsaE2

 

2013-12-12 17:40   Krister Isaksson

Martin H, ja den är verkligen hemsk o väldigt talande för hur Trafikverket ser på och arbetar med cykel. Det är mer ett 'Bilverk' som stenhårt prioriterar biltrafikens framkomlighet och säkerhet istället för att åstadkomma mer balanserade och hållbara lösningar.

 

2013-12-12 16:30   Martin H

Grisslingevaken på Värmdö är hemsk. Att cykla ensam och från Gustavsberg är det obekvämt med trafiken som kommer emot i hög fart och farligt i varje korsning. Får man möte är det omöjligt att passera, man måste kliva av. Sist träffade jag en dam som var ut med sin hund. Hon och hunder var tvungen att trycka sig in mot bergsväggen så att jag kunde passera. Sedan dess kör jag å vägen....

 

2013-12-10 14:32   Krister Isaksson

Hasse, japp, nu börjar åldern göra sig påmind! Börjar ju bli lite vinglig på hojen så jag behöver lite större bredd, ser lite sämre också!;-)
Önskar dig också en god jul och ett gott nytt år!

 

2013-12-10 14:29   Krister Isaksson

Anders, den är minst sagt lite märklig!

 

2013-12-10 13:26   Hasse Lindberg

Börjar du bli gammal och gnällig Krister?
Kolla på You Tube "Martryn Ashton - Road Bike Party" när han cyklar på ett brospann. Där kan man snacka om smal cykelbana :-)
God hjul!
önskar
Hasse Lindberg
Linköping

 

2013-12-10 11:14   Anders Norén

Personligen håller jag Rosenvägen i Danderyd för sämst. Medan övriga redovisade cykelbanor kan ursäktas med att man gjort så gott man förmådde av ett dåligt utgångsläge så handlar (den nyligen ombyggda!) Rosenvägen bara om ren inkompetens.

 

2013-12-10 06:11   Krister Isaksson

Antipodian, svaret är nej. Endast rekommendationer och riktlinjer, som man ofta gör avsteg från. Till det sämre, nästan aldrig till det bättre...

 

2013-12-10 06:09   Krister Isaksson

Hej Svante, visst blev det totalt sett bättre med cykelbanan, förhållandena innan var rent bedrövliga. Gäller ju för den delen på stora delar av innerstadens huvudgator. Det är lätt att glömma bort hur det var innan 1998.
Nu är det dock dags att verkligen ta steget och göra en cykelstad, inte fortsätta med dessa "smulor från bordet". Smulorna kanske var nödvändiga för att kunna ta det stora steget...

 

2013-12-10 02:42   Antipodian

Finns det ingen lagstiftad minimibredd på en cykelbana i Sverige?
Jag lästa att t.ex. i Florida måste en cykelbana vara 3 fötter bred; annars ÄR det ingen cykelbana!

 

2013-12-09 23:17   Svante Linusson

Anledningen till den korkade cykelbanan på gamla Essinge broväg, var rädsla för att bron inte skulle klara vikten. Jag försökte då övertala tjänstemännen att både fotgängare och cyklister kunde komma ner till bilarnas nivå istället. Men det var omöjligt av någon annan anledning. Vet inte om dessa argument var seriösa eller bara cykelfientliga. Till slut klubbade vi politiker förslaget eftersom det totalt blev bättre. Särskilt i backen upp till bron blev det bättre.

 

2013-12-09 19:57   Krister Isaksson

Dmitri, finns en stor skillnad mellan Kph o Sthlm. På långa sträckor utmed cykelbanorna är det p- alt stoppförbud, därmed litet behov för skyddsremsa. Så är inte fallet i Sthlm, snarare tvärtom. Därmed är "dörrning" ett påtagligt problem, därav skyddsremsa.

Det är ju inget tvång att sätta stolpar i skyddsremsan, de kan lika gärna stå innanför cykelbanan. OM MAN VILL OCH BRYR SIG VILL SÄGA!

 

2013-12-09 18:58   Dmitri F

På tal om stolpar och skyddsremsor... I Köpenhamn fanns nästan inga cykelbanor med skyddsremsa i avvikande material mellan cykelbana och angöring/kantsten.
Det var dock sällan ett problem då cykelbanorna ofta var över 2.25m breda och det gick även att använda dessa extra 70cm för omkörning eller att cykla 3 i bredd.

70cm räcker väl ändå inte för en helt öppen dörr... jag undrar om dessa skyddsremsor i avvikande material verkligen är nödvändiga eller smarta, om man istället ser till att ta bort skyddsremsan och ställer stolparna till höger om cykelbanan blir utrymmet större, och eftersom de flesta cyklar till höger så blir endast "dörrning" en risk när man kör om eller cyklar i par på en smalare cykelbana.

T.ex på Götgatan går det inte att cykla i par utan att få en stolpe i styret emelanåt, men utan skyddsremsan hade det gått bra.
Självklart kan detta "fuskas" med genom att man istället bygger smalare, men om man istället för att rekommendera en skyddsremsa i avvikande material istället rekommenderar ett avstånd, borde problemet lösas... Lär ju bli sjukt mycket billigare och möjligheten till snöröjning med större maskin ökar också.

Jag tänker t.ex på cykelbanan i Hägersten där man satte skyddsremsa trots att det inte finns parkering, utan skyddsremsan hade cykelbanan varit mycket bättre (nu verkar det som att de tänkte fel och satte skyddsremsan på fel sida, eftersom det inte finns skyddsremsa på sidan med parkering).

Eh, det var bara en tanke, mest för att jag tyckte att det funkade helt ok utan skyddsremsa i Köpenhamn.

 

2013-12-09 17:12   Tor Sandqvist

Om jag har vägarna förbi med cykeln någon gång så ska jag undersöka hur många av de där 40 centimerna intill stolpen som faktiskt går att använda till cykling. Gissar på ett tiotal...

 

2013-12-09 14:33   Krister Isaksson

Trafikistan och Sven-Erik, visst är det så. Finns även upptaget i olika cykelhandböcker att inte ställa fasta hinder för nära cykelbanan. Men det verkar inte så många bry sig om...

 

2013-12-09 14:29   Trafikistan

Sven-Erik påpekade att Vinnaren dessutom har en stolpe. Eftersom cyklister behöver mera bredd högre upp för styre mm än nere vid marken, så har stolpar, räcken och andra hinder stor betydelse för hur problematiskt det blir för cyklisterna. Flera av de deltagande banorna lider av detta.

 

2013-12-09 10:16   Sven-Erik

Vinnaren var ju dessutom försedd med en stolpe in, så att cyklisten skall hålla sig på banan. Suck.

 

2013-12-09 09:33   Jon Jogensjö

Väldigt roliga Bilder, fast det är tragiskt. Jag skrattade i alla fall. Bra tävling. Hur kan man kontakta ansvarig om att de vunnit första pris? med blommor och lite mediabevakning? Det är ju bildmässigt tacksamt, borde gå att få publicering. Om TT lägger upp nyheten blir det bra spridning.

 

2013-12-09 08:28   Erik

Liten detalj om cykelbanan vid essingen. Den nersänkta delen har dagvattenbrunnar. Cykelbanan lutar dock inte dit, men vägbanan lutar mot cykelbanan så så fort det regnar är hela cykelbanan vattenfylld. Riktigt bra cykelbana det där :-)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!