Lastcykel = mer hänsyn? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Lastcykel = mer hänsyn?

8 sep 2015
av: Krister Isaksson

 


Foto: Luca Mara

Jag cyklar ju en hel del lastcykel nuförtiden och tycker mig ha märkt en sak i interaktionen med motorfordonsförare. Så här kommer en helt ovetenskaplig betraktelse.

När jag ska passera över gatan på cykelpassager är det vanligt att bilförare saktar in och låter mig passera, mycket vanligare än när jag kommer med vanlig cykel.

Cyklar en hel del i körbanan med lastcykeln, funkar ju inte alltid så bra att ta sig fram på cykelinfrastrukturen…  Än så länge har ingen tutat på mig, vilket inte är helt ovanligt om jag cyklar med vanlig cykel i körbanan. Trots att jag tar upp mer yta, det är svårare att passera mig och det går långsammare än med några av mina andra cyklar.

Varför är det så här?

Att jag skulle ha barn i lastcykeln och att omgivningen därmed visar större hänsyn räcker inte som förklaring. För samma hänsyn visas då jag lastcyklar utan barn. Vilket jag gör ofta.

Jag tror det handlar om en kombination av saker. En sak är synbarheten - storleken, jag och lastcykeln syns på ett helt annat sätt än med en vanlig cykel.

Sen tror jag en annan sak är starkt bidragande. Det uppfattas av omgivningen som jag utför en transport, ett trafikarbete. Jag förflyttar varor, gods eller människor – jag gör något nyttigt, av betydelse. Till skillnad mot när jag cyklar vanlig cykel, det är ju bara ”flanörcykling” och eller en halvfet sportgubbe i lycra…


Inte ens i kampen om parkeringsplatser uppstår det något gnäll! Foto: Luca Mara

Vad vet jag, i vilket fall som helst är det en mycket trevlig och angenäm erfarenhet. Ni andra som cyklar lastcykel, vilka är era erfarenheter?

 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-09-30 22:09   Maria

Tack Krister!
Gick med på FB. Har just betalat 3000 för service på bilen o den vill ha 6500 till för en kamrem. Så nu är jag ännu mer sugen på att skippa bilen. Hoppas att det klarnar snart hur jag ska göra. Ha de gott!

 

2016-09-13 15:50   Krister Isaksson

Hej Maria!
Här är två tips:
Kolla in sidan Cykla med lastcykel: http://www.cyklamedlastcykel.se/
Om du har FB, gå med i gruppen Cykel med lastcykel: https://www.facebook.com/groups/cyklamedlastcykel/
Här finns massor av info och det är ett utmärkt forum att ställa alla möjliga frågor om lastcyklar.
Sedan är det Lastcykelmässa i Stockholm den 18 sept. Ett utmärk tillfälle att pröva olika lastcyklar. https://www.facebook.com/events/569881956546803/

 

2016-09-13 11:05   Maria

Hej Krister!
Jag är en morsa (till en 1-åring o en 12-åring) som funderar på att sälja bilen för gott o klara mej med cykel. Har du råd att ge? Vill kunna storhandla, köra lillen till dagis. Sen ska jag ta mej till jobbet ca 1 mil enkel väg. Elcykel är jag definitivt inne på men frågan är lastcykel eller vanlig med kärra? Jag är ingen träningsmänniska. Hindret för tvåhjuling är att jag känner mig otrygg på vintern. Känns säkrare med 3 hjul. Och att på en tvåhjuling sitter barnet otryggare. Antingen bakom mej i vägbanan eller på sits. Nackdelen med trehjuling är att det är otympligt när jag är ensam o bara ska till jobbet. Behöver bil ibland när jag ska resa längre, men tänker mej att jag få hyr en. Min bil kostar mig ca 3000kr/mån stillastående ändå. Tips? Råd? Kan man prova trehjulig lastcykel nånstans? Hyra? Köpa begagnat? Ha det bra! /Maria

 

2015-09-09 00:04   Alexander

Jag har ingen lastcykel, men jag har en velomobil. Jag märker även med den att man får betydligt större respekt än med vanlig cykel. Det beror delvis på att folk är nyfikna tror jag.

 

2015-09-08 15:13   Hasse

Jag har ungefär samma erfarenhet. Jag har visserligen ingen lådcykel (än så länge), men däremot en bastant klassisk farfarscykel med rejäla holländska packväskor. Jag cyklar upprätt med rak rygg, i vardagskläder och utan hjälm. Jag upplever att en stor majoritet av bilisterna stannar för mig vid övergångsställen, även där jag enligt trafikförordningen inte har företräde. Och när jag cyklar i blandtrafik är det aldrig någon som tutar. Om jag som vardagscyklist har någonting att klaga på, är det inte samspelet med bilister utan den undermåliga cykelinfrastrukturen.

 

2015-09-08 13:59   Pelle

Har märkt samma gradskillnad som Björn. Mest respekt med släpvagn på väg till återvinningsstationen eller ännu mer på väg till återvinningscentralen med gammal toalett och annat byggskrot på vagnen. Då blev jag stoppad för fotografering och fik leenden och tummar upp av många bilister.

 

2015-09-08 09:47   Björn Stenberg

Jag upplever samma sak. Faktum är att jag har noterat en progression av respekt: Minst respekt får jag när jag sitter på racern i full lycra-mundering. Under min arbetspendling på "herrcykel" i vardagskläder, utan hjälm och med sidoväska påhängd möts jag av avsevärt mer hänsyn och när jag har lastkärran påkopplad stannar bilister ofta redan innan jag kommer fram till cykelpassagerna.

Jag tror som du att det har att göra med hur mycket bilisten identifierar sig med cyklisten och huruvida denne "bara är ute och leker" (motionerar) eller tydligt utför ett transportarbete.

 

2015-09-08 08:26   Lars

Kanske är det lite av nyhetens behag också. Lastcyklar är fortfarande ganska ovanliga och många blir nog lite nyfikna. Det gör att de blir mer positivt inställda. Förmodligen visar bilförare mer hänsyn till gamla veteranbilar också. Fordon som utmärker sig på ett positivt sätt blir helt enkelt bättre bemötta.

En annan aspekt är att en lastcykel kanske betraktas som mer förutsebar än en vanlig cykel. Den är stor, tung och långsam och kan inte göra någonting oväntat?

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!