Livsfarligt att svänga höger vid rött? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Livsfarligt att svänga höger vid rött?

18 okt 2015
av: Krister Isaksson

 

På senare år har frågan om att tillåta cykeltrafik svänga höger vid rött dykt upp lite då och då. Nu senast i Stockholms stads budget för 2016, staden vill att detta ska testas på lämpliga platser. 

Detta förslag väcker ofta massor av åsikter och känslor. Kommentarsfälten på olika mediers sidor visar på en häpnadsväckande allmänbildning på området. Landet är fullt av trafikexperter som självklart vet allt och hur det kommer att gå. Särskilt verkar de ha mycket goda kunskaper om hur cyklister är och beter sig – ingen tvekan där inte.

Och mitt i allt gapandet om hur olämpligt och livsfarligt detta skulle vara så glömmer vi bort det fullständigt självklara. Detta existerar redan idag, i stor omfattning, överallt i hela landet – för biltrafiken. Se här ett litet axplock på lösningen som finns överallt. Allt för underlätta och öka framkomligheten - för biltrafiken.


Hela biltrafiksystemet är fullt med dessa lösningar för att undanta högersvängade motorfordon från rött i trafiksignalen. Foto: GoogleMaps

Och se på tusan, vissa har nått en större mognad, insikt och kunskap vad gäller cykeltrafik! Och har genomfört möjligheten att svänga höger vid rött för cykeltrafiken:


Foto: Patrick Garçon


Foto: Fietsberaad


Foto: Fietsberaad


Foto: BicycleDutch

Samma förhållanden. Cykeltrafiken har väjningsplikt mot gående som korsar gatan på grönt och mot korsande biltrafik som har grönt. Precis som biltrafiken i bilderna ovan.

Men när det gäller att göra detta för cykeltrafiken i Sverige är det förstås omöjligt, fullständigt olämpligt, det är livsfarligt. Som chefen för trafikpolisen i Stockholms län säger:

”Blir det dessutom lagligt för cyklisterna att köra mot rött skulle det bli ännu mer kaos.”

Studier från Väg- och transportforskningsinstitutet visar att 50 procent av motorfordonsförare inte väjer för gående vid övergångsställen. Något som med all tydlighet visas i olycksstatistiken, 74 procent av dödade fotgängare dödas i kollision med motorfordonsförare. 1 procent dödas i kollision med cyklister.

Så vad är skillnaden?

En två tons bil eller 25 tons buss kan undantas och ges möjlighet att svänga höger vid rött, men inte en 10 kilos cykel. För går det åt helvete…

Ser vi till olycksstatistiken är det ju motorfordonstrafikens möjlighet att svänga höger vid rött som borde förbjudas. För att använda ord som ofta förs fram om cykeltrafik - det är ju livsfarligt!

Kanske dags att bli professionella och lämna amatörerna bakom oss.

 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-11-03 23:02   David

Komplettering till tidigare text. I bild fyra som du visar ovan finns exempel på att cykeln också får samma fördel att kunna svänga höger utan att behöva stanna för något trafikljus, precis som bilen som svänger höger.

 

2015-11-03 22:58   David

Efter att ha funderat lite på detta efter att jag läste inlägget, så inser jag att det egentligen redan finns denna lösningen för cyklister som du efterfrågar. Det finns många korsningar där cyklister redan kan svänga höger utan att behöva åka igenom trafikljuset, precis som du exemplifierar för bil. Det är ganska vanligt att cykelvägen helt enkelt går innanför bilvägen och genar runt kvartershörnet utan att få något trafikljus alls. Tänkte på det idag när jag cyklade hem från jobbet och kom i korsningen sankt sigfridsplan i Göteborg. Där kunde jag som cyklist enkelt svänga höger utan några stopp för rött, hade jag dock cyklat rakt fram så hade jag behövt stanna för rött. Så jag tycker inte att det är så svart och vitt som du påstår Krister, inte i detta fallet. Håller annars med dig angående principen att det borde skapas möjligheter att kunna svänga höger vid rött om det är säkert.
https://www.google.se/maps/@57.6978044,11.9980012,3a,75y,129.14h,76.92t/data=!3m6!1e1!3m4!1snvjovqnQXy9M_FBOziHaqQ!2e0!7i13312!8i6656

 

2015-10-22 09:06   Hans

Klockrent!

 

2015-10-20 06:46   Krister Isaksson

Mia, stort tack! Vad roligt att du uppfattar inlägget så, lite av min ambition med bloggen. Att visa alternativ, att visa att det finns andra och bättre lösningar/vägar att gå. Det behöver inte vara som det är.

 

2015-10-19 17:35   Mia

Underbart, vilken bra och tydling jämförelse! Det som sägs omöjligt för cykel, är självklart för bil. Vi är så låsta och fångade av rådande tillstånd och normer. Vi har så svårt att frigöra oss. Tack för att du hjälper oss med det!

 

2015-10-18 22:10   Krister Isaksson

Arne B, stort tack! Ja den signalen är helt otrolig. Där skulle cykeltrafiken ledas utanför signalen. Och om det var många gående i signalen (vilket det ju inte är då det inte finns någon start-/målpunkt i den förbindelsen) är det ju bara att uppföra ett oreglerat övergångsställe över cykelbanan.

 

2015-10-18 21:38   Arne B

Lysande Krister! Har inte heller tänkt på hur högersvängar har anpassats för biltrafiken. Det är så trist att rödljus många gånger är helt utan cykelperspektiv. Ta t ex rödljuset på Hägerstensvägen vid Kilabergsvägen i riktning västerut.

 

2015-10-18 18:43   Krister Isaksson

Simon, stort tack! Inte helt ovanligt, vi tar så mycket för givet när det gäller biltrafiken, när sedan motsvarande påtalas för cykeltrafiken kommer alla möjliga och omöjliga invändningar. Ofta utan någon som helst fakta eller kunskap bakom. Mer okunskap, fördomar och förutfattade meningar...

 

2015-10-18 18:38   Simon Gombrii

Förbannat bra! Hade själv inte ens gjort jämförelsen med hur det ser ut för biltrafiken.
De mest frustrerande rödljusen där man vill svänga höger är utan tvekan de där man helt sonika fortsätter höger längs ett cykelfält efter trafikljuset och känner sig mer än lovligt dum när man står där och väntar på att få svänga några decimeter runt en liten trottoarkant. Där känns det nästan underligt att man inte gjort undantag än.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!